♥ ♥ KESÄNUPUT to-pe ♥ ♥
Kommentit (37)
Moikka,
Nopsaan taas kerran tämäkin päivä mennyt..
Eilen ei muuta ihmeitä kun kaupassa tuli käytyä. Oli sekin vaihtelua meikäläiselle kun maannu täällä sisällä ma illasta lähtien..
Illalla taas supisteli jonkun verran..mutta ei kamalasti.
Yön nukuin tosi hyvin 22-6. Mutta tosiaan joo, 6:lta olin jo ylhäällä enkä enää unta saanut. Pöh.
Mä en kertakaikkiaan jaksa enää ikinä valvoa yli 22, silmät vaan painuu kiinni..
Mies haki pojat sit tossa 12 jälkeen, ovat pääsiäisen meillä.
Kaikki heistä yskii, eivät oo vieläkään täysin parantuneet, voi voi..
Mentiin sitten tohon meidän rantaan kodalle makkaraa paistamaan. Pari tuntia meni siinä. Oli oikein mukavaa. Ja keli ihana kun arska paisteli :) Nyt haistaan savulle ;)
Kohta saunaan..
Tänäänkin on supistellut, enemmän ja vähemmän mutta kuitenkin.. ei niistä eroon pääse.
Ja tervetuloa tosiaan myös Embu83:lle!
Niin joo..hikasta. Mä olen sitä muutamia kertoja bongannut, viimeks tänä aamuna! Ku heräsin 6 aikaan niin siinä sit kohta vauvakin heräs ja kauhee ryminä sillä oli taas päällä ja yhtäkkiä iski hikka, HIH :)
Samalla tavalla täällä kans vauva tunkee peppua välilä mahasta läpi, kuten Niinallakin :)
Hyvää Pääsiäisen jatkoa!
a_j + pötkis 29+1
Olen kyllä ahkerasti lukenut teidän muiden kirjoituksia, mutta mukamas aina niin kiire, ettei ehdi itse kirjoittaa ;) Muitakin uusia oli innostunut tulemaan mukaan, kenties nämä ihanat pääsiäisen vapaapäivät saavat sen aikaan. Mukavaa! Ihana aurinkoinen ilma ollut tänään, mä olen kyllä vain näin vapaapäivänä töistä kirjoittanut esseetä, että saisin opiskelut kuntoon ennen äippälomaa. Työmotivaati on tosiaankin nollassa. Ajattelin, että millon sitä kehtais hakea saikkua, kun on niin väsy olo ja supistelee päivittäin, välillä hieman kipeämmin. Neuvolalääkärissä ei onneksi ollut kohdunsuulla mitään tapahtunut. Oli muuten tylsä lääkäri. Ei puhunut mulle koko tutkimuksen ja käynnin aikana juuri mitään. Tosi ärsyttävää. Ois ollu kiva tietää, mikä oli syke ja muut jutut. Luin sitten neuvolakortista, mut siinäkin oli sykkeen kohdalla vaan plussa.
Töissä on tosiaan välillä rankkaa, kun pausseja ei paljon ehdi pitämään, edestakasin vaan juoksen kokoajan ja yritän pitää sitä murrosikäisten laumaa kurissa ja nuhteessa ;) Ei vaan, ihan mukavia ovat mutta kun joskus kerkeis edes pysähtyä päivän aikana. Kotona muksut pitää myös kovassa liikkeessä...
Olenpas mä valittanut tänään. Odotan kovasti, millon kaverin vauva syntyy, kun la oli jo muutama päivä sitten. Itse alan jo olla tosi malttamaton, vaikka viikkoja olis vaikka kuin. Pitäis vielä ruveta pakkailemaankin, kun meillä osuu muutto mukavasti elokuun loppuun. Ois kiva, kun ois jotain pakattu jo ennen kun vaavi syntyy...
Mutta rattoisaa pääsiäisen jatkoa kaikille! Meillä lapset nukahti, joten lähdempä pitämään tuolle miehelle seuraa.
Selma rv 26+3
Blondi sekoili eli sunnuntaihin mennään. Itse en ehdi nyt muuta, palaan illalla : )
Niin se aika kuluu, 28+1 mennään jo, hui!
Miehen pojat tulee aina kumma kyllä meille kun on vain mitään pyhiä, jotta äitinsä saa olla töissä tienaamassa. Meillä tanssitaan aivan äipän aikataulujen mukaan, koska mies tietysti ottaa pojat luokseen aina kun mahdollista, joten tällöin on oltava äipälle mieliksi ettei rupea kiristämään poikien päästämisellä. En edes yritä kieltää että täällä ollaan vähän katkeria tilanteesta, äippä pukkaa lapset meille ja kulkee vain töissä pyhät + arjet, lapset ovat monesti tuntikaupalla kahdestaan talossa ilman peräänkatsojaa iltapäivät, en kyllä itse noita uskaltaisi jättää yksin moneksi tunniksi! Sitten vielä saa palkkansa päälle isot elarit ja me kituutetaan vähällä rahalla hirmuisten lainaerien kanssa. Äippä kieltäytyi osituksessa ottamasta lainoja (alunperin yritti saada läpi ehdotusta, että hän saisi talon mutta miehelle tulis siltikin kaikki lainat!), mutta meni sentään homma edes niin että miehelle tuli kaikki heidän yhteiset lainat (n. 100t e) ja " sai" tän vanhan talon (arvo alle 50t e?), exä sai silti n. 12 000e auton.
