Työssäkäyvät äidit! Millaiset teidän aamurutiinit ovat?
Meidän perheessä minä herään jo klo 5.50, käyn nopeasti suihkussa, puen päälle, meikkaan ja syön aamiaisen. Ja sitten olen ovesta ulkona jo klo 6.30.
Miehelläni soi herätyskello klo 6.50, hän käy suihkussa, pukee päälle ja syö aamupalan ja käy sitten herättelemässä lapset n klo 7.20. Auttaa lapsille vaatteet päälle, pesee hampaat ja vie päiväkodille. Lapset saa aamupalan päiväkodilla klo 8.00.
Meillä tämä rytmi on toiminut hyvin ja mahdollistaa sen, että minä pääsen iltapäivästä vähän aikaisemmin hakemaan lapset kotiin. Tiedän kuitenkin joidenkin tuttujen " ihmettelevän" sitä, että meillä mies hoitaa koko " aamurumban" .
Mites teidän muiden perheissä aamutoimet sujuvat?
Kommentit (16)
Mies ulkoiluttaa koiran, juomme kahvit ja teemme aamutoimet. Lapsi herää jossakin välissä, jonkin aikaa häntä sylitellää, puetaan päälle ja lähdetään koko porukka " töihimme" .
(3 kpl) herätän 6.45. Koululaiselle aamiainen, päiväkotilaiset syövät hoidossa. Hoidamme aamupesut ym aamutoimet ja autossa olemme noin 7.30, töissä olen kahdeksan kieppeissä.
Niin ja meillä mies viikot muualla, joten tämä ihana rumba on minun vastuullani joka ikinen aamu.
Ja erityisen mukavaa, että sitten pääset itse hakemaan lapset aiemmin pois hoidosta. Mun mies on opiskelija, joten aina ei mennä kahdeksaan. Tällöin mies hoitaa lapsen aamutoimet, ja minä hoidan lähinnä itseni töihin. Jos mennään kahdeksaan koko porukka, mun kello soittaa 6.30, lapsi usein heräilee samoihin aikoihin, saatetaan hetki kölliä vierekkäin ja sit noustaan. Vaihdan saman tien muksulle vaipan ja vaatteet ja hoidan hänet ulkovaatteita vaille lähtökuntoon, sitten avaan telkun ja pistän sieltä pikku kakkosen tulemaan, jotta saan itse rauhan pistää itseni kuntoon :) Aamusta riippuen syön itse joko kotona aamupalan tai jos ollaan köllitty liian pitkään, syön vasta töissä.
töihin ennen aamutouhuja, ja pääsin ajoissa hakemaan lapset pois. (Nyt olen kotona ja tilanne on toinen.)
Herään klo 5.50, suihku, kahvi lehden kera rauhassa, meikkaus, hiukset. Yleensä kuopus heräilee 6.30 aikaan ja pyörii sitten jaloissa, aamupesut ja pukemiset hänelle.
Klo 6.55 herätän esikoisen ja mies herää samaan aikaan. Sillä aikaa kun mies juo aamukahvinsa ja pukeutuu minä katson esikoisen pukemisen perään, petaan sängyt ja otan eväät jääkaapista yms. pientä. Sitten ulkovaatteet kaikille ja klo 7.20 ollaan autossa.
eli on mahdotonta toimia niin, että saisin itsensä ensin valmiiksi...
Lapset tulee peräjälkeen meidän sänkyyn aamuköllötelemään n. klo 6.30-6.45, sängystä ylös viimeistään klo 7.00. Lapset pukee päälleen + syö jugurtin tms., sillä välin laitan itseni nopeasti kuntoon (meikki + pukeminen, pikasuihku tarvittaessa), lapset hammaspesulle + hiusten kampaukseen, ulkovaatteet päälle kaikille ja lähtö päiväkodille/töihin tapahtuu vähän vaihtelevasti 7.30-7.45... Ja joskus vielä tuossa kaiken keskellä etsitään päälle puettavaa, pakataan omaa ja lasten reppuja jne. vaikka ne hommat pyrinkin tekemään valmiiksi jo illalla.
meillä aikuiset ei syö aamiaista kotona - vasta töissä. Ja aamurumba hoituu sen mukaan kuka on kotona, kuka työmatkalla.. Eli mies osaa hoitaa ihan samat hommat kuin äitikin.
