Mistä voi johtua, että meinaa istualleen nukahtaa lähes heti, kun istuu sohvalle?
Voiko olla normaalia, kun meinaa nukahtaa vaikka tänään ei ole ollut töissäkään ja takana pitkät yöunet? Verikokeet otettu kesällä ja kaikki oli ok. Ei väsytä kun teen jotain ja kun pysyn liikkeessä. Heti, kun istahdan, niin silmät alkaa väkisin painua kiinni. Mitä tällainen voi olla?
Kommentit (23)
Miksi et nukahtaisi ? Olitko syönyt liiaksi hiilihydraattipitoista, verensokeri pompannut ja nukuttaa ?
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea
Oisko? Joskus käynyt mielessä, mutta en kuorsaa eikä edes ylipainoa, niin sitten se ns unohtuu.
^ Ei tarvitse olla ylipainoinen uniapneaa sairastaakseen.
Vierailija kirjoitti:
Väsymyksestä voi johtua.
Nukun kyllä arkisin liian lyhyitä yöunia. Arkisin tämä ei ihmetytäkään niin. Nyt viikonloppuna olen kuitenkin taas pitkät yöunet nukkunut molempina öinä, niin silti meinaa nukahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea
Oisko? Joskus käynyt mielessä, mutta en kuorsaa eikä edes ylipainoa, niin sitten se ns unohtuu.
Uniapneaa voi sairastaa myös hoikat ihmiset ja uniapnea ei aina esiinny kuorsaamisena. Onko sulla pääkipua aamuisin?
Uniapnea, mulla on se ja olen hoikahko normaalipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi sitä laitetta. Eikö mitään muuta syytä voitaisi keksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi sitä laitetta. Eikö mitään muuta syytä voitaisi keksiä.
Voisit ensin laihduttaa, laita ruokavalio kuntoon, päihteet pois, kahvi pois ja tupakka pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uniapnea
Uniapneaa voi sairastaa myös hoikat ihmiset ja uniapnea ei aina esiinny kuorsaamisena. Onko sulla pääkipua aamuisin?
Ei onneksi ole.
Oletko virkeä aamulla kun heräät? Onko asiassa tapahtunut muutosta vuosien mittaan? Onko sinusta tullut aamuvirkumpi, kun ennen olit aamu-uninen? Nukutko selälläsi?
Vierailija kirjoitti:
Oletko virkeä aamulla kun heräät? Onko asiassa tapahtunut muutosta vuosien mittaan? Onko sinusta tullut aamuvirkumpi, kun ennen olit aamu-uninen? Nukutko selälläsi?
Aamulla olen ihan virkeä. Nukun nykyisin selällään alkuyön. Viime aikoina olen kuitenkin pyrkinyt nukkumaan koko yön kyljellään.
Olisiko tämä sitten kuitenkin vain väsymystä, kun loma-aikoina ei tällaista ole.
Voiko sellaisten urheilurannekellojen avulla selvittää, miten yön nukkuu? Näyttääkö ne mitään mistä voisi jotain päätellä?
No miksi et käy vaan pötkölleen ja anna unen tulla jos olet noin väsynyt.
Uniapnea osoitetaan mittauslaitteella, joka kiinnitetään mahan päälle. Se on helppo mittaus. Jos kuorsaat ja sinulla on lyhyitä hengityskatkoksia, sen voinee todeta äänittämällä kuorsausta.
Uniapnea voi olla asentoriippuvaista niin, että sitä esiintyy vain selällään nukuttaessa. Et välttämättä tiedä, oletko yöllä kääntynyt selällesi, ja asento voi vaihdella eri öinä.
Selällään nukkuminen voidaan estää teippaamalla yöpaidan selkäpuolelle tennispallo.
Vierailija kirjoitti:
No miksi et käy vaan pötkölleen ja anna unen tulla jos olet noin väsynyt.
En saa sitten illalla unta ja aamulla on aikainen herätys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väsymyksestä voi johtua.
Nukun kyllä arkisin liian lyhyitä yöunia. Arkisin tämä ei ihmetytäkään niin. Nyt viikonloppuna olen kuitenkin taas pitkät yöunet nukkunut molempina öinä, niin silti meinaa nukahtaa.
Unta ei voi nukkua ns. pankkiin. Vaikka oletkin nyt nukkunut parit pitkät unet niin se ei poista viikon vajaita unia. Pyri nukkumaan viikollakin vähintään 7-8 tuntia.
Miksi olisi nimenomaan uniapneaa, jos päivällä tulee ohimenevä voimakas väsymys?
Ainakin nahkasohvan nurkassa lötköttely kuumentaa kroppaa ja aiheuttaa väsymystä ja nukahtelua.
Uniapnea