Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neljä virpojaa antaa yhden vitsan. Montako palkkaa annat?

Vierailija
14.03.2008 |

Ovellesi tulee neljä virpojaa, heiluttavat kukin oksiaan ja virpovat. Lorun lopuksi kolme noidista laittaa vitsan takaisin omaan nippuunsa ja etummainen ojentaa oksan.

Montako palkkaa annat tällaisessa tilanteessa?

Itse kysyn että kenenkäs tekemä oksa on. Jos tekijä löytyy, hän saa palkan. Jos sanovat tehneensä oksan yhdessä, sanon että yhdestä oksasta saa yhden palkan. Jos eivät halua antaa enempää oksia, annan yhden palkan (yleensä suklaapatukka tai muna) ja sanon ihan ystävällisesti hymyillen että tässä teille yhteinen palkka ja toivotan hyvää pääsiäistä.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ventovieraat kakarat juoksee ovelta ovelle virpomassa hätäisesti kyhätyillä risuilla, mitenkään noidiksi pukeutumatta, palkan perässä. Ne odottaa kuulkaa euroja siitä touhusta, eivätkä Kindereitä, ja joku paperikarkki nyt lähinnä aiheuttaa hyminää.

On meilläkin lapsena virvottu - tuttuja! Ovea en avaa kellekään sunnuntaina, ellei kaverit soita ja kysy, sopiiko tulla virpomaan. Niin ja siis meillä on lapsia ihan itsellämmekin, ja kyllä, menee sovitusti virpomaan pari sukulaista.

Vierailija
22/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne käy ovella virpomassa ja lukee onnentoivotusloitsun tulevaksi vuodeksi ja jättää muistoksi osana rituaalia sen vitsan. Lorussa sanotaan, että vitsa sulle ja palkka mulle, mutta ei siinä kylläkään sanota, että " jokaiselta virvontaan osallistuneelta vitsa virvottavalle ja virvottavalta palkka jokaista vitsaa kohti" . Minusta palkkaa ei makseta siitä, että lapset käyvät kauppaamassa pajunoksan, vaan nimenomaan virpomisesta. Osana virpomisrituaalia on oksan luovuttaminen, mutta missään ei ole määrätty, kuinka monta oksaa pitää luovuttaa, jos virpojia on monta.

Mulla on virpojien varalle korissa paperikääreisiä karkkeja ja pikkusuklaamunia - ei isoja yllätysmunia tms. Ei mene sitten vararikkoon, vaikka pitäisi antaa useammallekin virpojalle siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan yleensä vaan yhden pussin karkkia ja laitan kulhon, virpojat saa ottaa siitä. Vaikka asutaan maan tasalla kerrostalossa kukaan ei ole ottanut 6 karkkia enempää :) Hauskimmat perustelut on olleet: " mä otan 6 karkkia koska mä on kuus" " No mä otan sit 5 kun mä oon 5"

Vierailija
24/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähden itse siitä oletuksesta, että virpomispäivä on lapsille kiva erikoinen päivä, jolloin saa pukeutua ja tehdä jotain tavallisesta poikkeavaa ja saa vähäsen karkkia jne. Onhan niitä ahneita kakaroitakin liikkeellä, jotka ovat rahankerjuulla, mutta sitä ei täältä saa eikä ole mun ongelmani jos ei kelpaa.

Vierailija
25/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on pihiä touhua. Jos jotkin 12 vuotiaat kulkevat virpomassa, niin annan mielihyvin heille kaikille oman palkkansa. Ovat kuitenkin " viimeisiä" kertoja elämässään virpomassa ja siitä saattaa jäädä elinikäiset kivat muistot kun virpomisella sai karkkia niin paljon. Anna paperiin käärittyjä karkkeja tai tikkareita. Eivät maksa juuri mitään. Itse annan karkin lisäksi pienille pillimehuja ja isommille virpojille limppatölkkejä :)

Vierailija
26/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ap:n viestiin niin antaisin " kasan" herkkuja. Meillä on varattuna munia, paperikarkkeja, tikkareita yms. mutta tosiaan tuo pillimehu. Mulle jäi yhdestä lastentapahtumasta runsaasti pillimehuja, jotka menevät kesällä vanhaksi. Oma lapsi ei juo niin paljon ja vaikka olen niitä käyttänytkin kun tulee vieraita (lapsia) niin eivät hupene kaikki kesään mennessä.