Sitten vielä exä jätti taloon 1,5 sitten tapahtuneen eron jälkeen noita lasten tarvikkeita (syöttötuoli, pari päivää sitten löysin kantoliinan ja vauvan petivaatteita yms...) ja hän on NYT vailla niitä takaisin, kun antaisi ne jollekin lasta odottavalle sukulaiselleen. Minusta ei hällä ole näihin enää osaa eikä arpaa, ositus on tehty ja hän on tavarat taloon jättänyt lähtiessään, ja sitä paitsi ovat todennäköisesti miehen rahoilla ostettuja tavaroita kaiken lisäksi. Itselläni ei ainakaan tulisi mieleenkään hänen sijassaan tulla vaatimaan tavaroita enää. Tosin vaihdattihan hän miehellä autonrenkaatkin vielä yli puoli vuotta eron jälkeen ja nykyäänkin lapsia hakiessaan/ tuodessaan hyökkää vain ovesta sisälle mitään ilmoittamatta - kuin kotiinsa. Ja takuulla ihan tahallaan. Muuten hän kyllä täältä lähtiessään vei kaikki huonekalut mitkä sai mahtumaan (miehen rahoilla ostettuja tietenkin), täällä ei ollut muuta kuin iso pirtinpöytä, kun se ei hänen asuntoonsa mahtunut. Hääkuva oli tietysti jätetty keskelle sitä pöytää meitä odottamaan, samoin hääkakun koriste. Great :)
Helpottipas. Pojat siis yleensä heräävät tosi aikaisin, ja kun minä nukun nykyään huonosti, niin takuulla sitten olen päivän kärtyinen kun en ole saanut nukkua kun eivät osaa olla hiljaa sitten yhtään aamulla, ensin jyrysivät yläkerrassa, huusivat ja paukuttivat, sitten tulivat alas ja päästivät koiran yöpaikastaan eteisestä tänne irti tekemään tuhojaan (pentu kun vielä on, en sen anna olla täällä muun talon puolella ilman valvontaa ettei syö jotain vaarallista/ pure mattoja rikki tms). Sitten mun piti nousta se viemään takaisin eteiseen ja käyttää ulkona ja sitten sama metakka jatkui siellä olkkarissa telkkarin ääressä. Noustava se on. Ärsyttää kun mies kyllä on niin hyväuninen ettei sitä nuo häiritse yhtään :) Pitää koittaa ottaa päiväunet jossain välissä, tosin sekin on tosi vaikeaa, kun ei ne yhtään osaa olla hiljaa. Sinänsä vaikeaa minulle kun ei aiempaa kokemusta lapsista ja sitten yhtäkkiä joka toinen vkloppu on kaksi pahimmassa rasavilli-iässä olevaa poikaa mun harteilla, kun mies ei paljon niiden perään katso ja jättää kaiken vahtimisen mulle. Noh, itsepä olen tieni valinnut...
Sitten vihdoin tähän mahaan: Mulla tulee tosi usein vihlovaa kipua alavatsaan jommalle kummalle sivulle, pahenee seistessä ja maatessa ja liikkuessa, istuessa hieman parempi. Mitähän tämä oikein voisi olla? Viimeaikoina on ollut pahenemaan päin ja eilenkin oli tosi kipeä, esim, en kärsi sängyssä kääntyä sille kipeälle kyljelle kun vihloo niin kovasti. Norsuoloa on ollut kanssa ja kumartelu käy jo lähinnä kipeää. Sitten tulee aivan varoittamatta tuonne lapaluiden väliin selkään keskelle semmoista voimakasta vihlontaa joka käy hengittäessäkin kipeää ja kestää kauan, tuliskohan se tuosta muuttuneesta painopisteestä? Olen kahtena iltana joutunut ottamaan panacodin, ja pelkään että nämä tulee vain pahenemaan... Seuraava neuvola on vasta 4.4. ja ensiviikolla olis 3 työpäivää peräkkäin kestettävänä.
Valitetaan nyt vielä siitäkin että vasta viimeviikolla sain Kelan paperit, ja nyt vasta ensiviikolla saan ruveta selvittelemään niitä palkkatodistuksia ja laittamaan hakemusta eteenpäin.
Timajalle Kelan hakemuksesta: Mä vein paperit Kelaan toissa viikon tiistaina ja jo perjantaina näkyi netissä, että äitiyspakkaus ja -raha oli myönnetty. Maanantaina sitten tuli kotiin kirje ja siinä sanottiin, että äitiyspakkauksen postituksessa menee kaks viikkoa. Mulle se tuli kuitenkin jo viikon päästä siitä, kun se oli myönnetty. Taitaa olla aika paljon eroa eri Kelan toimistojen välillä. Soittele sinne ja kysele, ettei paperit vaan loju jossain pöydän kulmalla.
Ens viikolla olis neuvolalääkäri ja ensimmäinen perhevalmennus. Mitähän siellä tapahtuu?
