~ MAALISMASUT viikko 13 ~
Hoksasinpa tuossa että nythän on jo maanantai ja uusi viikko! =D
Joten laitetaanhan uutta pinoa pystyyn ja koitetaan tällä viikolla me loputkin jakaantua ;)
Pimmi 39+5 vielä hetken
Kommentit (60)
Heippa!
Tokihan täälläkin vielä ison vatsan kanssa ollaan! Laskettu aika olisi ylihuomenna ja neuvola huomenna. Supistuksista ei edelleenkään ole mitään tietoa. : ) Tänään olin pitkästä aikaa vesijuoksemassa! Olihan siinä vyössä asettelemista, mutta aika hyvin sen sai tonne vatsan alle.
Jaaha, nyt olis varmaan aika painua peiton alle. Viime yönäkin nukuin vain kymmenen tuntia! Mä nautin nyt, kun ei ole vielä lapsia! : D
Tsemppiä kaikille odottajille ja onnea kaikille vauvan saaneille! Tuntui, että aika moni oli taas jakaantunut!
Huomenna varmaan neuvolakuulumisia...
Nakero08, 39+5
Kauhee lumipyry täällä! Eilinen kalvojen irrottelu tais tehdä tehtävänsä sillä nyt mulla on aamun supistellut 10-20 minuutin välein. Kiva lähtee ajeleen tonne pyryyn ja tuiskuun kun on sen aika!
Tsemppiä kaikille meille loppupääläisille!
Anabela 41+5
Pieni ja suloinen tyttö syntyi meille varhain sunnuntaina 23.3. klo 1.42. Lauantai-iltana avasin koneen ja ajattelin tulla kurkkaamaan, onko joku taas vauvautunut. En ehtinyt kunnolla koneelle, kun kalvot puhkesivat. Lähtöhän tuli saman tien, koska vauva ei ollut laskeutunut.
Synnytys oli nopea, vajaat 5 tuntia. Puudutustakaan en ehtinyt saada ja epätoivo iski (ja kirosanat lensi), mulla kun oli se pelko niin kova. Mut hengissähän tuosta selvittiin. Kerron myöhemmin tarkemmin.
Tyttö on rauhallinen, terhakka imemään. Painoa oli 3470 g ja pituutta 48 cm, rv siis 40+3. Maidonnousua odotetaan. Perjantaina terkkari tulee kotiin punnitsemaan. Eilen nippa nappa päästiin kotiin. Paino oli laskenut 9,7 % (kotiin pääsyn raja 10 %).
On se vauva niiiiin ihana.
Voimia vielä kaikille loppumetreillä ja onnea urakkaan!
t. maalis08 & vauveli 3 pv
Täytyi tulla viekä kurkkaamaan aamun tapahtumat! Nyt kuitenkin täytyy kiiruhtaa neuvolaan!
Nakero08, 39+6, huomenna eräpäivä!
Mulla puhkaistiin kalvot 20.3 noin klo 10 aamulla. Säännölliset supistukset alkoivat klo 12 ja kohdunsuu oli silloin 3cm auki ja se klo 12 on mulla kirjattu synnytyksen alkuajaksi. Supistuksia vielä vauhditettiin tipalla ja sitten mentiinkin kovaa vauhtia eteenpäin. Vauva syntyi klo 14. Täytyy sanoa, että supistukset olivat kyllä niin nopeatahtisia ja kipeitä, että oma fysiikka oli aika koetuksella. Jostain syystä epiduraalikaan ei tällä kertaa toiminut. Kun kohdunsuu oli 9cm auki sanoin kätilölle että en kestä enää ja en oikein enää pystynyt edes erottamaan koska supisti ja koska ei. Kätilö sanoi, että sitten ei voi muuta kuin synnyttää ja että hän venyttää mua samalla alapäästä kun ponnistan vauvaa ulos. Järkyttävän kipeäähän se teki, mutta vauva oli onneksi 7 minuutin ponnistuksilla ulkona. Ja ihmeellistä oli se, että en edes saanut yhtään repeämää. (mutta tähän kokemukseen verrattuna esikoisen 9h synnytys oli todella hillittyä ja hallittua menoa, ihan erilainen kokemus siis)
Rv oli 39+3 ja kuten aiemmin kerroin vauva oli 3470gr ja noin 50cm.
