Eroon hajusta?
Heipsan,
osaatteko kukaan auttaa: mulla on kakkonen " päiväkestoilija" ja käytössä on lähinnä FuzzBunzeja ja pari BumGeniusta - eli taskuvaippoja ja imuja. Vaipat ovat pyörineet neidillä 4-5 kuukautta ja toimineet hyvin: mutta ovat nyt alkaneet HAISTA. Pesen ne pääsääntöisesti 60 asteessa normaalilla pesuaineella. Vaipoille olis jo seuraava käyttäjäkin tiedossa, mutta ei niitä kehtaa myydä, ellen pääse tuosta hajusta eroon.
Eli vaipat puhdistuvat muuten hyvin, mutta jo ensimmäisen pisun jälkeen ne alkavat haista niin, että koko vauva haisee. Ilmiö on aika uusi, eli kyse ei ole normaalista pissan hajusta, vaan jostain vahvemmasta ilmiöstä...
Eli vinkkejä kaipaisin: mitä ihmeainetta voisin heittää koneeseen, jotta haju lähtisi? FuzzBunzit voisi vissiin pestä 95 asteessa, mutta lämpötila kuulostaa niin hurjalta, että en ole vielä sitä ilennyt kokeilla...
Kiitokset!!
Kommentit (8)
kokeilla vielä pyykkikoneelle sitruunahappokäsittelyä.
Rohkaisusta innostuneena uskalsin pestä Fuzzit 90 asteessa ja olen sittemmin pessyt myös Bum Geniukset siinä - kestivät molemmat hyvin. Keittopesu myös auttoi vähäksi aikaa, joskin ongelma palasi jo parin käyttökierron jälkeen. Taidan kokeilla seuraavaksi tuota ruokasoodaideaa, ihan joka kerta en viitsisi vaippoja keittopestäkään (vaippoja on kierrossa vain vajaa 10, joten pesutiheys on sen mukainen...)
pesty vaippapyykki ei haise kuin puhtaalle :)
Mut olen nyt päässyt siitä. Uskon, että käytin liikaa pesuainetta, vaippoihin jäi pesuainejäämiä ja sitä myötä sitten haisivat kun sinne lorahti pissat.
Ongelma helpotti heti, kun annostelin pesuainetta selvästi vähemmän (kyllä pyykki on silti puhdasta) ja laitan aina lyhyemmän pesuohjelman 60:ssä mutta superhuuhtelun. Nyt eivät vaipat haise. Kokeilin ruokasooda kikkaa ja toimi mun mielestä, pyykki tosiaan OLI jotenkin raikkaampaa. Kokeilin myös 3-4 tippaa teepuuöljyä huuhteluainelokeroon, mutta ei mielestäni tepsinyt.
Käytän miniriski coloria pesuaineena ja välillä käyn ostamassa pullon softcare -pyykinpesuainetta, jonka jälkeen pyykki on tosi raikasta pienellä pesuainemäärällä =) Tässä näitä mun kokemuksia noin äkkiseltään...
ja eivät haisseet. Pesin samassa pyykissä myös puglurättejä, jolloin taatusti kaikki pöpöt kuolivat.
Mulla haju aina välillä tulee ja menee. Kun haju ensimmäisen kerran tuli, ostin Bodyshopista teepuuöljyä ja olen sitä tiputtanut jokusen tipan haisukoneellisen huuhteluainelokeroon ja pyykki on aina tullut raikkaana koneesta sen jälkeen. En tiedä, onko tuo miten suositeltava keino mutta en ole huomannut siitä mitään haittaakaan. Käytän öljyä vain tarpeen mukaan, n. kerran kahdessa viikossa.
Suosittelen fuzzien pesemistä 95 asteessa aina silloin tällöin. Meillä ne pestään pari kertaa kuussa kuumassa, muulloin 60 asteessa. Huuhteluaineena olen käyttänyt etikkaa, mutta en ole huomannut, että sillä olisi vaikutusta hajuun. Muutkin vaipat kannattaa aika ajoin keittopestä, jos ne vaan kestävät pesun niin kuumassa.
seuraavaa: sekoita pesupalloon jauhemaisen pyykkiaineen sekaan ruokasoodaa2-3 tl ja pese väljässä koneessa, normaali vaipanpesuohjelma. pitäisi tulla raikasta pyykkiä. joku pesee tämän jälkeen vielä kerran heti perään ilman pesuaineita. vaihda sitten toinen pesuaine. meillä alkoi vaipat haista, kun pesin liian täysiä koneellisia ja daily sensitivella. silloin käytin myös etikkaa, nykyään en enää käytä ja pesen softcarella, välillä pesen jauhemaisella+ruokasoodakäsittely. keittopesuun en bumgeniuksen taskuvaippoja oo uskaltanu laittaa.