T. Nekku78 rv 26+3
Itelläkin on kyllä menny vissiin 2viikkoa ettei oo tullu kirjoiteltua. Oltu reissussa yms. ja sitte vielä netti pamahtanu jotenki " rikki" ettei oo toiminu..Hö, no josko se tästä :)
Oon myös tässä saikulla ollu ja aika tuntuu käyvän vähän pitkäksi, mutta mieluummin näin ku töissä kipeänä koko ajan supistellen...Vaihtelee muuten tosi paljon noi lääkärien käytännöt siitä millä perusteilla kirjottavat saikkua raskaana olevalle!!!Täälä meidän kunnassa on näköjään otettu käytännöksi se, että jos kohdunsuulla ei oo mitään tapahtunu- saikkua ei saa :( ? Mulle kuitenki kirjotti ku oikein valitin. Tosi tympeää ja inhottavaa käytöstä kyllä näillä meidän neuvola-lääkäreillä- ja vielä ku tietää että ne ei ees oo tämän alan erikoislääkäreitä. Mä en ainakaan luota mihinkään, mitä ne sanoo. Mulle esimerkiksi väitti se viimekertainen lääkäri, että kivuliaat supistukset on täysin normaaleja !!!???Ja että pitäis ottaa tukivyö käyttöön...Siis haloo!!!Mitä se tukivyö niihin supistuksiin auttaa, eiköhän se levossa oleminen ois parasta lääkettä ennen aikaisille supistuksille! Ja sitte ne viljelee tällaisia fraaseja kuin: " raskaus ei oo mikään sairaus" ! Siis kyllähän mä sen tiedän, mutta ku raskaus monesti aiheuttaa sairauden kaltaisia oireita ja eiköhän se vauvan terveys tässä oo tärkeempi ku joku marttyyri-mitali siitä kuinka kauan jaksaa pinnistää töissä kipeästä olosta huolimatta....
Huh, johan helpotti vähän ku sai päästää höyryt pihalle :)
Kommentoinpas vähän vielä kun muistan...
Embu83: sullako oli niitä kivuliaita supistuksia (ja oliko jollain muullakin?). Ilman muuta heti saikulle ja lepäämään. Ei kannata ajatella sitä jääkö työkaverit " pulaan" , vaan eiköhän se vauvan terveys oo tärkeempää :) Töitä ehtii tehd rutkasti vielä tän raskaudenki jälkeen
Timaja:mä oon kans laittanu paperit kelaan melkein 3viikkoa sitten (täälä Oulun alueella siis kans asutaan). Eikä oo siis mitään sieltä päästä kuulunu. Tosin vein paperit meidän työpaikan palkanlaskentaan, että en tiedä onko ne sitten saanu niitä papereita heti eteenpäin...Pitää ruveta kohta soittelemaan, jos mitään ei kuulu
Kanelisokeri:Ja vissiin muillakin oli sitä närästystä, joka mullekin on tullu yllättävän tutuksi...Rennieta oon koittanu imeskellä, mutta se ei auta niin hyvin kuin Gaviscon ja sitä taas en oo viittiny kovin paljo enää ottaa, ku siinä on sitä alumiinia. En sitte tiedä onko toi alumiini kiellettyä, ku jotkut sanoo että sitä saa ottaa ja toisten mielestä ei. En oo siis ottanu.
Kauris80:Sulla tais olla jotain huolta koiran raapaisemista haavoista. Jos ne on/oli ihan pinnallisia niin ei pitäis olla vaaraa, että pöpöt pääsevät verenkiertoon. Sitten jos kyseessä ois syvempi haava, ois isompi riski siihen. Jos sua huolestuttaa, kannattaa tarkkailla mahdollisia infektion oireita siinä haavojen vieressä...Eli turvotus, punoitus, kuumotus, märkäerite, kuumeen nouseminen. Mutta tosiaan ku kyseessä tais olla vaan raapaisut eli ihan pinnalliset haavaumat, niin ei pitäis olla mitään huolta :)
82tintti:Muistanko väärin vai oliko sullakin niitä menkkamaisia kipuja? Ne on supistuksia, kivuliaita sellaisia...Kaikilla ne supistukset ei välttämättä tunnu vatsan pinkeytenä, voi tuntu pelkästään selässäkin. Ehdottomasti kannattaa mennä lääkärille ja pyytää saikkua. Tollaset supitukset ei pitäis olla normaaleja tässä vaiheessa. Ittelläkin niitä ollu, joten tiedän kuinka kipeältä ne voi tuntua...
Täällä meillä on vauveli myös kovasti aktiivinen, pitkin päivää pyörii ja möyrii mahassa. Välillä on muutaman tunnin pätkiä, ettei liiku- ilmeisesti silloin on nukkuma-tauko :) Epäilen myös liikkumisten ja potkujen perusteella ettei oo vielä kääntynyt pää alaspäin...No onhan tässä vielä aikaa :) Saapa nähdä kuinka aktiivinen on sitten syntyessään ku tuola mahassakin niin pitää elämää! Liikuntaa on pitäny kyllä vähän keventää, ku melko helposti tulee maha kipeäksi. Keskiviikkona olin latino-tunnilla ja tuntui alussa kyllä tosi ilkeältä. Nyt tänä aamuna kävinki sitten sellaisen reippaan käveylenkin ulkona ja tuli mukava olo ku sai vähän raitista ilmaa...Meillä kun ei ennestään vielä niitä lapsia oo, että niidenkään kanssa tarvis ulkona oleilla.
Mukavaa ja rentouttavaa pääsiäistä kaikille kesänupuille :)
Suvi rv 28+2
Onpas Alcatrazilla ihana miehen exä... On varmaan aika tiukkaa perustaa uusperhettä kun vanha vaimo vainoaa. Tuo hääkuvajuttu oli aika hauska =) Ei yhtään näkyvämmin voi protestoida. Onhan se tietysti toisaalta ymmärrettävää, että ero on aina vaikea. Itse jos ajattelisin, että me miehen kanssa erottaisi ja joku uus nainen hoitaisi mun lapsia, niin kyllä se ottaisi aika tiukille. Ja jos ero on ollut vielä enemmän miehesi ehdotus, niin tunteet varmaan käy kuumana. Tuntuukin, että vaikka meilläkin on ollut välillä miehen kanssa vaikeaa, niin eroaminen olisi vielä vaikeampaa kuin yhdessä pysyminen. Mielummin tekee töitä tän suhteen eteen. Me mennäänkin toukokuussa sellaiselle parisuhdeleirille. Jospa sieltä sais uutta pontta suhteeseen. Ollaan oltu yhdessä maagiset 7 vuotta (eiks just 7 vuotta oo se raja kun tulee kriisi ja sen jälkeen alkaa taas mennä paremmin?)