Kotona on mennyt mukavasti. Vauva on vähän keltainen kasvoistaan, mutta ei vissiin tarvitse sitä sinivalohoitoa, kun on muuten niin reipas (syö usein, pissaa ja kakkaa hyvin ja on pari kertaa päivässä kunnolla hereillä ja ihmettelee maailmaa). Neuvolantäti tulee vielä kotiin huomenna katsomaan. Isoveli 2v on aivan ihastunut vauvaamme.
Teille mammoille, joilla vielä vauvat masuissa toivotan TSEMPPIÄ LOPPUMETREILLE, LEVÄTKÄÄ ENNEN SYNNYTYSTÄ JA MAHDOLLISIMMAN LEMPEITÄ SYNNYTYKSIÄ!!!
mä siirtynen vauvat-puolelle, siellä tavataan!!
Onnittelut [b]maalis08[/b] ja tsemppiä [b]anabela[/b]lle jos se lähtö nyt sitten tuli!! =)
Täällä taas neuvolakäynti takana ja kaikki ok.
Painoa ei ollu tullu tällä kertaa ku 350 g viikossa vaikka turvotusta löytyy. Paineet oli ihan normaalit, pissa puhdas ja hemoglobiini laskenu 103 eli rautaa vaan... Vauvallakin kaikki hyvin. Liikku kovasti ja sykkeet +130. Pää oli niin alhaalla että löytyi vain hartiat :)
Seuraava aika varattiin ens viikon maanantaille, mutta jospa sillon olis jo vaavi ulkomaailmassa :)
Nyt ei ennätä enempää ku miehen sisko on kyläilemässä.
Laskettu aika ois tänään ja niin vaan tässä istuskellaan maha pyöreänä :) Ei pitäny mennä tänne asti millään, mutta vaavi päätti toisin =D
Pimmi 40+0 ihmeissään :)
Ei kyllä jaksais enää...kohta ois neuvola.
Onkos se niin,että sairaalassa ruvetaan käymään seuraavaksi? Ja eikös ne yliaikakontrollit ole joka toinen päivä?
Ei kyllä onnistu meillä. Meillä on sairaalaan matkaa n.55km, eikä todellakaan päästä sinne menemään niin usein!!
Onkohan mitään mahdollisuutta käynnistykseen aikaisemmin?
Mites ne vauvan liikkeet muuten? Täällä ei vaavi liiku kun illalla. Eilenkin päivällä ihan paniikissa tönin masua ja join mehua,mutta ei mitään liikettä!!
Ei ole kiva,jos joutuu vielä ties kuinka kauan elämään epätietoisuudessa ja joka päivä panikoida,että liikkuuko vauva tarpeeksi vai ei.:(
Ei tätä oikeesti enää jaksaisi...nyt ois jo mun vuoro synnyttää! Miehen serkkukin sai tänään vauvan(laskettuna päivänä) ja meillä ei vieläkään tapahdu mitään...on se niin väärin!
Yritetään nyt kaikki vielä kasassa olevat maalikset jakautua mahdollisimman nopeasti!!
