Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakoinnistani :(

Vierailija
27.11.2008 |

Hienoa että olet lopettanut! Hyvä juttu vauvan ja myös itsesi takia. Onnittelut! Itse poltin raskauden alussa joitakin tupakkeja mutta sain lopetettua pian, koska olin vähentänyt jo ennen raskaaksi tuloa. Eihän sitä tiedä onko tupakointisi aiheuttanut vauvalle jotain, se huomataan tod. näk. kunhan vauva syntyy. Älä kiusaa itseäsi miettimällä tätä asiaa, koska se ei enää mihinkään muutu. Ole tyytyväinen siihen että sait lopetettua! :)

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi ON riski vauvalle, riippumatta siitä mitä Musta tuntuu- vähättelijät 70-luvun kokemuksineen väittävät.

Tupakoijan lapsi lihoo helpommin. Eikä nyt kyse ole vain niista varhaislapsuuden vuosista, vaan koko elämästä eteenpäin.

Älykkyysosamäärä on pienempi. Eihän ne erot isoja ole, mutta siinä vaiheessa kun lapsesi jää yhden pisteen päähän unelmaopiskelupaikastaan, katso peiliin.

Kun lapsesi sairastuu 30-v astmaan, katso peiliin.

Kun poikasi vaimo tuskittelee, miksi lapsia ei ala kuulua, katso peiliin.

Kun lapsesi 60-vuotiaana saa sydäninfarktin ja menehtyy juuri ennen ensimmäisen oman lapsenlapsensa syntymää, äidin tupakointi voi siinäkin olla perimmäisenä syynä.

Turha siis kuunnella noita "minun lapseni on ihan terve vaikka poltin koko raskausajan ja vielä sen jälkeenkin" -tyyppejä. Riskit ovat olemassa, mutta sinun elinaikanasi ne eivät vielä välttämättä näy.

Mutta ap, onnittelut sinulle! Lapsesi saa nauttia ainakin savuttoman lapsuuden.

Vierailija
2/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakointi ON riski vauvalle, riippumatta siitä mitä Musta tuntuu- vähättelijät 70-luvun kokemuksineen väittävät.

Tupakoijan lapsi lihoo helpommin. Eikä nyt kyse ole vain niista varhaislapsuuden vuosista, vaan koko elämästä eteenpäin.

Älykkyysosamäärä on pienempi. Eihän ne erot isoja ole, mutta siinä vaiheessa kun lapsesi jää yhden pisteen päähän unelmaopiskelupaikastaan, katso peiliin.

Kun lapsesi sairastuu 30-v astmaan, katso peiliin.

Kun poikasi vaimo tuskittelee, miksi lapsia ei ala kuulua, katso peiliin.

Kun lapsesi 60-vuotiaana saa sydäninfarktin ja menehtyy juuri ennen ensimmäisen oman lapsenlapsensa syntymää, äidin tupakointi voi siinäkin olla perimmäisenä syynä.

Turha siis kuunnella noita "minun lapseni on ihan terve vaikka poltin koko raskausajan ja vielä sen jälkeenkin" -tyyppejä. Riskit ovat olemassa, mutta sinun elinaikanasi ne eivät vielä välttämättä näy.

Mutta ap, onnittelut sinulle! Lapsesi saa nauttia ainakin savuttoman lapsuuden.

Äiti voi siis syyttää itseään kaikesta hamaan loppuun saakka, viis vaikkapa lapsen omista elintavoista. Jos lapsi kuolee 60-vuotiaana, niin siitäkin voi syyttää äitiä, mitä sitten, jos lapsi nyt on itse vetänyt roskaruokaa 50 vuotta, polttaa tupakkaa ja on alkoholisoitunut, äidin tupakointi sen lapsen tappaa 60-vuotiaana.

Hienoa, mäkin voin siis syyttää äitiäni mm. konjakkiryypyn ottamisesta.. siksi mä en varmaan osa matematiikkaa ja olen allerginen. Hienoa, että löytyi joku, jota syyttää :) .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siis edellisen viestin kirjoittaja. On mulla omakin lehmä ojassa, nimittäin olin pari vuotta sitten raskaana ja sairaalloisen ylipainoinen. Olisin voinut joo laihduttaa ennen kuin tulin raskaaksi. Se oli vaikeaa enkä onnistunut. Hoikka veljeni vaimo kertoi lukeneensa, että runsas ylipaino lisää mm. vauvan riskiä kuolla synnytyksessä ja riskiä joutua tehohoitoon. Hän jopa linkitti mulle tuosta tutkimuksesta. Tiesin, että ylipainoni oli riski. Olin siitä tosi ahdistunut ja häpesin itseäni.

Ja niin kävi, että vauvani joutui teho-osastolle :( . En tiedä johtuiko se epäsuorasti mun ylipainosta.. syy oli vaikea raskausmyrkytys, johon ylipaino altistaa.. eli ylipainoni oli riski vauvalle. Arvaatte varmaan, miltä tuntui, kun veljen vaimo tuli katsomaan minua "mitäs minä sanoin"-ilmeellä.

Voin kertoa, ettei tuo syyllistäminen auttanut minua eikä vauvaa. Vihasin itseäni ja läskejäni ja sairastuin synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Vauva toipui. Ehkä voin katsoa koko loppuelämäni peiliin joo, koska lapsella saattaa olla jotain ongelmaa osittain minun takia. Mutta ei liene lapsen etu, että loputtomiin kieriskelen syyllisyydessä?

Vierailija
4/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
5/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin tuskailin kolmannen kanssa tupakoinnin lopettamista. Sain kuitenkin lopetettua rv 12 vihdoin. Heti ekan ultran jälkeen vauva oli niin todellinen että sen voimalla lopetin heti. Aiempien kahden kanssa ei ollut mitään vaikeuksia lopettaa heti kun testi näytti plussaa enkä ymmärrä miten se olikin niin vaikeaa kolmannen kanssa. Toivottavasti sinä saat lopetettua pysyvästi. Itse olen jo kolmannen kerran sortunut uudelleen ja harmittaa.

Kaverilleni sanoi synnytys- ja naistentautien lääkäri aikoinaan että vaikka lopettaisi 5 tuntia ennen synnytystä niin siitäkin on hyötyä vauvalle. Eli ole iloinen että sait lopetettua jo nyt!

Vierailija
6/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ihmiset kehtaa polttaa maha pystyssä toisten nähden. Miten teidän moraali antaa periksi moisen?

t: plussaan lopettanut

Vierailija
7/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten ihmiset kehtaa polttaa maha pystyssä toisten nähden. Miten teidän moraali antaa periksi moisen?

t: plussaan lopettanut

Tupakka on voimakkaampi huume kuin extasy, LSD tai kannabis. Vaatii oikeasti töitä, jotta siitä pääsee eroon.

Vierailija
8/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai mistä, mutta minulla on tosi huono ääreisverenkierto. Sormet ja varpaat aivan jäässä. Nytkin tuntuu, että sais olla lapaset kädessä ja sisällä lämmintä 22 astetta.. Äidin poltteluhan heikentää lapsen ääreisverenkiertoa..

Vierailija
9/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai mistä, mutta minulla on tosi huono ääreisverenkierto. Sormet ja varpaat aivan jäässä. Nytkin tuntuu, että sais olla lapaset kädessä ja sisällä lämmintä 22 astetta.. Äidin poltteluhan heikentää lapsen ääreisverenkiertoa..

Ei tuota ole tieteellisesti ainakaan todistettu. Toisilla on luonnostaan huono ääreisverenkierto, myös minulla, vaikkei äitini ole koskaan tupakoinut. Nimim. nenä, sormet ja varpaat aina jääkylmät .. liikunta auttaa :)

Vierailija
10/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitäköhän hyötyä siitä on että lopettaa 5 h ennen synnytystä? Käytännössä kun supistukset alkaa?

Eikö lapsi ole kehittynyt siihen päästessä ja saanut KAIKKI ne raskasmetallit ja sonnat jo kitusiinsa?

1 tupakka velloo 12 h lapsivedessä ja lapsi juo sitä törkyä kun ei ole parempaakaan. Mitä enempi polttaa, sitä paskasempaa lapsivettä.

Jos tupakkaa kiskoo 5 h ennen synnytystä niin arvaas itkeekö lapsi maitoa vai röökiä?

Ei tälläsien kanssa tosiaan voi päätä taputella. Te olette aikuisia ja vastuussa siitä sikiöstä jo ennen synnytystä.

Jos ei 70- luvulta mitään muuta tässä keksi niin sen että hedelmöinti on laskussa. Ja tupakka vaikuttaa sikiön hedelmällisyyteen.

Sinä sen tupakan sytytät. Joten olet siitä myös vastuussa mitä tupakka tekee lapsellesi.

Kamalaa kun ei tunnu kiinnostavan; itse ainakin otan itselleni pariksi päiväksi naksuja kuin työnnän myrkyt lapseeni. Mutta jokanen tavallaan.

Vierailija
11/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitäköhän hyötyä siitä on että lopettaa 5 h ennen synnytystä? Käytännössä kun supistukset alkaa?

Eikö lapsi ole kehittynyt siihen päästessä ja saanut KAIKKI ne raskasmetallit ja sonnat jo kitusiinsa?

1 tupakka velloo 12 h lapsivedessä ja lapsi juo sitä törkyä kun ei ole parempaakaan. Mitä enempi polttaa, sitä paskasempaa lapsivettä.

Jos tupakkaa kiskoo 5 h ennen synnytystä niin arvaas itkeekö lapsi maitoa vai röökiä?

Ei tälläsien kanssa tosiaan voi päätä taputella. Te olette aikuisia ja vastuussa siitä sikiöstä jo ennen synnytystä.

Jos ei 70- luvulta mitään muuta tässä keksi niin sen että hedelmöinti on laskussa. Ja tupakka vaikuttaa sikiön hedelmällisyyteen.

Sinä sen tupakan sytytät. Joten olet siitä myös vastuussa mitä tupakka tekee lapsellesi.

Kamalaa kun ei tunnu kiinnostavan; itse ainakin otan itselleni pariksi päiväksi naksuja kuin työnnän myrkyt lapseeni. Mutta jokanen tavallaan.

Aika paljonkin hyödyttää, jos lapsen imetysaika on savuton ja hän välttyy kokonaan passiiviselta tupakoinnilta! Järkeä saa käyttää. Hedelmällisyys on laskussa ja yksi syy on tupakointi (laskee hedelmällisyyttä n. 30%) mutta kyllä myös muut kemikaalit, ihmisten huonontuneet elintavat, ylipaino jne. vaikuttaa. Jos ap on lopettanut, mikä saattoi olla hänelle vaikeaa, en ymmärrä, miksi häntä pitäisi vielä syyllistää?

Vierailija
12/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulis sit tupakoivansa piilossa muiden katseilta.

t: se plussaan lopettanut

Vierailija
13/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

luulis sit tupakoivansa piilossa muiden katseilta.

t: se plussaan lopettanut

kuinka moni polttaa salaa? Tiedän yhden ainoan, joka on polttanut raskaana ja hän teki sen visusti piilossa. Sikiön kannalta on yksi ja sama, polttaako piilossa vai ei

Vierailija
14/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuomitsemista tupakoinnistani (joohan?)

synnytän 11 viikon päästä ja pääsin vasta nyt tupakasta eroon.

Tiedän, että ois pitänyt päästä jo aiemmin, mutta mulle kävi nyt näin.

Vauva on tosi aktiivinen ja liikkuu paljon ja on eilisen ultran mukaan oikean kokoinen ja veri virtaa hyvin ja lääkärin mukaan kaikki hyvin.

En tahdo tuomioita keltään vaan iloita, että vihdoinkin edes nyt sain lopetettua! Parempi sekin, kun ei milloinkaan.

Tahtoisinkin vain tietää, että onko täällä muita näin "myöhään" lopettaneita tai äitejä, jotka ovat polttaneet koko raskausajan? Jotenkin mielessä kummitelee, että vauva on jollain tapaa vammautunut tai muuten epänormaali, kun olin näin idiootti ja poltin...Onko siis kohtalotovereita?

Vierailija
15/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

silloin 70- 80-luvulla äipät poltti raskaana+imettäessään kuin korsteenit...sisällä tai ulkona,ei mitään väliä!Tuskinpa se vauvasi nyt on vammautunut...esim.oma äitini poltti jokaisessa raskaudessaan niin ihan normaaleita ollaan!Itse en ole polttanut ollenkaan koskaan!

Vierailija
16/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on korsteeni? Oon kuullut ennenki puhuttavan, mutta nyt huomasin etten edes tiedä mistä puhutaan... :)

Vierailija
17/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo siis vauva on koko ajan ultrassa ollut normaalin kokoinen, liikkuu normaalisti ja napaverisuonissa virtaa veri normaalisti. Silti syytän itseäni.

Kohtalotovereita tietty kaipaisin, sillä en kai ole ainut, joka on näin tyhmä ollut?

Vierailija
18/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

korsteeni on tässä yhteydessä himohiisaja:)

Vierailija
19/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on korsteeni? Oon kuullut ennenki puhuttavan, mutta nyt huomasin etten edes tiedä mistä puhutaan... :)

Vierailija
20/28 |
27.11.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikkoja nyt 17+ ja yhä tupakoin. Olen kyllä vähentänyt ja poltan jokaisesta savukkeesta vain muutaman tömssyn. Kukaan ei onneksi ole töissä tuominnut ääneen ja neuvolassakin ovat ymmärtäväisiä. Jään lomalle parin viikon kuluttua, eli pääsen pois työpaikan stressaavasta ilmapiiristä, ja tavoite on jättää tupakka siinä vaiheessa pois. Tiedän muuttuvani täydelliseksi hirviöksi ensimmäisten viikkojen aikana, ja tämä on asia mitä pelkään. Koko ajan toki tunnen huonoa omaatuntoa tupakoinnista.

Ole iloinen, että pääsit eroon. Yritetään molemmat pysyä siitä myrkystä erossa myös synnytyksen ja imetyksen jälkeenkin, eikös vain!!

Voimahalauksia sinulle ja onnea loppuodotukseen :-)