Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

viikko piikitysta ilman ultraa? normaaliako?

23.03.2008 |

hei vaan kaikille!

jospa joku osais vastailla mun kysymykseen...

tulin just ekasta ultrasta kp2. huomenna alan piikittamaan 300yksikkoa gonal-f ja seuraava ultra 31pv eli viikon paasta. Onko tama normaalia? eiko siis valilla katota meneeko kaikki ok? hoito siis ivf ja samalla piikitan decapeptylia eli ei ne munikset voi ovuloida mutta tuntuu hurjalta ettei yhtaan kontrolloida.....

ja muuten, onko kellaan nakyny alussa VAIN 4-6 munista yhteensa ja kuitenkin saanu ihan ok saaliin lopuksi? tai siis ainakin tarpeeks etta lahtee jotain matkaan?

KIITOS jo etukateen avusta.

annu

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
23.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti aluksi: Onnea ivf:ään! :)

Kyllä tuo mun mielestäihan normaalilta tuntuu, muistaakseni itelläni on ollut kanssa kontrollit suunnilleen viikon - ehkä pidemmänkin ajan - päästä. Silloin on katsottu tilanne: montako munarakkulaa, minkä kokoisia, montako potentiaalista jne. Ja sitten sen mukaan on muutettu lääkeannosta jos tarvetta.

Tässä toisessa ivf:ssä meillä oli noita munarakkuloita molemmin puolin noin 6 kappaletta (n. 10mm kooltaan). Ja sitten viiden päivän päästä olikin toisella puolella 12 rakkulaa, toisella 5! Joten nuo määrät voi vaihdella ihan muutamankin päivän sisällä huimasti, niin että ne pienet ottaakin huisin spurtin ja ovatkin käyttökelpoisia lopulta! :) Meillä siis tuosta saatiin saaliiksi 15 munasolua, joista taisi 14 olla kypsiä.

Ekassa ivf:ssä taas ekassa ultrassa näkyi oikealla 6-7 rakkulaa, vasemmalla vain pari. Tästä hoidosta saatiin kuitenkin lopulta 9 munasolua, eli katoa ei ollut tuossa vaiheessa.

Osasinkohan vastata kysymyksiisi..? Toivottavasti! ;) Tsemppiä vielä hoitoon, toivotaan että tuottaa tulosta! Meillä toisen ivf:n tulos köllii toivottavasti tyytyväisenä massussa, nyt rv9+4!

Naksu

Vierailija
2/7 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kovasti naksu avusta. rauhottui mieli kovasti :) tanaan alotin pistelyn....

millasta eloa sita ihmiset viettaa ivf hoidon aikana? urheilu ym? viinilasi silloin talloin? mulle akupunkturisti suositteli vain jogaa ei rankempaa urheilua ja paljon lepoa ja vetta. sanoi etta lasin viinia voi ottaa silloin talloin mutta ajattelin olla ottamatta...

ja hurjan suuret onnittelut naksulle onnen tayttymyksesta ja kaikkea hyvaa jatkoon!!!!!!!!!!

annu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen elellyt aika normaalisti niin kauan, kuin se on hyvälle tuntunut, eli ekassa ivf:ssä kävin spinningissäkin muutama päivä ennen punktiota - mulla tosin follikkeleita on aina vähän, eikä olo senkään takia ollut hirveän huono. Sen sijaan molemmissa onnistuneissa siirroissa olen lipittänyt oikein olan takaa sitä punkkua piiniksen ekan viikon... eli punaviinin pitäisi parantaa limakalvoa, tehdä siitä jotenkin vastaanottavaisempi. Tiedä häntä, mutta ainakin siis niissä siirroissa on plussa tullut, joissa punkkua olen juonut lasin/ilta ja yhtenä piinisiltana useamman. Alkiolle siitä ei haittaa ole, mutta ymmärrän kyllä hyvin, et kaikki eivät halua piiniksellä ottaa. Mulle jopa lääkäri sanoi, että plussaakin voi hyvin juhlistaa kuohuviinillä, kerran kysyin vapun lähestyessä asiaa. Sitten kun tulee kuitenkin pitkä aika ilman viinejä, jos plussa tulee. :)

Onnea ivf:ään!

Vierailija
4/7 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin vastaan vielä, vaikka saitkin jo Naksulta hyvän vastauksen (tuohon toiseen kysymykseen en osaa vielä sanoa miten itse tässä hoidon aikana aion tehdä). :)

Mulla siis sumuttelut kestää melkein 3 viikkoa, sitten 0-ultra ja seuraava (ja kai vika) vasta 11 päivän kuluttua. Siinä lasketaan munikset ja päätetään punktion ajankohta. Muakin mietityttää, että miksen useammin seurata, kun eihän sitä voi tietää mitä sisuksissa tapahtuu, mutta kaipa ne osaa asiansa...

Tsemppiä!

Killa

Vierailija
5/7 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites Annulla on piikitykset alkaneet? Kyllä kai tuo viikko piikittelyä ennen ultraa on ihan normaalia. Itselläni on muistaakseni yleensä ollut eka ultra hieman alle viikon päästä piikkien aloittamisesta.

Mulla lukee siinä pistoslääkkeen (Gonal-F) ohjeessa, että keskimääräinen piikittelyaika on 5-20 päivää. Eli periaatteessahan ne munikset siis voisivat kypsyä jo alle viikossa, mutta harvinaista se taitaa olla. Ja eihän ne kyspyttyäänkään heti irtoa, hoidossahan ne kypsytetään ja irotetaan irrotuspiikillä. En siis usko, että tuo koko homma millään ehtisi tapahtua viikossa.

Mä piikittelin ekassa hoidossa muistaakseni 9 päivää, toisessa 11 päivää ja kolmannessa peräti 15 päivää. Eli jostain syystä munikset on kasvaneet kerta kerralta hitaammin, vaikka lääkkeen annostus on ollut joka kerta sama. Mutta ilmeisesti se hidas kasvu sitten olikin hyväksi, sillä vasta tästä kolmannesta hoidosta tuli plussa.

Munisten määrä on mulla joka kerta lisääntynyt muutamalla siitä ekasta ultrasta. Useimmilla varmasti käy näin. Joskus follikkelit voivat olla niin päällekkän tai vierekkäin, että niitä kaikkia ei huomata, ja usein piikittelyn loppuvaiheessa muutamat pienet follit ottavat loppukirin ja ehtivät mukaan, vaikka alussa ei sltä näyttäisikään. Mulla on munisten määrä vaihdellut 7-15 välillä näissä hoidoissa. Ihan hyvät määrät siis, mutta valitettavasti hedelmöittymis/jakautumisvaiheessa on käynhyt niin iso kato että pakkaseen ei ole koskaan saatu mitään.

Nyt kuitenkin masussa kasvaa ja toivottavasti voi hyvin tämä ainokainen toivomme, rv 9+6!

Oikein paljon onnea ja tsemppiä hoitoihin sekä Annulle että Killalle!

Vierailija
6/7 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos osborne, killa ja brooke!!!

lampimat onnittelut teille kelle hoidot sitten toi tulosta ja saatte onnellisena kantaa uutta ihmisenalkua!! on se niin ihanna! voi kun ittellakin onnistuis.....

suurkiitos vastauksistanne, se aina rauhottaa mielta kun kuulee muiden kokemuksia. ei tassa auta kun odotella maanantaihin...hui, toivottavasti kaikki on menny hyvin ja munikset siella kasvaa hienosti ja vahvoiksi;) piikittelyt menee jo ihan rutiinista, kuusi inssia takana :( hieman turvottaa, paata sarkee ja tunteet heittelee muta mita sita ei kestais, kaikkeni tahan peliin nyt laitan, loppu jaa korkeimpien voimien kasiin...

tota urheilua olen miettiny...ajattelin viela tanaan ainakin kayda jumpalla kun olo on ihan ok. loppuviikosta taidan siirtya jogan piiriin:) osborne jo auttoikin naissa kysymyksissa. mitens muut? kai sita tarttee vaan kuunella kroppaa....

kaikkea hyvaa kaikille ja onnea tulevaan!!!

annu

Vierailija
7/7 |
26.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ottanut molemmissa ivf:ssä suht rauhallisesti, liikuntaa en ole harrastanut leppoisia kävelylenkkejä lukuun ottamatta. Tosin en muutoinkaan ole mikään himourheilija! ;) Mutta yhdessä inssissä mulla kävi niin, että olin munisten kasvatteluvaiheessa juoksulenkillä ja yhtäkkiä jouduin kipristymään kivusta, toisella puolella vatsaa (sillä missä munis kasvoi) viilsi oikein tosissaan! Siinä vaiheessa jo säikähdin kamalasti, että näinköhän siellä nyt joku puhkesi tm., sen verran kovaa kipu oli. Ja sitten kun kävin kontrolliultrassa niin olihan se munis siellä itsekseen puhjennut - syystä tai toisesta. Mutta siis tuossa vaiheessa ei pitänyt muistaakseni oviksen olla vielä lähimainkaan. Joten tästä kokemuksesta säikähtäneenä olen ottanut aina hoidoissa rauhallisesti. Mutta siis jokainen tavallaan, omaa oloaan ja kroppaansa kuunnellen. Jos muniksia tulee reilusti, voi olo olla tosiaan niin turpea ja " kankea" , ettei edes tekisi mieli rehkiä! :)

Toivottavasti siellä saat haudottua kunnon saaliin!!!

ps. tuon inssitarinan tarkoitus ei ole säikyttää, selittää vaan, miksi itse olen ottanut iisisti... :)