Aleida 40+5..huh huh:(
Ihanaa kun saadaan näitä vauvauutisiakin :)
Täällä siis olen ihan edelleenkin. Soitin eilen sinne synnytysvastaanottoonkin ja sanoivat että koita jonnekkin päästä tänään verenpaineita mittauttamaan ja jos en pääse niin tule sitten vasta tänne. Löysin onneksi apteekin jossa mittauttavat ilmaiseksi verenpaineen ja ihan ok lukemat siellä saivat, 130/85 ja pulssi oli 88 että ihan sitä samaa menee kuin neuvolassakin. Pissan valkuaisista en sitten tietenkään tiedä tai sydänäänistä tms. mutta nyt vain täytyy tyytyä kohtaloonsa ja odottaa että perjantaina pääsen sitten vihdoin kunnon kontrolliin TAYSiin jossa saavat kyllä luvan katsoa kaikki, siis ihan kaikki :)
Liikeitä saan onneksi helposti sen kymmenen tuntiin eikä päätä ole enään särkenyt, meni sillä panadolilla ohi, mutta eihän se toki kunnon terkan tai kätilön/lääkärin tarkistusta voita. Toivotaan siis että kaikki kunnossa :)
Anabela oli vissiin päässyt lähtemään jo tosi toimiin, ihanaa!!! Onnea matkaan ja toivottavasti saan liittyä seuraan hyvinkin pian. Vaikkei niitä tuntemuksia täällä ole vieläkään mutta äkkiäpä se käy sitten kun vain kalvot puhkeaisivat :)
Olikohan se Aleida joka kyseli yliaikaiskontrollista? Eli en tiedä kuinka paljon on kuntakohtaisia vaihteluita, mutta ainakin täällä Tampereella yliaikaisseuranta on todella huteraa. Eli noin viikon päähän lasketusta ajasta (vasta!! saa vielä yhden omaneuvola-ajan ja sairaalaan ottavat ensimmäiselle yliaikaiskontrolliajalle vasta viikoilla 42+0 ja silloinkin vielä katsovat onko aiheellista vieläkään käynnistää..
Itse halusin omaneuvolaan ajan vielä tuohon väliinkin, 41-42 viikoille mutta sitä olenkin täällä purnannut kun koko äitiysneuvola on tämän viikon ollut kiinni sairaslomien takia, eikä minua ole huolittu tarkistuskäynnille mihinkään.. Grr!!
Meillä mies on ottanut ihanan asenteen nyt mua kohtaan kun varmasti näkee kuinka vaikea ja kipeä ja pahakin olo mulla on.. Hän ei todellakaan ole keittiöihmisiä, siis ei lähimainkaan, ja ainoa mitä hän on ikinä tehnyt keittiössä on ranskalaisien uuniin laitto ja kananmunien keitto ja niitäkin TODELLA harvoin. No, nyt viikon sisään hän on paistanut lättyjä (!!!) ja nyt parhaillaan hän LEIPOO MOKKAPALOJA!! Siis mun mies!! Hitsi ku täs on jo hormoonitkin niin pinnassa että hyvä etten itkeen ala ;))))
Taidanpa siis valua alakertaan katsoon miten sujuu ja " palkinnoksi" tästä kaikesta olla valittamatta mistään koko iltana :D.
Terkuin, Ansku78 rv 41+5
Täällä vielä yhdes koos.. ärsyttää!! Yöllä taas supisteli parin tunnin ajan 7-10min välein, mut sitten ne loppu ko seinään.. Nyt on sitten muutamia suppareita tullu sillo tällö.
Jaksuja muillekin masujen kanssa! Jospa mekin kohta saatais vauvat sylkyyn :)
Pirpana 40+1
Hei,
pikainen viesti:meille syntyi 20.3. suunnitellulla sektiolla (rv 39+3) pikkuinen taskuraketti eli pieni tyttö. Mitat: pituus 47 cm ja paino 2930 g. Tyttö ja äiti voivat hyvin ja pääsimme kotiin eilen. Kyllä kotona on taas ihana olla! Vauva on unelias ja nyt herätellään syömään noin 3 tunnin välein kunnes 3 kg raja ylitetään. Imetys lähti nopeasti käyntiin ja maito tulee ja piisaa.
Kovasti olemme sanattomia taas tästä ihanasta vauvasta jonka olemme saaneet perheeseemme jo 4 v. tytön lisäksi.
Paljon Onnea myös kaikille muille jotka ovat vauvan jo saaneet!
Masikka-Marja
Lähtikö meebu jo? Anabela taisi ainakin mennä, onnea matkaan! Porukka vähenee huimaa vauhtia, mutta täällä ei mitään edistystä. KATEELLINEN OLEN! Mulla on parina viime päivänä hävinnyt jopa ne kivuttomat supparit. Tänään tein kevätsiivousta tuolla yläkerrassa, joka meillä ei ole jokapäiväisessä käytössä (ja siis harvoin siivotaan), eikä mitään muuta tulosta kuin yksi ainut supistus ja liitoskivut. Mut uskokaa tai älkää, nyt toi jalkovälin vihlontakin tuntuu hyvältä!
