Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Naapurit antoi lapsille pieniä suklaamunia - normaalia?

Vierailija
17.03.2008 |

Meidän lapset oli puettu tosi hienosti noidiksi, naamat maalattu ja tehtiin yhdessä hienoja vitsoja, joissa oli silkkipaperista väännettyjä keltaisia " ruusuja" ja narsisseja, joissa oli vihreästä paperista lehdet. Lisäksi oli pahvipalloja maalattuna kauniilla pastelliväreillä ja pilkuilla. Toinen antoi kukkavitsan, toinen pallo (tyttö ja poika).

Yllättävää kyllä, monessa talossa annettiin palkaksi YHDET pienet suklaamunat (ne joita voi ostaa irtomyynnistä tai pussillisen) ja näitä todella siis YKSI. Meilläkin kävi virpojia ja annoin kaikille oikeat suklaamunat. Kun ne loppuivat annoin viimeisille kokonaiset raekarkkipussit. Lapset oli huvittava näky palatessaan kotiin, kun lähtivät kierrokselle iso kori täynnä kauniita vitsoja ja palasivat korin pohjalla muutama pieni suklaakarkki. =) Olin kyllä itse mukana ja palkitsin heidät kotona kunnollisilla pääsiäismunilla ja pupuilla, jotka olin ajatellut antaa vasta pääsiäisenä, mutta hellyin antamaan jo nyt. Pienet oli nähnyt niin paljon vaivaa askartelunkin kanssa ja palkat oli onnettomia.

Alueella asuu lapsiperheitä, joten ehkä siksi, mutta...

Taidammepa mennä ensi vuonna vain mummolaan ja tutuille virpomaan, eikä näille naapureille ollenkaan.

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka haettiin pääsiäislauantaina.

Vierailija
62/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen oli enemmän lapsia kuin nykyisin, lisäksi tuollainen toiminta oli huomattavasti suositumpaa ja isommatkin lapset osallistuivat siihen - siis ennen tietsikkaa, pleikkaa jnejne.

Enkä yhtään epäile, että jätät oven avaamatta. Varmaan kaikille parempi että niin teet; lapsille ei tule paha mieli ja voit ostaa säästyneillä rahoilla vaikka uuden ripsivärin.

Vierailija:

Ehkä silloin 25 v sitten virpojia ei ollut niin paljon liikenteessä joten ihmisillä oli mahdollisuus antaa isompia palkkioita. Ehkä kävijöiden paljous on yllättänyt niin kaikille ei ole riittänyt pussillista tai paljonko se ap nyt havittelikaan.

Itse en avaa ovea virpojille niin eipä tule sanomista huonoista palkkioista. Olisit ap tehnyt mukaan lapun mikä kelpaa ja mikä ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että oikein piheiksi aletaan sitten nimitellä ihmisiä, jotka eivät varusta kaappejaan ampumalla täyteen karkkia vieraita virpojamuksuja varten. Siis mieti nyt ihminen vähän! Onko tämä nykypäivän " kaikki mulle heti, aina vaan isompaa, hienompaa ja pinnallisempaa" - mantra uponnut joihinkin ressukoihin ihan noin hyvin? ET VOI OLLA TOSISSASI?

Vierailija
64/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

provikkapalkalla?

Vierailija
65/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen edelleen eri mieltä. Kun itse olin virpomisiässä noin 25 vuotta sitten, en tuntenut ketään muuta kuin pikkuveljeni joka kävi virpomassa. Me kävimme siis yhdessä mutta kukaan tuttavapiiristämme ei virponut eikä meillä käynyt ketään. Asun edelleen samassa pikkukaupungissa ja nyt virpojia näkyy PALJON enemmän. Yleensä itse varustaudun hyvillä palkkioilla (Korissa pääsiäismunia, pääsiäislakuja ja suklaapatukoita yms ja niistä saa itse valita) Tänä vuonna en avannut ovea koska olin kipeä enkä ollut varautunut kun en päässyt kauppaan.

Vierailija
66/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkei ne lapset nyt niin kovasti (ainakaan pienimmät) osaa sitä palkkiota väheksyä. Mutta yksi pieni pääsiäismuna, jotka kaiken lisäksi on niin hiton pahojakin.

