Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysymys Mormoni uskosta

14.03.2008 |

vielä sinulle! Olen nyt käynyt vierailemassa paikallisen seurakunnan sunnuntai tilaisuudessa ja otan asiasta lisää selvää. Hyvää jatkoa sinulle!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
24.05.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti oli hyvä kokemus. :-) Jos tulee vielä joskus kysymyksiä, niin kysele vapaasti. Hyviä jatkoja... toivottavasti pääsen pian synnyttämään, jo muutaman päivän yli lasketun ajan... alkaa olla kärsimätön olo. :-)

Vierailija
2/26 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua kiinnostaisi tietää, millainen " taivas uskomus" mormoneilla on? Minulla on sukulaisia jotka kuuluvat kyseiseen kirkkoon. Yhdeltä sukulaiseltani kuoli vauva parin päivän ikäisenä. Hän sanoi että seurakunnan pappi (vai oliko se pastori tai vanhin...anteeksi en muista nimikettä) oli sanonut että vauva meni taivaaseen ylimmälle taivas kerrokselle. Hän itse tulisi menemään eri kerrokselle, eikä pääsisi tuonne samaan paikkaan kuin kuollut lapsensa. (sanakäännökset eivät varmasti mene oikein kun käännän keskusteluamme englannista) Asia on tietysti arka, enkä kehdannut kysyä mihin tuo taivaan jakaminen eri kerroksiin perustuu. Perustuuko se Raamattuun vai Mormonien omaan kirjaan?

Useimmilla kirkoilla on käsittääkseni opetus että taivas on yhtenäinen paikka.

Itse en ole uskovainen ihminen, olen vaan kiinnostunut eri uskonnoista ja opetuksistaan. Raamattuun olen kyllä tutustunut tarkasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ei perustu raamattuun. Mutta varmaan itsekin sen huomasit;).

Vierailija
4/26 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielummin Mormonikirkkoon kuuluvan henkilön vastauksen.

Vierailija
5/26 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me uskotaan, että ensin kuoleman jälkeen kaikki ihmiset menevät henkimaailmaan odottamaan ylösnousemusta. Ylösnousemuksen jälkeen kun tulee " tuomio" , määräytyy jokaiselle lopullinen paikka, josta ei enää pompita paikasta toiseen. Niitä tosiaan on kolme astetta, eli voisi sanoa kolme taivasta. Usko niihin pohjautuu Jumalalta satuun ilmoitukseen, joka löytyy esim. Oppi ja Liitot kirjasta, johon on koottu ilmoituksia, joita Joseph Smith sai, mutta asiasta puhutaan myös Mormonin kirjassa ja meidän mielestä myös Uudessa Testamentissa - toiset varmaan väittää vastaan ja tulkitsee kyseiset kohdat eri tavoin.

Asteet tai usein puhutaan " valtakunnista" ovat selestinen, terrestrinen ja telestinen. Selestinen on korkein, ja siellä asuu itse Jumala ja Jeesus myös ja siellä perheet, jotka on sinetöity yhteen, voivat elää yhdessä. Uskomme, että lapset, jotka kuolee pieninä pääsee automaattisesti sinne. Muille pääsyvaatimuksena on mm. Jeesuksen hyväksyminen Vapahtajana, kaste ja muut temppelitoimitukset - syy miksi teemme niitä kuolleiden sukulaisten puolesta, että voisivat myös päästä sinne. Mutta se on toinen aihe.

Terrestrinen on seuraava paikka, jossa ihmiset elää yksilöinä, " yksin" , ei perheen kanssa, ja sinne pääsee periaatteessa kaikki, jotka ovat olleet hyviä ihmisiä, mutta eivät ole oikeasti ottaneet vastaan Jeesusta. Pitäisi sisällään siis mm. ne meidän kirkon jäsenet, jotka ovat tehneet liittoja, mutta eivät halua pitää niitä - tietoisesti rikkovat käskyjä omasta halustaan, eivät edes yritä elää Jeesusten opetusten mukaan, mutta eivät tee varsinaisesti mitään " isoja syntejä." En tiedä henkilösi tilannetta, viittasiko itse ehkä menevänsä tänne?

Telestinen valtakunta, joka siis myös taivas verrattuna maan päälliseen elämään, on niille, jotka ovat oikeasti pahoja...

ja sen lisäksi on vielä kadotus, jossa perkele joukkoineen asuu, ja sinne päästäkseen täytyy olla todella todella paha tietäen täysin tekevänsä väärin... Tavallisten ihmisten ei tarvitse murehtia sinne joutumisesta.

Vierailija
6/26 |
15.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko vielä mainita mitkä nuo kohdat ovat Raamatussa? (En välitä muiden tulkinnoista, yritän vaan luoda käsitystä mormoniuskosta)

Mistä muuten tiedätte että Mormonien kirjassa olevat asiat ovat Jumalalta? Itse uskon Raamattuun (vaikka siis uskontoa ei minulla vielä ole...monimutkainen juttu...) , mutta miten voi uskoa varmana totuutena johonkin kirjaan?

Sukulaiseni mainitsi että hän ei pääse siihen taivasosioon jonne lapsensa meni, mutta en tiedä tarkkaa syytä tähän. Hänet on kastettu nuorena ja lapsena käynyt mormonikirkossa, mutta myöhemmin käsitääkseni vaan jäänyt toiminnasta pois. Asunut avoliitossa ei mormooniuskoisen miehen kanssa. Mennyt naimisiin ja alkanut käymään seurakunnassa taas. Olisivatko nuo sitten sellaisia asioita minkä takia hän ajattelee ettei pääse korkeimpaan taivasosioon?

Hän sanoi että lapsi pääsisi käymään siellä missä hän tulee olemaan, mutta hän ei pääsisi käymään siellä missä lapsi on.

Kysyisin myös toista asiaa, jos jaksat vastata. :) Toinen läheinen ihmiseni on eronnut mormonikirkosta, mutta sanoi että hän on edelleen seurakunnan jäsen, koska kirkosta ei päästetä eroamaan. Miksi kirkosta ei voi erota?

Vielä, hänen kirkosta eroaminen johtui siitä että hänen läheistään oli vaadittu maksamaan kolehti tai kymmenys vaikka oli pahassa rahapulassa. Onko kirkkoon kuuluvien pakko maksaa lahjoituksia kirkolle? (Tästä tapahtumasta en ole ihan varma oliko vain väärinkäsitys.)

Lisään vielä että nämä tapaukset eivät ole tapahtuneet suomessa. Mutta käsittääkseni kirkko on sama maailmanlaajuisesti?

Kiitos jos jaksat valaista minua näissä asioissa. :) Kunnioitan kirkkoanne (olen käynyt tilaisuuksissanne ja menen vastaisuudessakin varmasti vieraillessamme sukulaisillamme) ja en ole täällä väittelemässä, vaan etsimässä tietoa. Sukulaisia ei aina kehtaa vaivata kysymyksillä. Olenkin toivonut että matkasaarnaajianne tulisi ovellemme, että saisin kysellä näitä asioita, mutta ei ole sattunut tulemaan.

Vierailija
7/26 |
16.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mielenkiinnosta osallistun tähän keskusteluun.

Emmasofi kysyikin että mihin raamatun paikkaan uskonne perustuu taivaaseen liittyvässä asiassa? Minä mielelläni myös kuulisin, jos vain jaksat/ehdit vastata. Myös noista temppelitoimituksista kuulisin mielelläni lisää. Onko juuri kuolleiden kastaminen temppelitoimituksiin kuuluva rituaali?

Sitten kuulisin myös mielelläni, mikä on teidän kirkkonne suhtautuminen seuraaviin raamatun kohtiin?

Matt 7:13: Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;

Joh 3:16: Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

Minä käsittäisin, että tässä puhutaan, että Jeesus on se, johon uskomalla pelastuu. Tämä on, ainakin äkkiseltään ajateltuna, ehkä ristiriidassa teidän kirkon opin kanssa? Vai kuinka sinä näet asian? Olenko väärässä?

Sitten oisin kysynyt käsitettä " oikeasti pahoja" ...Voiko ihminen muuttua? Jos hän on aiemmin tehnyt pahaa, joutuuko hän sen takia pois taivaasta? Jos nyt elää " hyvä elämää" ?

Vierailija
8/26 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viittaus raamatussa löytyy mielestämme 1 Kor. 15: 40-42 - ja edellelä olevat liittyy niihin - uskotaan, että Paavali puhuu siitä, että ylösnousemuksen jälkeen on kolmenlaisia olotiloja - englanninkielisissä raamatuissa käytetään termejä selestinen (celestial), terrestrinen (terrestrial) ja telestial (telestinen), joita termejä käytetään ei uskonnollisissakin yhteyksissä...

Me uskotaan että kaikista asioista voi tietää totuuden Jumalalta, Pyhän Hengen kautta. Itse Mormonin kirjassakin viimeinen profeetta kehottaa kaikkia, jotka kirjaa lukee, kysymään Jumalalta onko se totta - siis Jumalasta - ja lupaa, että Jumala Pyhän Hengen kautta vastaa siihen. Siihen periaatteeseen perustuu meidän uskossa se, että voi sanoa jonkun asian oikeasti olevan näin - siis aina kehotetaan ottamaan asioista itse selvää ja kysymään Jumalalta, onko asia niin kuin sanotaan, koska Jumala kertoo aina totuuden. Se miten Pyhä Henki kullekin ihmiselle kertoo totuuden on erilaista riippuen ihmisestä ja yhdellekin ihmiselle se saattaa eri tilanteissa olla erilaista. Tästä tietysti monet voi sanoa, että ne asiat on vaan ihmiset itse tuottamia, mutta kun sen kokee, niin on itse eri mieltä :-) Jos mietin niitä ihmisiä, joita tunnen, jotka sanoo esim. tietävänsä, että Mormonin kirja on Jumalan sanaa, niin se tieto on saatu esim näin: ihminen on lukenut, ja se on vaan tuntunut hyvältä ja oikealta lukiessa. Ihminen on lukenut etsiäkseen virheitä, todistaakseen kirjan vääräksi, mutta on kuitenkin halunnut varmistaa asian ja vilpittömästi Jumalalta kysynyt asiasta, ja saanut varman hyvän tunteen siitä, että se on Jumalasta. Ihminen on oppinut siitä paljon nuoruudestaan ja jossain vaiheessa alkaa oikeasti elää sen opetusten mukaan ja huomaa kuinka paljon onnellisempaa hänen elämänsä on ja tuntee, että se johtuu siitä, että kirjan opetukset on Jumalasta. Ihminen lukee, rukoilee ja kuulee äänen sanovan, että se on totta jne.... Tapoja on yhtä monia kuin on ihmisiä, mutta yhteistä on oikeastaan hyvä tunne ja varmuus siitä, että se on totta.

Voi olla, että jos ystäväsi vielä kamppailee esim. käskyjen pitämisen kanssa, hän ajattelee, ettei voi päästä selestiseen valtakuntaan, mutta toivottavasti hän muistaa Jeesuksen armon ja sen, että se, että parhaamme yritämme riittää - kukaan ei ole täydellinen.

Kirkosta eroaminen on jännä juttu, että siitä on niin monellä käsitys, että kirkosta ei voi erota - totta kai voi, ja kaikkien maiden laitkin sen jo vaatii. Yleensä kysymyksessä voi olla muutama asia: riippuen maan kulloisistakin laeista, eroamiseen saatetaan tarvita esim. kirjallinen eropyyntö, kahden kirkonjäsenen kuulemana suullinen eropyyntö tms. Suomessakin ne on vaihdelleet eri vuosina ne vaatimukset, ja varsinkin vanhempien ihmisten kanssa, vaikka heille on selitetty mitä pitäisi tehdä, niin usein ajattelevat, että vain jollekin kerran sanomalla asia on hoidettu ja ihmettelevät, kun vielä ovatkin jäsenlistoilla. Toinen on se, että prosessi kestää jonkunhetken, koska menee " usean tason kautta" ja ikävä kyllä, joskus paperit ihan vain katoavat jonnekin, kun tavalliset ihmiset puljua pyörittävät. Ei saisi, mutta niin voi käydä. Ja joissakin seurakunnissa seurakunnan johtaja, jonka kautta kaikki erohakemukset menee, saattaa olla haluton päästämään ketään pois ennen kuin on kunnolla keskustellut ja varmistanut, että henkilö todella haluaa, ja jos henkilö keskustelussa ilmaisee, ettei ole asiasta niin varma, saattaa ero jämähtää siihen, mutta silloin kyllä henkilön itsensä pitäisi olla siitä tietoinen. Eli kirkosta eroamisen pitäisi olla helppo ja suht nopea prosessi, mitään erityisempää syytä ei tarvita, mutta yllättävän usein tuntuu olevan näitä, jotka sanoo olevansa eronneet, mutta ovat silti listoilla mukana.

Kirkon jäsenet pääsääntöisesti maksavat 10 % tuloistaan, mutta kuten kaikki muukin, jokainen päättää mitä tekee, ja ketään ei käsketä pois kirkosta sen takia, että jotain ei tee tai tekee jotain muuta... Muutamaan asiaan kymmenyksen kyllä liittyvät - temppelisuositusta - siis lupaa mennä temppeliin - ei saa, jos kymmenyksiä ei maksa, koska maksaminen on käsky. Kirkolla on myös oma " auttamissysteeminsä" , kun ei ole esim. rahaa ruokaan, kirkolta saa, mutta yleensä odotetaan, että apua saava myös maksaa kymmenyksensä ja tekee saamansa rahan eteen jotain työtä sitten, esim. käy siivoamassa kirkkorakennuksen. Mutta kymmenysten maksaminen ei ole ehto, niillä rahoilla autetaan tarvittaessa ei kirkonjäseniäkin, mutta jos maksaa kymmenyksensä, voi " vaatia" sitä apua. Joten lienee jonkinsortin väärinkäsitys, ketään ei vaadita maksamaan kymmenyksiä, mutta opetetaan kyllä, että vaikka millainen pula olisi, niin kun maksaa kymmenykset ensin, Jumala auttaa selviämään - ja hyvin monet ihmiset voi todistaa, että niin on käynyt. Voi tietty olla, että kun ihmisiä kaikki ollaan, niin joku on sanonut jotain, minkä toinen on tulkinnut toisella tavalla kuin tarkoitettu jne....

Kirkko on periaatteessa sama maailmanlaajuisesti, opit ovat samat, mutta käytännöissä ja luonnollisesti ihmisten käyttäytymisessä on paljon kulttuurieroja.

Jos oikeasti haluat joskus keskustella naamatusten lähetyssaarnajien kanssa, mormonit.fi sivuilta varmaan löytyy linkki, jonka kautta voi pyytää käymään . ja kun ilmaisee selkeästi miksi haluaa, niin eiköhän ne tule valmiina vastaamaan kaikenlaisiin kysymyksiin.

Vierailija
9/26 |
17.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Temppelitoimituksista varmaan saa parhaimman ja kattavimman kuvauksen mormonit.fi -sivuilta (en ole itse tarkemmin tutkinut, mutta olettaisin) - ihan vaan kun tässä jos alkaa kirjoitella, saattaa rönsyillä niin paljon. Mutta joo, kaste kuolleiden puolesta kuuluu niihin, se on ensimmäinen toimitus, jota seuraa samojen henkilöiden konfirmointi - kirkon jäseneksi ja Pyhän Hengen lahjan saaminen. Sitten on sellainen " opetustoimitus" , jossa opetetaan elämän tarkoituksesta ja Kristuksesta, ja jonka aikana luvataan Jumalalle seurata Jeesusta, ja sitten on sinetömistoimitukset, joilla avioparit ja perheet voi olla yhdessä kuoleman jälkeenkin. Näin yksinkertaisuudessaan.

Sitten kuulisin myös mielelläni, mikä on teidän kirkkonne suhtautuminen seuraaviin raamatun kohtiin?

Matt 7:13: Menkää ahtaasta portista sisälle. Sillä se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siitä sisälle menevät;

Me uskotaan, että portti on kaste (oikea valtuus ja tapa), ja että kovin moni ei siitä halua mennä - tehdä sitä liittoa Jumalan kanssa.

Joh 3:16: Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.

Minä käsittäisin, että tässä puhutaan, että Jeesus on se, johon uskomalla pelastuu. Tämä on, ainakin äkkiseltään ajateltuna, ehkä ristiriidassa teidän kirkon opin kanssa? Vai kuinka sinä näet asian? Olenko väärässä?

Henkilökohtaisesti en näe ristiriitaa, koska täysin uskotaan siihen, mitä sanotaan - vain uskomalla Jeesukseen voidaan pelastua ja kaikki jotka Häneen oikeasti uskovat, pelastuvat. Kysymys onkin ehkä uskon määritelmästä. Nähdään ehkä erilailla, että usko ei ole vain sitä, että sanoo ja ajattelee, että Jeesus on tosi henkilö ja Raamatun tapahtumat totta, vaan että uskoon kuuluu se, että se tieto saa aikaan toimintaa, eli että kun uskoo, niin silloin haluaa tehdä kaiken mitä uskomisen kohde on sanonut, että pitää tehdä tai olisi hyvä tehdä ja pyrkii sitten elämään sen mukaan.

Sitten oisin kysynyt käsitettä " oikeasti pahoja" ...Voiko ihminen muuttua? Jos hän on aiemmin tehnyt pahaa, joutuuko hän sen takia pois taivaasta? Jos nyt elää " hyvä elämää" ?

Sehän on se armon ihanuus, että ihminen voi aina muuttua. Siihen periaatteeseen pohjautuu se, että teemme temppelitoimituksiakin, Jeesuksen armon avulla on aina mahdollisuus muuttua parempaan. Ja kasteen ihanuus on juuri se, että kaikki pahat teot, olettaen tietysti, että niitä on katunut ja lopettanut tekemisen, on täysin pois pyyhitty kasteessa. Kasteen jälkeenkin tottakai kaikki tekee enemmän ja vähemmän pahoja asioita, ja sen takia puhutaankin siitä tekemisestä, että aina voi tehdä parannusta, jättää vanhan taakseen ja aloittaa päivän uudestaan. Eli olennaista on se, miten itse suhtautuu omaan " pahansa tekemiseen" - jos sitä oikesti katuu ja haluaa muuttua, Jumala kyllä auttaa muuttumaan. Luonnollisesti jos ei yhtään kaduta ja olisi valmis tekemään saman uudelleen, niin ei silloin ole haluakaan muuttua. Eli periaatteessa se, mitä elämänsä aikana tekee ei lopullisesti estä pääsemästä taivaaseen, jos jossain vaiheessa tekee ne oikeat valinnat. Ja kun taivaassa olisi joku, joka aina tehnyt " vain hyvää" ja joku, joka tehnyt pahoja juttuja, mutta sitten ihan oikeasti parannuksen, niin ovat tavallaan samalla lähtöviivalla, saman arvoisia, koska molempien, niin pienet kuin isot synnit on pyyhitty pois.

Taisi tulla taas vähän sekavaa...

[/quote]

Vierailija
10/26 |
18.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuota Raamatunkohtaa monta kertaa läpi ja täytyy kyllä sanoa että en tullut oikein mihinkään käsitykseen siitä. Ymmärsin kyllä että siinä puhutaan että on siis erilaisia olotiloja tms. mutta tarvitsisin todella lisää selitystä tähän. Olen monesti käynyt tuolla sivuilla, mutta en ole huomannut että siellä voi pyytää kotikäyntiä. Asumme kyllä melko pienessä kaupungissa tällä hetkellä ja en ole huomannut että täällä olisi Mormoni kirkkoa. Mutta kokeilen ottaa yhteyttä sitä kautta.

Kirkossanne olen käynyt vaan USA:ssa asuessamme. Kysyisin vielä että voinko täällä vaan mennä johonkin Mormonikirkkoon johonkin tilaisuuteen vai ovatko ne vaan jäsenille?

Luulen että tässä kirkossa eroamisasiassa on todella käynyt niin että henkilö ei ole jaksanut täytellä papereita, vaan oletti että pelkkä kertominen riittää.

Vielä onko sinulla kokemuksia tuttava piiristä millaista on olla Mormoni jos mies ei ole uskovainen? Kuinka vaikuttaa perheeseen?

Vierailija
11/26 |
19.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

emmasofi:

Kysyisin vielä että voinko täällä vaan mennä johonkin Mormonikirkkoon johonkin tilaisuuteen vai ovatko ne vaan jäsenille?

Vielä onko sinulla kokemuksia tuttava piiristä millaista on olla Mormoni jos mies ei ole uskovainen? Kuinka vaikuttaa perheeseen?

Kaikki kirkon tilaisuudet on kaikille avoimia, ja meidän seurakunnassa ainakin käy joka sunnuntai sellaisia, jotka ei kirkkoon kuulu - eikä ole sen kummempaa aikomusta kuuluakaan, esim. juuri kirkkoon kuuluvan aviopuolison kanssa tai muuten vaan. Sunnuntai-kokousten osoitteet ja ajat löytyy sieltä nettisivuilta, muuten viikkotoiminnat on eri paikoissa eri aikoihin.

Mulla on monia tuttavaperheitä, joissa toinen, mies tai nainen, ei ole kirkon jäsen ja lapsien suhteen saattaa olla sama juttu, joku kuuluu, joku ei tai kaikki kuuluu tai kukaan ei... Siinä kyllä rippuu niin paljon siitä toisesta puolisosta, miten homma toimii - tai siis molemmista. Suurimmass osassa tapauksia kirkko ja uskonto on selvästi toisen oma juttu, johon toinen ei juuri millään tavalla puutu - siis molemmat antaa toistensa olla tavallaan " rauhassa" asian suhteen. Sitten on niitä, jotka tosiaan saattaa joka sunnuntai olla puolisonsa mukana kirkossa, muttei ole sen enempää kiinnostunut, pitää sitä vain hyvänä tapana. Mutta on niitäkin, joilla uskonto ja varsinkin kirkon toimintaan osallistuminen aiheuttaa niin paljon ristiriitoja, että toinen kieltää toista kokonaan osallistumasta - ja siitä saattaa sitten seurata se, että toinen jää kokonaan pois kirkosta tai tulee avioero tai muuten vaan yhteiselämä ei jatku niin mukavana... mutta on siis niin tapauskohtaista, että mitään yleistä ei voi sanoa. Harvemmin kai käy niin kuin yhdellä naisella, joka juuri muutti Suomeen, Filippiineiltä kotoisin, jonka mies jätti ja laspuudenperhe julisti itselleen kuolleeksi, koska hän liittyi kirkkoon eikä halunnut kieltää uskovansa siihen. Vaikka se oli todella vaikeaa, omien sanojensa mukaan hän ei voinut kieltää sitä, mitä Jumala oli hänelle kertonut...

Jos nettisivuilta ei löydy yhteydenottolomaketta - tai selkeää sellaista, voit laittaa mulle sähköpostia, niin voin välittää viestiä eteenpäin, niin että tulee selkeästi esille mitä haluat: ideoita@yahoo.co.uk

Hauskaa pääsiäistä. Täällä edessä loma miehen kanssa kahdestaan ekaa kertaa viiteen vuoteen - jipii :-)

Ja joo, se itse kohta ei niin selkeästi avaudu - kaikki kun aina liittyy kaikkeen - jos osaat esittää kysymyksiä, yritän palattuani vastata.

Vierailija
12/26 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua viehättää uskossanne juuri tuo mitä sanoit tuolla jossain aiemmin että ei tarvitse pelätä helvettiin joutumista. Minusta tuntuu niin ristiriitaiselta että jos me olemme Jumalan lapsia ja Jumala on rakkaus niin miksi hän kiduttaisi ihmisiä (lapsiaan) ikuisesti helvetissä vain siksi että emme olisi elämämme aikana tulleet tutustuneeksi Raamattuun tai kuuluisimme väärään uskoon. Minusta vaan ihan pelkkä kuoleminen, olemassa olon loppuminen riittäisi kaikkein pahimmillekin ihmisille. Emmehän mekään kiduta omia lapsiamme jos he tekevät jotain väärin.

En ole vielä kerinnyt tutkimaan tuota teidän sivustoanne, mutta katson uudestaan löydänkö sen lomakkeen. Tuli vaan mieleen että kuinkahan se keskustelu onnistuu täällä kotona lasten läsnäollessa kun on melkoinen huiske koko ajan... No,katsotaan kuinka järjestyy.

Laitan tänne lisää kysymyksiä paremmalla ajalla, niitä minulla riittää. :)

Kiitos kovasti kun olet vastaillut ja toivottavasti teillä oli oikein mukava reissu!

Vierailija
13/26 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävyydellä:). Tiedän, että kun luet kirjoituksiani, niin varmasti voit kokea ehkä jopa niskavillojesi nousevan pystyyn, mutta kirjoitan silti. Kristittynä.

Jumala ei halua kenenkään joutuvan helvettiin, SIKSI Hän lähetti ainoan Poikansa Jeesuksen tänne maailmaan. Helvetti on tarkoittu " paholaiselle ja hänen enkeleilleen" . (Huom. siteeraukset löytyvät raamatusta, en etsi viitteitä nyt, koska kerroit jossain aiemmassa viestissä perehtyneesi raamattuun hyvin). Voin kyllä etsiä nuo raamatun paikat vaikka myöhemmin, tämä kellon aika vain on jo niin huono noihin etsintöihin.

Raamatussa puhutaan Luukkaan evankeliumissa rikkaasta miehestä ja Lasaruksesta. Tuossa kohdassa rikas mies sanoo olevansa tuskissaan ja janoissaan. Mainitsee myös liekkien polttavan häntä. Tuo rikas mies ei ole tehnyt raamatun mukaan mitään kovin kauheita syntejä, ei murhannut tms. Dreana viestissään kertoo, kuinka mormoniuskossa helvettiin joutuvat vain ne, jotka ovat OIKEASTI pahoja, jotka tietoisesti tekevät pahaa. Tämä ei kuitenkaan ole raamatun mukaista. Ihmistä viehättää kyllä erilaiset asiat. Niinkuin kerroit sinua viehättävän mormonien opissa se, ettei helvettiä ole. Se on luonnollista. Ihminen luonnostaan pelkää kuolemaa ja helvettiä. Ja niin Jumala on sen tarkoittanutkin. Ihmistä ei ole tarkoitettu helvettiin. Mutta Jeesus Kristus on ainoa tie pelastua tuosta helvetistä.

Ei Jumala meitä kiduta, vaan Saatana. Hän on syyttäjämme.

Kyse ei ole myöskään siitä, olemmeko tutustuneet raamattuun. Muutenhan pikkuvauvat menisivät helvettiin. Tai vaikkapa köyhät, joilla ei ole ollut varaa ostaa kirjaa, tai vaikkapa he, jotka kommunismin takia eivät ole saaneet tuota kirjaa käsiinsä...Kyse on siitä, että ihminen, minä ja sinä, olemme syntisiä. Ja mikään synti ei voi periä Jumalan valtakuntaa. Jeesus lunasti synnittömällä elämällään meidät tuosta synnin alaisuudesta. Raamatusta löytyy kohtia. Mm. siinä, kun kuningas piti juhlat. Eräs vieras ei ollut pukeutunut juhlavaatteisiin. Kuningas käski heittää tuon vieraan ulos. Kuulostaa erittäin julmalta, kun tuo vieras heitettiin todellisuudessa kadotukseen. Vain sen takia, kun ei ollut pukeutunut juhlavaatteisiin. Mutta se vaate on Jeesuksen sovitustyö ristillä, joka päällemme puetaan kun otamme Jeesuksen vastaan.

Jumala ei vaadi mieltä MITÄÄN. Muuta kuin että otamme Jeesuksen vastaan. Itse tulin uskoon niin, että pyysin Jumalaa vilpittömästi osoittamaan, että Hän elää. Ja Hän teki sen. Siihen ei tarvita mitään kirkkoja, ei seurakuntia, ei mitään oppeja. Vain usko. Ja sekin annetaan. Ilmaiseksi.

Sinä kirjoitit, että emmehän mekään kiduta omia lapsiamme jos he tekevät jotain väärin. Ei Jumalakaan, ei todellakaan. Mutta Hänen lapsikseen me tulemme VAIN Jeesuksen kautta.

Siunausta sinulle etsintään.

Vierailija
14/26 |
25.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

löysin eräältä sivustolta tällaisen filmin aiheeseen liittyen...

http://leewi.vuodatus.net/blog/842536

Vierailija
15/26 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmo3nen: kiitos huolenpidostasi! :) Melkein liikuttavaa tämä sinun huolenpitosi minusta! :)

Asia on kuitenkin niin, että näen niin paljon ristiriitaisuuksia Raamatun ja tämän ns. luterilaisen opin välillä, joka on saanut minua etsimään oikeaa uskontoa muualta. En tiedä löytyykö etsimäni Mormoni kirkosta, haluan siitä ottaa kuitenkin selvää.

Hyvää kevättä sinulle!

Vierailija
16/26 |
05.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa kiva reissu - ja nyt taas kiva olla kotona, kun on saanut kaike pyykkivuoren pestyä ja muutenki saanut rutiinit rullaamaan. Jos oli vielä kysymyksiä, niin olen valmis vastailemaan.

Vierailija
17/26 |
06.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kuulla että matkanne meni hyvin! Inhottavaa vaan se pyykinpesu aina reissujen jälkeen.

Olen käynyt tuolla Mormonikirkon sivuilla ja onhan siellä ihan selvä lomake millä voi pyytää yhteydenottoa.. Taidan olla vähän sokea.. ;)

Kysyn nyt sinulta täällä vielä muutamia asioita, kun olit halukas vastaamaan. :)

Miten te selitätte sen että miksi maailmassa tapahtuu nyt niin paljon pahoja asioita? On epäoikeuden mukaisuutta, kärsimystä ym?

Olen käsittänyt että odotatte Jeesuksen toista tulemista? Mitä sitten tapahtuu? Mikä on Jumalan tarkoitus tämän maapallon suhteen?

Mikä on meidän ihmisten elämän tarkoitus?

Tässä tulikin syvällisiä kysymyksiä...:)

Vierailija
18/26 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Miten te selitätte sen että miksi maailmassa tapahtuu nyt niin paljon pahoja asioita? On epäoikeuden mukaisuutta, kärsimystä ym?

Se onkin oikeasti vaikea kysymys, mitä on omalla järjellä vaikea ymmärtää, koska jos Jumala on kaikkivoipa ja oikeudenmukainen jne, niin miten se on mahdollista, että kaikkea tapahtuu... Mutta tässä joitain näkemyksiä - tai syitä. Ensinnäkin uskotaan, että kysymys on siitä, että Jumala sallii asioiden tapahtua eikä siitä, että Hän saisi asioita tapahtumaan. Uskotaan, että yksi tärkeimpiä ja kallisarvoisimpia lahjoja, joita Jumala on antanut ihmiselle, on vapaus valita itse, toimia oman tahtonsa mukaan - ja että se tahdonvapaus on tavallaan iankaikkinen laki, jota Jumala ei edes voisi ottaa meiltä pois ilman että itse " lakkaisi olemasta Jumala" ... jos ymmärrät mitä meinaan, että se on ´niin olennainen osa ihmistä, että Jumala ei voisi olla rakastava Jumala, jos pakottaisi ihmiset toimimaan tietyllä tavalla. Joten siitä johtuen suuri osa käsimyksestä, jota maailmassa on, Jumala sallii, koska " ei voi" kieltää ihmisiö toimimasta oman tahtonsa mukaan - suurin osa maailman kärsimyksestä on toisten ihmisten aiheuttamaa tai ihmiset, jotka voisi auttaa sen poistamiseen, tekevät valinnan olla auttamatta - menee nyt politiikan puolelle, mutta esim. moni nälänhätä jne jäisi pois valtioiden toimiessa toisin...

