Kokemuksia Siivoojan työstä?
Moi vaan! eli olen 19-vuotias nuori nainen, joka on miettinyt että lähtisi kokeilemaan siipiään siivousalalla. :)
Oon koittanu miettiä kaikkia muita aloja ja minä en yksinkertaisesti koe KIPINÄÄ erityisesti mitään alaa kohtaan...! :(
No jotainhan aikuisen ihmisen on kuitenkin elääkseen tehtävä. Ei viitti aina sossupummeilla ja ei sekään mielenkään päälle pidemmällä aika välillä hyväksi ole. Joten rupesin miettimään sitten mikähän olisi mahdollisimman kodin läheistä työtä ja yksinkertaista ja mahdollisimman stressitöntä ja ei tarvitsisi kauheasti sosiaalisissa kontakteissa olla (koska pelkään jostain ihmeen kumman syystä niitä...) niin tuli mieleeni siivous. Korjatkaa jos olen väärässä, eikä se työ olekkaan tuota mitä luulen.
Ylipäätään, kertokaa kaikki siivoojan työstä ja vähän myös palkasta pääkaupunki seudulla! Mitä paikkoja myös siivotaan ja millaiset työajat ovat!
Tarvitseeko nykyään kouluttautua tähän ammattiin vai pärjääkö ihan hyvin edelleen peruskoulu pohjalla?
Sitten minua mietityttää vähän myös muiden ihmisten suhtautuminen:
A) Osaavatko ihmiset USEIN arvostaa siivoustyötä?
B) Miten siivoojia kohdellaan työpaikalla ihmisinä tai ylipäätään?
C) Millaisia työtoverisi ovat useimmiten olleet?
Näihin toivoisin vastausta. :) kun tänään taas sain törmätä vähän sen tuntuseen käytökseen että tota siivoomistyötä ei oikeen arvosteta... ei tietyt vanhemmat ihmiset, eivätkä nuoremmatkaan. Mutta mietin että, OI MIKSI!? eikö se ole tärkeää työtä.... ja aika raskastakin.... mitä tapahtuisi esim. vakavasti sairaille ihmisille jos sairaaloita ei siivottaisi.... !? miksi kenties paska palkka ja myös asenne !?
Kommentit (42)
Olen siivonnut hieman nuorempana ja oma kokemukseni on, että isot firmat, toimistosiivous ja hotellisiivous voi olla aika pyllystä. Sen sijaan pidin paljonkin pienen firman kotisiivouspalvelusta. Rentoa ja mukavaa hommaa, jossa oma käden jälki näkyy ja jos työnantaja on hyvä, pitää työntekijöistääm huolta. Isossa firmassa mua kusetettiin ihan kuusnolla kun en osannut oikeuksiani vaatia, tein esim. tunteja ilmaista työtä.
Yrittäjänä alalla on todella mukavaa. Valitsen asiakkaani itse, määritän hintani ja työaikani itse, käytän omia ammattivälineitäni ja asiakkaani ovat ihania ihmisiä kaikin puolin. Tähän oheen saan tehtyä myös mm. pihatöitä, kaupassa käyntiä jne., joten päivistä tulee mukavia ja työ ei tunnu työltä. Minulla on kyllä alalle koulutus ja se on huomioitu hinnassakin. Siivoojaa arvostetaan juuri niin paljon kuin itseäsi arvostat, yksikään ihminen ei ole näiden vuosien aikana alaspäin minuun katsonut, päinvastoin.
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:09"]
No en työskentele pk-seudulla mutta olen myös aika nuori. Teen siivoustyötä opiskelujen ohessa, ei ole siis mitään kutsumusta alalle.. :D Olen eräässä ruokakaupassa tämmöinen palvelutiskin astiahuoltaja. Eli tiskaamista, palvelutiskin pintojen puhtauden ylläpitäminen, lihakoneiden puhdistaminen (nam....), yms. En tarvinnut mitään koulutusa, työhön koulutettiin. Samassa kaupassa on myös ihan myymäläsiivooja. Itse en koe että minua syrjittäisiin tai oltaisiin sillein "no oot vaan siivooja". Sovin oikein hyvin joukkoon :D Ehkä itseä vähän "hävettää", mutta jonkunhan ne työt on tehtävä! Onhan se rankkaa ja palkka on jotai 9,50/h +lisät. Ihan hyviä kokemuksia on itsellä ollut! En ole missään isossa firmassa vaan pienyrityksessä eli olen myös aika "läheinen" pomoni kanssa. Kannattaa kokeilla jos luonne sen kestää :)
[/quote]
Siis miksi siinä luonne vaatii jotain erityistä kestoa??
