Naapurit antoi lapsille pieniä suklaamunia - normaalia?
Meidän lapset oli puettu tosi hienosti noidiksi, naamat maalattu ja tehtiin yhdessä hienoja vitsoja, joissa oli silkkipaperista väännettyjä keltaisia " ruusuja" ja narsisseja, joissa oli vihreästä paperista lehdet. Lisäksi oli pahvipalloja maalattuna kauniilla pastelliväreillä ja pilkuilla. Toinen antoi kukkavitsan, toinen pallo (tyttö ja poika).
Yllättävää kyllä, monessa talossa annettiin palkaksi YHDET pienet suklaamunat (ne joita voi ostaa irtomyynnistä tai pussillisen) ja näitä todella siis YKSI. Meilläkin kävi virpojia ja annoin kaikille oikeat suklaamunat. Kun ne loppuivat annoin viimeisille kokonaiset raekarkkipussit. Lapset oli huvittava näky palatessaan kotiin, kun lähtivät kierrokselle iso kori täynnä kauniita vitsoja ja palasivat korin pohjalla muutama pieni suklaakarkki. =) Olin kyllä itse mukana ja palkitsin heidät kotona kunnollisilla pääsiäismunilla ja pupuilla, jotka olin ajatellut antaa vasta pääsiäisenä, mutta hellyin antamaan jo nyt. Pienet oli nähnyt niin paljon vaivaa askartelunkin kanssa ja palkat oli onnettomia.
Alueella asuu lapsiperheitä, joten ehkä siksi, mutta...
Taidammepa mennä ensi vuonna vain mummolaan ja tutuille virpomaan, eikä näille naapureille ollenkaan.
Kommentit (97)
paistaa ihmisten ahneus ja minäkeskeisyys eli mitään ei tehdä pyyteettömästi ilman kohtuullista tekijän määrittämään palkkaa! Mihin unohtui leikki, ilo ja hyvänmielen tuominen toisille? Oikeastiko jonkun lapsi tosissaan mittaa virpomisen onnistumista korin täyttymisellä, säälittää.
Mihin on kadonnut ihmisten ilahduttamisen halu? Minulla ainakin on sellainen ilahduttamisen halu. On kivaa antaa lahjoja, on kivaa avata ovia, on kiva saada ihmisiltä hymy kun heitä auttaa, on mukavaa auttaa ja ilahduttaa. Miksi virpomisvitsalle pitää saada arvokas palkka? Miksei lapsi voi iloita että hänen tekemänsä kauniit oksat koristavat jonkun ihmisen kotia ja kaupan päälle hän sai pienen palkan.
Kauheaa tuollainen ahneus ja sen opettaminen lapsille... jos olette itse ahneudella pilaantuneet, älkää laittako vahinkoa lapsillenne kiertämään.
Varsinkin, jos noin paljon on nähty vaivaa..
Joskus tulee niitä tenavia, joilla on huivi päässä ja pajunvitsa, jossa yksi höyhen, vähän niinkuin " vaatimaan" palkkaa, ja silloin harmittaa antaa, mutta en kyllä kehtaisi noin pientä palkkaa antaa heillekään.
Pääsiäinen on kerran vuodessa, jos todella ei ole vara ostaa pussillista kunnon suklaamunia tai antaa vaikkapa euroa per lapsi, voi mennä siksi päiväksi kyläilemään tai kykkiä pimeässä kotona.
Ei kyse ole siitä, että saa paljon vaan että pidetään kulttuuriperinnettä yllä. Siitä pitää myös puhua lasten kanssa ja kertoa, ettei kannata odottaa maita ja mammonia, hauskinta pitää olla itse tekeminen.
Menkää vaan tutuille virpomaan. Näin mekin teimme ja oikein kysyimme kotonaoloa etukäteen edellisiltana. Ei kaikki osaa varautua virpojiin, jos ei omia lapsia ole tai ne ei enää ole virpomisiässä.
Ongelmansa kullakin. Aina vaan pitäisi saada isompaa ja enemmän ja lapsetkin opetetaan siihen jo pienestä pitäen. Hohhoijaa.
...ainakaan ole kytköksissä palkkioon. Ei niiden laatua kukaan ehdi siinä ovenraossa tarkkailla.. Jos hienojen tekeminen ei ole kivaa, anna olla ja tee huonompia.
Koskaan ei ole hyvä. Taidat olla niitä että, teki niin tai näin, aina on väärinpäin?
Nimittäin ap:n kanta. Että pitäisikö antaa PUSSILLINEN karkkia virpojille?! Ja ostaa jokmaiselle iso suklaamuna?! Täälläkin kävi kuuden noidan porukka, virpoivat nätisti ja antoivat vitsan, ja JOKAISELLE piti tietysti antaa palkkio. Ja siis olisiko pitänyt antaa KUUSI PUSSIA KARKKIA? Minä annoin sellaisia pikkumunia (2-3 cm) kolme-neljä kappaletta per virpoja.
isompia munia?!? :D Mä kuolen nauruun....
jos rumat, vaatimattomat vitsat= pienet munat.
KAIKKI muistaa tämän nyt ensi pääsiäisenä :D :D
ajattelin antaa kourallisen per virpoja. Mutta ei tullutkaan noitia, tylsää.
Yksi pikkumuna on kyllä aika pikkuinen palkinto...
ollut vaan iloinen, että joka paikasta ei olisi tullut kiloa karkkia. Nyt meillä on karkkia kesään asti! Arvatkaa kuka sortuu syömään niitä kuitenkin...
jos ystävällisesti perustelisit hieman?
Palkkion laatu ei ole kaikki kaikessa, mutta kenessä onkaan vika, jos minä itse 25 vuotta sitten sain virpoessani " isompia" lahjoja? Kun otetaan huomioon elintason nousu tuossa ajassa, on loputulos aika selvä: ihmisistä on tullut pihimpiä. Ei siitä ap:ta kannata syyttää.
taitaa täällä huudella ne, jotka antaa naapurin lapsille joululta ylijääneitä pipareita.
Vierailija:
Koskaan ei ole hyvä. Taidat olla niitä että, teki niin tai näin, aina on väärinpäin?
mutta jos käy kymmeniitäin virpojia, niin ei ehkä ole osannut varutua niin suureen määrään, ja on täytynyt vähän säännöstellä. Meille on joskus nimittäin käynyt niin.
mits kun asumme isossa kaupungissa ja mummut asuu 300 km päässä...
on tulosvastuullista hommaa? Oliko teillä oikeen " tavoite" mihin piti päästä? Mitähän teillä lapsiparoille oikein opetetaan?
Kotio ei ole tulemista ennenkuin tavoite saavutettu. Anna mun kaikki kestää....
Ehkä silloin 25 v sitten virpojia ei ollut niin paljon liikenteessä joten ihmisillä oli mahdollisuus antaa isompia palkkioita. Ehkä kävijöiden paljous on yllättänyt niin kaikille ei ole riittänyt pussillista tai paljonko se ap nyt havittelikaan.
Itse en avaa ovea virpojille niin eipä tule sanomista huonoista palkkioista. Olisit ap tehnyt mukaan lapun mikä kelpaa ja mikä ei.
ja voi ne mummit virpoa puhelimessa tai seuraavan kerran kun tapaatte.
Palmusunnuntai
Palmusunnuntai oli Karjalassa nimeltään virposunnuntai. Ortodoksien Lasaruksen lauantain vigiliassa siunattiin pajunoksat, joita sai viedä kotiin ikonin taakse. Lapset keräsivät pajunoksia ja koristelivat niitä. Varhain palmusunnuntaiaamuna perheenäiti virpoi lapset ja karjan, siis ne, joiden kasvua toivottiin. Isäntä virpoi hevoset. Lapset lähtivät aamulla virpomaan kummia, sukulaisia ja naapureita.
Lisäksi niissä suklaamunan sisukset on täynnä typerää krääsää.
En henkilökohtaisesti halua edistää lasten ylipaino ongelmaa, saatikka tyhjänpäiväisen krääsän ostamista ja levitystä.
Tämä tylsimys jakoi ksylitol- pikku karkkiaskeja... ja sekin on todella liikaa.
Kuinka moni vanhemmista edes säännöstelee sit noiden palkkioiden syömistä. Eiköhän suurin osa lapsista possuttele samana päivänä kaikki palkkiot.