Eli kärsimyksen yksi syy on se, että Jumala antaa ihmisten toimia oman tahtonsa mukaan, mikä aiheuttaa toisille kärsimystä. Toki Jumala varmasti kaikkensa yrittää vaikuttaa ihmisiin niin, että eivät tekisi niitä valintoja, jotka aiheuttavat kärsimystä muille, mutta jos Häntä ei kuunnella, niin Hän ei pakota.

Ja varmaan nähdään, että se on se yleisin syy. Vastaava syy myös liittyy luonnonmullistuksiin ym. Luonnolla on omat lakinsa ja Jumala antaa ihmisten toimien vaikuttaa luontoon ja luonnon kulkea omien lakiensa mukaan... Onhan toki Raamatussakin kertomuksia, jolloin Jumala on vaikuttanut luontoon tietyllä tavalla " herättääkseen" kansaansa kuuntelemaan, joten voihan olla, että jotkut luonnonmullistuksetkin on tarkoitettu herättelemään ihmisiä ajattelemaan elämäänsä eri tavoin, mutta muinoin yleensä profeetat etuäteen varoitti, että jos ette tee parannusta, näin tulee käymään, joten kuvittelisin, että Jumala toimisi samoin nytkin, jos luonnonmullistukset olisivat suoraan " varoituksia" tms.

Joskus harvoin Jumala saattaa käyttää yksittäisten henkilöiden elämässä kärsimystä oppimiskeinona - tyyliin kaikkeen maailmalliseen keskittyvälle ihmisiä jalkoihinsa tallaavalla bisnesmiehelle saattaa tulla joku kohtalokas sairaus, joka pakottaa hiljentymään ja miettimään asioita uudestaan, mutta se on ehkä kuitenkin harvemmin niin - ja silloinkin yleensä jonkin luonnollisen syyn seurausta ennemmin kuin Jumalan aikaansaamaa.

Vastasikohan nyt yhtään---

*Olen käsittänyt että odotatte Jeesuksen toista tulemista? Mitä sitten tapahtuu? Mikä on Jumalan tarkoitus tämän maapallon suhteen?

Odotamme tosiaan Jeesuksen toista tulemista. Uskomme, että kun Hän tulee toisen kerran, Hän tulee hallitsemaan maailmaa - kun nyt Paholaisella on aika suuri valta - joten maailma on silloin hyvä paikka asua, ja silloin täällä elävät ihmiset keskittyvät " tekemään Hänen työtään" - sen tuhatvuotisen valtakunnan ajan, josta Raamatussa puhutaan. Me ei uskota, että silloinkaan kaikki ihmiset olisi " mormoneja" , varsinkaan alussa, vaan hyviä ihmisiä, jotka uskovat Jeesukseen, mutta koska uskomme, että meidän kirkossa on Jeesuksen tosi evankeliumi sellaisena kuin Hän sen maan päälle antoi, niin luonnollisesti uskomme, että kun Jeesus on hallitsemassa ja ihmiset uskovat Häneen, niin kaikki toimivat Hänen tahtonsa mukaan ja " kääntyvät" samaan uskoon. Uskomme, että sinä aikana tullaan temppelityötä tekemään entistä enemmän, koska maailmassa on elänyt niin paljon ihmisiä, jotka eivät ole evankeliumista kuulleet ja silloin Jeesuksella on kanavat saada tarvittavat tiedot kaikista niistä ihmisistä, jotka ovat kuolleet ja haluavat ottaa evankeliumin vastaan, niin että heidän puolestaan voidaan tarvittavat toimitukset tehdä. Sen kummempaa spekulaatiota ajasta tai esim. siitä käyvätkö ihmiset samoin töissä kuin nykyisin ym. ei ole.

Uskomme, että siis se tuhatvuotinen aika eletää täällä maan päällä ja sitten lopussa Paholainen taas päästetään valloilleen ja sitten tulee jonkinlainen sota, ja lopulta maapallo " poltetaan" - ja se muutetaan kirkastettuun muotoonsa ja siitä itse asiassa tulee se selestisen valtakunnan " olinpaikka" .

*Mikä on meidän ihmisten elämän tarkoitus?

Pieni kysymys :-) Monta vastausta... Elämän tarkoitus on tulla Jumalan luota tänne maan päälle saamaan fyysinen ruumis ja kokemuksia, joita ei voi saada ilman ruumista. Tällä elämällä Jumala tavallaan testaa ollaanko halukkaita ja valmiita tekemään Hänen tahtonsa mukaan, eli onko meillä uskoa. Lopullinen tavoite ja tarkoitus on kuitenkin se, että tämän elämän kautta voisimme palata takaisin Hänen luokseen ja elää yhdessä perheenä, saada se, mitä Hänellä on - iankaikkinen elämä täydellisessä fyysisessä ruumiissa perheen kanssa. = saada iankaikkinen onni. Ja sitä tavoitellessa elämän tarkoitus on kokea mahdollisimman paljon onnea tämän elämän aikana ja se luonnollisesti tulee uskomalla Jeesukseen ja seuraamalla Hänen opetuksiaan...

Tuntuu siltä, että saan yksinkertaisetkin asiat kuulostamaan hirmu monimutkaisilta :-)

Vierailija
19/26 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos paljon taas vastauksista! Minun täytyy oikein tulostaa nämä että saan oikein ajatuksen kanssa lukea. Mutta täytyy sanoa että, kun monesti minulle on tullut semmoinen ahdistava olo kun olen puhunut uskonnosta, niin nyt näitä asioita lukiessa olo on hyvä, tai miten tämän nyt osaisi selittää...:) No kuitenkin erittäin mielenkiintoista. Ihana kun jaksoit selittää tämmöisiä syvällisiä asioita! :)

Huomasin muuten sieltä nettisivuiltanne että onhan täällä kaupungissamme mormonien kokoontumispaikka, olemme aika vähän aikaa vasta asuneet täällä niin en ole sattunut näkemään. Katsotaan nyt josko uskaltautuisin sinne joku kerta käymään.