Me oltiin esikoisen kanssa shoppailemassa ja hieman paloi rahaa... melkein 300e. Mut siis tällaista kallista ostin vaan verhot (50e) ja Marimekon pöytäliinan (30e). Muut oli ihan käyttötavaraa, esim. shamppoota, rasvoja, naamanpesuaineita, hiuskiinnettä, ruokaa ym. Ostin uudet stay up-tukisukat ja Hirudoid Fortea. En nyt tingi jalkojen hyvinvoinnista. Mielummin maksan ja käytän hyviä tukisukkia ja voiteita kuin että saan suonikohjuja. Sit kun mulla on sellainen ihosairaus päässä, jotta vain kampaamon tietyt shamppoot sopii mulle, niin nekin tulee kalliiksi. Päänahka pysyy kyllä kunnossa kunhan on oikeat aineet. Iso visalasku on tulossa, mutta onneks mies on nyt tehnyt paljon keikkatöitä. Sen takia mie uskalsinkin tuhlailla.
No, oli rankka reissu mulle. Tuli niin paljon ostoksia ja pitihän sitä vielä mennä ruokakauppaan. Sit kaikki jotenkin vaunuun ja neiti sinne kyytiin. Itsellä oli reppu selässä ja työntelin noita mäkiä painavia vaunuja. Tulomatka oli kyllä yhtä kestosupistusta. Piti välillä ihan pysähtyä. Nyt kun istahdin, niin helpotti. Ollaan vielä luvattu mennä uimaan, mut taidan lähinnä lillua neidin kanssa lastenaltaassa. Saapahan siinä hoidettua päivän pakollisen peseytymisen, ei sit tartte illalla viedä lasta suihkuun. Mies kun on taas tän päivän poissa.
Ehkä huomenna vois pitää huilipäivän. Sais nuo pakkaset laantua, niin pääsis pesemään ikkunoita. Meillä oli aamulla -18 astetta pakkasta.
Mulle kun tuli viime viikolla noita kestovaippoja postissa, niin kokeilin heti esikoiselle yhtä. Oon mainostanut, että neiti saa " ihanan uuden vaipan" . Suostui onneks laittamaan jalkaansa. Hän kun on tottunut Liberon housuvaippoihin, niin ajattelin hänen hieman protestoivan toisenlaista vaippaa. Säästetäänpähän edes yksi vaippa päivässä luontoa. Kakkoselle aion käyttää enemmänkin noita kestovaippoja. Tulee paaaaljon halvemmaksi.
Nyt pitääkin mennä pakkaamaan uintikamat valmiiksi kassiin.
Tytteli-83 rv 29+5 (30 häämöttää...=))
Moikkelis!
La illassa mennään..
Täällä ihan leppoisa ja rento fiilis..
Viime yön nukuin todella sikeesti! Mä simahdin illalla sohvalle jo 21.30 aikaan :D Siitä sit vaan sänkyyn 22.. ja heräsin aamulla sikeestä unesta vasta 7.20! Todella luksusta!!!!!
Illalla vaan tuo miehen nuorimmainen tuli ihan kipeeks kunnolla, nous kova kuume. Voi voi.. Onneks vetäs 12h unet 20-8.
Tänään aamupäivällä mentiin koko konkkaronkka viidestään sit marketeille kierteleen. Etittiin kenkiä noille kahdelle vanhimmalle. Keskimmäiselle löytyi. Vanhin ei oikein kelpuuttanut mitä vaihtoehtoja oli..
Tultiin sit kotiin ja mä tein pizzaa, kerrankin jaksoin tehdä ihan alusta asti itse, taikinat ja kaikki. NAM :)
Ja joku aika sitten lähti mun vanhemmat. Olivat tässä parisen tuntia kahvittelemassa. MUN ISÄ oli ostanut vauvalle 62cm t-paidan. Oli niin suloinen! Ja mun äidillä ei ollut siihen mitään osaa eikä arpaa. Siis todella ihanaa että mun isästä tulee näitä pappa-piirteitä.. :)) Ja onhan ne siis kummatkin tosi innoissaan kun eka lapsenlapsi tulossa.. :)
Nyt tossa sauna lämpiämässä ja sinne tässä sitten jonkun ajan päästä.
Tänään ei ole supistellut!! Lepo on siis auttanut. Ja edelleen otan iisisti..
Kyllä kait mä tiistaina menen töihin taas kokeilemaan (ellei supistukset palaa maanantaina) vaikka tiedän että istumatyö ne aiheuttaakin. Mutta, sitten vaan lisää saikkua taas, näin se menee. Ei oo mulle ongelma hakea saikkua.
