Kela ei enää korvaa yksityisellä tehtyjä ultraäänitutkimuksia!
Kävimme yksityisellä 4 d -ultrassa varmistamassa, että vauvalla on kaikki hyvin ja myöskin arvioimassa vauvelin kokoa. Nyt sain kelalta tietää tämän tutkimuksen jälkeen, että kela ei enää korvaa sellaisia tutkimuksia yksityisellä puolella, jotka olisi voinut tehdä myöskin julkisella puolella. Ja siis kyse nimenomaan raskaudenaikaisista ultraäänitutkimuksista! Oletteko kuulleet tästä? Olen aivan järkyttynyt, että ihminen ei saa enää käydä hoidattamassa itseään siellä missä haluaa kelakorvauksen puitteissa! Ovatko raskaana olevat tästä lähtien julkisen terveydenhuollon " armoilla" , tai vaihtoehtoisesti maksavat yksityisen puolen taksat 100%:sti?
Varautukaa siis maksamaan koko summa itse, jos ylimääräisiä ultria yksityisella sektorilla sunnittelette! Kyseinen lääkärikeskus, jossa kävin, oli saanut asiasta tiedon viime viikolla, kelan virkailijan mukaan asia on ollut tiedossa jo yli vuoden.
Padmi
Kommentit (27)
joko harjoittelija tai ulkomaalainen, joka ei juuri suomea tunnu osaavan. Ja Helsingissä asutaan, mutta tilanne kai vaihtelee terveyskeskuksen mukaan. Olisin mieluiten käynyt yksityisellä lääkärillä vastedeskin ja olettanut saavani siitä kelakorvauksen, koska en näinollen " rasita" julkista puolta. Mulle tuo 4 d tehtiin siis samalla kuin keskiraskauden lääkärintarkastus.
Padmi
Siis kun ajattelee, että Kela voisi tuolla periaatteella sitten poistaa korvaukset myös lääkärin määräämästä fysioterapiasta, joka on monissa paikoissa pelkkää hierontaa...puhumattakaan omakustanteisesti käydyistä magneettikuvauksista yms. jotka ovat monella ns. " kuvataan nyt varmuuden vuoksi, kun on kerran mahdollisuus" ...oikeastaan kaikki yksityisen sektorin palvelut voidaan tuolla kelan politiikalla sitten rajata korvausten ulkopuolelle, jos niin halutaan. Mikäs tarve on leikkauttaa polvi, selkä tai harmaakaihi yksityisellä jne, kun on julkinen sektori olemassa myös?
Toivottavasti Kelassa korvataan ultra niille, jotka täällä Tampereella joutuvat käymään yksityisellä siksi, että keskusäitiysneuvolassa ei ole ollut antaa aikoja niskaturvotusseulontaa ja tiedän, että tälläkin palstalla on ollut äitejä, joita on keskusäitiysneuvolasta ohjattu yksityiselle ultraan...nimenomaan aikojen puutteen vuoksi :(
Kanelisokeri
Mä sain kelalta ihan muutama päivä sitten korvauksen yksityisellä puolella 4-d:nä tehdystä rakenneultrasta, meillä täällä päijät-hämeessä rakenneultraa ei kylläkään saa ollenkaan kunnan puolesta joten sekin lienee vaikuttaa asiaan.
Mielestäni on ihan ok, että eivät Kelalta korvaa yksityisellä käymistä, jos kerran julkisella puolella on perusultrat tarjolla. 4D:t sun muut on sitten sitä extraa ja jos sellaista haluaa, niin kyllä saisi olla valmis myös siitä itse maksamaan.
Niin, kyllä varmaan terveydenhuoltojärjestelmä tarjoaakin riittävän määrän ultria, jos kaikki päättyy hyvin, elävän lapsen syntymään.
Kohtukuoleman kokeneena olen kokonut tämänkin kantapään kautta. Kaksi ultraa ei riittänyt varmistamaan sitä, että meidän vauva olisi syntynyt elävänä. Esim. napanuora- tai istukkaongelmat eivät välttämättä aiheuta mitään oireita, kunnes on liian myöhäistä.
Lääkäri jopa sanoi, että napanuoraa ei rutiinisti tutkita, vaikka sellainen tutkimus loppuraskaudessa voisi pelastaa noin 52 vauvan hengen. Mutta onhan se loppupeleissä aika pieni menetys yhteiskunnalle, jos vajaasta 60000 lapsesta reilu 50 kuolee ns. turhaan. Suuri suru perheille kuitenkin.
Nyt kun olen uudelleen raskaana, käyn kolmen viikon välein yliopistosairaalassa " ihailemassa" vauvaa. Vau mikä etu, vai mitä? Tosin aika suuren menetyksen tämä etu vaati. On ne yksityislääkärit kuitenkin sen verran hintavia, että en usko kenenkään siellä joka viikko huvikseen käyvän.
Kävimme rakenneultrassa yksityisellä ja silloin vielä korvattiin (viime vuoden puolella). Ei se ole mikään peruste poistaa kela-korvausta että sama hoito tarjotaan julkisellakin puolella, koska saman pitäisi koskea silloin kaikkea muutakin hoitoa. Kyllä mun kaikki poskiontelopunktiotkin olisi hoidettu julkisella, mutta olen ne hoidattanut yksityisellä (melko nimellisen) kela-korvauksen turvin. Puhumattakaan nyt jostain vielä isommista operaatioista.
niin kela lähettää hoitaneelle lääkärille kyselyn, että oliko ultra ns. perusteltu vai " huvin" vuoksi tehty ultra. Se on lääkäristä sitten kiinni mitä se siihen rustaa.
Nykyisin ei siis saa suoraan kaikki sitä korvausta vaan tosiaan lääkärin vastauksen mukaan!
me käytiin viime vuoden loppupuolella lahden hemossa 4d-ultrassa.
Siinä katsottiin samalla myös vauvan rakenteet,vaikka olinkin jo käynyt erikseen rakenneultrassa!
Saatiin kelakorvaus korttia näyttämällä suoraan maksaessamme tutkimusta(siis paikan päällä).
En kyllä ymmärrä miksei enää korvaa! Aika hullua. 4d-tutkimuksella pystyy kuitenkin havaitsemaan paremmin poikkeamat tms., kuin tavallisella.
Noh,kaikestahan kunnat/kaupungit jo tinkivät, niin miksei siis tästäkin!
Aleida 40+4
Onko kellään alettu karhuamaan jo korvattua kela-osuutta takaisin? Kävimme Femedassa 4D:ssä ja siellä sai tuon korvauksen samantien. Onko nyt vaarana, että meiltä peritäänkin tuo osuus takaisin? Millä aikataululla kelan kirje on teille tullut?
-piirakka
...Eri kunnissa odottavat äidit ovat lisäksi eriarvoisessa asemassa. Siinä missä Tampere tarjoaa vain yhden ultran, jossakin muualla odottava äiti pääsee ultraan jokaisella neuvolakäynnillä. Onko se tasa-arvoista toimintaa?
Itselläni ei ole tarvetta käydä yksityisellä ultrassa, sillä minulle on aina tarjottu täällä useampi ultra sikiön kokoseurannan vuoksi, mutta voin kuvitella, miltä tuntuu päästä vain yhteen ultraan ja loppuaika arvuutella, onko kaikki varmasti kunnossa. :-/
Kanelisokeri
En ymmärrä, miksi äitiyshuollosta ja lapsiin kohdistuvista ylipäänsä pitää aina säästää :/
Meillä taustalla sekundääristä lapsettomuutta (neljättä yritettiin miltei 2,5 v, ja hoitojakin tehtiin (yksityisellä), tuloksetta.
Lopulta tulin raskaaksi " hoitopaussin" aikana, ns. " luomusti" ;)
Nyt rv 14 menossa :)
Me käytiin alkuraskauden ultrassa samalla yksityisellä lääkäriasemalla, jossa meitä oltiin tutkittu ja jossa hoidotkin tehtiin.
Tämä tapahtui HELMIKUUSSA 2008, eli aika vasta, ja saatiin kyllä Kela-korvaus samantien kassalta.
Meillä (nykyinen kuopus joka 4 v) poika, jolla synnynnäinen selkäranka- ja nikamapoikkeama.
Tätä EI todettu/huomattu raskauden aikaisissa (julkisilla tapahtuvissa) ultrissa, joita oli USEAMPI.
Ei sillä, ettäkö raskautta oltaisiin keskeytettykään tuon asian takia, mutta..toki olisin saattanut haluta voida varautua asiaan ja asennoitua semmoiseen, etenkin vaikean synnytyksen jälkeen tuo " selkäjuttu" tuli ikävänä yllärinä :`(
Samaa en haluaisi enää kokea, ja nyt kun kauan kaivattua neljättä lasta odotellaan, haluttais todella tarkka (ja " pätevä" ) ultraus.
En tiedä kuinka tarkat tutkimukset saadaan sikiötutkimusyksikössä (Naistenklinikalla), mutta tarvittaessa käännytään kyllä yksityisen sektorin puoleen, 4D-ultran merkeissä, JOS siltä tuntuu.
Tuntuu kyllä väärältä, että siitä ei korvattaisi Kelan taholta _mitään_ :/
Ymmärrän, että karsivat ns. " hupiultrista" , mutta kun tiedän omalta osaltani esim. lapsettomuuden aiheuttaman " pelon" raskauden jatkumisesta, sekä sairaan lapsen syntymisestä, pidän suorastaan huutavana vääryytenä, jos noista aletaan karsimaan :/
Odottavilla naisilla on hyvin erilaiset terveydelliset lähtökohdat raskauduttuaan/raskauden edettyä, sekä monilla ikäviä kokemuksia (mm. keskenmenot, kohtukuolemat, yms.), joten YMMÄRRÄN TÄYSIN, että he haluavat parempaa seurantaa, ihan oman mielenrauhan takia.
No, täytyypä lopuksi tuumata, että -en ole Kelan toiminnasta pitänyt tähän päivään mennessäkään, ei siis järin uutta Kelalta- :/
jälkiviisaus on parasta viisautta, tiedän.
Keskimmäistä odottaessamme kävimme 4D:ssä (yksityisesti), ja kyllä siellä gyne SELKEÄSTI tarkemmin ultrasi ja tutki kuin mitä esim. julkisilla tehtiin.
Ja tuo on varmasti niin totta; eri kaupungeissa/kunnissa asuvat joutuvat täysin eriarvoiseen asemaan: vääryys tämäkin :/
aika brunolle 4D-rakenneultraan ensi kuussa ja saan kelan korvauksen, koska oma kuntani ei vielä tarjoa ilmaista np- ja rakenneuä. se siirtymä aika on sen 2v joten tämä meidän tuppula ainakin odottaa siihen tappiin asti.
rv16+3
mutta tämä uudistus lienee liittyy siihen, kun on puhuttu että ultria aletaan yhdenmukaistamaan niin, että kaikissa kunnissa olisi samat ultrat tarjolla. Nythän on joissain kunnissa vain np ja joissain vain rakenneultra. Meidän kunnassa taas on molemmat.
Vielä kysymys.. koska tuo Kelauudistus on tullut koskien 4d-ultraa?
Joo, nuo ultrat tullaan yhdenmukaistamaan kunnissa, mikä tarkoittaa ultrien vähimmäismäärää...korostan yhä sitä, että useissa kunnissa odottajat lienevät vielä silloinkin eriarvoisessa asemassa, sillä ainakin Tampereen tuntien se tulee tarjoamaan sen vähimmäismäärän ultria, tosin sivuhuomautuksena tähän, että mitenköhän sekin onnistuu, jos nytkin sanotaan aikaa varaaville ei oota :(
Ja miksi Kela lähti tähän jo NYT kun siirtymäaika on 2 VUOTTA???
En ole kelan touhuja minäkään koskaan ymmärtänyt, enkä luultavasti milloinkaan tulekaan ymmärtämään. Lukevat niitä lakipykäliään siellä aivan liian pilkuntarkasti ja tulkitsevat niitä omalla perin omituisella tavallaan.
Enkä vieläkään ymmärrä, miksi kaikki muut yksityisen sektorin tarjoamat terveyspalvelut sitten ovat sen parempia ja korvataan kelasta mukisematta niiden tarpeellisuudesta? :(
Tästä pitäisi nostaa kunnon haloo...
Olipa nopeammat sormet kuin ajatus. Eli me kävimme yksityisellä rakenneultrassa 4.3., jolloin vielä saatiin Kelan suoraveloituskorvaus. Jouduin supistusten vuoksi menemään uudemman kerran yksityiselle hoitavalle lääkärille viime viikolla 18.3., jolloin korvausta ei enää suoraan saatu, vaan se piti hakea itse Kelasta. Kela sitten suuressa viisaudessaan harkitsee, myöntääkö sen vai ei.
Kiinnostuneena lueskelin noita kommentteja siitä, ettei ultria kuuluisikaan korvata... Itselläni on ollut alusta alkaen riskiraskaus (hematooma, vuotoja , supistuksia), ja raskaus on autettukin alkuun yksityisellä lääkärisasemalla. Kaikkiin vaivoihini on suhtauduttu julkisella neuvolassa olan kohautuksella.
Menossa raskausviikko 23+1, enkä ole vielä kertaakaan tavannut neuvolalääkäriä tai mitään muutakaan lääkäriä julkisella puolella -eikä tämä ole ollut omasta tahdosta kiiinni. Neuvolassa todettiin, ettei minun tarvitse tavata lääkäriä, koska raskaus on todettu alkaneeksi yksityisellä puolella viikolla 7. Np-ultran teki kätilö julkisella puolella, seerumiseulaan en päässyt, koska sikiön pääperämitta oli kätilön mielestä 0,3 mm liian pitkä jne. Rakenneultraan halusin yksityiselle, koska kuulin, että senkin olisi tehnyt julkisella puolella kätilö.
Raskauteni ei olisi edennyt näin pitkälle ilman yksityispuolen asiantuntijalääkäreitä. Mielestäni se raha, mitä Kela maksamatta jättämissään korvauksissa säästää kuluu moninkertaisesti siihen aikaan, jonka joku papereiden tutkimiseen ja päätöksen tekemiseen Kelassa käyttää. Ehkäpä siellä on tekemisen puute.
Vaikea uskoa, että kukaan huvikseen kävisi yksityisellä useammassa ultrassa raskauden aikana - vaikka onkin aina yhtä suuri ilo nähdä vauveli potkuttelemassa vatsassa. Jäi siitä vielä sen verran paljon maksettavaa kela-korvauksen jälkeenkin.
...4D-ultrassa ja ihan normaalisti saatiin suoraan kassalla se kelan vähennys, aivan kuten aiemmissakin raskauksissa. Nyt olikin sitten ylläri postissa kun Kela vaatii lisäselvitystä miksi olemme saaneet vähennyksen. Juma! Tämän kun olisi tiennyt etukäteen niin olisi osannut varautua, koskaan aiemmin ei ole jälkikäteen kelalata tullut vastaavaa ja en tosiaan aio alkaa makselemaan nyt jälkikäteen enää kelalle mitään kun klinikalla nimenomaa on mainostettu että he hoitavat kelan kanssa tuon vähennyksen eikä asiakkaan tarvitse sillä päätään vaivata. Ja useita vuosia olen ko. klinikan asiakas ollut. Ei ymmärrä, ei!
Mä en kyllä ymmärrä että kela ei enää korvaa yksityisellä käyntejä. Ei mun mielestä noi lääkärikeikat ole ikinä niin kivoja että siellä viitsisi turhanpäiten juosta ja vaikka kuinka kela niistä jotain korvaa niin aina niistä on mun mielestä jäänyt itsellekin iso summa maksettavaksi. Pitäis varmaan alkaa nostaa meteliä tästä asiasta!!! Miksi sitten tosiaan muista toimenpiteistä korvataan? Mua ottaa ihan tosissaan päähän tää asia.
Olen käynyt yksityisellä ultrissa, myös 4D.n olen menossa. Mutta mä saan ainakin 80% hinnasta takaisin sairaskassan kautta eli ei ole kuin pari kymppiä kertakäynti. Kaikki tosin eivät kuulu sairaskassaan.
Onhan tuo Kelan politiikka ihan oikea. Suomen neuvolajärjestelmä takaa riittävän määrän ultria, sekä kaikille tehtävät rutiiniultrat että tarvittaessa saa lähetteen lisäultriin (jos epäillään jotain poikkeavaa). Eli kyseessä on kustannusten kurissa pitäminen, muutenhan me äipät juostaisiin viikottain yksityisellä ultrassa ja veroeurot menisivät kaikki ultriin kun mammat haluaa ihastella vaavia =)
Jaa muuten, ainakin meillä täällä suurkaupungissa aamupäivällä gyne tekee terkkarissa ja iltapäivällä yksityisellä vuoron. Sama lekuri, eri taksa. Ei se tulos vaihdu työvuoron mukaan.