Mä en ymmärrä perheellisiä, jotka tyytyy asumaan alle 100m2 asunnossa!
Nelihenkinen perhe tarvitsee vähintään 120m2, kolmehenkinen vähintään 100m2. Kuusihenkinen perhe vähintään 180m2...
Mua todella kummastuttaa eräät, jotka pakkautuvat kahden lapsen ja koiran kanssa jonneksin 70m2 luukkuun!! Siinä sitten ihanat 17m2 per lärvi...Eikö teistä ole tärkeää panostaa asumiseen, aika olennainen osa ihmisen elämää...
Kommentit (61)
susta on ehkä kiva maksaa mielettömiä lainoja, lämmityskuluja ja siivota vapaa-aikas, kaikista ei ole.
meistä on kuule kivaa siivota puolessa tunnissa ja sen kun on rahaa millä mällätä.
ja miten ne lapset siitä muka kärsii? en ole kuule huomannut mitään mutinoita kun ei ole super tilavia huoneita ihan nuo on ilosia ja normaaleja.
Meillä on neliötä 80, kolme mh, olohuone, keittiö, sauna...
3 lasta... meidän makuuhuoneessa asustaa pienin, 5kk... Kouluikäinen saa pitää oman huoneensa... Keskimmäinen, 2v, saa seurakseen ajankuluessa nuorimman...
Sitten kun on aika keskimmäisen mennä kouluun niin katsotaan isompi asunto..
Lisäksi 2 koiraa vielä seuranamme :)
Hyvin mahdutaan.. Ei tule kaappeihin, nurkkiin kerättyä turhia roippeita... Kun ei ole niille tilaa...
Meillä on 2 leikki-ikäistä lasta ja neliöitä 71. Lastenhuone on todella tilava, samoin keittiö. Makkari ja olkkari ovat sopivan kokoisia. Ainoa jota suurentaisin on kylppäri, mutta sillä taas ei ole tekemistä perhekoon kanssa - minusta se olisi pieni, vaikka asuisin yksin.
Tilaa ja avaruutta voi olla muutenkin! keittiön ei tarvitse olla kärpäsen paskan kokoinen pläntti ja ois ihan kivaa että olohuoneeseen jää vähän tyhjääkin tilaa, eikö? Minnes te sen kaikki kamanne änkeätte 70-80m2 asunnossa asuvat? Eikö teillä ole lapsilla kuin yksi vaatekerrasto kesälle ja talvelle omansa? Säilytystilan puute noissa luuluissa on ilmeinen ja mahtaa muutenkin olla tosi ihanaa kun saa suunrinpiirtein väistellä toisia asunnossa, joka on mitoitettu 2-3 hengelle!
Mutta ettehän te raukat paremmastakaan tiedä...
ap
Vierailija:
" minä en välitä, minä kulutan, minulle sikana tilaa joita saan sitten lämmittää jatkuvasti täällä suomen ilmastossa mutta ei sen väliä kunhan on sikana tilaa. Ja muuten ei voi elää kun näin kun minä ei puhettakaan. ja tekemisen puutteessa laittelen tänne palstoille kaikkia typeriä viestejä."
120m2 asunto/ talo ei ole mikään lukaali!!
ap
Riippuu myös seuraavista:
-Millainen pohja on
-Minkä ikäiset lapset
-Paljonko on tavaraa
Isoissa taloissa on usein täysin tyhjän päiväisiä ratkaisuja, esim. käytäviä/halleja, tai sitten esim. kylpyhuone tmv. on " liian iso" . Jos on kampakti talo, missä ei hukkaneliöitä ole, se on paljon toimivampi mitä iso talo jossa paljon neliöitä mutta pohja huono.
Jos perheessä on esim. 2-vuotiat kaksoset ja 16-vuotias esikoinen, niin ihan hyvin kolme makuuhuonetta (jopa kaksi, jos vanhempien huone on iso) riittää mainiosti, koska esikoinen muuttaa pian pois ja lapset saavat omat huoneet.
Samaten teini-ikäisille riittää pienempikin huone, kun taas pienempien leikkihuoneessa on hyvä olla tilaa leikkiä.
Toki jokaisen olisi aiheellista heittää menemään kaikki turha. Mutta jos perheen isä on innokas lukemaan (=kirjahyllyjä joka paikka täynnä), äiti muusikko (=soittimet tarvitsevat yhden huoneen kokonaan) ja lapset harrastavat jääkiekkoa tmv. jossa paljon varusteita, tilaakin menee.
Perheessä jossa ei kirjoja ostella, jossa äiti soittaa vain poikkihuilua, ja jossa laapset käyvät voimistelemassa, ei tilaa mene niin paljoa.
Minä taas vähän ihmettelen, että mihin sitä tilaa niin julmetusti tarvitaan? Hankit lapsia ja sitten haluat olla mahdollisimman kaukana heistä vai?
