Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten edes pikkuruisia muutoksia tympeään arkirutiiniin?

Vierailija
27.11.2008 |

Niin tärkeitä kuin ne rutiinit lapsille onkin, itse en enää kertakaikkiaan jaksa päivästä toiseen tätä täsmälleen yhtä ja samaa. Tottakai ruoka-ajat, ulkoilut, nukkumiset yms. pitää mennä melkoisen tarkan rutiinin mukaan. Mutta keksiskö joku mitä voisi muuttaa ilman että vaikuttaa lapsiin? Edes jotain ihan pientä? Tiskitkin on joka ikinen päivä lähes samat, kohta varmaan lentää muumilusikka ikkunasta ulos... :(

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kirjottelu vois olla ihan kivaa! :) ap

Vierailija
42/68 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- lounas ulkosalla (lämpimät vaatteet päälle ja taljat pyllyjen alle ettei takapuolet palellu ;)

- patjat olkkarin lattialle ja katsotte yhdessä esim, muumeja kun nuoremmat nukkuu päikkäreitä

- lelujen "tiskaamista", eli pesette esim. legot, pehmlelujen tuuletus...

- rakentakaa maja tyynyistä ja patjoista, lapset jäävät mielellään leikkimään sinne itsekseenkin, pääset itse vähän sivuun tekemään omia juttujasi

- järjestäkää lasten juhlat, mekot ja juhlavaatteet pälle ja jotain erilaista välipalaa tarjolle, kutsukaa naapurin lapset mukaan. Ei sen tarvii aina niin virallista ja vaikeaa olla, yhteistä kokoontumista vain mutta lapsille erilaista

Vierailija
44/68 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

oleva kolmen lapsen äiti Pohjanmaalta. Samanlaiset rutiinit ja arki ajatukset tuntuvat tosi tutuilta! Missä päin ap asut?

Vierailija
45/68 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko sulla, ap, joku sosiaalisten tilanteiden pelko tms.? Kun asenteesi kaikkeen, joka vaatisi ihmisten ilmoille vaivautumista, on äärimmäisen negatiivinen. Kun on kuitenkin ehdoteltu vain esim. puistossa tai kirjastossa käymistä? Ethän vain kasvata lapsiasi ihan tynnyrissä? Kyllähän lasten täytyy oppia toimimaan ihmisyhteisössä. Kiukuttelua ja pettymyksiä tulee varmasti mutta sitähän se opettelu on, tulee toki sitten myös uusia kokemuksia ja elämyksiä. Jos nuorinkin kolmesta on jo 1,5v., et voi kyllä istua sisällä monta vuotta putkeen, ellet sitten halua kasvattaa lapsistakin ihmiskammoisia, verhojen taakse piiloutuvia pikkuhiiriä, jotka eivät saa sanaa suustaan ja itku tulee, kun joku vähän katsookin päälle.

Toki, jos asut aivan keskellä korpea, ei sieltä ihan ihmisten ilmoille toki helposti pääsekään, etenkään, jos ei ole (toista) autoa. Mutta voisitko sitten käskeä tuttuja äitejä lapsineen välillä teillä käymään?

Vierailija
46/68 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kahden alle 3-vuotiaan äitinä tässä on ollut vaikka kuinka hyviä vinkkejä tekemiseen. Toiset isompia, toiset pienempiä.

Minä luulin, että noi kylpyammeleikit ja muut vesilotraukset ovat ihan peruskauraa, en siksi edes ehdottanut niitä. Samoin askartelut, majaleikit.

Osahan näistä on erittäin helposti toteutettavia, kuten yksi ateria ulkona.

Toi vauvojen ja taaperoiden kanssa piirtäminen onnistuu ihan hyvin. Jos on pelkona, että lapset syövät työkalut, niin sitten piirretään sellaisilla mitä voi syödä. POrkkan-, mango- luumu-, mustikkasose nyt ainakin on ihan hyviä. Me piirretään ihan olohuoneen lattialla, mutta kenellä on riittävän kokoinen kylppäri, niin kyllä se onnistuu sielläkin. Ei meilläkään tietenkään onnistu niin, että jätän lapset kaksisteen siihen, vaan totta kai itse pitää olla mukana piirtämässä ja vahtimassa että ei ole seinät mustikkasoseessa. Lapset sitten suihkuun vaan sen jälkeen. Samoin mulla on sitä remonttimuovia (sellaista kovaa rullalla olevaa) lattialla.

Ja se kaupungilla käyntikin onnistuu ihan hyvin, jos se lounas syödään siellä. Jos ei halua ravintolaan/kahvilaan, niin otat eväät mukaan ja syötte vaikka leikkipuistossa.

Minä ainakin koen pelkästään kotona olemisen aika puuduttavaksi (mutta mut tuomittiinkin jossain toisessa ketjussa oudoksi), joten meillä on kyllä noita ekstrajuttuja. Kyläilyä, muskaria, kaupungilla käyntiä, taidemuseoissa käyntiä. Pienempiä leikkejä sitten kotona.

Vierailija
47/68 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. kolmen äiti E-suomesta

tiiamari@dnainternet.net

Vierailija
48/68 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä osoite jos haluat kirjottelukaverin, mulla ei todellakaan ole liikaa kavereita! Kirjottelen sinne Etelä-Suomen suuntaan viimeistään huomenna päikkäriaikaan, kiitos osoitteestasi! ap

Ps. Kyllä mulla on sosiaalisten tilanteiden kammo, mutta vaikka ei olisikaan en silti lähtisi huvikseen kolmen pienen lapsen kanssa esim. kaupungille. Sitten vasta kun ovat isompia ja osaavat paremmin kulkea. Ja mahdollisesti jopa tottelevat jotain. Siihen asti elellään tässä "tynnyrissämme"! Kiitos!

oleva kolmen lapsen äiti Pohjanmaalta. Samanlaiset rutiinit ja arki ajatukset tuntuvat tosi tutuilta! Missä päin ap asut?

Vierailija
49/68 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kohdallani on toiminut, eli kutsu porukkaa kylään. Olen ollut pitkään lasten kanssa kotona ja hulluksi olisin tullut jos ei seuraa olisi saanut aika usein. Kahvittelemme tuttujen ja puolituntemattomien kanssa, jotka ovat olleet samassa tilanteessa (=päiväsaikaan kotona). Ei siis mitään fiinejä kutsuja päivät pitkät, vaan joku tuttu istumaan keittiöpöydän ääreen kahvikupin ja kaupan keksien kera. Piristyvät sekä äiti että lapset.

Vierailija
50/68 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

autokärryt, johon mahtuu kaksi autoon ja kaksi istumaan ylös. Kaupassa voi ihailla leluja, ostaa jotain pientä herkkua ja tehdä normaalit ostokset.

Kaksostenrattaisiin mahtuu kolme lasta, yksi pitää toista sylissä. Näin voi käydä pitempiä lenkkejä.

Meillä kulkee kirjastoauto, sinne on pikkumatka ja joka viikko haetaan uusia kirjoja.

Meillä on askartelukaapissa mm. helmiä, kuminauhaa, hamahelmiä, sakset, paperia, kyniä, muovailuvahaa, palapelejä, tarroja ja tarravihkoja ja vaikka mitä muuta!

Kylpeminen on kivaa kun on kaksi kylpyammetta ja saa ottaa leikkieläimiä mukaan. Siinä menee tunti ainakin kaikkien kylpiessä yhtäaikaa.

Valokuvaaminen on hauskaa ja koneelta voi sitten katsoa omia kuvia. Lapset voi pukeutua erilailla.

Kaverin voi pyytää kylään päivällä jos itse ei jaksa aina lähteä.

T. kolmen kanssa liikkuva

Vierailija
51/68 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ellei niitä tilanteita joskus harjoitella.... en toki tarkoita, että pitäisi nyt huomenna lompsia kolmen tenavan kanssa päiväksi ostarille vaan lähteä liikkeelle esim. just kyläilystä, kirjastosta, kerhoista, satutunneista tms. Vaivannäköä se hieman vaatii, kyllä, ja myös sinun omaa rohkeutta. Mutta lasten parhaaksi täytyy julkista olemista ja käyttäytymistä harjoitella. Eihän noiden piristysreissujen tarvi nyt todellakaan päivittäisiä ollakaan, kerta-pari viikossa on ihan ok.

Vierailija
52/68 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltapäivälehdistä... Eipä pää kestäisi vuottakaan istua kotona tai omalla pihalla, vain lasten seurassa kaiket päivät.

Nyt kotiäitiyttä takana 5 vuotta ja edelleen jatkan tätä ihanaa pestiä lasten kanssa hassutellen ja uusia kokemuksia hankkien.

ps. Edellä on mainittu todella paljon kivoja vaihtoehtoja, koitapa hieman ryhdistäytyä ja tehdä lasten kanssa jotain tavallisuudesta poikkeavaa niin saat elämääsi taas iloa...

Vierailija
53/68 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

- jätesäkin leikkaa auki ja vuoraa sillä pöydän/kylppärin lattian ja sitten vaan sormivärit esille

- (pienehkö) uima-allas jonka voi viritellä kylppäriin ja lapset leikkimään sinne

piparkakkutalon koristelu

- joulukorttien teko (meillä sormiväreillä vähän väriä paperiin)

- maja tuoleista, tyynyistä ja peitosta

- eväsretki saunassa

- kaakaota/lämmintä mehua termariin ja ulos/metsään "retkelle"

- taskulamppuleikit pimeässä huoneessa/päivällä vessassa tai kylppärissä jos ei ikkunaa

- roolileikit/naamiasleikit joillakin sopivilla hatuilla, vaatteilla, koruilla yms.

- siivouskilpailu (kuka siivoa eniten/nopeimmin leluja omaan koriin tms. ja pieni palkinto ehkä)

- ilmapallon pompottelu (tosi isot jättipallot joita saa kaupoista on suosittuja tässä)

- Satu-cd:t, DVDt, videot tms.

Meillä on yleensä ohjelmana joko ulkoilu iltapäivällä tai aamupäivällä, toisella kertaa keksimme sisällä jotain em. listasta. Lapsia tosin "vain" kaksi, 3v ja vauva.

Vierailija
54/68 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viitaten vielä aloitukseeni, olisiko kellään mitään vinkkiä miten jaksaa tympeät arkirutiinit paremmin? Jotain ihan pieniä muutosehdotuksia? Lasten kanssa leikkiminen ei ole tympeää eikä rutiinia, se on joka päivä erilaista. En siihen varsinaisesti tarvitse vinkkejä. Enkä pihalta poistumiseenkaan. Vaan ihan vain arjen pikkuaskareisiin kaipaisin siedettävyyttä ja "hauskuutta". Ehkä ilmaisin itseni väärin aloituksessa. Esim. tiskaaminen, pyykkääminen, siivous, kokkaus.. Voiko niistä tehdä hauskaa hommaa, tai edes erilaista? Ei se hauskuus niin tärkeää ole.

Ja tarkoitan nyt ihan vain omia hommiani tässä. Eri asia sitten lasten kanssa kotityöt, kun on aikaa. Aina ei ole, vaan hommat on tehtävä nopsasti ilman lasten hidastavaa "apua".

Se joka ehdotti vasenkätisenä toimimista, oli täsmälleen oikeilla jäljillä. Senkaltaisia hupsuja vinkkejä kaipaisin. Ei välttämättä arkea helpottamaan, vaan tekemään edes vähän erilaiseksi joskus. ap

Vierailija
55/68 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

osta kauniita kattiloita ja pannuja, vaihda verhoja ja huonekalujen järjestystä.. Ainakin jonkin aikaa puuduttavatkin hommat ovat mukavampia uuden ilmeen saaneessa kodissa.

Vierailija
56/68 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt päästiin asiaan! :) Ikävä kyllä käsi-ihottumani takia pitää tiskata vain tylsillä herkän ihon aineilla. Nuo muut vinkit kuitenkin ovat hyviä. Olen kyllä jo laittanut jouluverhot ja -koristeetkin, mutta niihin ei vielä ole silmä tottunut saati kyllästynyt. ap

Vierailija
57/68 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun alkaa etsimään uusia erilaisia ohjeita kun normaalissa arjessä tekee. Tai siis mä ainakin tykkään :D Silloin kun mä olin kotona niin mulle kertyi useampi ohjekirja ja nettiä tuli selattua usein.

http://www.kotimaisetkasvikset.fi/finfood/ff2.nsf/kkreseptihaku?OpenForm

http://www.pirkka.fi/ruoka/reseptihaku

Vierailija
58/68 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myönnettäköön että meillä on aika yksinkertaiset ruuat, vaihtelu virkistäisi varmaan syöjien suitakin siinä missä kokkaajaakin! :) ap

Vierailija
59/68 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkä kotonaolollasi saat?

Tietenkin lapset rajoittaa sitä, mutta voit silti suunnitella tekemisiäsi lasten kanssa ihan eri tavalla kuin työssäkäyvä. SE se vasta rutiinielämää on!!!

Vierailija
60/68 |
28.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaat hyvät ja laadukkaat siivousvälineet ja järjestät ne helposti saataville kaappiin :) Siivoaminen (tai sen aloittaminen) on helpompaa kun tietää että tarvikkeet ovat hyvät! Kyllä ne itsensä takaisin maksavat :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yksi