Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä olen kauhuissani! Ens viikolla la ja painoarvio reilusti yli 4kg

Vierailija
19.03.2008 |

Okei itken täällää kun olen laittanut itseni ja lapseni tähän tilaan... sokereissa ei silti ole ollut mitään häikkää koko raskauden aikana. Pitääkö mun nyt vaan oottaa koska vauva lähtee tuleen! Olo on kuin teurasporsaalla. En tidä kumpaa toivon enemmän, että kuolen synnytykseen vai repeän keskeltä kahtia ja pahimmassa tapauksessa lapsellekin sattuu jotain.

Olen ihan lukossa! en pysty puhumaan miehelle... kohta neuvola, mutta en tiedä pystynkö sieläkään mitään sanomaan. Upposin tiedon jälkeen syvälle masennukseen enkä tiedä miten pääsen täältä pois...

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin vain sanoa samaa kuin aiemmat kirjoittajat; eli painoarvio voi mennä hutiin eikä se yli 4 kiloisen vauvan punnertaminen välttämättä ole yhtään sen kovempi homma kuin pienemmänkään. Eihän se kaikki massa siellä päässä ole kuitenkaan, mikä ensimmäisenä ulos putkahtaa :). Ja niin kuin aiemmin jo sanottu, reippaamman kokoisen vauvan hoito on jotenkin helpompaa, kun vauva on virkeä ja ehkä myös valmiimpi tähän maailmaan. Itse synnytin 4300 g:n painoisen vauvan syksyllä ja hyvin meni, pikkuinen repeämä vain tuli. Tsemppiä ja tyyneyttä! Kaikki menee varmasti hyvin.

Vierailija
22/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei missään nimessä voi ola niin iso. Mahan päältä tunnustellessa kuulema max 4 kiloa. Onneksi sain silti sektion, vauva oli 4,7 kiloa ja virhetarjonnassa. Muistakaa, että ne arviot voi heittää reilusti KUMPAAN TAHANSA suuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ultrassa sanoi että vartalo on pullukka ja reisiluu menee keskikäyrällä... pään mittaa en enää muista...

ap

Vierailija
24/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika painoi piirun alle 3kg syntyessään. Eli en osaa sanoa miksi näin pystyy käymään. Jos ei osata käsikopelolla kunnolla arvioida niin miksi ei katsota varmuuden vuoksi ultralla. Enkä siin nyt harmittele ystäväni puolesta koska hänellä ja vauvalla ei missään vaiheessa ollut hätää mutta paniikin ja hirveän huolen lääkärit saivat aikaseksi.....ja turhaan.

Vierailija
25/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauva jäi harteista kiinni ja huonosti meinasi käydä. Imukupilla revittiin ulos ja solisluu murtui. Lähellä oli suuremmatkin vauriot, tosi lähellä.

Vierailija
26/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän ennen sektioon pätymistä vauvan koko katsotaan ultralla! Mutta kuten tässäkin on jo keskusteltu, arviot voi heittää paljonkin.

Vierailija
27/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

painoi 3,5kg. Todella voi heittää.

Vierailija
28/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljonko yli neljä kiloa arvio oli. Ehkä n. 4,3kg.

nyt siis rv 38+4 menossa ja paino arvioitiin 3,8kg ja laskettuun päivään mennessä ilmeisesti sitten tuo yli neljä kiloa...

sf-mitta menee aivan omalla käyrällä yläkäyrän yläpuolella...

kiitos ihanista viesteistä missä isomman vauvan synnytys mennyt hyvin. ensikertalaista pelottaa vaan niin järkyttävästi...

ap

Vierailija
29/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli nelikiloista sokeritonta lasta saanut parilla tikillä vain =D nou hätä!

Vierailija
30/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sf mullakin huiteli kokoajan yli käyrillä ja poika 3560g, sekään ei aina kerro totuutta. Kaveri synnytti esikoisensa, 4990g, kuulemma tuli alakautta normaalisti. Hänkään ei mikään kovin pitkä ole.

Minäkin tietysti hermosin tätä odottaessani että mitä jos onkin liian suuri mahtuakseen, mutta näin jälkikäteen sanoisin ettei kannata etukäteen liikaa hätäillä.

Vierailija
31/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kohtahan se selviää, lähtöhän voi tulla nyt jo koska vaan.

kiitos ihanat! toivottavasti uskallan sanoa neuvolassa tänään että asia painaa mieltäni

ap

Vierailija
32/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syntyi rv 38, synnytyslääkäri arvioi kooksi 3-3,5kg pari tuntia ennen syntymää. Vauva syntyi heikkojen supistusten takia imukupilla ja painoi 4010g. Pituutta tosin 54 cm. Eli tuo ultra-arvio piti paremmin paikkaansa kuin käsikopelolla tehty arvio synnytyssalissa.

Myöhemmin keskustelin kätilön kanssa asiasta, ja hän sanoi, että vauva oli " hoikka" ja tuntui siksi käsin pienemmältä.

Muut lapset ovat syntyneet melko samoissa mitoissa täysin ongelmitta, kolmonen painoi 4,4 kg, mutta oli 55 cm. Mun vauvat nyt vaan ovat suuria, vaikka mitään sokeriongelmia ei ole tullut, eikä ole ylipainoakaan tai tolkutonta painonnousua raskaudessa.

Päänympärys ratkaisee yleensä enemmän kuin paino, mutta niitä yli 5 kg vauvoja jää kyllä enemmän hartoista kiinni kuin pienempiä.

