Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita pienien vauvojen äitejä???

24.03.2008 |

Olisin kysellyt, löytyykö täältä muita pieniä vauvoja? Nykyään kun tuntuu, että kaikkien vauvat on niin ' isoja' ja pieniä on vähän. Meidän poika 6kk on tosi pieni, viimeksi neuvolassa himpun alle 6kk ikäisenä oli 6,5kg ja 65cm. Kasvua edellisestä kuukaudesta ei ollut tullut yhtään. Sitä ennen kasvanut tasaisesti rintamaidolla siellä -1 käyrän tuntumassa. Neuvolassa kehoitettiin lisäämään kiinteiden määrää reilusti eli käsky oli, että 5 ateriaa päivässä eli 2 krt puuroateria, 2 krt liha/kasvissose ja välipala. Ja joka ateriaan 1tl öljylisää. Näin olen yrittänytkin tehdä, mutta kiinteitä uppoaa mielestäni tosi huonosti. Tällä hetkellä määrät ovat alle 1dl aamupuuroa, 1 pieni prk lihasosetta lounaaksi ja toinen purkki päivälliseksi, iltapuuroa alle desi. Välipalaa en ole toistaiseksi antanut. Tissiä ottaa sitten vaihtelevasti noiden päälle, ehkä 4-6 krt/pvä.

Jotenkin tuntuu tosi stressaavalle olla koko ajan miettimässä, miten paljon poika syö ja kasvaako se ollenkaan. Poika on ollut kohta 3 vkoa kipeänä, nyt on korvatulehdukseen jo toinen ab-kuuri menossa ja ollut tosi yskäinen. Yritä siinä nyt vielä syöttää kipeää poikaa! Viime viikolla soitin neuvolaan ja kyselin ruokamääriä ja sieltä joku sijainen sanoi, että esim. aamupuuroa pitäisi mennä 1,5-2dl kerralla...

Kaipaisin vähän vertaistukea ja muiden kokemuksia? Eli onko pienuuteen löytynyt joku syy vai onko se vaan geneettistä? Minkä verran teidän pienet syövät? Oletteko joutuneet käymään ravintoterapeutilla? Minkä kokoisia teidän pienokaiset ovat?

Tämä on periaatteessa minulle tuttua jo kakkosen kohdalla, koska hän kasvoi myös tosi hitaasti ja esim. vuoden ikäisenä mitat olivat 7,7kg ja 75cm. Jotenkin vaan tuntuu, etten jaksaisi sitä samaa rumbaa käydä enää läpi...eniten tämä rasittaa meitä vanhempia.

-Ultsi kera pojun 6kk-

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö vielä pienempi eli 7kk neuvolassa 6140g ja 61,5cm. Pituusshan on jossain -4 käyrällä ja suhteellinen pituus menny koko ajan alaspäin, että jokin on pielessä... Paljon on tutkittu ja nyt on löytynyt ainakin matala kasvuhormoni, mutta ei vielä tiedetä onko jotain muutakin syytä.

Tyttö kyllä syö hyvin mielestäni, eli semmonen 1-1,5dl puuroa aamulla, 2 lihasosepurkkia ja 1 hedelmäsose päivällä ja velliä illalla + maitoa n.5-6 dl. Mutta kasvua ei vaan tule...

Vierailija
2/6 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan saman kokoinen oli poika 6 kk:n ikäisenä kuin teidänkin eli 6,5 kg ja 65 cm. Meillä seurattiin koko ensimmäisen vuoden kasvua. Painoa ja pituutta tuli ensimmäisinä elinkuukausina rutkasti eli syntyessään oli 3,7 kg ja 50 cm, 3 kk: n ikäisenä jo 5,9 kg ja 62 cm, mutta sitten alkoi pituutta tulla välillä vain millejä ja painoakin vain vähimmillään 100 g kerrallaan kuukaudessa. Kuitenkin poika on kasvanut koko ajan omalla käyrällään ja oli nyt 2 v neuvolassa 10 kg ja 84 cm, joten eiköhän hänestä kuitenkin ihan ihmisen mittainen ja kokoinen tule.

Rintamaidolla oli hän kaikesta huolimatta täysin ensimmäiset 6 kk:tta ja sitten 10 kk:een osittaisella imetyksellä. Tyytyväinen ja iloinen lapsi oli koko ajan, joten en ollut kovin huolissani, vaikka neuvolassa jo hieman olivat. Aloitin kiinteät tuolloin 6 kk:n iässä. Meillä verrattiin minun ja mieheni kasvua neuvolakortistamme poikamme kasvuun ja minä olen ollut vielä pienempi ja mieheni myös keskimääräistä pienempi, joten lääkärin mielestä nämä geneettiset tekijät selittävät poikamme kasvun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän neiti 6kk neuvolassa 64,5cm ja 6,390kg. Paino ihan alakäyrillä, mutta eivät viellä kovin huolissaan neuvolassa olleet. Ja minä itse olen tuon ikäisenä ollut viellä pienempi, mitä ei kyllä nykyään uskoisi :D.

Minäkin kovasti stressailen neidin syömisiä, ja nyt kun neiti oli viikon kipeä, paino tippui varmasti paljon, koska vaatteetkin ovat jo todella löysiä päällä.

Meille neuvottiin neuvolassa samoin kuin ap:lle, eli kaksi lihasosetta, hedelmäsose ja puurot päivässä, ja soseisiin tl öljyä.. mutta toistaiseksi se ei ainakaan viellä näy painossa millään lailla, koska oli kipeä.

Ja nyt kun ollaan taas terveitä, neiti on alkanut nyrpistää nenäänsä lihasoseille, kamala työ saada ees pari lusikallista menemään alas.. Vain hedelmät ja marjat kelpaisivat..

Tiedä tässä sitten enää että mitä keksii. Kun ei lasta voi pakottaa syömään, ei sitten millään.

Vierailija
4/6 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä kans ollut kokoajan miinuskäyrillä suunnilleen samoja painoja menty kuin teillä..nyt ikää 9kk ja vähän yli 8 kg painoa..joinain kuukausina ei tullut painoa ollenkaan ja yhtäkkiä oli ilmestynyt kilonkin verran..ollaan käyty kaikki verikokeet,sydän ja keuhkokuvat läpi ja viimein sydänultrakin kun aluksi epäiltiin epämuodostunutta sydäntäkin,mutta kaikki olikin sitten kunnossa..yhdenlainen rumpa ollut painosta,mutta missään ei ole vikaa..olen itse ollut vielä pienenpi kuin poikani lapsena niin jospa sitten johtuu siitä että geenit vain periytyy=)ei aina vikaa löydy mutta aina kannattaa tutkia..meidän pojalta katsottiin kilpirauhaset,täydellinen verenkuva ja sydänkuvat ja ultra..ja näin sitten todettiin että terve poika..jos olet huolissasi niin kannattaa puhua että haluaa tutkimuksiin,meillä neuvolassa pistettiin sia eteenpäin vaikka en itse ollu huolissani..

Vierailija
5/6 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoa vielä että meillä kuitenkin syädään tosi hyvin.. n.4 pientä purkkia soseita,n.6 dl maitoa,puuroa 2dl ja velliä n.2dl /päivä..mutta silti vain paino pörrää miinuksilla..nyt vielä kaikenlisäks luultavasti puhkesi joku allergia ja epäilen että johtuu jostain ruuasta,eihän sitä tiedä vaikka sen takia paino ei nouse kunnolla. kasvoilla näppyjä ja punotusta=(

Vierailija
6/6 |
31.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin vain rauhoitella huolestuneita:

MEidän kakkosemme syntyi liki viisikiloisena, mutta kaksivuotisneuvolassa painoi vaivaiset 11 kg ja oli 83 cm lyhyt tappura (ja kun luonnekiin liippaa lähelle pikku Myytä...). Silti ihan terve ja sisukas leidi. Nyt elokuussa syntynyt pikkuveljensäkin menee kohta koossa tämän siskon ohi! On vain näköjään saanut anoppini geenejä ja jäänee hippiäiseksi, vaikka mahassa näyttikin viihtyvän varsin muhevoituneeksi asti (syntyi rv 42+1).

Vitanova