Vierailija
27/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään sniiduilija.

Vierailija
28/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta että aikuiset puolustelevat lapsiensa ahneutta täällä ja väittävät, ettei lapsille ole tälläisiä päiviä tarpeeksi..! Eiköhän lapsi juhli synttäreitä, joulua, vappua, halloweenia jne. muutenkin ja pääsiäisen sanoma on mielestäni ihan jotain muuta kuin karkkiin liittyvää..!

Vierailija
29/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä oppia olen antanut myös omille lapsilleni.

On mielestäni todellakin ahneutta, jos porukka antaa vain yhden vitsan ja kaikki odottavat palkkaa. Toki niitä vitsoja riittää sitten monen monituiselle ovelle ja palkkaa saa enemmän. Ja tämä juuri on ahneutta.

Vierailija
30/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minun lapseni menevät virpomaan, jokainen vitsa on hieno ja vaivalla tehty. Kumpikin lapsi myös antaa aina vitsan kun menee virpomaan. Minusta on ihan hyvä, ettei kaikki tule lapsille helposti ja hutaisten, kuten tästä ketjusta huomaa, aikuisten asenne nykyään on, että lasten tulee saada asiat helpolla. Minusta voisi silti olla kohtelias ja huomaavainen.

Antakaa vain kaikille virpojille karkkia, jos he antavat vain yhden oksan ja tulevat porukalla. Niin minäkin teen. Omia lapsiani kehotan kuitenkin näkemään vaivaa kauan odotettua virpomispäivää varten. Niin tein itsekin lapsena.

Jos lapsi ei jaksa tehdä tarpeeksi kaunnita vitsoja ravatatkseen lähiseudun jokaisenkerrostalon, niin silloin hän ei niitä kaikkia ravaa. So?

Vierailija
31/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei käynyt viimevuonna ketään :((( vaikka kaappiin oli varattu vaikka mitä. arvatkaapa kuka ne sitten söi ;) Saa nähdä tuleeko tänäkään vuonna, ovikoodi taitaa rajoittaa tulijoita.

Teksisi mieli käydä avaamassa alaovi hakaan, että saataisiin edes yhdet virpojat käymään, taitaisivat muut naapurit hermostua? Omat lapset odottivat viimevuonna trulleja innolla, mutta pettymään joutuivat.

Itse en silti päästä lapsiani kiertelemään tuntemattomien oville (pojat nyt 5 ja 7). Käymme virpomassa mummeilla, kummeilla ja minun ja mieheni sisaruksilla, etukäteen olen kysynyt saammeko tulla.

Vierailija
32/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkat annetaan täällä vasta viikon päästä, ei niitä tarvitse varailla etukäteen.

Eli kunnon palkkaa en Ap:n tapauksessa antaisi kuin vitsan antajalle, karkkijämiä muille.

Vierailija
33/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai annan jokaiselle virpojalle palkan. Olen ostanut Lidlistä kasan edullisia suklaapupuja, -tipuja ja -tikkareita, joten voin surutta antaa jokaiselle noidalle oman ;-)

Meilläpäin kulkevat 2-5 noidan porukoissa virpomassa ja minulle kyllä piisaa mainiosti yksi oksa per ryhmä. Omatkin alakoululaiseni aikovat virpoa porukalla ja lopuksi jakaa saaliinsa kristillisesti tasan kavereiden kanssa.

Ei kannata varata liian kalliita palkkoja, ettei tarvitse pihtailla niiden kanssa!

Vierailija
34/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

NELJÄLLE VIRPOJALLE, YHDESTÄ OKSASTA, 4 PALKKAA!!

Vittu, että on joitakin niporassukoita jotka eivät koskaan voi olla hyvällä mielellä... aina pitää valittaa kaikesta. Yleensä ne virpojat ovat lapsia, jotka ovat hakeneet ne oksat metsästä, leikanneet oikeen pitusiksi, ostaneet koristeet, tehneet koristeet ja koristelleet oksat. Kyllä siinä on lapsille duunia.

Mitä väliä vaikka olisi yksi oksa neljältä virpojalta, en minä ainakaan edes halua kuin yhden jokaiselta, muutenhan talo täyttyisi niistä ja OIKEESTI kenestä ne ovat NIIIIIN luksusta ne oksat, että haluu himansa täyteen jotain virpomisoksia.

Minusta on ainakin ihanaa tuottaa lapsille iloa, hyvää oloa ja elämyksiä. Eikä nipottaa jostain virpomisoksien määrästä..

Onneksi en koskaan tule olemaan tylsä ja harmaa aikuinen, joka unohtaa lapsuuden ilot..

Vierailija:

Ovellesi tulee neljä virpojaa, heiluttavat kukin oksiaan ja virpovat. Lorun lopuksi kolme noidista laittaa vitsan takaisin omaan nippuunsa ja etummainen ojentaa oksan.

Montako palkkaa annat tällaisessa tilanteessa?

Itse kysyn että kenenkäs tekemä oksa on. Jos tekijä löytyy, hän saa palkan. Jos sanovat tehneensä oksan yhdessä, sanon että yhdestä oksasta saa yhden palkan. Jos eivät halua antaa enempää oksia, annan yhden palkan (yleensä suklaapatukka tai muna) ja sanon ihan ystävällisesti hymyillen että tässä teille yhteinen palkka ja toivotan hyvää pääsiäistä.

Vierailija
35/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sanoi, että varatkaa halpoja palkkoja, niin raaskii antaa. Mutta missä on ne virpojat, joille ne kelpaa? Ei ainakaan täällä meillä päin. Itsellä ei todellakaan ole varaa ostella kalliita suklaamunia, vaan olen hankkinut mahdollismman halpoja karkkeja ja keksejä, että voisin maksaa palkan niille jokaiselle joka ovelle tulee. Enkä halua vitsaa jokaiselta, se yksi riittää hyvin. Liian monta kertaa on nämä esiteinit nokkaansa nyrpistäneet sille suklaapatukalle, että minulle riitti!

Ennalta sovituille virpojille ja tutuille lapsille maksan mielellään, kun tiedän että he ovat tyytyväisiä siihen mitä saavat.

Vierailija
36/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä tarkoitan niitä, jotka odottavat saavansa silkkaa rahaa palkaksi, eikä riitä mikään pari euroa. Uskokaa tai älkää, mutta näitäkin on! Kehtaavat vielä sanoa, jos suklaamunan saavat, että eikö muuta?

Vierailija
37/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 tai 4 ala-asteikäistä virpojaa. Eivät olleet pukeutuneet.

Saimme yhden vitsan, missä oli pari höyhentä. Itse annoin palkan kaikille.

Tänä vuonna en aio toimia samoin. Jos virpoja ei jaksa nähdä vaivaa vitsojen tekemisessä tai edes pukeutumisessa niin miksi muuksi sitä voi enää kutsua kuin kerjäämiseksi?

Jos tänä vuonna tulee vastaavanlaisia virpojia, saavat tasan yhtä monta palkkaa kuin vitsaa.

Vierailija
38/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esiteinejä näkyy paljon ovilla :(. Ennen alle kouluikäiset ja ehkä eka-tokaluokkalaiset pitivät virpomista huvinaan.

Vierailija
39/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten yksi tipukarkki per koriste. Jos ovat pukeutuneet saavat vielä suklaamunan jokainen.

Vierailija
40/52 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitä ollut virpojia kerjuulla sellasiakin, etteivät antais yhtään oksaa..