Meillä kävi 40 noitaa ja annoin kindereitä palkkioksi....

Vierailija
67/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virpominen on vanha itäsuomalainen, ortodoksisuuteen liittyvä palmusunnuntaiperinne. Virpoja heiluttaa pajunoksia virvottavalle ja lausuu virvontalorun. Virpoja ojentaa sitten vitsansa ja saa palkakseen makeisia tai rahaa.

Virvontaperinne ei liity sinällään millään tavoin noidaksi pukeutumiseen. Trulliksi eli noidaksi pukeutuminen on ollut täysin erillinen, länsisuomalainen perinne. Ruotsista rantautuneen perinteen mukaan noidat kiertelevät ovelta ovelle toivotellen hyvää pääsiäistä.

Kun Karjalan siirtoväestö asutettiin muualle Suomeen, virpomistapa levisi heidän mukanaan. Pian itä- ja länsisuomalaiset tavat alkoivat sekoittua keskenään yhdeksi perinteeksi: noidiksi, jotka kiertelevät virpoen ovelta ovelle. Yleensä pienten virpojien suusta kuulee tällaisen virvontaluvun: ¿Virvon varvon tuoreeks terveeks tulevaks vuodeks. Vitsa sulle, palkka mulle.¿ Vitsoista annetaan palkaksi karkkia, kuten suklaamuna.

Vierailija
68/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ahneutta ja itsekkyyttä.

Ihmiset eivät ole kiitollisia enää mistään.

Me saatiin 15 kodista iso korillinen karkkia, joten olisin ollut tyytyväinen vähempäänkin. Kun itse olin pieni ei tullut mieleenkään valittaa palkoista. Järkikin sanoi jo aika pienenä, että mitä enemmän kiertää, sitä enemmän saa palkkaa. Jos ekasta ei ahne pikkulapsi saa tarpeeksi, lisää ovia vaan ja kas kohta on vuori karkkia.

Vierailija
69/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne on vaarallisia, voivat tukehtua!

Mutta ei, huolesi olikin saaliin koosta

Vierailija
70/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on erilaisia vaihtoehtoja virpojille ja olen niin törkeä, että palkkio riippuu vitsan kauneudesta tai siitä, että on selvästi nähnyt vaivaa sen eteen.

Tämä ihan vaan siksi, että koristelemme itse kolmen lapseni kanssa isot kauniit oksat runsailla itsetehdyillä koristeilla. Sitten tulee joku 20 senttisen kepin kanssa jossa on kaksi rutuista kreppipaperin palaa teipattuna... Kyllä harmittaa. Näille " kerjäläisille" annan yhden pääsisäistikkarin tai kolme pikkumunaa. Kunnon virpojat saivat Kinderit tai Röllimunat + ehkä pikkumunia pari.

Meidän lapset ovat saaneet yleensä kivoja nameja koreihinsa palkkioksi lorustaan ja vitsastaan, mutta tänä vuonna meidänkin taloyhtiössämme eräs yllätti: palkkioksi ojennetiin yksi Fazerin sininen-konvehti. Lapsia nauratti tämä, kun esitelivät sitä minulle. No - jokainen tyylillään....

Ja tosiaan - sitä ovea ei ole pakko avata! Kyllä niitä paikkoja riittää, joihin kelpaa kauniit vaivalla koristellut pääsiäisoksat!

Vierailija
71/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saatiin silloin lahjaksi mm. lasi mehua, omena, keksiä, karkkia. Ei todellakaan mitään kokonaisia suklaamunia tai siis niitä ihan muutama.

Vierailija
72/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitäkö tämä tarkoittaa?

Hui hai.

Mä ostin vitosella pääsiäiskarkkeja, enkä ensi vuonna osta mitään. Meillä kävi yksi virpoja ja sekin kaverin muksu, joka tuli sovitusti. Jos ei lapsille enää euron kolikko riitä, kysykää ensin mitä saisin jos virvon... Niin ei käy sillä lailla, ettei palkkio kelpaakaan.

Ahneita olette ja sellaisiksi opetatte lapsennekin! Synttäreilläkin olisi hyvä jättää seuraavana vuonna sellaiset, joiden lahja oli edellisellä kerralla liian pieni.

Vierailija
73/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse värkkäävät parhaan taitonsa mukaan ja sitten naapurin täti rankaisee siitä huonommalla palkkiolla! Aikamoista :/

Vierailija:

Sitten tulee joku 20 senttisen kepin kanssa jossa on kaksi rutuista kreppipaperin palaa teipattuna... Kyllä harmittaa. Näille " kerjäläisille" annan yhden pääsisäistikkarin tai kolme pikkumunaa. Kunnon virpojat saivat Kinderit tai Röllimunat + ehkä pikkumunia pari.

!

Vierailija
74/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme askarteleva perhe, joka näkee kauheasti vaivaa ja ostaa kilotolkulla askartelutarvikkeita. Meitä pidetään sen suhteen vähän kahjoina. Mutta en odota samaa kaikilta muilta.

Vierailija
75/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

munia, mutta oli siellä muutama Kinder ja Rölli munakin mukana. Joku oli antanut suklaalevytkin. Uusi naapuri ei antanut virpoa ollenkaan, vaivautui kuitenkin tulemaan ovelle tämän kertomaan. Onneksi meidän noidat olivat tyytyväisiä palkkaansa. Meillä kävi myös monenmoista virpojaa ja saimme kaikenlaisia vitsoja; hienoja ja ei niin hienoja. Meilläpäin käy niin paljon virpojia, että pieni palkka on ihan ok. Me annoimme tikkarit palkkioksi eikä kukaan virpojista näyttänyt pettyneeltä...

Vierailija
76/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

munia, mutta oli siellä muutama Kinder ja Rölli munakin mukana. Joku oli antanut suklaalevytkin. Uusi naapuri ei antanut virpoa ollenkaan, vaivautui kuitenkin tulemaan ovelle tämän kertomaan. Onneksi meidän noidat olivat tyytyväisiä palkkaansa. Meillä kävi myös monenmoista virpojaa ja saimme kaikenlaisia vitsoja; hienoja ja ei niin hienoja. Meilläpäin käy niin paljon virpojia, että pieni palkka on ihan ok. Me annoimme tikkarit palkkioksi eikä kukaan virpojista näyttänyt pettyneeltä...

Vierailija
77/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne joilla on ne pikku kepit joilla virpoo niin eivät välttämättä ole mitään kerjäläisiä vaan eivät osaa parempaa tehdä. Meillä nimittäin kävi virpojia, ja kysyivät että saako virpoa, mieheni sanoi että meillä ei kyllä välttämättä löydy mitään... sanoivat että ei se haittaa, voidaan silti virpoa. No, löytyi heille kouralliset karkkia, mutta siis etteivät olleet ahneita vaikka olikin ns. ruma vitsa.

Vierailija
78/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

väliä sillä on että tikkarin saa 10 sentillä?

mitataanko virpojan palkka rahassa tai määrässä? lasketko tuntipalkkaa lapsellesi vai??

Vierailija
79/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo 10 sentin tikkarit. Täytyy laittaa mieleen ensi vuotta varten!

Vierailija
80/97 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut mitään tavoitetta munien suhteen tietenkään, mutta lapset 6 ja 4.5v oli ne vitsat itse tehneet ja olivat kyllä tosi nättejä.

Kuten moni on täällä sanonut, pieniä munia antaisi pari kolme.

Nuo naapurit antoivat yhden ja tätä tapahtui parissakin paikassa ja yhdessä taisi tosiaan antaa 2-3.

Yksi vanha mummo antoi tavallisen pääsiäismunan ja yksi perhe suklaapatukan. Siinäpä ne meidän virpomispaikat " tuntemattomille" oli. Ei siis oikeasti tuntemattomia, kun naapureita ollaan. Sitten mummolassa ja kummin luona oli tietysti pääsiäismunat.

En ole kiittämätön, mutta ovatko sitä naapurit. Minun mielestä oudon pihiä porukkaa ainakin (terveisiä hyvältä helsinkiläiseltä alueelta siis)..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä