Tiedätkö omien vanhempiesi " viimeisen tahdon" ?
Tiedätkö minne ja miten heidät on haudattava ja millaiset hautajaiset he haluavat yms. Minä en tiedä ja olen miettinyt että viitsisikö sitä heiltä kysyä.
Kommentit (12)
Äitini tahtoo tietyt kappaleet soimaan, ja eräs sateenkaarisilta-runo tulisi lukea vastaanotolla. Hautaus samalle hautausmaalle, missä hänen vanhempansa ovat.
Isäni tahtoo polttohautauksen. Ei kummallekaan kirkollisia toimituksia.
ja asia vaivaa, itse olen ajatellut tehdä hoitotestamentin, jossa siis kirjallisesti ilmaistaan miten haluan minua kohdeltavan, jos sairastun niin etten ymmärrä tilaani ja kun joskus kuolen
Kumpikin haluaa tuhkauksen ja pienet hautajaiset. Äidin toivebiisinkin tiedän.
että hänelle ei saa järjestää perinteistä lihasoppaa ja pullansiivu -muistotilaisuutta. Hän on käskenyt ostaa niillä rahoilla kossua ja juottaa hautajaisvieraat kunnon känniin, kuulemma siten herkistyvät muistelemaan vainajaa rehellisemmin kuin lihapatojen äärellä :)
Vierailija:
3, miksei neilikoita?
Unohdin laittaa, että isä haluaa myös että kaikki kukkalaitteisiin varatut rahat menee avoleskelle (äitipuolelle) ja jos mahdollista, pahviarkku.
Vierailija:
Te jotka tiedätte viimeisen tahdon...
t: 3
ps, oletteko selvittäneet puolisonne kanssa nämä asiat?
Äiti haluaaa ehdottomasti polttohautauksen,isälle se on ihan sama. Kumpikin haluaa pienet,intiimit hautajaiset,ei höpö-höpöpuheita,eikä kukka-asetelmia,mielummin rahalahjoitukset heidän valitsemaansa hyväntekeväisyyskohteeseen.
Äiti ei halua missään nimessä kakkua muistotilaisuuteen
johon voi täyttää kaikki omat toiveensa. Siinä oli todella yksityiskohtaisesti kyselty kaikki asiat, mutta äitini sanoi että hän täyttää vaan muutamat hänelle tärkeät kohdat ja lopuista ssan minä sitten päättää.
Minä ainakin pystyn puhumaan läheisteni kanssa KAIKISTA asioista ja puhun myöskin,tottakai tällaiset asiat pitää olla selvillä,samoin kuin jos sattuisi vakava onnettomuus tmv niin hoito,millaista,kuinka kauan,pidetäänkö letkuissa jne jne
viinakulut kuolinpesästä, viski virratkoot!
Ihan yhdessä olemme puhuneet näistä. Kimpuksi äitin lempikukkia, keltaisia ruusuja. Inkaliljat ehdottomasti pannassa.
Vähän ahdisti lapsena, kun äiti vähän väliä sanoi, ettei hän tule elämään vanhaksi. Aina, kun äiti nukkui, niin tarkistin, hengittääkö hän. Nyt äiti on 73-vuotias. Ja nykyisin, kun käydään äidin luona, niin hän muistuttaa hautajaisistaan ja siitä, ketkä niihin saavat osallistua.
Isä menee maan alle, asuinpaikan mukaan. Ei ole esittäneet erikoistoiveita. musta jos niitä jollain on, niin he itse kertovat tietty, et " ehdottomasti haluan..." niinku äitini!
Koska onhan se vähän karskia mennä kysymään.. :(