Minä herään n. 6.30, peseydyn, pukeudun, meikkaan. Mies herää 7.00 ja lapset omia aikojaan 7.00-7.30. Jos lapset ovat heränneet ajoissa syön heidän ja miehen kanssa aamupalaa ennen kuin lähden 7.30 töihin - muussa tapauksessa mies syö lasten kanssa aamupalan. Lapset katsovat aamun lasten ohjelmista ainakin Muumin ja pukevat päivävaatteet samalla, kun katsovat - mies käy tällä välin suihkussa ja pukeutuu. Muumin jälkeen mies ja lapset pukeutuvat ulkovaatteisiin ja suuntaavat tarhaan. Miehen työt siis alkavat 9.00.
Mukava kuulla!
Meidän molempien mielestä tämä rytmi toimii meidän perheelle hyvin, mutta olen useamman kerran joutunut selittelemään sitä, miksi mieheni " joutuu" yksin selviytymään kaikista lasten aamutoimista. Varsinkin vanhemmat sukulaiset tuntuvat olevan ihmeissään, että jätän miehen yksin huolehtimaan lasten päiväkotiin viemisestä.
Kukaan ei kuitenkaan tunnu ihmettelevän sitä, että minä taas huolehdin yksin lasten hausta ja iltaruoan tekemisestä (miehen tullessa kotiin valmiiseen ruokapöytään klo 17.30).
Minä joudun heräämään klo 6 ja jotenkuten rämpimään itseni ja neljä lasta valmiiksi kouluun ja päiväkotiin. Mies herää kun herää, huolehtii itsestään ja lähtee töihin.
-mies herää klo 6.45 ja herättää lapset
-minä herään klo 7.15 ja autan lapsia pukeutumisessa
-mies lähtee lasten kanssa pK:iin n. klo 7.20
-minä pukeudun ja teen eväsleivät ja lähden bussille n. klo 7.35.
Siinäpä se, kukaan ei puunaa tai syö aamiaista kotona.
Vaihtoehto 1:
Herään klo 5.45, meikkaus aamupalaa syödessä, illalla esille otetut vaatteet päälle ja ulkona ovesta 6.15, töissä klo 6.40
Vaihtoehto 2:
Herään 6.30, vaatteet päälle ja kahvi tippumaan, klo 7 lapset herää, pukeminen (vaatteet edelleen otettu esille edellisenä iltana), aamupala yhdessä, 7.45 koululainen lähtee kouluun ja minä viemään toista päiväkodille, töissä klo 8.45.
minä herään (6.25), käyn suihkussa, tällään ja lähden töihin seiskan maissa.
Mies menee töihin vasta myöhemmin (muutamana päivänä vasta iltapäivällä, tosin on sitten illankin töissä). Lapset heräävät kun heräävät (yleensä aina puoli kasiin mennessä), hoitopäivinä mies vie hoitoon 9 aikaan ja lapset syö aamupalan kotona. Keskimäärin 2 kotipäivää/vko jolloin mies lasten kanssa kotona, lähtee töihin kun tulen kotiin.
Mulla sitten arki-iltaisin yksin nuo illat.
seiskalta, mies käy suihkussa, minä useimmiten en. Lapsi herää joko samaan aikaan tai sitten 7.30. Meikkaan, syön jotakin ja puen lapsen. Sitten lähdetään kaikki samalla autolla. Mies puottaa minut juna-asemalle ja vie lapsen tarhaan.
Mies yleensä vie kuopuksen päiväkotiin, mä pääsen lähtemään 7.15.
kuin muut heräävät. Eli mies meilläkin hoitaa " aamurumban" .