Ostin lapsille kevät vaatteet tänään....
Meni 315euroa :O satsataanko muillakin ulkoiluvaatteisiin?
Kommentit (34)
Täällä jos panostat lapsen vaatetukseen, olet automaattisesti aivan sekaisin tmv. Taas esim. Italiassa lapsen vaatettaminen on kunnia-asia.
Minulle on aivan sama, missä kuoseissa muiden lapset on. Toivon lähinnä, että jokaisella lapsella on puhtaat, ehjät, säänmukaiset ja oikeankokoiset vaatteet. Ja myös suvaitsevaisuutta suuntaan jos toiseen!
yhtään rahaa kevään vaatetukseen. Kaikki aiemmin ostetut sopii vielä ihan hyvin eivätkä ole riekaleina.
No yhdet ulkoilukengät ostin Prismasta ja ne maksoivat 10 euroa.
Vielä pitää ostaa esikoiselle haalari noin 60¿, keskimmäiselle ja vauvalle on sopivia käytettyjä omasta takaa.
Lisäksi esikoiselle ja keskimmäiselle pitää ostaa lenkkarit, hintaa max 30¿/ lapsi.
Pipoja on ihan tarpeeksi kaapissa, rukkaset joudun ehkä ostamaan.
Me ostamme vaatteita vain tarpeeseen ja kierrätämme kaiken ehjän omien lasten kesken. Syynä tähän ei ole suinkaan se, etteikö meillä olisi varaa ostaa kaikille uusia vaatekertoja. Yritämme vähentää oman perheemme kulutusta ja pienentää omaa ekologista jalanjälkeämme.
Päivä pilalla!!! Kuolen kateudesta:( Voi Tavisstonde minkä teit:(:(:(
Mulla kaks lasta joista toinen ei Reimaa pukis vaikka kirveellä uhkaisin ja toiselle kelpaa Travalle:)
Aivan tavallinen, marketeissa myytävä haalari. Ja jonkun nekin pitää uutena ostaa, että toiset voi käytettyä halvemmalla ostaa.
Talvella löysin kyllä kuopukselle yhden kaksiosaisen tuulipuvun (kai se lasketaan välikausipuvuksi kuriksien kanssa ;-) Ja toinen on odottelemassa perintönä kavereilta.
Esikoisen viimesyksyiset puvut pitää kaivaa esiin ja tarkistaa. Ehkä yksi niistä mahtuu vielä. Nekin osittain perintöpukuja, osittain itseostettuja, sekä kirppikseltä että kaupasta.
Meillä ei taida olla ollu yhtään Reimateciä, joten ent iedä, mikä niissä lie niin ylivoimaisen mahtavaa. Ehkä lapsemme sitten aikuisena kertovat, mistä jäivät lapsena paitsi, kun joutuivat tallaamaan Lassien ja vastaavien tuulipuvuissa ja vielä kurakamppeissa.
Itse koen kurahousut ylivoimaisen käteväksi. Kun hakee lapset päiväkodilta, voi nykäistä kurahousut pois ja saa autoon mukaansa kaksi kohtuullisen siistiä lasta. Ei sotkeennu auto eikä istuimet.
mopo on karannut käsistä MINKÄÄN materian tai ulkonäön ihannoinin suhteen? Lapsi tarvitsee puhtaat ja ehjät (tosin ulkovaatteilla on tapana olla housunpolvilta vähän risojakin; ainakin pienillä pojilla), säähän sopivat vaatteet, jotka ovat mukavat ja käytännölliset päällä. Tietty on kiva lisä, jos ne ovat ihan kivan näköisetkin. Reimat ja muut kalliit merkit menevät polvelta rikki sora-asfaltilla siinä missä halvemmatkin merkit.
Ja tottakai on fiksua maksaa laadusta TIETTYYN PISTEESEEN ASTI, mutta kieltämättä jossain vaiheessa aletaan maksaa merkistä ja brändistä ja se on vain typerää ja globaalisti vastuuntunnotonta. Hinta korreloi vain tiettyyn pisteeseen asti laadukkaiden matriaalien ja valmistuksen kanssa, sen jälkeen kuluttaja maksaa mielikuvasta (ja tästä on tehty lukuisia tutkimuksiakin!). En ota kantaa nyt siihen, onko esim. Reima jo mielikuvavaate, sillä onhan fakta, että hivenen kalliimpi on usein myös laadukkaampi ja sillä tavalla käytännöllisempi kuin kaikista halvin...Mutta ihan fakta on, että aika moni mammakin maksaa sellaisista tekijöistä kuin merkin " nimi" ja esim. " kausivärit" ...Ja no, se nyt vain on hölmöä tai ainakin pirun pinnallista.
Minusta, vaikka rahaa olisi kuinka, kannattaa aina pitää perspektiivi mielessä. Jos ihan yhtä laadukkaan haalarin saa alesta " edellisen kauden väreissä" halvemmalla, niin eikö niitä säästyviä rahoja voisi laittaa sitten johonkin mielekkäämpään. Vaikka hyväntekeväisyyteen, jos ei itsellä muita rahareikiä ole? Ja kierrätys, se nyt vaan on asia, mitä rikkaidenkin (ja etenkin heidän, sillä usein heidän ekologinen jalanjälkensä on aika paljon isompi kuin köyhien) kannattaisi vähän miettiä. Kumpi on tärkeämpää; se että Anna-Bettinalla on juuri tietyn merkkinen ja värinen uusi kevätasu joka kevät, vai se, että saataisiin vähän maailman resursseja säästettyä ja niillä lapsilla olisi isompanakin pallo millä tallustaa? Ja ketä varten se uusi merkkivaate muuten edes ostetaan? 3-vuotiasta tuskin kiinnostaa kauden muotivärit ja malli...Eli ihan äidin pätemisen tarpeeseen nämä kalliisti puetut lapset vaatetetaan.
terv: ei köyhä, mutta aivoillaan ajatteleva
ei ole tarvetta laittaa tuollaista maaraa rahaa palamaan haalareihin. Suomessa kaydessa ostan usein lapsilleni vaatteita kirpparilta, josta loytyy vaikka mita. Taalla ikava kylla niita ei juurikaan ole.
:)
Lenkkarit ostetaan vielä jos vanhat ei mahdu. Murkku ostaa itse vaatteensa kuukausirahallaan. Ostin viime syksynä alesta pihahousuja ja takkeja, isomman paremmat vaatteet ihan hyviä vielä nuoremman käyttää. Muoti on niissä ajanut ohi jo 6-vuodessa mutta eipä sillä vielä liene merkitystä 7-vuotiaalle. Rahat käytetään meillä mieluummin harrastamiseen ja matkusteluun.
Ostin siis kaksi Lassie G-tech pukua. Värit niissä on muuten tosi ihanat mun mielestä! =)
Käy vielä viime syksyn vaatteet. Ehkä ostan uuden keväthatun isoimmalle, mutta senkin kirppikseltä.
En maksa lasten vaatteista juuri mitään, eipähän nuo oo vielä kaivannut itsekään. Vielä tulee aika, kun ne itkevät merkkifarkkuja ja ne on ostettava.
Saapahan rellestää rauhassa eikä tarvi sydän kurkussa katsoa kuinka uusi ja upea reimatec nyt menee rapaan...
Lisäksi ostin kuopukselle kaksiosaisen vedenpitävän asun, hinta 30 euroa. Esikoiselle käy tän kevään viimevuotinen haalari, ensi syksynä menee kouluun, joten haalaria en enää osta. Icepeakin gore-texin takin ostin esikoiselle, hintaan 30 euroa. Housut tarttee vielä, ne varmaan Lenneltä max. 30 euroa. Eli rahaa menee 140 euroa. Lisäksi vielä lenkkarit, ehkä pipot ja hanskat. Syksyltä jäi Vikingin gore-tex-lenkkarit molemmille.
Minulla on mennyt rahaa :
Esikoiselle Ticketin sadeasu (voi pitää välikausiasuna) 43 euroa
Esikoiselle Kurahousut 10 euroa
Esikoiselle 2 paria kevätkintaita 6 euroa
Esikoiselle parempi takki kirpparilta 4 euroa
Esikoiselle kotihaalari 0 euroa kun anoppi teki sen
Kuopukselle kuravaatteet rukka, vaaleanpunaiset takki+housut 4 euroa
Kuopukselle ulkoilupuku Ciraf kirpparilta 4 euroa
Kuopukselle Travalle ulkoilupuku kirpparilta 4 euroa
Kuopukselle pipo + kauluri 12 euroa
Kuopukselle 2 paria kevätkintaita 6 euroa
Eli saldo näkyisi olevan 93 euroa. Mun mielestä kuulostaa paljolta, mutta paljon olen saanutkin sillä ja kaikki nuo kirpparilta ostetut on kuin uusia, ei käytön jälkiä.
Vielä on molemmille lenkkarit tms. ostamatta ja kuopukselle kumisaappaat.
ja rahaa on palanut 934789278 euroa :)
Oikeasti joiltain lähtee tuo haalarihomma ihan käsistä. Meilläkin lapsen haalari on pahimmillaan ollut sopiva vaan yhden kevät tai syksykauden (en osta liian isoja kasvunvaraksi) joten minusta on ihan järjen vastaista ostaa aina kuudet ja uudet reimatekit ihan vaan siksi että saa sitä parasta lapselleen ;)
Me ollaan tähän asti (esikoinen 3 vuotta) pärjätty yhdellä ulkoiluasulla kerrallaan! Talveksi kosteussuojattu toppapuku, kevääksi kosteussuojattu välikausipuku (1- tai 2-osainen). Lisäksi on yleensä yksi siistimpi takki kyläilyyn ja kaupungille. Ja lapsi on aina puhdas, lämmin ja kuiva!
" Oikeasti joiltain lähtee tuo haalarihomma ihan käsistä. Meilläkin lapsen haalari on pahimmillaan ollut sopiva vaan yhden kevät tai syksykauden (en osta liian isoja kasvunvaraksi) joten minusta on ihan järjen vastaista ostaa aina kuudet ja uudet reimatekit ihan vaan siksi että saa sitä parasta lapselleen ;) "
Mutta oikeasti, veikkaanpa että sinunkin kaapistasi löytyy useampikin " turha ja järjetön" vaatekappale - miksi ostaa tunikatyyppinen paita, kun kaapissa on ihan käyttökelpoisia t-paitoja vaikka kuinka, miksi ostaa muodikkaamman malliset farkut, kun vanhat viisnollaykkösetkin olisi ihan hyvät jne..
Noinhan se menee! Kyllä ihmiset moneen muhuunkin " turhaan" ja " ei-välttämättömään" hassaa rahojaan, lastenvaatteet nyt tuskin on pahimmasta päästä paheita :)
Miten ihmeessä se joitakin niin kauheasti kiusaa? Mun mielestä esim. jotkut etelenmatkat on ihan turhia ja typerää rahanhaaskausta, mutta ei mua silti ärsytä yhtään, että naapurit sinne joka vuosi menevät.
Minulla on 3 vuotiaat kaksoset. Kun he olivat 1v ostin Lassien välikausipuvut (reilua kokoa), haalarit meni vielä viime syksyn ja nyt ostin uudet Lassiet ja jälleen reilua kokoa. Kaveri on ostanut jo kolmet Reimatecit lapselleen samassa ajassa
Tuossa summassa on takki kuopukselle (uutena), haalari esikoiselle (kirpparilta), ulkohousut esikoiselle (kirpparilta) välikausihatut molemmille (uutena), rukkaset kuopukselle (uutena), pipo esikoiselle (uutena alesta), pipo kuopukselle (kirpparilta) ja pihalenkkarit kuopukselle (alesta).
Lisäksi kuopukselle on " hankittu" kaksi haalaria, kumisaappaat, kurahousut, kurarukkaset ja pipo vaihtamalla toisen perheen kanssa heille tarpeettomia vaatteita meiltä tarpeettomiksi jääneisiin, eli noihin ei käytännössä ole mennyt rahaa lainkaan (tai no, nuo rahat on käytetty silloin, kun vaihtoon menneet vaatteet ostettiin esikoiselle). Osaksi käyttöön tulee vielä edellisvuotisia vaatteita ja asusteita.
Luulen, että meidän kevätvaatteet on nyt hankittu. Kenkiäkin olen hamstrannut alesta ja kirppareilta etukäteen jo viime ja toissa vuonna, joten siltäkin osin asiat ovat hoidossa, ja seuraavaksi pitää löytää vasta sandaalit kesäksi ainakin nuoremmalle, joka on kasvanut viimekesäisistään ulos.