VOI HELVETT*LÄINEN, voi virpojien törkeyttä!
Ei jumakauta, äsken kävi kaksi virpojaa ovella ja mies kävi avaamassa. Antoi tietysti luvan virpoa, ja meinasin pudota kun tuli sisälle hakemaan karkkipalkkaa: virpojien risut ovat n. 25 cm pitkät tikut joissa kummassakin 3 pajunkissaa. Tikkuihin on kiinnitetty YKSI sulka, ei mitään muuta. Toisessa sulka on n. 3 senttiä pitkä, teipillä kiinnitetty. Toisessa sulka sentään normaalikokoinen ja kiinni rautalangalla kiinni. Mutta ihan oikeesti hei, jos mulla olisi lapsia en todellakaan kehtaisi päästää niitä " kerjuureissulle" tuollaisten vitsojen kanssa. Vähän pitäisi vanhempien katsoa. En kyllä ihmettele että virpojiin suhtaudutaan nykyään niin negatiivisesti.
Ja kaiken huippu oli se, että kummallakin virpojalla oli järjettömät muovikassit kädessä, täynnä karkkia tietysti. Seuraaville ei enää avata. Lasten puolesta on kyllä sanottava se, että sentään toivottivat hyvää pääsiäistä..... Mutta kyllä silloin kun itse olin pieni (eikä siinä ole mitään 50 vuotta) noihin oksiin vähän panostettiin.
Kommentit (69)
Jos lapsille teroittaa että oksan on oltava huolellisesti tehty (oman ikäluokkansa mukaan tietty), on kamala akka ja jos muistuttaa käytöstavoista (" saako virpoa" , " kiitos" , " ole hyvä" , " hyvää pääsiäistä" ), on täydellinen ilonpilaaja!!
Ps. Minun virpomispäivistäni on kulunut alle 20 vuotta eikä silloin ollut tälläistä meininkiä nähtykään :(.
Meille tarjoittiin viimevuonna koivurisua jossa " koristeina" jätesäkin suikaleita ja oranssia narua...ei tullut palkkaa ei...jotain rajaa noihin oksahommiin.
Kuulin toiseen huoneeseen kun mies haki palkkoja: " Vähän tuolla on sotkusta!" " No hei, niillä on vauva!" Eikä meillä ees ollut mitenkään kauheen sotkusta. Vähän vauvan lelukorin sisältöä lattialla.
hauku niitä ja ilmoitin lapsille, että kumpikin antaa sitten oman risun.
En avaa ovea. Tuttujen lapsille voisin avata, mutta ovat vielä niin pieniä. Itsekin pienenä virponeena, vitsat oli todella koristeltuja.. No äiti siinä auttoi kyllä. Mutta niillä kyllä kehtasi virpoa... Omille lapsilleni kyllä teen hienoja vitsoja, sitten kun sen aika on. =) ja saavat virpoa vaan tuttuja jne..
Olisivatko ap:n virpojat olleet aika pieniä ja tehneet itse vitsat? Meillä oli kyllä tyttö (4v) laittanut runsaasti höyheniä ja sulia, mutta teippiä taisi olla silti enemmän :) Toisaalta virpoi vain tutuilla naapureilla...
Meillä kävi äsken 5 aika isoa virpojaa, 3 mustalaista ja 2 maahanmuuttajaa tuossa seurueessa (sinänsä kai epärelevantti tieto). Antoivat yhden paksun oksan (enemmäkin keppi) ja siihen tökätty karkkipaperi läpi eli ilman teippiä tms. Sinänsä luovaa ;) No heille en antanut Kindereitä vaan tkkarit...
silkkipaperia ja leikkaa suikaleita, joista taittelee haitareita ja sitten laittaa pari höyhentä.
No, annoin tälle virpojapojalle pääsiäismunan ja pojat lähti kiroillen naapuriin. Että hyvä mieli kaikilla... Olisi kai pitänyt kaikille antaa palkka, mutta ärsytti se kerjäysmeininki, oksia oli tehtailtu varmaan kymmeniä samaan tyyliin. Ei olleet edes mitään tuttuja, mistä asti lie kierrosta lähteneet tekemään.
noitavaatteita ja oksia. Säälitti niin, että annoin extra paljon namia.
mietin oikeesti että otan kuvan noista tikuista ja laitan nettiin. Mies arvioi että lapset olivat ehkä jotain 3. luokkalaisia. Että kyllä taitoa olisi varmasti riittänyt. Hävettää lapsien puolesta, millaisia arvoja tuo kerjääminen oikeasti opettaa.
Ja ihan käsittämätön tuo karkkipaperi oksan läpi-juttu. Naurettiin miehen kanssa täällä ääneen :D
-ap
Meillä vitsoissa roikkuin koristemunia, ihania höyheni ja sulkia, silkkipaperikoristeita, koriste etanoita ja muit koristeita, lapset oli sievästi puettuja pikkunoitia, jotka osasivat kysyä luvan virposmiseen, toivottivat hyvät huomenet ja olivat muutenkin ihan kauniistikäyttäytyviä.
Minusta on tökeröä kirjoitella tänne ja haukkua lapsia. Jokainen ponnistaa niistä lähtökohdista, jotka omasta kodistaan saa. Jos meidän ovelle ilmestyisi muovikassin kanssa vähän vähemmän laitettu noita, ymmärtäisin, että tämä lapsi tarvitsee enemmän, kuin nämä kauniisti noidiksi puetut hienoin oksin varustellut lapset.
Jos on lauma esiteinejä koristelemattomien risujen kanssa, ilman mitään pukurekvisiittaa, en aukaise. Jos on söpöjä pikkunoitia niin aukaisen :)
Kyllä minusta tästä kerjäysmentaliteetista täytyy kuitenkin enemmän syyttää vanhempia ja opastuksen sekä kasvatuksen puutetta! Kyllä minun lapsuudessa noita oksia tehtiin tosi hartaudella ja huolella ja se oli tosi tärkeä osa virpomista! Oksien piti olla komeita ja niitä piti olla paljon, koska kaikki antoivat joka ovella oman oksansa! Ja loru piti osata ulkoa kuin vettä vaan...
Eli jos me aikuiset pidettäisiin näitä asioita tärkeinä ja painotettaisiin niitä virpojillemme ihan pienestä asti, ehkei enää tarttisi törmätä näihin " karkkipaperi oksan läpi" -virpojiin :)
Kyllä minullakin on kaksi palkintokoria, toisessa munia ja toisessa mariannekarkkeja...
Siis oli noita hatut, viitat, poskilla punaa ja mikä ystävällisyys!!!
Oksatkin oli kauniita joillakin!
Kävihän tossa 3tytön joukko ja olivat jotain 6-9 vuoden väliltä ja jokainen tyttö antoi oman oksan.. :O}
Harmi vaan kun ollu panostanut virpomiseen ku yleensä on ollu juuri tuota oksa ja yks paperi...
Mut kyl omista ajoista muistan niin oli kyllä paljon meilläkin koristeita oksissa!!
Mä olisin valmis antamaan pikkunoidille karkkia ihan ilman mitään risujakin, en henkilökohtaisesti saa mitään kiksejä niistä höyhenistä.
Olen selvästikin ihan ulalla koko pääsiäisestä, kun oma lapsi on vielä liian pieni virpomaan enkä itsekään sitä lapsena harrastanut. Tarkkaa tuntuu teille olevan.
mutta sen verran täytyisi lapsilla olla käytöstapoja, etteivät tulisi kerjäämään roskien kera.
Siksi en ikinä päästä lapsiani tuohon hommaan. En edes hienojen risujen kanssa.
Haluatko sinä pöydälläsi katsella jotain roskarisua?
Edes se yksi höyhen kun olis.
-ap