Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaikki luokan tytöt pyydetään synttäreille paitsi yksi - voiko mitään tehdä?

26.03.2008 |

Tyttäreni luokalla (1lk) on 10 tyttöä ja nyt tuli kolmannet synttärit, joihin on pyydetty kaikki muut tytöt paitsi omani. Tyttärelläni on kuitenkin luokassa monta hyvää kaveria (synttärit eivät ole olleet näiden bestisten) ja omasta mielestään leikkii kaikkien kanssa eikä riitoja tai kinoja kuulemma ole ollut.

Nämä kolmannet " sinä pääset ehkä ensi vuonna" synttärit tuntuvat jo omituisilta - miten tätä voisi alkaa selvittää? Olen jo jättänyt opettajalle soittopyynnön, mikäli hän voisi jollakin tavalla selventää tilannetta. Olisiko järkevää myös kysyä tämän viimeisimmän synttärisankarin äidiltä mistä tämä mahtaa johtua?

Olen hieman puulla päähän lyöty, tarhassa vastaavaa ongelmaa ei ollut, vaikka tyttöämme ei ihan jokaisen lapsen juhliin kutsuttukaan. Jollakin tavalla tämä vaikuttaa kiusaamiselta, mutta asiaan puuttuminen tuntuu hankalalta, omille synttäreillehän saa periaatteessa kutsua ketkä haluaa.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

asia ei kuulu opettajalle, koska kyse on vapaa-ajasta. Jos valitat muiden lasten vanhemmille, sinusta tulee " se outo tapaus jonka huonokäytöksistä herranterttua pitäisi aina paapoa" ja hetken päästä huomaat, että lastasi savustetaan ulos koko luokasta.

Järjestä tyttärellesi jotain kivaa jossain muualla sinä iltana.

Vierailija
2/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmistaa sekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten soita vaan opettajalle. Hänen kanssaan voit keskustella mitä asialle voi tehdä.

Vierailija
4/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin toi kommentti sinä pääset ehkä ensi vuonna on todella asiatonta, ja kyllä vanhempana haluaisin tietää jos lapseni on tuollaista mennyt laukomaan.

ok pitäkööt vaan synttärit ilman lastani, mutta tuo on kiusaamista kun asialla lällätellään ja tuodaan julki että mepäs kutsutaan kaikki muut paitsi ei sua.

Vierailija
5/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein juuri ekaluokkalaiseni kanssa kutsuja synttäreille. Tyttäreni olisi jättänyt kutsumatta kaksi kymmenestä, mutta itse en äitinä siihen suostunut. En voinut olla ajattelematta niitä kahta, joille olisi varmasti tullut pahamieli. Lapset voivat olla tässä iässä niin julmia, he eivät ymmärrä, että toinen voi pahoittaa mielensä. Entäpä, jos kyseisen lapsen vanhemmat eivät ole tietoisia/eivät ole huomannet, että lapsesi ei ole saanut kutsua?

Vierailija
6/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin mietitään lasten kanssa yhdessä ketkä käsketää ja pidän huolen siitä, että noin ei voi käydä.

Esim. ekalla luokalla luokalla tytär halusi kutsua 5-6 tyttöä luokaltaan. tuolloin 2-3 olisi jäänyt kutsumatta. Juteltiin tyttären kanssa ja todettiin, että joko käskee max 4 tyttöä tai sitten kaikki. Päädyttiin sitten kutsumaan kaikki tytöt. Samalla tyylillä on jatkettu, vaikka lapsia on ollutkin hieman liikaa.

Pojan kanssa on suurempi ongelma, sillä luokalla on 15 poikaa. Kaikkia ei voi käskeä. Toinen asia, jota olen miettinyt on se, että pitäiskö kaikki jotak ovat kutsuneet poikani omille synttäreilleen, käskeä myös pojan synttäreille. Joukossa on myös tyttöjä.

Ehkä pojan kanssa on pakko toimia niin, että sovitaa määrä esim 6-7 lasta ja poika saa itse mietiiä keitä haluaa pyytää.

Vierailija
7/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tällain kävi, että kaikki muut paitsi meidän tyttö.

Vierailija
8/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koittakaa mammat jo tajuta, että opettajat eivät ole teidän perheenne terapeutteja, joita soitetaan hätiin, kun jotain tapahtuu. Jos teidän lastanne ei kutsuta vapaa-ajalla vietettyihin synttäreihin, niin se ei ole opettajan asia lähteä stä selvittämään. Kyllä se on mammat niin, että ihan itse pitää nyt osata selvittää tällainen asia.

Vierailija
9/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

haloota nostaa. Elämässä joutuu kohtaamaan myös pettymyksiä, niitäkin on hyvä opetella kestämään. OOtko aivan varma, että kaikki muut tytöt on kutsuttu?

Vierailija
10/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei opettaja tietenkään ala selvittämän mitään synttärijuttuja.

Vierailija
11/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai hengaako tyttäresi heidän kanssaan? kutsuiko tyttäresi heidät omille synttäreilleen?

Vierailija
12/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

on kuitenkin se, joka lapsia näkee päivittäin yhdessä ja häneltä voi kysellä vähän tarkemmin. Hyvä opettaja haluaa varmasti tietää näistäkin asioista jotta voisi puuttua sitten mahdolliseen kiusaamiseen.

Vierailija
13/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan itse pitää osata hoitaa tällaiset asiat.

10

Vierailija
14/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän tässä jokainen opettajaan yhteyttä ottamisen kannalla oleva on sanonutkin.

Vierailija
15/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsut voi jakaa vaikka koulupäivän jälkeen. Koululle nämä kuka on kutsunut ja ketä jutut eivät sinällään kuulu.

Vierailija
16/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kutsuttiin luokan kaikki muut 11 poikaa poikani synttäreille. Luokan opettaja on tehnyt kaikille puhelinnumero/osoite listan, mutta ilmeisesti kaikki perheet eivät ole halunneet tietojaan listalle? Mutta tosiaan myöhemmin synttäreitten jälkeen asia selvisi minulle, kun poika sitten sanoi, että näitä kahta harmitti. Mutta kutsuja tehdessä unohtuivat joukosta. ei tarkoituksella.

Vierailija
17/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka helppoa tämäkin tilanne olisi ratkaista jos kaikki vanhemmat tuntisivat toisensa, verkostoituisivat vanhempainilloissa. Olisi ihan luontevaa kysyä tämän synttärisankarin äidiltä miksei lastanne kutsuttu.

Ikävää että yhteisöllisyys on kadonnut. Tämä ei tietysti ole ap:n vika, vaikka häntä kiinnostaisikin tutustua muihin vanhempiin, aika usein juuri ne kiusaajien vanhemmat jättävät tulematta tilaisuuksiin :o/

Vierailija
18/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaetaanko kutsut koululla tai lähetetäänkö kotiin? Meillä aina lähetetty, kun niin vuoden alussa synttärit. Ja jos ei olisi jonkun yhteystietoja, ei voitaisi kutsua.

Vierailija
19/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synttärit ovat toki vapaa-aikaa eikä opettajan pidä puuttuakaan niihin.

Kuvittelisin kuitenkin, että opettaja haluaa tietää, jos luokassa on joku jäämässä hieman syrjityksi. Lisäksi, itse en antaisi jättää yhtä lasta kymmenestä kutsumatta, ellei minulla olisi tosi hyvät syyt - esim. tämä lapsi olisi kiusannut selvästi omaani. Eli haluan myös tiedustella, millaista oman lapseni käytös on ollut koulussa.

Unohdin myös mainita, että toisen tyttö oli sanonut, että " Mun äiti sanoi, että sä et voi tulla" . En tätä tyttöä tai äitiä sen kummemmin tunne, joten vaikea sanoa, onko todella näin.

Aika varmaa on, että näin kävi, koska kutsut oli jaettu liikuntatunnin yhteydessä pukuhuoneessa, jolloin kaikki olivat paikalla.

Vierailija
20/54 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Kutsut voi jakaa vaikka koulupäivän jälkeen. Koululle nämä kuka on kutsunut ja ketä jutut eivät sinällään kuulu.

Mutta, tosi inhottava juttu :(. En tajua tuollaisia vanhempia. Meidän tytön synttäreillä kävi niin, että lapseni sanoi, että ei halua kutsua yhtä tyttöä. Ihmettelin, että miksi et, niin hän vastasi, että " koska ei häntä kutsu kukaan" . Olisiko tässä nyt sama juttu kyseessä? Eli jos jotkut luokan " johtohahmot" eivät ole halunneet kutsua lastasi, niin sitten ei kukaan halua kutsua, etteivät ns. menetä kasvojaan ja koska kokevat sen olevan itsestään selvää että X:ää ei kutsuta koskaan. Meidän tapauksessa oli tietenkin sitten itsestään selvää, että tämä syrjitty tyttökin kutsuttiin, ja ihmettelin oikein synttäreillä sitä, että miksi häntä niin syrjittiin. Ihan mukava tyttö.