Ja pakko sanoa, että vaikka ei etukäteen paljoa lohduttanut, niin kyllä 4-kiloisen jäntevän vauvan hoitaminen on paljon mukavampaa kuin 2-3 -kiloisen hentoisen vastasyntyneen.

Vierailija
33/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

sf-mitta menee aivan omalla käyrällä yläkäyrän yläpuolella...

kiitos ihanista viesteistä missä isomman vauvan synnytys mennyt hyvin. ensikertalaista pelottaa vaan niin järkyttävästi...

ap

Älä pelkää!

Minulla oli myös molemmissa raskauksissa sf-mitta yli käyrien. Viimeisillä viikoilla ei kortissa ollut enää tilaa minne mun käyräni pisteet olisi pitänyt merkitä :)

Ja tosiaan, aika samanlainen tilanne oli kuin sinulla nyt. Painoarvio 4400g rv 39( arvio sen hetkisestä koosta) ja 3 viikkoa myöhemmin lapsi syntyi painaen 3900g.

Pelkäsin, pelkäsin, pelkäsin!! Harkitsin vakavasti sektion mahdollisuutta, pelkäsin niin! Mutta haluan valaa sinuun uskoa. Kun synnytyksen aika koitti ja selviydyin siitä, olin kamalan onnellinen, että sain kokea synnytyksen alakautta! Vaikka se on kivuliasta, mutta usko minua, se on sellainen kokemus jota et halua jättää välistä. Suurimmalla osalla synnyttäjistä synnytys menee kuitenkin hyvin.

Sitä vaan ensisynnyttäjä kuulee ne karmeimmat kokemukset. En tiedä, miksi se on niin :(

Vierailija
34/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ehdottomasti kerrot, että vauvan suuri koko sinua pelottaa. Terkkarit kuulee näitä varmasti paljon! Vaikka et sektiota ajattelisikaan, on varmasti ihan hyvä sanoa ääneen terkkarille noita ajatuksia.

Voimia! Halaus! Tsemppiä! Hyvin se menee!!!

Vierailija
35/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

surenkin tässä jo valmiiksi että jos en saa kokea synnytystä vaikka tiedän sen olevan kamalaa ja kivuliasta, niin jotenkin kuitenkin toivon että voin synnyttää normaalisti, puntaroin vain riskejä ja kuinka suuri riski kannattaa ottaa...

lähden tästä nyt kävelemään neuvolaa kohti, ja toivon että alkaa supistukset samalla :) jos vaikka tänään pääsis kohtaamaan kauhunsa.

ap

Vierailija
36/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle ei oo kertaakaan tehty ultralla painoarviota. synnytys vastaanotolla on tosin joka kerta (lapsia 3) kätilön arvio mahan päältä osunut oikeaan. 2 3,5 kg, olleet juuri sen, viim sanoi olevan hieman päälle 3kg, tyttö oli 3,1 kg syntyessään. Jossain taisi ollakin että kokeneen kätilön arvio saattaa olla jopa ultraa luotettavampi.

Vierailija
37/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikattiin lopulta kun ei synnytys edennyt mutta ei siinä sen hullumpaa.

Vierailija
38/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

totuutta. Mulla esikoispoika oli vain 3,6 kg, synnytys eteni normaalisti eikä tarvittu imukuppia eikä muitakaan apuvälineitä. Silti repesin niin ettei asteikko riittänyt kuvailemaan vammojen laajuutta. Ilmeisesti rakenteellinen syy. Toinen syntyikin sitten sektiolla rv 39 tasan ja oli yli nelikiloinen. Kaikki sujui hyvin. Tarkoituksena vaan sanoa että ei se koko ole ainoa tekijä kun repeämiä tulee. Joskus jopa näin ettei syytä koskaan varmuudella saada tietää miksi mulle kävi näin. Tsemppiä!!

Vierailija
39/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoarviot voivat mennä todella pieleen. Kävin painoarviossa ison mahan takia rv 38+1, missä vauva arvioitiin 3,7kg. Vauva syntyi rv 40+3 ja painoi 4,915kg (56cm)!! Voi sanoa että helppoa ei ollut. Pää tuli ihan hienosti, mutta hartioista otti kiinni ja vauvalta murtui solisluu ja mulle tuli toisen asteen repeämät (joista toivuin muuten nopeammin ja paremmin kuin pienestä epparihaavasta). Muista, että jokainen synnytys ja synnyttäjä on erilainen. Mulla tilannetta vaikeutti kamala väsymys, flunssa ja se ettei vauva ollut laskeutunut vielä kunnolla. Avautuminen 5cm:n kesti kauan ja viimeset 5cm aukeskin sit rytinällä. Edellinen synnytys käynnistettiin (kaksoset) ja tämä " luomusynnytys" oli huomattavasti rajumpi. Mutta paljon onnea matkaan ja positiivinen mieli, olet hyvissä käsissä ja kaikki menee hyvin! Kun saat vauvan rinnallesi unohtuu ihan kaikki pelot ja kivut :)! Ja ota ihmeessä pelkosi puheeksi neuvolassa, asioihin voi vielä vaikuttaa :)!

Vierailija
40/41 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ekaa odottaessa kaikki (niin kokeneet kuin vähemmän kokeeneet) povasivat isoa vauvaa, mutta tuli pieni. Ja tokassa sitten kokeneet lääkärit väittivät käsikopelolla kilon pienemmäksi kuin ultra näytti ja mitä se sitten olikin. Siihen vaikuttaa niin monet asiat: naiset lantion leveys ja muut kropan mitat, vauvan pituuden ja painon suhde, pään koko, asento, lapsiveden määrä, laskeutuminen...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän