Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kela ei enää korvaa yksityisellä tehtyjä ultraäänitutkimuksia!

25.03.2008 |

Kävimme yksityisellä 4 d -ultrassa varmistamassa, että vauvalla on kaikki hyvin ja myöskin arvioimassa vauvelin kokoa. Nyt sain kelalta tietää tämän tutkimuksen jälkeen, että kela ei enää korvaa sellaisia tutkimuksia yksityisellä puolella, jotka olisi voinut tehdä myöskin julkisella puolella. Ja siis kyse nimenomaan raskaudenaikaisista ultraäänitutkimuksista! Oletteko kuulleet tästä? Olen aivan järkyttynyt, että ihminen ei saa enää käydä hoidattamassa itseään siellä missä haluaa kelakorvauksen puitteissa! Ovatko raskaana olevat tästä lähtien julkisen terveydenhuollon " armoilla" , tai vaihtoehtoisesti maksavat yksityisen puolen taksat 100%:sti?

Varautukaa siis maksamaan koko summa itse, jos ylimääräisiä ultria yksityisella sektorilla sunnittelette! Kyseinen lääkärikeskus, jossa kävin, oli saanut asiasta tiedon viime viikolla, kelan virkailijan mukaan asia on ollut tiedossa jo yli vuoden.

Padmi

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelua ei ole pelkästään kunnan tarjoamien ultrien määrässä, vaan myös laadussa. Meillä kunta kyllä " tarjoaa" kaksi ultraa, mutta ne tekee neuvolalääkäri (tavallinen tk-lääkäri) ja ultralaite on vanha ja epätarkka. Kaiken kukkuraksi ultra maksaa 28 euroa, eli enemmän kuin poliklinikkamaksu!

Kun ultra tuli kunnassamme maksulliseksi toisen lapseni syntymän jälkeen, en enää kolmannessa raskaudessa mennyt kunnan ultraan, sillä en todellakaan maksa hutaisten tehdystä tutkimuksesta noin paljon. Ilmeisesti Kelalle kuitenkin riittää että joku vähän ultralla kurkkii, laadusta viis.

Vierailija
22/27 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän suurin osa odottajista käy siellä 4Dssä vaan huvikseen vauvaa katsomassa ja sukupuolta selvittämässä. Samalla otetaan sisaruksetkin mukaan ja tallennetaan kaikki DVDlle - ei kai sellaista kuulu yhteiskunnan korvata. Sorry tämä kärkäs vastaus :-)

Kyllä neuvolasta saa helposti lähetteen äitipolille, jos on aihetta huoleen ja siellä tutkivat samat gynet, jotka pitävät myös yksityispraktiikkoja.

Seulontaultria tekevät kätilöt taas ovat erityisesti sitä varten koulutettu ja tekevät sitä päätyönään. Ja siinä hommassa on nimenomaan kokemuksen kautta kehittynyt silmä tärkeä. Ovat varmasti parempia kuin joku niitä silloin tällöin tekevä neuvola tai tk-lääkäri - ja luottaisin näiden uä-kätlöiden np-mittauksiin paljon enemmän kuin jonkun neuvolalääkärin.

Ja kyllä noissa sikiötutkimuskeksuksissa on viimeistä huutoa olevat uä-laiteet ja perinatologian erikoislääkärit ja sinnekin pääsee, jos on aihetta...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunta ei korvaa sitä 4D-käyntiä, siitä korvataan melko nimellinen osa ja itselle jää maksettavaksi suurin osa. Julkisen puolen tarjoamista ultrista maksetaan taas itse melko pieni osa kustannukseen nähden, joten kyllä vahvasti veikkaan, että tulee yhteiskunnalle halvemmaksi että odottaja käy yksityisellä ultrassa.

kesakuinen:

kyllähän suurin osa odottajista käy siellä 4Dssä vaan huvikseen vauvaa katsomassa ja sukupuolta selvittämässä. Samalla otetaan sisaruksetkin mukaan ja tallennetaan kaikki DVDlle - ei kai sellaista kuulu yhteiskunnan korvata. Sorry tämä kärkäs vastaus :-)

Vierailija
24/27 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kuinka moni yksityisellä käyvä jättää kunnan tarjoamat ultrat väliin ja korvaa kunnan ultrat yksityisellä tehtävällä ultralla? Tuskin kukaan, yleensähän ne 4D-ultrat käydään ylimääräisinä ja tosiaan motiivina katsella vauvaa lähinnä huvin vuoksi ja että saataisiin kasvokuvia.

Toki on poikkeuksia ja äitejä joilla on huonoja kokemuksia aiemmista raskauksista tai riskiraskaus, mutta nämä taitavat edustaa vähemmistöä. Ymmärrän siis hyvin, jos Kela ei lähde korvaamaan ilman selkeitä perusteita tehtäviä ultria, lisäksi se 4D nyt ei ole niin autuaaksi tekevä, suurimman osan rakenteista näkee paremmin ihan tavallisella 2D-ultralla. Itse olen tässä raskaudessa (riskiraskaus ja seulonnoissa on ollut poikkeavuuksia) käynyt sekä perinatologin että lastenkardiologin tekemissä ultrissa ja ihan dopplerilla varustetulla 2D-ultralla ne on tehty, tosin perinatologi näytti nopeasti hupikuvana vauvan kasvot 4D:llä, mutta itse rakenneultran teki 2D:llä.

Vierailija
25/27 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki voin puhua vain omasta puolestani, mutta itse olen korvannut ko lääkärikäynnillä sekä neuvolalääkärin käynnin että kunnallisen ultran. En edes keksi mitään syytä miksi olisin mennyt vielä kunnalliseen rakenneultraan tämän lisäksi. Kunnallisessa rakenneultrassa kävin ensimmäisessä raskaudessa, ja se oli kyllä yhtä tyhjän kanssa verrattuna 4D-ultraan, jossa myös odottajalle kerrottiin rakenteista kaikki mahdollinen. Sitäpaitsi 18-20 viikon rakenneultrassa ei edes vielä kasvokuva ole " todellinen" , vasta myöhemmillä viikoilla vauva alkaa olla itsensä näköinen, eli eipä ole yhteiskunta joutunut mulle mitään potrettejakaan makselemaan.

No - nyt lupaan jättää tämän aiheen kommentoinnin :).

maaria_78:

ja kuinka moni yksityisellä käyvä jättää kunnan tarjoamat ultrat väliin ja korvaa kunnan ultrat yksityisellä tehtävällä ultralla? Tuskin kukaan, yleensähän ne 4D-ultrat käydään ylimääräisinä ja tosiaan motiivina katsella vauvaa lähinnä huvin vuoksi ja että saataisiin kasvokuvia.

Vierailija
26/27 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan seulontaultra, johon mennessä sikiön elinten rakenteet ovat sen verran kehittyneet, että niitä voi tarkastella, mutta toisaalta - jonka jälkeen on vielä mahdollista tehdä lapsivesipunktio tai muita tutkimuksia ja saada niistä tulokset. 24 viikolle mennessä joka on ehdoton takaraja keskeytykselle.

Vierailija
27/27 |
28.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat käyneet 4D:ssä ovat kyllä käyneet kunnallisten ultrien lisäksi ja juuri saamassa niitä kasvokuvia ja se DVD muistoksi. Onhan se kivaa tietysti, mutta ei sille paljon lääketieteellisiä perusteita löydy ja se kai näissä Kelan korvauspäätöksissä on takana. Eri asia tosiaan jos on kyse muusta kuin normaaliraskaudesta tai jos kunta ei tarjoa seulontoja, silloin Kelan korvaukset ovat ehdottomasti paikallaan eikä käsittääkseni Kela ole niitä lopettamassakaan.

Omat kokemukset kunnallisesta np- ja rakenneultrasta ovat erinomaiset, kaikki tähänastiset neljä ultrakäyntiä (2 raskautta eli 2 + 2 seulontaultraa) ovat kestäneet sen 25-30 min ja rakenteet on kiireettömästi käyty hyvin tarkkaan läpi ja kerrottu löydöksistä. Toki kunnallisella puolella on parantamisen varaa jos äiti tuntee tarvetta käydä varmistamassa normaalilöydös yksityisellä vain sen takia, ettei ultraaja kertonut tarpeeksi.