Rv 40 eikä vauva ole vieläkään laskeutunut!
Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Miten synnytys voi edes alkaa kun vauva kelluu vielä ihan yläilmoissa näillä viikoilla? Eihän pääkään ole vielä muovautunut ollenkaan?! Raivotarjonnassa sentään on, mutta mitään merkkejä synnytyksestä ei ole. Isokokoinen vauva on tulossa ultrankin mukaan, voisiko olla että on liian iso eikä siksi kiinnity??
Kommentit (12)
Vauva ei välttämättä edes " laskeudu" ja ehtiihän tuo vielä kun viikkoja " vasta" 40. Rauskaushan on yliaikainen vasta vkon 42 jälkeen...
Ja tuosta koosta ja että mahtuuko kiinnnittymään/syntymään. Oletan että sinulle on kuitenkin tehty synnytystapa-arvio, jossa on varmistettu, että vauva sopii alakautta tulemaan... ja olisivat varmasti neuvolassa puuttuneet asiaan jos jotain vialla.
silloinkin tahtoi vielä supistusten välillä nousta takaisin ylös kunnes autettiin imukupilla ulos.
niiloakseli rv 40+5 ja masussa vitonen :o)
toka laskeutui kunnolla vasta kun supparit alkoi, kolmas laskeutui hetkessä kun kalvot oli puhkaistu ja supisytukset alkoi. sekä kakkonen että kolmonen on ollut tosi matalalla, mutta päät ovat kuitenkin liikkuneet ihan loppuun saakka.
Synnytys voi alkaa ihan milloin vain vaikka ei olekaan laskeutunut. Minulla esikoinen laskeutui vasta synnytyksessä. Päivää ennen kävin vielä neuvolassa eikä ollut laskeutunut... Kaksi viikkoa meni yli lasketun ajan ja joutui lääkärissä ravata koska joskus kuulemma tuo ettei vauva laskeudu on merkki siitä että lantio on ahdas. Mutta vain joskus siis! Minulla ainakin kyllä todettiin sitten röntgenissä että ei ole ahdas lantio.
Mulla tosin oli esikoisen kanssa aika lailla päinvastainen tilanne (pieni vauva ja synnytys rv 35+3), mutta vauva laskeutui vasta synnytyksen aikana.
laskeutui vasta juuri ennen syntymää ts. luiskahti lantion väliin. kiitä onneasi, ei paina niin paljoa loppuaikana.
ps. vauvani syntyi 14 vrk yliaikaisena
Mula ei kanssa ole tämä juuri syntynyt eikä juniorikaan laskeutunut lainkaan. Mutta ulos ovat tulleet ;)
Mrs P.
Esim. viimeksi käynnistettin (raskausviikot tosin vasta reilu 37) ja kalvoja puhkaistessa vielä vauvan pää ei ollut kiinnittynyt. Siitä vajaa kolme tuntia niin lapsi oli sylissä. Samoin sitä edellinen, syntyi 39+3 ja illalla kun tutkittiin (olin valmiiks sairaalassa) pää oli vielä ylhäällä ja ihan " irrallaan" , synnytys käynnistyi vähän puolen yön jälkeen ja oli ohi puolessatoista tunnissa. Eli ei ole välttämätöntä se laskeutuminen, synnytys voi käynnistyä muutenkin. Ja tiedän niitäkin joilla pää on ollut alhaalla ja kiinnittyneenä lähtökuoppiin jo pari viikkoa ennen laskettua aikaa ja kuitenkin mennyt reilusti yli, viikolle 42.
vasta synnytyksen 2 viimeisen tunnin aikana- olin klo 17.00 jo 10 cm auki mutta vauva ei ollut vielä laskeutunut. Syntyi klo 20.20 puolen tunnin ponnistuksen päätteeksi. Mulla oli hidas synnytys joten varautuivat kyllä sektioonkin (multa otettiin siltä varalta labrat) jos ei olisi laskeutunut. Hyvin tuli kuitenkin alakautta, painoa oli 3920 g, pipo 37 cm.
Mulla käynnistettiin synnytys korkeiden verenpaineiden vuoksi 40+0. Lähti hyvin käyntiin, vedet meni noin klo 13 ja samalla alkoi todella kivuliaat supistukset. Epiduraalin sain avautumisvaiheessa 7 kertaa. Seuraavana aamuna klo 8 olin täysin auki. Vauva oli kuitenkin vielä korkealla joten 1,5 tuntia odoteltiin lisäepiduraalin voimin, sitten 30 min ponnistin ja kun ei edelleenkään laskeutunut, päädyttiin sektioon. Ulosautossa todettiin että pää oli vain hieman muovautunut, vauva oli edelleen korkealla ja tarjonta olisi ollut oikea. Jäi epäselväksi miksi ei syntynyt alakautta, mutta kätilön ja lääkärin mukaan ei olisi tullut edes ajan kanssa. Painoa oli 4115g.
Näinkin voi käydä.
t. pöppis
Mulla toinen lapsi syntyi viikolla 39. Paikat oli 10cm auki, mutta lapsen pää ei ollu kiinnittynyt. Kätilön avustuksella " pakitin" lapsen lähtöruutuun ja ponnistaminen sai alkaa. Ponnistus kesti 5min. Koko synnytyksen kesto ekasta supistuksesta ensimmäiseen rääkäisyyn 3t 20min. Nyt neljännen lapsen kohdalla pää on ollu kiinnittyneenä jo viikosta 30 asti (Nyt on menossa 36. viikko)... kyllä on kävely vaikeeta!
Että ota ihan iisisti, kyllä luonto hoitaa!!! : )
Mun poika syntyi 8v sitten 16pv yliaikaisena. Laskeutumisesta ei ollut puhettakaan kun menin perjantaina TYKSiin sisään raskauden ollessa jo 2vk yli. Kovasti yritettiin 2vrk käynnistellä,tuloksena vain tauotonta polttoa. Lopulta sunnuntaina lääkäri totesi kierroksella että kyllä nyt tarvii tehdä jotain,ja pääsin synnytyssaliin. Laitettiin tippa ja odotettiin... Poika alkoi laskeutua vasta siloin! Lopulta pitkittyneen ponnistusvaiheen,episiotomian ja pihtien avulla saatiin terve poika maailmaan:pituus 52cm, paino 4480g. Kyllä se sieltä lähtee laskeutumaan ennemmin tai myöhemmin,tavalla tai toisella...