Aleida kyseli yliaikaiskontrolleista. Kakkosesta ehdin käymään kaksi kertaa, kolmen päivän välein olivat kuten olis ollut seuraavakin mutta onneksi poika syntyi edellisenä yönä ihan itsekseen. Näin siis Tayssissa kaksi vuotta sitten, mutta silloin eka käynti oli 41+5, en muista olisiko ollut viikonloppu vastassa vai miksi silloin noin ¿aikaisin¿ pääsin. Mut jos et niitä liikkeitä saa levossa sitä kymmentä, niin sullahan on oikein hyvä syy mennä synnytysvastaanottoon näytille. Itse lähtisin heti jos niin kävisi, mutta tämä on niin vilkas tapaus, että aina aloittaa myllerryksen kun vähänkin lepoasentoa otan nojatuolissa.
Koita Ansku vielä sen verran malttaa masun kanssa, että päästäis samaan aikaan osastolle :) Tosin ajattelin, että jos joudun tavalliseen huoneeseen niin tulen kotiin tosi pian, mutta jos pääsen yhden hengen huoneeseen niin jään sinne asumaan¿ Sitä ei tosin parane ääneen sanoa, eihän ne sitten mulle 1h huonetta anna! Munkaan ei ole tarvinut enää muutamaan päivään paljon muuta kuin vihjailla miehelle, että kakkosella on kakka, on vihdoin mennyt perille ettei se pepun pesu oikein tahdo onnistua¿
Huomenna sinne naapurikuntaan neuvolaan, mielenkiinnolla odotan mitä se tätsy sanoo tän vaavin koosta!
Maaria 40+6
Neuvolakuulumisia: (mies oli piiitkästä aikaa mukana:)
Kaikki oli nytkin kunnossa.
rr: 125/92..eli taas noussu. Kotona kun mittalen,niin näyttää kyllä aina vähempi...paljonkin. Äsken mittasin ja oli 113/83!
pissa puhdas
paino +1kg viikossa.
vauva rt:ssa
syke 140...oli nyt siis toinen terkka,kun oma oli lomalla. Kauhean kauan kuunteli sydänääniä ja totesi sen jälkeen,että hyvin kuuluin, mutta piti " varmistaa" ,ettei mitään rytmihäiriöitä oo! Kuulemma äidin hengittäminen/vatsan kohoilu saattaa siltä kuulostaa. Tuntui aika oudolta,kun noin sanoi,jos ei kerran periaatteessa syytä. Nyt vaan koko ajan miettii,että mitä jos onkin jotain vialla!
sf-mitta 34cm..viimeksi 36cm. Eli on joko laskeutunut tai sitten johtui siitä,että mittasi hiukan eri asennossa kuin oma terkka.
Sanoi kyllä,että vauvan pää on vielä aika ylhäällä,mutta ei vaikuta synnytyksen käynnistymiseen.
Kyselin nyt siitä yliaikakontrollista ja muusta. Antoi perjantaille vielä neuvola ajan ja sanoi,että sitten varmaan seuraavaksi tiistaina. Ymmärsin,että vasta sen jälkeen sitten sairaalaan soitellaan!!
Kyselin käynnistys mahdollisuudestakin, kun meillä ei ole mahdollisuutta sinne sairaalaan kauhian usein ajella. Kuulemma kannattaa sitten tavarat sinne mukaan ottaa ja vaatia käynnistystä, niin saattavat sitten jo käynnistääkin!:D
Se olisi kyllä mahtavaa! Mun mielestä nimittäin on ihan tarpeeksi hyvä syy käynnistykseen,ettei pääse sairaalaan useasti menemään. Ja kun sitä matkaa tosiaan on se reilu 50km.