Olen kyllä luonteeltani turhan herkkä...
[quote author="Vierailija" time="25.08.2014 klo 20:30"]
Yrittäjänä alalla on todella mukavaa. Valitsen asiakkaani itse, määritän hintani ja työaikani itse, käytän omia ammattivälineitäni ja asiakkaani ovat ihania ihmisiä kaikin puolin. Tähän oheen saan tehtyä myös mm. pihatöitä, kaupassa käyntiä jne., joten päivistä tulee mukavia ja työ ei tunnu työltä. Minulla on kyllä alalle koulutus ja se on huomioitu hinnassakin. Siivoojaa arvostetaan juuri niin paljon kuin itseäsi arvostat, yksikään ihminen ei ole näiden vuosien aikana alaspäin minuun katsonut, päinvastoin.
[/quote]
Ihanaa kuulla! :)
Siivosin aaaaaiiiikoja sitten nuorena hetken ajan, ekana työnä ennen opintoja. Työnantaja voi määrätä sut vaikka hotelliin siivoojaksi tai toimistoon. Mä olin kantakaupungin isossa hotellissa yleissiivoojana: työajat oli aamusta iltapäivään (6.00-14.00 tai 10-18, milloin mitäkin, vuorolistan mukaan mentiin. Teet päivittäin rutiinikierroksen ja muutoin piippari aina hälytti jos tarvittiin kiireapua jossain muualla (esim. imuroi ruokasali, toinen on kipeänä). Pikkujouluaikaan oli sitten oksennuksia, ja niiden siivoomisesta sai tuplapalkan, mutta pomon piti ensin todeta että kyseessä on yrjö. Hotellin henkilökunta oli vallan mainio (iloisia, ulospäinsuuntautuneita) ja palkka tuli säännöllisesti tilille. Sain paljon kokemusta siivoomisesta, jota oon hyödyntänyt jälkeenpäin. Pääsin seuraavana kesätöihin päiväkoteihin siiivoomaan, ja siellä oli kaikkein siisteintä siivota, ja työaika oli ma-pe.
Kaveri kokeili rappusiivoojan kesätyöpestiä, mutta pää ei kestänyt.
Plussat: pysyt hoikkana, työ on ruumiillista :) ja saat sen palkan sekä kokemusta työelämästä.
Turha ujostella siivoojan pestiä, saat kumihanskat käteen ja noissa isoissa firmoissa ollaan tarkkoja miten lika pyyhitään oikeaoppisesti käsiä rasittamatta. Itse olen toisissa töissä ja aina muistan olla kohtelias siivoojille, koska tiedän että heidän tekemänsä työ on arvokasta.
ps. yhdessäkään työhaastattelussa ei ole katsottu kieroon, kun CVssä on ollut muutaman kk pesti siivoojana. No, oonkin aina ollut se rätymäinen 2100-2600 e/kk ansaitseva ;)
Nykyään ei saa yrjöjen ja muiden törkyjen siivoamisesta mitään lisäpalkkaa.
Ei kannata sitten ilmoittaa, että siivouskohde oli hankala, tyyliin oksennusta, kakkaa seinillä tai sairaalassa eristetty huone. Siivousfirma laskuttaa siitä työn tilaajaa esim 30 euroa, mutta likaisen työn tekijä eli siivooja saa ehkä Palkkaan lisää euron ja 50 senttiä.
Siivoan opiskeluiden ohessa, en tosin pk-seudulla. Aikoinaan siivosin hetken Helsingissä juuri sinun ikäisenä. Tämä ei ollut kovin mukava kokemus: aikarajat mahdottomat (juosten joutui mennä loppupäivän), työkaverit tympeitä (eivät vastanneet mm. tervehdykseen) ja siivouskohde puiseva (eräs kulttuurirakennus, jossa joutui rapsuttelemaan satoja istuimia --> jatkuva köyristely ja selän kipeytyminen). Nyt siivoan pk-seudun ulkopuolella ja tästä kokemuksesta on pääosin hyvää sanottavaa. Työkaverit suurin osa ikäisiäni nuoria aikuisia (opiskelijoita), aikaa on riittävästi jopa ylimääräiseenkin puunaamiseen, kohteet ovat suurin osa jees (ravintoloita). Itse olen harvemmin missään yksin siivoamassa, joten on kiva, kun tauolla on turisemisseuraa. Sanoisin siis, että siivouksen mukavuus riippuu täysin siivottavasta kohteesta, työkavereita ja siivousyrityksen käytännöistä (aikarajat yms.), mitään yleistä totuutta alasta ei liene olemassa :--) Ai, ja itse en ole kyllä huomannut, että minuun suhdauduttaisiin siivoojana jotenkin alentavasti. Siivojan pitää _itse_ osata arvostaa työtään siivoojana, niin ei tule tulkittua muita ihmisiä omasta alemmuuskompleksista käsin.