Voisinko kysyä tämmöistä henkilökohtaisempaa asiaa? Miten itse olet tullut mormoniksi? Siis oletko ollut lapsesta asti vai mikä sai sinut kiinnostumaan jos olet tullut myöhemmin?

Ja tämmöistä vielä, millainen on mormoniperheen tavallinen viikko? Tarkoitan siis uskonnollisen toiminnan osalta?

Sitten vielä vähän oppikysymyksistä: eli tästä helvetiksi kutsutusta paikasta. Mikä tämä paikka siis on? Kuka sinne joutuu? Ja mistä tämä paholaiseksi kutsuttu olento on tullut? Mitä tälle paikalle ja paholaiselle tapahtuu sitten Jeesuksen toisen tulemisen jälkeen tai tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen?

terveisin kysymyksiä täynnä oleva emmasofi :)

Vierailija
20/26 |
08.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset pelaa innokkaasti isän kanssa afrikan tähteä ja maksoin juuri muutaman laskun, niin katsotaan paljonko kerkeän tässä välissä...

* Mutta täytyy sanoa että, kun monesti minulle on tullut semmoinen ahdistava olo kun olen puhunut uskonnosta, niin nyt näitä asioita lukiessa olo on hyvä, tai miten tämän nyt osaisi selittää...:)

Tähän nyt varmasti moni sanoisi, että mitä seuraavaksi sanon on täyttä puppua ja suoraan paholaisesta (näin olen kuullut päin naamaa :-) ), mutta me uskotaan, että usein Pyhä Henki kommunikoi meidän kanssa juuri näin- kun joku asia on hyvä ja Jumalasta, Hän antaa meille hyvän tunteen siitä, ja kun ei ole, niin mieltä alkaa kalvaa kaikenmoiset erilaiset fiilikset. Mutta kukin päättäköön sen itse, ei siitä sen enempää.

*Huomasin muuten sieltä nettisivuiltanne että onhan täällä kaupungissamme mormonien kokoontumispaikka, olemme aika vähän aikaa vasta asuneet täällä niin en ole sattunut näkemään. Katsotaan nyt josko uskaltautuisin sinne joku kerta käymään.

Uskaltaudu ihmeessä - siitähän sitä oikeasti näkee millaista meininki on.

*Voisinko kysyä tämmöistä henkilökohtaisempaa asiaa? Miten itse olet tullut mormoniksi? Siis oletko ollut lapsesta asti vai mikä sai sinut kiinnostumaan jos olet tullut myöhemmin?

Itse olen ollut lapsesta asti, mutta ehkä juuri siksi, että sen myötä on niin " erilainen" ainakin muiden mielestä, niin elämässä tulee aika, jolloin se on ihan varmasti otettava itse selvää mihin uskoo - ja siihen jo pienestä pitäen muutenkin kehotetaan. Itse en ole koskaan varsinaisesti epäillyt, ottanut asioista kyllä selvää itse enkä purematta niele muiden sanoja ja ajatuksia asioista, joten en silleen kokenut pakottavaa tarvetta " saada selville" - varmuus on tullut eniten pikkuhiljaa elämän myötä, jo kuitenkin varhaisessa vaiheessa siitä, kun on elänyt oppien mukaan, on huomannut Jumalan siunaavan elämää ja luonnollisesti olen ihan konkreettisesti myös kysynyt Jumalalta rukouksessa " onko tämä oikein" tai " onko tämä se mitä minun pitäisi tehdä" - erilaisista asioista. Ja saanut Jumalalta erilaisia vastauksia eri tavoin, mutta niin, että en voi niitä kieltää.

Miehelläni on kutakuinkin sama tilanne. Omat vanhempani liittyivät kirkkoon 7 vuotta ennen kuin synnyin. Isäni oli aina ollut kiinnostunut uskonnoista ja tutkinut paljon kaikenlaisia ja lapsuuden kodissaan jo kuullut kuinka kamalia ne Mormonit on ja heidän uskonsa suoraan paholaisesta (isoäitini mielipide siis). Hän oli lukenut paljon meidänkin uskonnosta. Äitini oli perusluterilainen, jäsen, mutta ei sen enempää. Kun he olivat olleet jonkin aikaa naimisissa lähetyssaarnaajat koputtivat ovelle ja keskustelivat isäni kanssa joitain kuukausia - ja isäni vain halusi aina väitellä heidän kanssaan, äitini pysyi visusti eri huoneessa eikä halunnut olla missään tekemisissä niiden outojen tyyppien kanssa. Joitain vuosia myöhemmin äitini oli lähdössä juuri hoitolasten kanssa ulos, kun lähetyssaarnaajat soittivat ovikelloa. Hän selitti että ei ollut kiinnostunut, ja että oli juuri menossa ulos, ja kun ovi oli laitettu kiinni, hän tunsi jotain, avasi oven ja sanoikin, että tulkaa takaisin joku ilta, kun mieheni on kotona. Lähetyssaarnaajat tulivat, opettivat molempia ja molemmat kuuntelivat ja tunsivat sen todeksi ja päättivät mennä kasteelle.

Mieheni vanhemmista äiti liittyi kirkkoon suunnilleen juuri täysi-ikäseksi tultuaan, hänen siskonsa alkoi käydä englannin tunneilla muistaakseni (nyt siis kyse tällä hetkellä yli 70 v ihmisistä), jossa lähetyssaarnaajat opettivat englantia ja kiinnostui myös uskonnosta tapaamiensa ihmisten myötä. Mieheni isä puolestaan ei ollut jäsen, kun he menivät naimisiin, ei ollut uskontoa vastaan ja kuljetti perhettä kirkkoon, muttei ollut mitenkään kiinnostunut siitä. Hyvä ystävä, joka oli kirkon jäsen, sattui joskus (isä n. 50 v) kysymään miksei hän ollut harkinnut kirkkoa sen enempää tms. ja mieheni isä (omaan huumorityyliinsä) vastasi, että puolivuosisataa hän on kokeillut elää ilman sitä, nyt voisi kokeilla kirkkoakin - hänhän tiesi jo periaatteessa " kaiken" - ja sitten liittyi kirkkoon - mutta kyllä hän siinä vaiheessa oli jos kokemuksiensa myötä sitä mieltä, että se oli totuus hänelle.

Tuli nyt enemmän kuin oma tarina, mutta ajattelin vaan kertoa kuinka monesta eri lähtökohdasta meidänkin perheet tulevat.

J*a tämmöistä vielä, millainen on mormoniperheen tavallinen viikko? Tarkoitan siis uskonnollisen toiminnan osalta?

Tavallinen viikko on aika tavallinen :-) Tällä hetkellä kun meidän lapset on vielä pieniä, kirkon suhteen se on käytännössä sunnuntaisin 3 tuntia kirkossa. Se on se perusjuttu. Sitten riippuen omasta tehtävästä, viikolla saattaa olla muitakin juttuja. Esim. mieheni opettaa nuorille " uskontoa" - erillinen uskontokurssi, jolla esim. voi korvata yläasteen ja lukion uskonnonpetuksen, joten hän opettaa sitä kerran viikossa arki-iltana. Luonnollisesti sitten viikon mittaan valmistaa oppiaihetta myös. Itselläni ei ole tällä hetkellä mitään " viikkotehtävää" . Noin kerran kuussa osallistun yhtenä iltana " naisten juttuun" kuten lapset sanovat, seurakunnan naiset kokoontuvat yhteen tekemään jotain kivaa. Ja satunnaisesti on koko perheen tapahtumia ym. esim. vappujuhlaa ja sellaista.

Kun lapset täyttää 8 v, he voivat osallistua n 2 kertaa kuussa arki-iltana toimintaan, ja 12 v täytettyään heillä on kerran viikossa " nuorten toiminta" . Ajat riippuu aina ihan paikkakunnasta... mikä missäkin sopii parhaiten.

Jos olisi tehtävissä joissain johtokunnissa, arkena tai sunnuntaisin saattaisi olla kokouksia 1-4 kertaa kuussa, riippuen johtokunnasta ja tehtävästä. Esim. piispakunta - seurakunnan johtokunta varmaan tapaa kerran viikossa, mutta esim. naisten järjestön johtokunta saattaa tavata kerran viikossa tai kerran kuussa, riippuu ihan ihmisistä.

Mutta sitten uskonnollinen toiminta perheenä on erikseen. Suurin osa pitää perheiltaa kerran viikossa, eli yhtenä iltana (vähintään) perhe on yhdessä, sama tietty aika, usein maanantai-ilta, jolloin saattaa olla uskonnollinen tms oppiaihe ja tai jotain kivaa toimintaa - esim. meillä kun tosi pieniä lapset vielä, ei kauheesti ole pitkiä oppiaiheita, vaan joku esim. Raamatun tarina ja sitten pelataan lautapelejä tai käydään uimassa tms. Muuten päivärutiineihin kuuluu aamulla ja illalla rukoukset yhdessä perheenä (kuka milloinkin rukoilee, omilla sanoilla, joten esim. meidän 3 v rukoukset on usein tyyliin " Taivaan Isä, meillä on ollut kiva päivä, nyt me mennään nukkumaan, auta meitä nukkumaan hyvin, siunaa mummia omassa kodissa, kiitos kun saatiin tänään jätskiä, Jeesuksen Kristuksen nimessä Amen" . Sen lisäksi ennen ruokailua siunataan ruoka. Me myös luetaan joka ilta hetken ajan pyhiä kirjoituksia - vuorotellen Mormonin kirjaa ja Raamattua--- ihan vain joitain jakeita tällä hetkellä, kun lapset isompia, varmaan luetaan enemmän tai ainakin keskustellaan enemmän ja syvällisemmin siitä mitä ollaan luettu. Siinä ehkä ne uskonnollisimmat jutut arjessa.

*Sitten vielä vähän oppikysymyksistä: eli tästä helvetiksi kutsutusta paikasta. Mikä tämä paikka siis on? Kuka sinne joutuu? Ja mistä tämä paholaiseksi kutsuttu olento on tullut? Mitä tälle paikalle ja paholaiselle tapahtuu sitten Jeesuksen toisen tulemisen jälkeen tai tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen?

Helvetti on " ulkoinen pimeys" - missä se on, ei tietoa ja se käytännössä määritellään niin, että se on paikka, missä saatana ja hänen enkelinsä ovat. Sinne todella ei kovin helposti joudu ainakaan ikuisuuksiksi. Esim. jos Jumalan tosi profeetta, joka varmuudella tietää Jumalan olemassaolon, kieltäisi Jumalan ja rupeaisi pahaksi, hän joutuisi sinne. Ehkä Hitlerit ja vastaavat saattavat joutua, mutta vaikea ihmisenä sanoa, kun ei voi täysin tietää kuinka järjissään ym. ihmiset ovat oikeasti olleet. Periaatteena siis sellaiset, joilla on hyvin vankkumaton ja varma tieto Jumalasta, mutta silti valitsevat tieten tahtoen seurata paholaista, syystä tai toisesta. Se paikka on ikuisesti ja paholainen pysyy siellä ikuisesti toisen tulemisen ja tuhatvuotisen valtakunnan jälkeen.

Me uskotaan, että paholainen on myös meidän " henkiveli" - Että ennen kuin maa luotiin me kaikki oltiin Jumalan henkilapsina Hänen luonaan. Jumala esitti suunnitelman, että maa luotaisiin ja me voitaisiin tulla tänne ja oppia ja saada ruumis ja päästä takaisin Hänen luokseen, ja että suunnitelman toteuttamista varten tarvittaisiin joku, joka kärsien sovittaisi kaikkien ihmisten syntien puolesta. Siellä oli yksi, joka sanoi tyyliin mulla on parempi suunnitelma, anna kunniasi minulle, niin minä pakotan kaikki tekemään oikein ja pelastumaan, niin sovittajaa ei tarvita ja kaikki pelastuvat - se oli paholainen - ja toinen, Jeesus sanoi tehdään suunnitelmasi mukaan, minä suostun sovittajaksi. Koska paholainen tieten tahtoen kapinoi Jumalan tahtoa vastaan ja halusi " kalifiksi kalifin paikalle" eikä suostunut mukautumaan Jumalan tahtoon,. hänet karkotettiin Jumalan luota - hän ei voisi koskaan saada ruumista tai päästä takaisin Jumalan luo, ja hän haluaisi siksi, että me oltaisiin yhtä onnettomia eikä myöskään päästäisi Jumalan luo, ja siksi kiusaa ja houkuttelee meitä tekemään kaikkea pahaa....

Oh tulipa tehtyä nopsaan, toivottavasti jotain tolkkua, nyt täytyy mennä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän