TaaperoEnskojen viikko 13
Pääsiäispino löytyy täältä:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=12699858&p=1&mpage=6&tmod…
Mutta palaan paremmalla ajalla, pyykki- ja astiavuoret odottaa...
-Osse ja typykkä 1v4kk
Kommentit (53)
Mä en kyllä missään tapauksessa purisi lasta takaisin! Sittenhän lapsi saa sen käsityksen, että se on ihan sallittua, kun äiti/iskin puree. Toivotaan tosiaan, ettei tästä tule mitään suurempaa ongelmaa.
Hyviä kuulumisia oli Queenillä neuvolasta! Onneksi ei suppareilla ole ollut vielä vaikutusta. Kyselinkin niistä tuolla toisella puolella...
-Q-
Joo, mäkin vähän ihmettelin sitä pure takaisin juttua, sama kun lapsi löisi ja äiti löisi takaisin!Mä olen ihan vaan kieltänyt ja sanonut että äidin tuli pipi jolloin tyttö heti puhaltaa ja antaa halin.Mutta lastentarhanopettajan suusta kuultua siis:) Nyt pikapikaa siivoamaan ennen kuin tyttö herää.
Jonskullakin oli jokunen kuukausi sitten tollanen puremiskausi, mutta se meni onneksi ohi. Liittyi just riehaantumiseen tai kiihtymiseen toi pureminen. Me tehtiin niin, että alettiin muka itkemään, kun Jonsku puri. Joskus se sitten tuli halimaan. Välillä se taas oli siitä niin loukkantunut itse, että ei tullut, mutta sovittiin se sitten muuten. Kumminkin näytettiin sille, että se pureminen tuntuu pahalta. Nykyään saattaa riehumisleikissä hyvin harvoin purra. Muutama kuukausi sitten Jonsku tosin saattoi tulla muutenkin vaan kokeilemaan hampaitaan esim. mun rieteen.
Naperolle pahoittelut koiran sairaudesta. Tosi ikävää :(
Hyvä, että burden Viltsu lähti liikkeelle. Kamalia noi tilanteet, kun niistä aina säikähtää kauheesti.
pesukarhu
meillä on käytössä sama konsti ku pesukarhulla, toimii meillä niin puremiseen, nipistelyyn ku lyömiseen. Eli kun typy tekee jotain noista, ruvetaan " itkemään" ja yleensä tosiaan saadaan sit ihana lohdutushali. :) ja pahanteko loppuu siihen. yleensä.
Eipä muuta, poden vieläkin vatsatautia ja olo on sen mukainen...
Ollaan Aksun kanssa sairastettu viimeiset kaks viikkoa niin, että mun harjoittelukin meni ihan mönkään kun en ikinä saa tunteja tehtyä kasaan... noh, syksyllä ilmeisesti sen suhteen uusi yritys. Mulla antibioottikuuri poskiontelotulehdukseen ja Aksun korvat käytiin tänään viimeksi näyttämässä, mutta imuroinnista huolimatta niihin ei näy kun on niin täynnä vaikkua. Tulehdusarvo onneks oli ihan ok joten ehkä tästä voidaan vielä tervehtyäkin...
Kulunut viikko on ollut ihan kauhee kun molemmat ollaan oltu kipeinä ja mies oli neljä yötä pois Lapissa moottorikelkkareissussa. Mies lähti sunnuntaina niin sitten heti seuraavana yönä Aksulle nous neljänkympin kuume ja oksensi yskän takia... hitsi että oon ihan puhki!!! Ja nyt on pakko istua tää iltapäivä koulussa ja huomenna mennä aamuvuoroon sinne harjoitteluun, että saan edes jotain tunteja kasaan. =/ Aksu on ollut jo ihan mökkihöperö kun ei oo päässyt ulos ja isääkin varmaan jo oli ikävä. On tehnyt kaiken mahdollisen pahan eikä usko mitään mitä sanotaan. Itseäkin oikein harmittaa kun on tullut ääni korotettua niiiiiiin monta kertaa tän viikon aikana kun on itekin ihan väsy.
Burde, ihanaa että Viltsulla oli kaikki hyvin!! Toivottavasti pian pääsette tositoimiin =)
Q, pikku-q kuulostaa puhuvan aikalailla samaan tahtiin kun Aksu. Aksulla on tullut myös nyt kuvioihin noi minä/minun jutut ja mä luulisin, että osaks ne ainakin on tarttuneet lastenohjelmista.
Naperolle halit koiran tilanteesta =/
Nyt en muista muiden juttuja, mutta lupaan perehtyä paremmin kun tästä taas saadaan selkävoitto taudista. Nyt viettämään " pirteä ja iloinen" iltapäivä kuunnellen kuolema-aiheista luentoa...
pikku-milli & Aksu 1v11kk (tasan, HUI ens kuussa synttärit!)
Naperolle Halitukset ja koiralle kanssa, meilläkin jouduttiin lopettamaan meidän dobermanni kun sillä oli syöpäkasvain selkärangassa ja yksi selkänikama lähes kulunut pois joten tiedän miltä tuntuu. Me saimme tietää Oton kasvaimesta maanantaina kun kävimme lääkärissä ja torstaina eläinlääkäri tuli kotiin laittamaan Oton uneen. Nukuin edeltävän yön sen kanssa lattialla sohvatyynyjen päällä kun meillä ei ollut patjaa.
Vieläkin itekttää joskus kun katselen oton kuvaa.
puremisesta: meillä Aino puree nipistää ja tukistaa aina kun innostuu liikaa, nostan A:n yleensä pois tilanteesta ja jätän yksin lattialle vähän kuin jäähylle laittaisi.
sitten omaa napaa, osa on jo käynyt vissiin tuolla kuumeilupuolella ja tietävätkin uutisista, mutta kerrotaan se nyt kuitenkin MEILLE TULEE JOULUKUUSSA VAUVA jos kaikki menee hyvin.
LA on 5.12 joten saa nähdä saadaanko sama synttäri kahdelle lapselle Ainohan on syntynyt 16.12.
Burdelle tsemppiä, teitä on kohta 4
Vitsit Aksu täyttää jo 2, se oli niiiiiiiin pieni kun köllötteli mun sylissä silloin tampereen treffeillä !
nyt pönöön kun Ainokin nukkuu
AA AE ja piskuinen 4+4
Oon niin pöhnässä päikkäreiden jäljiltä, että nyt just musta ei oo muuhun kun ONNNITTELEMAAN AA:n PERHETTÄ!!! Ihanaa, että teillä tärppäs!!!!! Onnea.. ja tarrasukkia. ;)
Nyt vien neidin peppupesulle.
Burde & viltsu 38+5 + 1,5v Heidi the hassuttaja
AA, voi kun ihania uutisia!!! Paljon onnea teille ja toivottavasti kaikki menee hyvin!
Samalla hoksasin, että en oo vielä tainnut Hennaakaan onnitella. Onnea siis aivan hurmaavan pörröpään johdosta!
Aksu oli mun koulun ajan mummulassa ja taas oli lämpö noussut... kainalosta mitaten yli 38. Hitsi... kai sitä täytyy johonkin korvalääkäriin huomenna mennä.
AA, lämpimästi onnea! Tosi ihania uutisia sain täältä lukea.
t. vauvakuumeileva iida-linnea
Oltiin tänään taas siskon luona illalla kylässä, ja quu puri serkkuaan tunnin sisällä varmaan 3-4 kertaa! Harmittaa kyllä ihan kauheesti toi juttu! Heti tulee sellanen fiilis, että ei kai me olla tehty mitään väärin, kun poika alkaa tolla tavalla purra muita... En tajua, miten sitä voisi estää, kun ei koko ajan voi olla käskemässä quuta kauemmas muista vaan siltä varalta, että jos sen mieleen tulee yhtäkkiä purra. Nytkin ne vähän väliä kuitenkin serkun kanssa halaili ja antoi pusuja toisilleen, mutta sit vaan joskus quu alkoi painia ja siinä samassa puri. En haluais antaa lapselle sellastakaan kuvaa, että lähellä olossa on jotain väärää, kun eihän se niin ole. Halia saa, mutta ei purra! Kielsin quuta kyllä heti ja se katseli vähän hämillään, kun serkku itki. Sanoin, että ei saa purra, se sattuu ja toista alkaa itkettää. Ja sit sanoin, että nyt sun täytyy kyllä pyytää anteeksi. Siitä olin kuitenkin iloinen, että quu on tarhassa oppinut pyytämään anteeksi ja halaamaan.
Mutta siis aika harmistuneet tunnelmat täällä tänään... Mä vaan niin toivon, että meidän lapsesta ei oo nyt tulossa joku kauhea riiviö, jota muut pelkää ja inhoaa!!!
Yks, mitä epätoivoissani tässä mietin, että voisko tää liittyä tutittomuuteen totutteluun? Ainakin tää alkoi saman tien, kun tutit katosi... Jos oliskin siihen liittyvää, niin toivottavasti menis sitten pian ohi.
Epätoivoisena kasvatuksen kiemuroissa
-Q-
tuskinpa pikku-q:sta kuitenkaan mitään hirviötä on tulossa, tuo on todennäköisesti vain vaihe, joka menee ohi siinä missä muutkin vaiheet. vaatii taas vaan vähän vaivannäköä vanhemmilta, että jaksatte säntillisesti kerta toisensa jälkeen toistaa kiellon ja selittää miksi. Ei kai ton ikäiselle vielä muutakaan voi...?
AA:lle vielä tätä kauttakin onnittelut!
pikku-millille ja Aksulle kovasti paranemisia... kurjaa toi teidän sairastelu.
Oltiin illalla veljen perheen luona kylässä, olipa ihana kuulla veljenpojan juttelua! Täyttää parin kk päästä 2v ja nyt on alkanut puhua ihan hirveästi. Muutenkin hauskaa touhua oli noilla kahdella, poika mm. työnsi typyä mikki-autolla ja tarjosi kahvipöydässä väkisin dominoa typylle... :D
Mutta nyt täytyy kömpiä petiä kohti, huomenna on luentopäivä ja väsyttää jo viime yön valvomisen jälkeen. Heräsin vessaan ja sittenpä luinkin 1,5h kirjaa. Tuttua puuhaa mulle aiemmilta vuosilta, mutta eipä juuri ole typyn syntymän jälkeen tarvinnut valvoskella. Toivottavasti ei nyt tule tapaa tästä.
-Osse ja typykkä 1v4kk + Rajuisa rv 8+2
Q toi puruvaihe tosiaan mun mielestä kuuluu vaan ikään. En usko, että on syytä huoleen. Täytyy tosiaan vaan järjestelmällisesti kieltää se homma. Kyllä pikku-quu sen pian ymmärtää, kun huomaa, että se ei ole kenestäkään kivaa. En usko, että q:sta on mitään riiviötä tulossa. On vaan keksinyt uuden jutun ja haluaa kokeilla sitä.
Mä valvon täällä toista yötäni. Tää on jo aika tuskasta. Viime yön jälkeen olin jo ihan rättiväsynyt ja nukuin ennen tätä työvuoroa niin, että meinasin myöhästyä töistä. Onneksi tän jälkeen on pari päivää vapaata.
Hyvää viikonloppua kaikille! Onkos burde kirjotellut tänään ? Mä joka päivä ootan, millon tulee vauvauutisia :)
pesukarhu, Jonsku 1v11kk ja Kirppu 18+1
Viikolla en juuri ole jaksanut koneelle istua. Töissä ei ehdi/pysty surffaileen netissä ja D on nukkunut tosi huonosti taas (ja heräillyt 5.30), joten iltasin oon ollut niin poikki etten oo jaksanut. Tosi mielenkiintosia juttuja tuol töis oon tehnyt/pääsen tekeen, mut paaaljon pitää opiskella ja lukee artikkeleita, koska noi asiat on vähän syvemmältä immunologiasta kuin mitä meillä koulussa on ollut..
Pääsiäisen jäljiltä meillä on ihan koirahullu lapsi :D. D otti mukaan mummilasta yhden mun veljen vanhan pehmokoiran (äiti oli kaivanut mun ja veljen pehmolelulja D' lle, vitsit et ne oli paljon pienempiä ku mitä veljen kans muistettiin :) ) ja anto sille nimeks Bella (sen mun uusien siskojen ja veljen koiran nimi) ja nyt saatiin R-kioskin keräyksestä vielä toinen koira D' lle. Noita Bellaa ja Popia se sit raahaa koko ajan mukanaan ja tarhasta haettaes ensimmäisenä kysyy koiriaan :).
Q: Meillä puhutaan ihan puhekieltä. Kyl noi " oikeet muodot" sanoista sit jostain oppii ;). D on puhunut kokonaisia sanoja (esim. apina, kun ennen oli api) ja nyt vähän pieniä " lauseita" (sorsa ui, hakee koira jne.). Meillä toi englanti varmaan vähän hidastaa, mut silti D' lla on paljon sanoja sekä suomeks että englanniks. Nyt D tekee kaikista sanoista pidempiä, kun on niitä oppinut sanomaan. Juna on junana, kävelee on kävelesi jne. yleisin lisäys on toi -si-pääte :).
Queen: Tiellekin sois jo vähitellen kunnon yöunia. Mä en kyl tiedä, et millä ja miten nää lapset sais nukkuun :S. D viithyy rattaissa ihan hyvin. Onneks, koska käveleminen on ihan tuskaa. D menee ihan mihin sattuu ja pysähtelee koko ajan tonkimaan jotain, juoksee autojen alle, saa raivareitak un kielletään joku roskien tonkiminen tai vieraisiin taloihin/autoihin sisään meneminen jne jne.
Osse: D osaa jo kaikkien yleisten haluamiensa asioiden nimet, mut pyyntö on yleensä joko " anna anna annnaaaaa" tai " ää äää ääää" . Vaikka miten yrittää tivata, et anna mitä? niin samaa vaan toistetaan kovenevalla äänellä :D.
Pesukarhu: Ei siinä makuuasennossa pukemisess mitään pahaa oo. Mä oon antanut miehen pukee sillain jos kerta toimii. Se vaan jotenki on hassua ;).
Ope: Meillä lukeminen on sitä, et D kääntelee sivuja ja katselee kuvia. Lukemiseen (siis oikeeseen) ei pinna riitä. Lempikirja on viime kesänä Bona-keräyksestä tullut iso Nalle Puhin eläinkirja. Sitä luetaan ees taas monta kertaa päivässä (ja teippiä kuluu ;) ).
Naperolle lohdutushali! Ihan ymmärrettvän päätöksen teitte! Eläin ei kuitenkaan sure tai kärsi lopetuspäätöstä, kun taas kivuista yms kärsisi. Niitähän voi kuitenkin olla jonkin asteisena omistajan huomaamatta.
MM: Meillä oli tosta syystä palapelit hyllyn päällä jonkin aikaa ;). Tosin D ' lla usein reaktio on se, et jos tavarat ei tottele niin kaikki kyllä tietää sen (noloo myöntää, mut muhun tullut ;) ).
Q: D puree innostuessaan ja joskus suuttuessa. Ollaan kielletty ja sanottu, et sattuu. Samoin lyömisestä. Nyt on hyvä kieltää kiljumista kans, kun sanoo et koirien korviin sattuu niin heti loppuu huuto (ihmisten korvilla ei ilmeisesti ollut niin väliä, mut kunhan rakkaat koirat ei kärsi ;) ).
Millille ja Aksulle tsemppiä ja paranemisia!
AA' lle ja perheelle onnea!!
Onko tääl kaikilla muilla paitsi mulla ja NapNapilla (jos Pesukarhu ei oo saanu sua puhuttua ympäri ;) ) tonskailut menossa? Mä just laskin, et aikasintaan joskus kesällä 2010 voin jäädä äitiyslomalle, jos saan töitä koko ens vuodeks (koska en haluu toiste minimirahaa, kun sillä EI elä jos on jo yks lapsi ennestään). Mut sit taidan olla jo liian vanha.. Ja toisaalta tuskin täs ikinä enempää lapsia tulee, kun mies ei halua (koska D' sta on niin paljon vaivaa). Tää v*tuttaa mua suunnattomasti koska herran ei oo koskaan tarvinu heräillä yöllä (ehkä 2 yötä kun olin ite niin kipee), tehdä mitään D' a koskevia ostoksia, hoitaa D' a äärimmäisen harvoin mun toiveesta (vapaaehtosesti joskus jos huvittaa) jne jne. Yleisesti vastuu D' sta ja D' n asioista (ja niiden rahottamisesta) on 95% mun harteilla ja mä sovitan menoni sen mukaan, kun taas mies elelee ihan oman tahtonsa mukaan ja sopii menojaan (&työajat yms) ihan kuin ois perheetön. Jos ollaan kaikki kotona niin yleensä mies kattoo tv' tä ja mä puuhaan D' n kans ja sit toi viel valittaa. Huono äiti ilmeisesti oon ja paska vaimo, kun en oo tehnyt sellasta lasta kuin mies ois halunnut (eli joka istuu sohvalla hiljaa sen ajan kun ei nuku).
Vali-vali, mut jonnekin oli toi pakko purkaa, kun on v*tuttanut niin paljon jo melkein vuoden..
Jenni ja D 1v 9kk
Heti kärkeen pahoittelut etten ole ehtinyt/jaksanut kirjoitella taas pitkään aikaan mitään.. Luen kyllä pinoja aina kun aikaa liikenee, mutta jotenkin kirjoittaminen vaatiikin sitten paljon enemmän aikaa. On vaan niin väsyttänyt ja ollut huono olo, että iltaisinkin meen useimmiten Aleksin kanssa yhtä aikaa nukkumaan, kun meillä aamu alkaa klo 6.30-7.
Mutta ehkäpä tässä vielä kevättä kohti mentäessä pystyn parantamaan tapani :)
AA:n perheelle vielä tätäkin kautta paljon onnea!!
Muuta kommentoitavaa ei sitten jäänytkään mieleen, paitsi pikku quun pureminen. Meillä ei ainakaan vielä purra, joskus 1v kieppeillä oli hetken kestävä vaihe, jolloin Aleksi yritti varsinkin kaljuja konttivia/ryömiviä vauvoja purra päähän.. Mutta se on mennyt onneksi ohi. Ilmeisesti silloin kavereiden päät vaan näytti niin houkuttelevilta että niitä piti maistaa :D Joskus luin täällä yhtä pinoa, jossa joku kertoi 2v taaperon puremisongelmasta. Siihen tuli paljon vastauksia ja monilla tuntui olevan samaa ongelmaa tuossa kahden vuoden molemmin puolin. Joku silloin sanoikin, että kuuluu ikävaiheeseen. Voisi löytyä haulla tuo ketju? Joka tapauksessa, eiköhän se ole ohimenevä vaihe, ja varmasti toimitte aivan oikein quun kanssa kasvattajina tässä(kin) asiassa :)
Sitten ajattelin pistää pystyyn pienen gallupin: Kuinka usein teidän taaperot on yökylässä esim. isovanhemmilla? Ovatko säännöllisesti esim. kerran kuussa, vai silloin kun vanhemmilla on jokin kahdenkeskinen reissu tai muu meno, vai ovatko olleet vielä yhtään yötä erossa vanhemmista?
Aleksi vietti ekan kerran yönsä ilman meitä 8kk iässä, meidän hääyönä. Silloin äitini hoiti Aleksia ihan meillä kotona. Imetin vielä, mutta yö sujui yllättävän hyvin vain yhdellä pullosyötöllä. Ekan kerran Aleksi oli mummolassa (mun äidillä) yksin yötä 11kk iässä, kun olin kaasona ystäväni häissä, Aleksikin oli siellä mumman kanssa, mutta lähtivät sitten mummolaan yöksi ja me taas yövyttiin miehen kanssa hääpaikalla. Toinen yö mummolassa oli pikkujouluaikaan, oltiin miehen kanssa ystävien luona pikkujouluissa, ja koska matkaa heidän luo oli niin paljon, jäätiin sinne yöksi. Kolme yötä Aleksi on siis nukkunut ilman äitiä ja isiä, ja hyvin on menneet kaikki yöt.
Nyt hetkeksi vielä sohvalle lepäilemään ennen kuin pikkumies ulkona heräilee.
Viipero, Aleksi ~1v5kk ja masu rv 9+2
Onnittelut AA:lle perheineen:) Onnittelut myös muille plussanneille joita en oo huomioinut, aina joku unohtuu:/
Mulla oli tänään kiva päivä, ensin aamulla oli kampaaja piiiitkästä aikaa ja sit lähdettiin äidin kanssa ostoksille ja syömään ja tultiin vasta iltapäivällä kotiin, mulla ei tosin ollut penniäkään rahaa ostaa mitään mutta ihan mukava oli katsella vaatteita äidille ja hyvä mielen siitäkin sai että se löysi uusia vaatteita:) Tosi harvoin mä käyn missään ilman tyttöä ja nytkin oli jo loppuvaiheessa ihan ikävä vaikka kyse oli vaan muutamasta tunnista;)
Jenni: Multa saat kyllä sympatiat tohon vitutukseesi miehen suhteen , aika tylsältä meinaan kuulostaa, pöh:( Meillä on kyllä nyt tota kipeänä oloa lukuunottamatta nukuttu viimeaikoina melko hyvin, unet on kyllä tosi lyhyet mutta monena yönä jo yhtäjaksoiset, hurraa:)
yökyläily galluppiin: Meidän tyttö ei ole kertaakaan ollut yökylässä eikä ole suunnitelmissa viedäkään, ei vaan ole ollut tarvetta enkä mä edes tahtoisi olla yötä erossa, oon siinä mielessä varmaan vähän hassu mutta samaa on sanonut mieskin, että ikävöisi vaan koko ajan. Meidän äidille kyllä voisin viedä jos tulisi sellainen tarve, pärjäävät tytön kanssa hyvin muutenkin, ekaa kertaa ollaan luultavasti yö erossa kun lähden synnärille, saa nähdä sitten ehtiikö mies yöksi kotiin mutta äiti on lupautunut tulla meille tyttöä ja koiria silloin hoitamaan.
Pyykkiä pesemään...
Queen
Mulla on niin kiire odottaa alkavaa synnytystä, että en ehdi kirjottaa muuta kun vastauksen tohon Viiperon yökyläG:hen. ;) Heh.. vitsi vitsi..
Heidi ei oo ollu kertaakaan yökylässä. Riippuu miten synnytyksen kanssa käy, ni sit voi olla, että sillon tulee Heidille eka yökyläreissu... mut sen näkee sitten. =)
Mun äiti tulee kai maanantaina työpäivän jälkeen junalla meille ja on ti ja ke kun sillä on vapaata. =) On ihan kivaa.. Sit olis Heidilleki hoitaja täällä valmiina. ;)
Kauheesti oli pinossa taas kaikkee, mutta mä en nyt jaksa kirjottaa muuta. Oli vaan jotenki pakko tohon galluppiin tulla vastaamaan. :D
Burde ja viltsu 38+6 (+ Heidi 1,5v joka on nukkumassa)
meillä heräs tänä aamuna joku känkkä ränkkä typyn sängystä, ja voi herranjesta minkälainen lapsi oli hän... mä sanoin miehelle, että kiva lukee kuinka muissa perheissä isällä menee helposti hermot, mut meillä se on kyllä äiti joka räjähtää ja isä vaan viilipyttynä hoitaa asiat... hävetti suorastaan, kuinka tulistuin tytölle, mutta jos jotain voin puolustuksekseni sanoa, niin noin " kamalaa" lasta meillä ei oo aiemmin ollut. Heitti vartin sänkyhuudon ja vartin puuro-on-kuumaa-itkupotkuraivarin ja rauhottelun jälkeen täyden puurolautasen (posliini) olkansa yli laattalattialle. Tähän mennessä oli siis ollut hereillä n. 35 min. Ja sillon mulla napsahti päässä ja aloin ärhentää tytölle, vaikka hyvin tiedän, että toinen vaan siitä tulistuu lisää, ja kierre on valmis. Typyyn kun tehoais noissa tilanteissa paljon paremmin jäätävä hiljaisuus. No, teini-ikää odotellessa...
Onneks typy on yhtä nopee leppymään ku tulistumaan, kuten minäkin, joten iltapäivällä kun palasin luennoilta kotiin, toinen juoksi avosylin mua vastaan. Ihana lapsi.
Musta muuten aina tuntuu, et mä oon ainut, jolla pinna palaa lapsen kanssa joskus...
Viipero yöpymis-G - meillä isovanhemmat asuu n. 400 km päässä, joten eipä sinne noin vain viedä yöpymään :). mutta typy on yöpynyt ilman meitä molempia kaksi yötä, kerran ku oltiin kaverin 30-v juhlissa ja toisen kerran kun juhlittiin mun kolmekymppisiä. Mitään ongelmia ei oo ollut kummallakaan kerralla. Toki useamman yön on ollut erossa minusta tai miehestä, kun toinen on ollut reissussa yksin tai typyn kans. Jos mun äiti asuis täällä, varmaan useemminkin voitais viedä yökylään, mutta kun ei asu, niin en viitsi muita " kuormittaa" .
Sit hauska typyn kommellus tältä päivältä - olin tosiaan koko päivän luennolla ja sain mieheltä iltapäivällä mms:n jossa oli typyn kuva ja teksti et voisin opettaa typylle, että huulipunalla on tarkoitus kaunistaa itseään eikä tehdä hakatun näköistä. Typy oli siis kaivanut mun huulipunan jostain kassista ja hieronut sitä poskiinsa. Oli tosiaan ihan sen näköinen, ku olis ollut mustelmilla. :)
Jaaha, kai sitä pitää lähteä nukkumaan, kun niitä kellojakin siirretään yöllä. Saas nähdä, myöhästyykö meillä nyt sit aamut vähän vai ei. Toivottavasti...
-Osse ja typykkä 1v4kk
Oli pakko tulla vielä kommentoimaan, etenkin Ossen viesti sai mut " tarttumaan kynään" ;) Niin että täällä on kyllä yksi äiti, joka todellakin hermostuu lapselle _aivan_liian_usein_... Ja yleensä ihan typeristä asioista, ihan turhaa kun ei se mitään auta... Että tutulta kuullostaa! Ja meillä oli muutenkin vähän saman tyylinen päivä kuin teillä, aamusta saakka neiti tahtoi tehdä kaiken päinvastoin eli kokeili juurikin kaikissa tilanteissa pitkin päivää kaikki temput, mitä osaa ja mistä on kielletty joskus :/ Ja mun hermot ei kyllä kestä moista ;)
Yökylä G: Miehen vanhemmat kyllä asuu Turussa ja ottais varmaan Ainon hoitoon 24/7 mutta en mä raski toista hoitoon antaa, hyvä kun joskus on päivällä tunnin pari ollut, kun on ollut jotain menoa... Tarttis vaan opetella luottamaan, että hyvin se lapsi hoidossakin pärjää... No, katotaan jos tässä kesän mittaan vaikka olis enemmän " hoidossa" jos mua tarvitaan raksalla tai jotain.
Jennin tonskailuG: ei, meillä ei toistaiseksi tonskailla, vaikka kyllä toisestakin lapsesta haaveillaan. Tällä hetkellä ois vaan etusijalla taloprojekti ja mä haluisin kyllä työpaikankin, edes sijaisuuden, ennen toista lasta. Ois sit taas jotenkin varmempi olo jatkossa työnsaannin suhteen, kun ei tulis ihan hirveen montaa vuotta taukoa yhteen menoon. Toisaalta taas tässä alkaa " aika" käydä " vähiin, kun ei tässä enää ihan nuoriakaan olla...
Meillä on nykyään unet ihan kateissa Ainolla. Aamuisin herää suunnilleen ennen kukon laulua (tänäänkin 6.45), mutta iltaisin ei uni meinaa tulla sitten millään, vaikka selvästi onkin väsynyt. Päiväunta vedelläänkin sitten vallan kolme tuntia per laaki. Aikaisemmin Aino on " aina" nukahtanut illalla 5-15 minuutissa aika helposti, mutta nykyään menee ainakin 30-45 min ja kierii ja pyörii sängyssä kauheeta vauhtia yms. Ärsyttävää, eikä auta nukkumaanmeno aiemmin eikä myöhemmin, aina sama tilanne :( Toivottavasti tää olis vaan joku lyhyt ohimenevä vaihe...
Nyt mies väittää, ettei kukaan jaksa lukea, kun mä kirjoitan niin pitkästi... Paras vissiin lopettaa :)
t. Ope ja Aino 1v 5kk nyt sentään jo zzzzz...
[color=steelblue] Osse: Siis et todellakaan oo ainoo jolla menee muksun kanssa hermot! =) Mulla kans välillä pinna palaa ihan totaalisesti ja sama kun teillä -> neiti hermostuu entistä enemmän. Meillä on jäähyt käytössä niin päin, että äiti jäähyilee - ei Heidi. ;) Heh...
Mä oon Heidin kanssa huomannu sen, että kun sen antaa raivota aikansa (jos itellä on vielä hermot kasassa) ja ottaa sen jälkeen sylittelyyn, ni usein sit helpottaa ja neiti leppyy. Aina sekään ei onnistu vaan neiti raivoo aikansa ja sit ku napin painalluksesta on taas oma rauhallinen ittensä. ;)
Ykkösope: Heidillä on nykyään tapana myllätä ja höpöttää sängyssä aina ennen nukkumaan menoa... En oo puuttunu siihen, saa rauhassa hakee unta omalla tavallaan. Sit jos itkee ni meen käymään, mutta en muuten. Joskus nukahtamisessa saattaa mennä " pitkäänkin" . Päikkäreitä annetaan nukkua yleensä se 2h ja sit herätetään, mut nyt pari viime viikkoa kun iteki oon nukkunu samaan aikaan, ni on saattanu jonain päivinä nukkuu 2,5-3h. Mut tosiaan oon aatellu, et toi 2h riittää ellei oo univelkaa tai kipeenä tms. Ja on se kyllä heidistäkin päätellen riittäny. =)
Jenni: Kiva, että siellä harjottelussa on mieleisiä juttuja! :) Ja voimia miehen kanssa... Kuulostaa tosi kurjalta, että kaikki vastuu ym. D:stä on pelkästään sulla! Uskon hyvin, että vituttaa.
PuremisG: Heidi ei oo tähän mennessä purru varmaan ku kerran?! *koputtaa puuta* Joten ei oo siitä kauheesti kokemusta. Mä toivon, ettei heidille sitä vaihetta tuliskaan, mutta eiköhän siitä jossain vaiheessa saada sen kanssa vääntää. Ei taida olla kauheen montaa lasta olemassa, joka ei olis jossain vaiheessa kaveriaan/kavereitaan purru (syystä tai toisesta). :)
Heidi on oppinu uusia " vauva" -juttuja... Se esim. kattoo lehdestä itkevän vauvan kuvaa ja sanoo surullisena naamakurtussa " ikkee" . Sit eilenki se ihan yht´äkkii saatto alkaa matkimaan itkemistä jne... :D
Mä huokasin aamulla helpotuksesta, että en alkanu yöllä synnyttää.. Nyt jos alkaa, ni ei haittaa, kun se doula kerkee tod.näk. kuitenkin sinne kurssilleen. ;) Heh. Eilen oli kyllä koko päivän kipeitä menkkakipuja ja iltapäivällä ja illalla kipeitä supistuksiakin. Kelloja käännettiin Viltsun kanssa joskus neljän aikaan yöllä, mutta muuten nukuttiin taas hyvin. :) Niin ja siis ekaa kertaa varmaan IKINÄ oli yöllä nälkä! :O
No joo... Ei mulla muuta tällä erää.
Burde & viltsu 39+0 + heidi 1,5v
Hyvä että viltsu oli vaan tavallista pidemmillä unilla:)
Puremisesta, meillä tyttö myös välillä puree, ihan vaan kun riehaantuu jostain. Meillä on kerhossa poika joka puree ihan kauheasti muita ja yleensä suutuspäissään, yhdeltä lapselta lähti ihan kunnolla nahka poskesta kun tämä poika puri ja poika ehtii purra kerhoaamun aikana useampia lapsia, lapset osaavat onneksi jo vähän varoa. Kerhon vetäjä joka on lastentarhan opettaja sanoi että tommoiseen aivan mahdottomaan puremisvimmaan mikä tällä pojalla on ei yleensä auta mikään, hän kuulemma puraisisi lapsen vanhempana kerran kunnolla takaisin että lapsi edes tajuaa sen sattuvan:D Ehkäpä quulla on kuitenkin kyse vaan pienestä kokeilusta:)
Omaa napaa: Tänään oli neuvolalääkäri ja kaikki ihan kunnossa, kohdunsuulla ei onneksi ollut tapahtunut mitään muutosta vaikka mulla on ollut aika paljon kivuttomia mutta napakoita suppareita.Verenpaineet on edelleen tosi alhaiset minkä arvasinkin kun pyörryttää, painoa on tullut jo liki 7kg mikä vähän ärsyttää mutta pääasia tietenkin että kaikki on ok:)
Tyttö ulkoili aamun mummonsa kanssa kun mä olin siellä lääkärissä ja nyt nukkuu lumileikeistä väsähtäneenä, naapurin setä taitaa tuolla kuitenkin jo viritellä poraansa kun kuului ihme hurinaa joten eiköhän tytöllä ole kohta taas shokkiherätys edessä:/
Queen ja veikka rv25 + toistaiseksi nukkuva tyttö