Luonteen kestolla varmaan tarkotetaan sitä, että joidenkin mielestä se voi olla vähän noloa. Ja ettei ole aina helppoa, riippuu tietty vähän kohteesta! Just joku kaupan lihatiski tai ihmisen ulosteiden siivoaminen vaatii kyllä luonnetta, uskaltaisin väittää :D
A) Kyllä.
B) Kun minä pari vuotta sitten siivosin toimistoja, 19-vuotiaana, sain tosi mukavaa kohtelua ihmisiltä. Ujouteni takia se oli joskus jopa häiritsevää, kun halusin olla vain huomaamaton.
C) Rentoja ja mukavia. Joillakin työpaikoilla työkavereita ei näe paljoakaan.
Jos haluat ihan uran siivoojana, kannattaa jonkin aikaa tehdä hommia ja sitten mahdollisesti perustaa oma yritys. Kouluttautumalla saat enemmän palkkaa.
Työ riippuu todella paljon siitä, millaisessa firmassa olet ja millaisia kohteita siivoat. Toisissa tehdään yksin, toisissa parityönä. Toisissa joutuu kohtaamaan useinkin asiakkaita, toisissa ei lainkaan. Toiset paikat voivat olla todella ikäviä ja likaisia ja raskaita, mutta jotkus taas ovat tosi kevyitä ja helppoja. Ja työajat tietenkin vaihtelevat, itse olen ollut sekä osa-aikaisena että kokopäiväisenä, sekä ilta-, että aamutyössä. Näistä kaikista asioista tietenkin kannattaa ottaa selvää ennen kuin paikkaa hakee tai viimeistään haastattelussa sitten kysellä, ja päättää että sopiiko se itselle ja onko valmis siihen. Perus siivousduuniin, kuten toimistosiivoukseen tms., pääsee yleensä ilman koulutusta tai edes kokemusta. Mutta vaativampiin, esim. siihen sairaalasiivoukseen, saatetaan vaatia laitoshuoltajan koulutus tms. Kannattaa kokeilla siivoustyötä, ja jos tuntuu että viihdyt siinä niin sitten on helppo kouluttautua siihen, ja päästä ehkä pikkuisen parempiin paikkoihin ja paremmille palkoillekin kenties. Siivoustyö on harmittavan usein aliarvostettua, mutta kyllä onneksi vastaan tulee niitäkin asiakkaita jotka ovat oikeasti kiitollisia :)
Olen juuri sinun ikäisenä työskennellyt rakennussiivoojana, ja myöhemminkin satunnaisesti käynyt työmailla, kun ystäväni on alan yrittäjä ja olen autellut urakoissa. Minusta se oli ihan mukiinmenevää hommaa, sopivan fyysistä, ei vaadi kummoista ajatustyötä vaan voi uppoutua ajatuksiinsa, on jonkin verran vaihtelua jne. Karkeasti jakaen on kahta hommaa: raivausta, eli keskeneräisessä kohteessa rakennusjätteen keräämistä, lakaisemista, roskikseen roudaamista ja rakennuspölyn imurointia. Toiseksi on loppusiivousta, eli valmiit kohteet siivotaan lattiasta kattoon luovutuskuntoon. Silloin pyyhitään pintoja, poistetaan maalitahroja, pestään ikkunoita, hinkataan kaakelien saumoja, luututaan lattioita jne. Joskus on inhottavia hommia, jos vaikka patterien rakoihin on päässyt saumauslaastia tai maalari on roiskinut maalia minne sattuu. Sellainen voi olla turhauttavaa, jos kaipaa vaihtelua. Samoin isolla työmaalla voi joutua päivästä toiseen vaikka vaan imuroimaan tai pesemään satoja ikkunoita.
Minusta rakennustyömailla on keskimäärin mukavaa porukkaa, ja koska suurin osa on miehiä, he yleensä kunnioittavat naisia ja ovat siivoojia kohtaan todella mukavia ja avuliaita. Tietysti se, että tekee oman osansa työstä hyvin ja on itsekin avulias, tuo sen kunnioituksen. Raksalla yhteistyö on tärkeää, ja esim. sähkömies tai maalari ei pääse tekemään omia hommiaan, jos paikat eivät ole siistejä. Ehkä siivoojia juuri siksi arvostetaan rakennuksilla, koska kaikkien muiden on helpompi tehdä omat työnsä jos siivooja(t) tekee työnsä tehokkaasti ja kunnolla.
Rakennuksilla normaali työaika on 7-15.30, ja palkka on vähän parempi kuin tavallisilla siivoojilla. Vaihtelee kyllä jonkin verran. Ahkeraa arvostetaan ja voidaan maksaa vähän enemmän. Ylitöitä on usein mahdollista tehdä, kun loppusiivouksissa on tiukat aikataulut. Työmaat ovat milloin missäkin, joten oma auto on eduksi.
Raskasta työtä. Voi alkaa paikat vihotteleen, esim. selkä. Itsellä meni ranteet hajalle siinä hommassa.
Itsekkään en siivoa pk seudulla. Oon siivonnu n. 2 vuotta kauppaa maanantaista lauantaihin yksin. Työ on kiireellistä ja välillä todella puuduttavaa. Ylitöitä en saa tehdä , koska siitä ei makseta. Mitä täälä siivonnut on niin ihmiset ei välitä hevon p******a. Muutenkin kaikki paska pitää ottaa vastaan mitä tulee ,vaikka siivoat niin tunnollisesti kuin osaat. Tässä ei myöskään rikastu. Koulutusta ei minulla ole vaan mut on opetettu. Ammatti tämäkin , mutta jotkin eivät vaan ymmärrä , että raskasta myös. Aiva ok ,mut ei oo mun unelma duuni.
Teen siivoustyötä yhdellä isolla metallipajalla ja tykkään kohteesta. Vaikka työ on raskasta, niin porukka siellä (miesvaltainen työpaikka) on tosi mukavaa ja huumorintajuista. He myös arvostavat työtäni ja pitävät minusta. Työ on niin fyysistä, että ylimääräisiä kiloja ei pääse kertymään! :)
Koskaan ei ole v*tuttanut mennä töihin, siellä kun on aina iloisia naamoja vastassa. Työilmapiiri vaikuttaa paljon omaan jaksamiseen.
ei siivous pidä hoikkana, oon nähnyt kymmenittäin ylipainoisia keski-ikäisiä siivoojatanttoja. kulkevat happaman näköisenä.
Työskentelen tällä hetkellä pk seudulla siivoojana, minulla on päivässä 5 kohdetta siivottavana, ja se on ihan armotonta juoksua, sillä mulla ei saa missään nimessä mennä ylitöiksi kun vuokrafirma laskuttaa siitä suuria summia pomolta, minulla ei myöskään ole taukoja ollenkaan(bussimatkat kohteisiin on kai tavallaan mun tauot) Työ on todella raskasta, eikä siitä saa juuri ollenkaan kiitosta.Palkka on yksi iso vitsi, ja vapaapäivät ovat aika vieras käsite, jos vapaata saat joudut silti tod.näk töihin. Yritän parantaa työntekoani jatkuvasti, mutta joka päivä keksitään jotain mistä valittaa.
En suosittelisi kenellekkään mennä siivoojaksi edes vähäksi aikaa, koittakaa kaikin keinoin löytää ensin jotain muuta työtä, en toivo tällaista työtä kenellekkään!
T.3kk siivonnut ja loppuunpalanut.
Vierailija kirjoitti:
ei siivous pidä hoikkana, oon nähnyt kymmenittäin ylipainoisia keski-ikäisiä siivoojatanttoja. kulkevat happaman näköisenä.
Osa näistä delegoi omin päin raskaat hommat nuoremmille.
Minä olen pullea ja kuljen silti kasvot hymyssä..vähintäänkin peruslukemilla..enemmän näkee nuoria siivoojia naama happamana
No en työskentele pk-seudulla mutta olen myös aika nuori. Teen siivoustyötä opiskelujen ohessa, ei ole siis mitään kutsumusta alalle.. :D
Olen eräässä ruokakaupassa tämmöinen palvelutiskin astiahuoltaja. Eli tiskaamista, palvelutiskin pintojen puhtauden ylläpitäminen, lihakoneiden puhdistaminen (nam....), yms. En tarvinnut mitään koulutusa, työhön koulutettiin. Samassa kaupassa on myös ihan myymäläsiivooja.
Itse en koe että minua syrjittäisiin tai oltaisiin sillein "no oot vaan siivooja". Sovin oikein hyvin joukkoon :D Ehkä itseä vähän "hävettää", mutta jonkunhan ne työt on tehtävä! Onhan se rankkaa ja palkka on jotai 9,50/h +lisät.
Ihan hyviä kokemuksia on itsellä ollut! En ole missään isossa firmassa vaan pienyrityksessä eli olen myös aika "läheinen" pomoni kanssa. Kannattaa kokeilla jos luonne sen kestää :)