Pitää sitten ottaa kaikki kamppeet mukaan ja vaatimalla vaatia sitä käynnistystä. Ajattelin,että sanon,etten lähde mihinkään ilman vauvaa:D
Kaikille mahakkaille paljon jaksamista ja yritetään nyt vielä maaliskuussa saada nää ipanat maailmaan:)
Kohta saunomaan..pitää ottaa oikein kunnon löylyt. Tän päivänen terkka oikein suosittelikin 3 ässää ;)
Nyt salkkareiden pariin.
Aleida 40+5
Iltoja kaikille ja onnittelut Masikka-Marjalle!
Eipä tännekään kummempia kuulu. Neuvolassa oli kaikki ok. Paino oli noussut nyt mukavat, reilut 2 kiloa. Viimeksihän kahdessa viikossa laski mahataudin takia kilon. Heh, nyt oli sit otettu kiloja mukavasti takaisin. No, eipä tuo enää tässä vaiheessa haittaa. Pääasia, että on hyvä olla. Verenpaine oli myös noussut, mutta kätilön mielestä ok. Vatsa näytti kätilönkin mielestä entistä laskeutuneemmalta. Vauvan pään sai vielä vähän liikkumaan, mutta on kuitenkin alhaalla.
Täällä Helsingissä kuulemma vastuu siirtyy synnytyssairaalaan 41+5 vaiheessa. Sitä ennen käydään vielä neuvolassa ja sitten aletaan itse soittelemaan synnärille ja pyytämään aikaa yliaikaiskontrolliin. Ensi viikolla mullakin on kaksi aikaa neuvolaan.
Saa nähdä, mitä huominen eräpäivä tuo tullessaan!
Nakero08, 39+6
Miehellä oli painoa 3672g ja pituutta 50cm.Synnytys käynnistyi lopulta itsestään (3 ässän vauhdittamana) kun viikkoja oli rv40+4.Loppupäivät tuntuivat kyllä pitkiltä mutta kyllähän se on niin, että palkinto korvaa odotuksen.Nyt opetellaan vauva-arkea kotona kera kolmen muksun:)
Nyt tuntuukin sitten yhtä aikaa huojentuneelta että vauva on syntynyt mutta samalla haikealta, että tämä viimeinen raskaus on ohi.*Nyyh*
Tsemppiä kaikille viimeisiä raskauspäiviä viettäville!
@Ada:lle perheineen onnea pojasta ja Masikka-marjalle tytöstä! :)
Tännepä ei taaskaan mitään ihmeempää. Neuvolassa käyty, kaikki oli muuten ok paitti et vauvelin sydänääniä kuunneltiin kolmeen eri kertaan.. syke ko oli 111-117. Nukku vaan koko ajan, eikä millään herännä vaikka liikuin mittausten välillä. Mut syke kuitenkin oli tasainen, joten ei huolta kuulema ole. Ens viikolle ei ois enää neuvola-aikaa antanu, mut ite sen halusin.. 8.4. on sit varattu yliaikasuuskontrolli synnärille.
Limatulppaa on tosiaan nyt parin päivän ajan tiputellu, et on tässä näitten satunnaisten supisteluiden lisäksi onneksi jotain etenemistä tapahtunna.
Pirpana 40+2
No johan, kyllä pirpana vaikuttaa jo hyvältä kun limatulppaa tulee, tietää sitä että parin viikon sisällä tapahtuu :) Heh, huono vitsi...
Meinasiko se terkka että sun pitäisi olla ilman kontrolleja kahdeksanteen päivään asti? En tiedä luitko, mutta tuolla aiemmin jo kirjoitin, että kun soittelin äitiyspolille niin sieltä sanoivat ettei yli rv 40 saa olla yli viikkoa käymättä mittauksissa! Hyvä kun sen ajan vaadit!
Eilen istuin kummissani pöntöllä pariin otteeseen kun " jotain" lörpötteli tulemaan, mutta ei kai se muuta voinut olla kuin pissaa, kun ei kuitenkaan housut ole ollenkaan kastuneet.
Neuvolassa kävin minäkin äsken, oli kyllä ihan virkistävää käydä välillä vieraalla tätsyllä, oli ihanan rauhallinen eikä semmoinen hosuli kuin tämä oma. Kokoa kysyin, ja nelikiloista veikkaili, ja sanoi siihen perään että ei varmaan ihan niin iso kuin edellinen. Eli kuulosti oikein hyvältä! Sf-mitta oli laskenut sentin, ja vaikka oli eri mittaaja niin uskon että pitää paikkansa kun onhan tämä laskeutunut. Ja kiinnittynytkin oli kuulemma, jihuu!!! Vähentää huolta kummasti, jos sattuu vedet menemään. Vaa' alle en suostunut menemään, kun oli eri vaaka niin ei siitä mitään olisi voinut kumminkaan päätellä. Enkä halua tietää...
Sain sitten ajan vielä maanantaille, että voi kuunnella sydänäänet, eipähän tarvi olla huolissaan. Ja sitten viikon päästä olisi se yliaikaiskontrolli. Tämä tätsy puheli, että saattavat käynnistää tai sitten ei kun on viikonloppu vastassa. Mutta viimeistään sitten seuraavana maanantaina laittavat vauhtia! Eli viimeistään 10 päivän kuluttua pääsen tositoimiin! Huoh...
Nyt nukkumaan, lapset on mummulla tuon neuvolan takia, enkä pannut yhtään vastaan kun lupasi niitä pitempäänkin pitää :)
Maaria 41 tasan
@adalle onnittelut pojasta!
Täällä on tänään eräpäivä, mutta eipä tämä kovin erilaiselta päivältä tunnu. Saa nähdä, montako eräpäivää tässä vielä tuleekaan olemaan. Tuntuu, että mikään muu ei ole muuttunut kuin se, että minä vain laiskistun. Viime yönäkin nukuin 10 tuntia ja tuntuu, että päivät menee vauhdilla, vaikkei mitään tekisikään. No, kohta on kädet täynnä puuhaa eli koen kyllä ihan ansaitsevani nämä hiljaiset, rauhalliset odottelupäivät!
Onpa täällä palstallakin jo muuten hiljaista! Maalismammat vähenevät!
Jaksamista vaan kaikille niin vauvojen kuin massujenkin kanssa!
Nakero08, rv 40 (on tää aika mennyt uskomattoman nopeasti!)
Laskin tän viikon pinosta, että meitä jakautumattomia täällä on enää kuusi jäljellä... Koitetaan me olla ahkeria kirjoittelijoita, jottei olo vallan yksinäiseksi kävisi!
Tänään tuntuu olevan lepopäivä, mitään ei jaksa eikä huvita. Koneella kökin ja nukun... Lapset tosin tulee kohta, joten pakko ryhdistäytyä.
Maaria 41
Täällä siis sama homma! Mitään en ole tehnyt - laiskotellut vain. Nukuin kymmeneen ja sen jälkeen en ole saanut mitään muuta aikaiseksi kuin laitettua pyykit koneeseen ja nyt se tuolla pyörii. Jospa sitä vähän nyt ryhdistäytyisi ja tekisi ruokaa ja silittelisi vauvan lakanoita. Saa nähdä, viitsinkö... :)
Mulla on paha aavistus, että jään tälle palstalle viimeiseksi!
Nakero08
Täällä myös vielä yksi maha tosisssaan pystyssä. Tuossa se vaan kovana töjöttää! ja tuntuu että myös pysyy.. tosin LA on " vasta" lauantaina mutta niin on pitään jo suppaillu ettei jaksais enää. nytkin vihloo ja supistelee kipeesti.
mua ahistaa ehkä eniten se kun ei tiedä millon lähtö tulee. Iltasin ei millää jaksais enää lähtee hitto minnekään synnärille kun vihdoin saanu lapset nukkuu ja saa pyllynsä penkkiin. ja lapsillekin pitää vahti soitella.
Meilläpäin soitellaan aina suoraan synnärille jos jotain huolta tai epävarmuutta.
Tänään oli nla: hg vihdoin noussu 118, painnet hyvät ja paino oli viime viikkoisen kilon nousun sijaan laskenu puolella. siis puolella kilolla:)
pakko nyt laittaa läppäri pois kun juilii:/
meebu ja lilli rii