Kelikin on ollut tosi ihana. Aamulla ku heräs oli -16, sit se onneks oli enää -8 ku lähti kaupoille ja nyt enää -4. Ja aurinko paistellut ihanasti koko päivän. Kummasti piristää tuo aurinko!! :)
Alcatraz: Minkä ikäisiä nuo sun miehen lapset on? Täällähän sama meininki, uusperhe mekin. Tiedän tasan tarkkaan noi sun tuntemukset! Ei se aina helppoa ole olla ' äitipuolena' . Mun miehen pojat on 10v, 7v ja 4,5v. Tuo 4,5v välillä kokeilee rajojaan ja uhmaa, mutta isäänsä siis. Sit välillä päättää ettei mulle puhu mitään, mä olen kuin ilmaa. Kahden vanhimman kanssa mulla on tosi hyvät välit ja ollaan kavereita. Äidiksi en heille yritä, en ole koskaan yrittänytkään koska äiti heillä on. Toki kun he meidän yhteisessä kodissa ovat niin minäkin pelisäännöt sanon ja komennan ym mutta kasvatukselliseen puoleen en puutu, se on sitten taas vanhemien tehtävä. On ollut meilläkin vääntöä miehen exän kanssa. Sille oli aikanaan tosi kova paikka kun alettiin seurustelemaan ja sitten kun ties koska tapaan pojat ekan kerran ym. Kyllä mä hänenkin näkökannan voin ymmärtää toki mutta hänellä se meni välillä tosi yli. Yritti jopa erottaa mut ja mun miehen. Arvaa vaan oliko sitten kova paikka myös kun kuuli että meille nyt tulee vauva. Pitää vaan toivoa että osaa pojille siellä heidän kotona käsitellä asiaa järkevästi ja aikuismaisesti koska pojathan on ihan innoissaan kun heille tulee pikkusisko- tai veli. Meidän elämää kuitenkin helpotti huomattavasti se, kun tämä miehen exä löysi itselleen miehen viime vuoden lopulla. Nyt hän keskittyy siihen parisuhteesen eikä enää kiusaa ja piinaa meitä. Silti, sieltä tulee piikkejä välillä ym ym. Mutta, kukapa on sanonut että uusperhekuviot helppoja olis? Kaikille se on aina sopeutumista ja tottumista. Ja sen on huomannut että lapset sopeutuu loistavasti kyllä ja varsinkin kun näkee miten hyvä aikuisilla on olla. Sieltähän ne imee ja aistii fiiliksiä ym.
Meillä nuo pojat on aina 3 viikonloppua joka kk, kaks putkeen, sitten ne on äidillään, sit taas kaks viikonloppua putkeen meillä. Kesällä ovat sitten putkeen meillä ainakin kuukauden. Pyhät on yritetty jakaa puoliks ja puoliks. Ei ne silti aina käytännössä toteudu. Miehen exä alkaa välillä sooloilemaan noissa asioissa..
Täällä kans pojat herää tosi aikaisin mutta oikeestaan onneks munkin rytmi on nyt se, että herään 7 aikaan. Mutta kyllä ennen raskautta ja raskauden alussa kun oisin voinu nukkua KOKO AJAN, oli tosi mahtavaa herätä siihen metelöintiin. Hammasta purren vaan..
Sit mua välillä tai useinkin ärsyttää se miten nirsoja nuo pojat on syömään mitään! Kyllähän se kaikilla lapsilla (tai useilla) on sitä taistelua mutta mua ärsyttää kun laitetaan lautaselle VÄHÄN ruokaa niin parin haarukallisen jälkeen alkaa urputus ja valitus ettei oo hyvää, että ei oo nälkää tms. Sillon mä vaan näen punaista. Ja aina menee ruokaa roskiin.. ja ei mee ku tunti niin ollaan jo kinuamassa jotain leipää, muroja tms. Että just joo. Nuorimmat sit tottakai matkii tuota vanhinta vielä.
Tulipas mullakin juttua tuosta uusperhe-elämästä.
Kiva tietää että en ole ainut täällä vastaavassa tilanteessa! :)
Kaikille supisteleville jaksamisia!! Mullahan ne oli kans niitä menkkamaisia, eli ei kivuttomia.. nyt alkaa helpottamaan eli hakekaa vaan saikkua ja levätkää!! Toivottavasti muillakin levosta apua!! Ymmärrän toki että kaikki ei voi levätä kun on lapsia. Ei ainakaan niin paljoa.
Hyvää lauantai illan jatkoa! :)
a_j + pötkis 29+2
Mulle on tullu jo päätökset vanhempainraha ja äityisrahasta. Vein melkeen heti kelalle laput, ku sain ne täytettyä. Tosin vauva syntyy toukokuussa, mutta asiat tahtoo kelalla vaan pitkittyä jos jättää hoitamatta ne. Joskus oon saanu kyl odotella esim. päivärahoja, ku joku sano ettei tarvi niitä lappuja ja toinen sanooki et tarvii.. Sempä takia en saanu ku 2 viikon rahat vaan ja loput myöhemmin.
Tästä tulee romaani...
Heh, niin se on meilläkin just tuollaista tuon ruokapolitiikan kanssa, lähinnä se ja tuo tottelemattomuus aiheuttaa eniten päänvaivaa - lähes mikään ruoka ei kelpaa, tai esim. edellisellä kerralla kelpaa mutta seuraavalla onkin pahaa, tai välillä on oikeasti maustamattomassa ruuassa heidän mielestä liikaa mausteita tms vastaavaa :) Pojat on nyt 9 ja 6v. Meillä ei ilmeisesti exä vielä tiedä uuden lapsen tulosta (on pitkitetty kertomista tarkoituksella kun ei tiedä miten se suhtautuu), maha kyllä on jo niin iso että ihmettelen miten pojat ei ole kysyneet mitään. Tai meistähän liikkui täälläpäin jo syksyllä (juuri kun oltiin plussattu hädintuskin muttei kerrottu kenellekään!) huhu että meille on perheenlisäystä tulossa, ja me kuulimme huhusta nimenomaan tältä exältä joka kysyi onko näin! Pakkohan se oli siinä vaiheessa vielä hyvin tuohtuneesti kieltää, eikai kukaan halua kertoa raskaudesta ekana miehen exälle, kun on just hädin tuskin itsekään vasta saanut tietää... Mistä lie oli huhu sitten saanut alkunsa. No, me oltiin seurustelun alussakin tällä kylällä kova juorunaihe. Pelättiin pitkään että saako esim. mun omat vanhemmat kuulla asiasta tuon juorun kautta, kun ei haluttu tosiaan noin alkuun (silloin oli kai viikko 5?) kertoa vielä kellekään. Onneksi ei kantautunut huhuja ja sain ihan itse kertoa viikolla 12.
Tulen silti muuten poikien kanssa hyvin toimeen eikä ne suoraan ole ikinä protestoineet mistään, se on vaan tuollaista yleistä kiukuttelua/ kuuntelemattomuutta (en laita turvavöitä/ istunpas sohvan käsinojalla AINA uudestaan vaikka kielletty sen miljoona kertaa (sohva sellainen että käsinoja notkahtaa)/ en vie esim. vesilasia tiskikoneeseen tai edes -pöydälle/ nakkelen ulkovaatteet lattialle ja niin edelleen. Luulisin siis että aika normaalia käytöstä loppusiltaan :) Nämä ei kiukuttele kaupassa eikä suoraan mua kohtaan äkise eikä ole mitään sellaistakaan tullut " ettei sua tarvi totella kun et ole meidän äiti" , mutta monesti huomaa että isäänsä tottelevat kerrasta siinä, missä minä saan sanoa 10 krt.
Pojat on meillä paljon enempi kuin sopimuksessa lukee, lomilla ovat kanssa aina ja kesällä väh 1 kk. Ekat puoli vuotta asuimme vuokralla vanhassa mummonmökissä jossa ei ollut sisävessaa, pojat oli meillä yli puolet kuukaudesta eli joka toisen viikon + viikonloput koska äitinsä opiskeli eri paikkakunnalla, tällöinkin silti maksettiin samaa elarimäärää (grrr!)... Ja tällöin äiti asui tässä miehen kotitilalla yhä, mies maksoi tänne kaikki talon ylläpitokulut, maksoi lainanlyhennykset, ja joutui vielä kulkemaan auttamaan lämmittämisessä, remontoimaan hevostallia jne... Se oli aika kovat puoli vuotta se itse kullekin, niin rahallisesti kuin henkisesti! Mun piti vielä luopua kahdesta isommasta koirastani, kun se mökki oli tosi ahdas eikä ne olleet oikein lasten kanssa yhteensopivia koiria.
Olenkin aika usein koittanut toivetta esittää, että eikö isä vois vähän enempi osallistua " kasvattamiseen" , mutta isällä on ollut itsellään TOSI vapaa kasvatus (minulla taas lapsena kova kuri), joten hänen mielestään moni sellainen asia on yhdentekevää, joka minusta kaipaa vähän sanomista (niinkuin nuo itselleni arvokkaat sohvat, 30v vanhat nahkasohvat perintönä mummolta, haluaisin että ne kestäis vielä eikä hajoa lasten hyppelyyn). Tai, että ruokapöydässä ei tarvi sanoa " mua kyllä vituttaa tämä ruoka" . Saa ne mun puolesta kiroilla keskenään/ minun kuulemattomissa vaikka miten paljon, kunhan ei ruokapöydässä kesken syönnin... Minä olisin tuossa tilanteessa omani vienyt jo korvasta vetämällä suuta pesemään saippualla, mies ei välittänyt yhtään mitään. Meidän perheessä ei oikeastaan muita erimielisyyden aihetta olekaan, kun oli jossain noista riidoista puhetta, se on ainut jossa me ollaan eri mieltä - ei siltikään ole riidellä tarvinnut, mutta se on se asia josta minä ärsyynnyn miehelle eniten.
AI, minä sain eilen elämäni ensimmäisen peräpukaman. Kotoa ei löydy kuin bacibactia ja bebanthenia, kai nekin auttaa ensiapuun... Kävely käy kipeää, muuten tuo ei onneksi kauhean kipeä muuten ole. Mahassa käy tosiaan sellainen vaihteleva myllerrys että luulen että nyt on alettu asentoja vaihtelemaan, mutta en ole saanut pääteltyä mitenpäin siellä oikeasti ollaan. Rupeaa jo tuntumaan oikeasti " RASKAANA" olemiselta tämä olotila :D
Alcatraz 28+2
Huisia, että aika on mennyt nopsasti, muistan vielä kun viikkoja oli 9 tai 12, ja joku yli 20 tuntui saavuttamattomalta, mutta nyt sitä ollaan jo 30+! :)
Joku puhui kivuliaista supistuksista, jotka tuntuvat rintakehässäkin puristamisena? Mulle tulee välillä sellainen puristava tunne rintakehään, sydän tuntuu lyövän lujaa ja miten sattuun, hengästyttää. Mutta silloin ei kyllä tunnu mitään supistusta samaan aikaan? Onkohan se silti jonkinlainen supistus vaiko vain joku rytmihäiriö... Täytyy koittaa muistaa kysyä ylihuomenna lääkärineuvolassa. Muilla sellaista?
Mulla auttoi se tukisukkien osto jalkojen väsymiseen, nyt jaksaa töissä ihan hyvin taas päivän. Välillä joutuu viuhtomaan lujaakin, jopa joskus ottamaan hölkkäaskeleitakin kun asiakas jää odottamaan jotain asioiden hoitoa, mutta silti olen välttynyt supistamiselta tai muulta. Tyytyväisenä voin siis todeta että vointi on ollut ihmeenkin hyvä.
Mutta ei jotain hyvää, ettei pahaakin; närästys tuntuu alkavan nyt.. Eilen menin illalla juomaan appelsiinimehua ja poltteli oikein urakalla, näköjään saa kaivaa renniet esiin. Niinhän se oli ettei Samarin ollut sallittujen listalla??
Kelan päätöstä ei ole tullut, mutta pomon kanssa laskeskeltiin että töitä olisi jäljellä kolmisen viikkoa. Mahtavaa!! :) Jos kunto pysyy tälläisena, ei pitäisi olla ongelmaa jaksamisenkaan kanssa.
Itse en tiedä, missä asennossa pieni mahtaa yksiössään majailla. Liikkeet ovat uskomattoman vahvoja, maha alkaa heti tanssin kun rauhoitun. Jokin aika sitten sain pyydystettyä pulssin stetoskoopilla vasemmalta alhaalta, joten ehkäpä siellä sitten pää alaspäin ollaan. Jännä vain ,että liikkeet ei tunnu ihan niin paljon, kun olen oikealla kyljelläni -- yöllä kun herää melskaamiseen on mentävä niin, jotta saisi unen uudestaan.. ;) Mutta eipä se aina onnistu, joskus valvon 2h odotellen unta, joskus vähemmän. Nälkä on heti yöllä kun herää ja melskaus ja mahan hytkinen ei kyllä auta siihen yhtään !
Mukavan rento pääsiäispäivä, ihana köllötellä vielä huomennakin! Takana onkin stressaava viikko, joten tämä öllöily tuntuu juhlalta. Lapsikin on isänsä luona joten ollaan ihan kaksistaan :)
Nyt tekis mieli jotain raikasta, taidan tehdä mustikkapirtelöä... Viikon aikana on taas tullu syötyä niin paljon makeaa (=karkkia), että vähän pelottaa tiistain neuvolakäynti ;/
Mukavaa pääsiäisen jatkoa kaikille ja hyviä vointeja! Niin ja uusille tervetuloa mukaan!
Sakariini 30+1
Onpas täällä paljon uusperheitä. Eihän se nykypäivänä tietty harvinaista olekaan. Taitaa siinä olla aikamoinen haaste sumplia kaikki aikataulut ym. yhteen. Itse en voisi olla lapsesta kuin max. yhden yön erossa, sama juttu miehellä. Jos me erottaisiin, niin pitäis varmaan olla vierekkäiset asunnot, jotta molemmat näkis lasta joka päivä. No, ei olla kyllä eroamassa.
Huomenna sitten taas töihin. Ylihuomenna on se neuvolalääkäri. Jos tuntuu, niin voin varmaan sitten jäädä töistä pois.
Pesin eilen yhden ikkunan, mutta ei se vielä oikein ollut kannattavaa kun oli pakkasta. Vaikka en pessytkään ulkopuolelta, niin sisäpuoli huurustui niin paljon, että se ei kuivunut millään. Se taas johti siihen, että tuli väkisin raitoja. Pitänee pestä tuo sisäikkuna vielä uudestaan kunhan tulee plussakelit. No, sain sentäs puhtaat verhot ikkunaan ja kylläpäs makuuhone sai uuden ilmeen. Nyt siellä on tumman ruskeaa, luonnonvalkoista ja limeä. Tuo lime antaa kivasti raikkautta, muuten ois tullut niin synkkä ilme.
Tänään lähden BodyPumpiin. Ihanaa päästä vähän liikkumaan. Nimenomaan ylävartalo kaipaa liikuntaa, kävely kun ei tehoa siihen. Ei muuten ole tässä raskaudessa ollut yhtään selkäkipuja, koska olen käynyt niin paljon uimassa ja jumpassa. Edellisessä raskaudessa selkäkivut alkoi jo viikolla 20, sen jälkeen päätin alkaa treenaamaan enemmän keskivartalolihaksia.
Jaahas, pitää lähteä laittamaan pyykit koneeseen.
Tytteli-83 rv 30+0 (juhuu, koittihan tämä päivä. Enää 10 viikkoa!)
Moikka piiitkästä aikaa!
Ollaan saatu muutettua ja oli tuossa sairaslomillakin välillä supistelujen takia. Muuttohan se stressasi ja nyt kun ollaan turvallisesti yhden ja saman katon alla niin supparit on loppuneet, lähes. Vieläkin on pariin otteeseen tullut todella ikävän tuntuisia. Niitä mahan kovettumisia tulee myös, nehän ei tunnu sillain kipeiltä.
Luka on ihan innoissaan omasta uudesta huoneesta, hokee joka aamu, kun leikkimään menee että " MUN oma huone" :) Suloinen kaksvuotias :)
Luka nukkuu vielä meidän kanssa samassa makkarissa, ei olla tähän muuttostressin yhteyteen alettu häntä omaan huoneeseen nukuttaan, jotain tuttua säilytetään jonkin aikaa, kunnes ollaan varmasti kotiuduttu ja rauhotuttu tähän.
No joo, tosiaan olo on nyt ollut ihan ok. Viime kuussa olo tosiaan tukaloitui, hirveetä selkäsärkyä ja alkoi ihan päivittäin kipeästi supisteleen. Neuvolaan soittelin, kun en meinannut enää kävelemään päästä, että jotain on tehtävä. Lääkäriin pääsin ja hän kurkkas jalkoväliin, ulompi kohdunsuu oli auennut mutta muuten kohdunkaula oli vielä napakka ja kohdunsisäsuu kiinni. Hyvä niin. Olinhan kipeä silloin, huihai! Onneksi meni ohi, kait jotain liitoskipuja tms.
Nyt ollaan kovasti suklaamunia syöty ja käyty mummoloissa mummoja " kiusaan" . Ihana, kun näin pitkät vapaat. Mulla onkin enää ensi viikko töitä ja sitten jään kesälomille, joilta kätevästi kiepsahdan sitten äitiyslomille.
Mulla on Oulun Kelassa paperit vetämässä, olen kuullut vaan sen että hyvin vaihtelevaa on päätösten tulo. Välillä hirveet ruuhkat ja tietty virheitä sattuu, papereita voi hukkua. Lukan raskauden aikana meni kaikki sen suhteen hyvin, ei tarvinnut huolestua, päätös tuli aikanaan. Toivottavasti nytkin. Kannattaa soitella sinne, jos tosiaan verkkopalveluissa ei edes näy, että lomake on vastaanotettu.
juu, mutta nyt pojan viereen sohvalle katsoon lastenohjelmia.
t:Rouva rv29+5 Ja Luka poika 2v3kk (la on 3.6.08)
Maanantaita,
Eilen en kirjotellutkaan tänne. Eipä täällä tapahtunutkaan mitään järin ihmeellistä :D Rentoa eloa vaan:)
La-su yö meni suht ok. Heräsin eilen tosin jo 5.45... Aika pätkäunia nykyään.. :o
Mies vei eilen sit pojat jo päivällä. Alunperin niitten piti olla tähän ma iltapäivään mutta se exä kehitteli sinne menoja heille.. että just!
No,me vetästiin siinä sit kivat 1h päikkärit miehen kanssa ja hieman kotitöitäkin. Illalla oli sit ajettava abc:lle herkkuja hakemaan :D
Viime yön nukuin suht hyvin. Kerran heräsin vauvan melskaamiseen :) Nukuin sen jälkeen sit vielä onneks 7 asti.
Eilen ei ollu yhtään supisteluja, eikä nyt tässä tänäänkään. Mulla se lepo on auttanut..
Näyttää tulevan ihana aurinkoinen päivä. -7 ois pakkasta. Eilen satokin lunta koko päivän, ei kivaa. Minä kun niin kevättä vaan oottelen.
Lähetään hieman ulkoilemaan tässä kunhan rauhassa eka aamutoimet tehdään.. Enhän mä kauaa pysty kävellä enkä lujaakaan mutta saapahan happea.
Myöhemmin meille tulee kylään 8,5kk kummipoika perheineen, kiva kiva.
Huomenna olis tarkoitus lähteä taas töitä kokeilemaan. Olinhan saikulla viime viikolla ti-to. Tiedän vaan että istumatyö ei ole hyväks kuitenkaan :(
Kaikille mahdollisimman hyviä vointeja!!
a_j +pötkis 29+4
Täällä on pääsiäinen mennyt elämäni ensimmäistä hiivatulehdusta potiessa ja hoitaessa! Kai se nyt edes on/oli hiivaa... Täytyy arjen tullen soitella neuvolaan ja jos lääkärillä vielä kävis tarkastuttamassa ettei mitä tahansa tulehdusta ole.
Paino se vain näyttää nousevan vissiin taas reilun puolen kilon viikkovauhdilla. Sais jo rauhoittua ja tasoittua. Enää viitisen kiloa matkaa edellisen raskauden loppupainoon (joka tosin oli 3 vkoa ennen la:ta).
Pitänee ottaa sinne Kelaankin yhteyttä, että mihin mun hakemus on jäänyt. Kiitos teille, jotka vastasitte/otitte kantaa tuohon mun Kela-kysymykseen!
timaja 27+3
vielä tähän viime viikon pinoon. Ehkä huomenna sitten uusi kun arki alkaa.
Tosiaan rv 30+0 saavutettu. Työpäiviä olis vielä neljä ennen kesälomaa... Mies on aikasta kateellinen.
Tänään on kyllä menny hermot miljoonaan kertaan tuon meidän pikku tytön kanssa. Puolet sen toimista on tahallisia ja varmaan puolet tahattomia, mutta kun ei jaksas olla koko ajan sanomassa ja kieltämässä. No onneksi huomenna taas päiväkotiin. Joskus käy kyllä mielessä miten sitten selvitään kolmisin kun ainakin yksi on tuollanen vilpertti.
Illansuussa piti saada jotain aikaseksi, joten ompelin työhuoneen verhojen sivukäänteet, sekä pesin villapyykkiä. Toi villapyykin pesu on meillä tosi harvinaista, tapahtuu ehkä kerran-kaksi vuodessa. Nyrkkipyykin aikana tuli kipeä vihlasu vasempaan kylkeen ja nyt käy välillä tosi ikävästi kohdunsuun alueelle. Ei nähtävästi pitäs ruveta siivoileen. Saas nähä saanko nukutettua tytön, eilen ei onnistunut kun en jaksanut istua lattialla tarpeeksi kauan.
Toissapäivänä käytiin ostamassa kuivausrumpu. Päätettiin ostaa sellanen ettei joka paikka ole täynnä kuivaustelineitä, kun ruvetaan vaippapyykkiä taas reilusti pesemään. Saadaan myös lakanat kuivattua sillä, niille kun on tosi hankala löytää kunnollista kuivauspaikkaa. Jospa kone saataisiin huomenna haettua kun saadaan peräkärry käyttöön.
no niin.. nyt lähen nukuttamaan neitiä
t. SannaNu ja tiuhti rv 30+0
29+0 täälläkin, samoissa mennään Kanelisokerin kanssa!
Niina