Vierailija:
susta on ehkä kiva maksaa mielettömiä lainoja, lämmityskuluja ja siivota vapaa-aikas, kaikista ei ole.meistä on kuule kivaa siivota puolessa tunnissa ja sen kun on rahaa millä mällätä.
ja miten ne lapset siitä muka kärsii? en ole kuule huomannut mitään mutinoita kun ei ole super tilavia huoneita ihan nuo on ilosia ja normaaleja.
Ap asuu ihan sievästi ja konstailematta 107m2 omakotitalossa ja asujia 3, tulevaisuudessa 4. Minä en maksa jättilainaa enkä maksa myöskään jättilämmityskustannuksia. Mutta minä maksan tilasta ihan ilomielin =)
ap
lyön vaikka tonnin vetoa, että meillä on enemmän rahaa tileillä kun teillä.. isot rahastot, velattomat autot jne. onko niin vaikeaa käsittää että joku ihan oikeasti ei halua isoa asuntoa? meillä oli mutta mua ei huvittanut siivota koko ajan ja kattoa kun mies heiluu illat tekemässä millon mitäkin remonttia.
tervetuloa vaan meidän luukkuun katsomaan, kyllä täällä on ihan sievää ja lapsillakin on ihan tarpeeksi vaatteita, kiitosta vaan huolestasi.
meille neliöitäkin tärkeämpää on asunnon sijainti, kävely matka kaikkialle ja luontoakin sopivan lähellä.
Säilytämme esim. vain ne vaatteet, joita oikeasti tulee käytettyä. Sama muunkin roinan kanssa. Eli tavaran määrä ei ole meille mikään ongelma 71 neliön asunnossa.
11
Hohhoijakkaa, pitäähän normaali toimille olla riittävät ja järkevät tilat! Kuvitellaan asunto, jossa on 3 makuuhuonetta. Makkarien minimikoko on mielestäni 11m2, keittiö min. 17m2, olohuone min. 22m2, eteinen, tuulikaappi, vessa, saunatilat yhteensä 30m2 = 102m2!
Nämä mittasuhteet ovat aivan järkeviä ja minimissään sitä mitä 4 henkinen perhe tarvitsee!
ap
eikö se ollut vähintään 120neilötä neljälle ?
Vierailija:
lyön vaikka tonnin vetoa, että meillä on enemmän rahaa tileillä kun teillä.. isot rahastot, velattomat autot jne. onko niin vaikeaa käsittää että joku ihan oikeasti ei halua isoa asuntoa? meillä oli mutta mua ei huvittanut siivota koko ajan ja kattoa kun mies heiluu illat tekemässä millon mitäkin remonttia.tervetuloa vaan meidän luukkuun katsomaan, kyllä täällä on ihan sievää ja lapsillakin on ihan tarpeeksi vaatteita, kiitosta vaan huolestasi.
Okei, te ette HALUA panostaa asumiseen, enkä MINÄ YMMÄRRÄ miten joku viitsi panostaa siihen missä asuu ja oleilee suurimman osan ajastaan!
ap
Vittu kun kaikilla ei ole varaa ostaa isoja taloja. Sitä on niin helvetin vaikea ymmärtää ettei kaikki synny kultalusikka perseessä.
Luulenpa, että he ketkä tulevat sanomaan,että " mahdutaan hyvin 70m^2 taloon ja meitä on 6" . LOL. Toivottavasti lapsesi kärsivät kun eivät saa omia huoneita.
kävelet kaupungilla lykkimässä itkeville lapsille tissiä suuhun, tämän se nyt vähintään tarvitsee
ja jos jonkun muksu raivoaa kaupassa niin ostat sille leluja, näitä se tarvitsee, ainakin vähintään, olen laskenut laskimellani että sillä on kaksi lelua liian vähän
kun käyt kylässä niin otat lasermitalla mittoja ja insinöörismiehes nyökyttelee vieressä, eijei ei tähän mahdu pesutornia, miten nää voi pärjätä ilman, kyllä teidän on nyt pakko muuttaa....
että meidän 4-henkinen perheemme harkitsee muuttamista 90-neliöisestä 80-neliöiseen, jotta olisi rahaa muuhunkin kuin asumiseen :)
Mahtava paatos ap:llä :D
T: eräs nelihenkisen perheen äiti 74m2 asunnosta
Meitä on kohta 5 60:ssa neliössä. Enkä ole vielä ajatellut ahdistua. Tosin vuoden päästä meitä on se 5 mutta neliöitä 200. En ajatellut perheemme onnen olevan kiinni siitä.
" minä en välitä, minä kulutan, minulle sikana tilaa joita saan sitten lämmittää jatkuvasti täällä suomen ilmastossa mutta ei sen väliä kunhan on sikana tilaa. Ja muuten ei voi elää kun näin kun minä ei puhettakaan. ja tekemisen puutteessa laittelen tänne palstoille kaikkia typeriä viestejä."