Miehen ja vaimon roolit perheessänne?
Meillä on todella perinteinen jako.
Mies tuo rahat, ja hoitaa raha-asiat, ja tekee suuret päätökset perheessämme.
Minä vaimona hoidan kodin ja lapset ja otan asioista selvän, kerron mielipiteeni miehelleni ja keskustelemme asioista, mutta odotan hänen tekevän lopulta isot päätökset puolestani. Minä sitten toteutan asiat paitsi jos kyse on raha-asioista jotka annan suosiolla mieheni hoitaa. Hän osaa ne paremmin, tinkimiset ja tietää paremmin kaikki lakipykälät.
Kommentit (3)
paitsi sukupuolet toisinpäin. Minä teen yleensä lopullisen päätöksen isoista asioista, kun olemme keskustelleet (asunnot, autot, sijoitukset jne), ja mies hoitaa yleensä pienemmän asiat. Minä myös olen enemmän toteuttamassa noita isompia hankintoja käytännössä.
Sen sijaan mies hoitaa enemmän huonekalujen hankinnat, vaikka yhdessä puhummekin niistä. " Miehisistä" asioista hän tosin hoitaa käytännössä kaiken kodin elektroniikkaan liittyvän.
Tulomme ovat aika tasan.
Muuten on aika perinteiset roolit, mä hoidan tällä hetkellä lapsia ja kotia, mies firmansa.
Meillä molemmat käy töissä ja tuo rahaa talouteen lähes 50/50. Raha-asioista päätetään yhdessä: siis isot hankinnat ja lainat. Pienemmissä hankinnoissa kumpikin tekee ostopäätökset itsenäisesti, kumpikin luottaa toisen arviointikykyyn ja siihen, että perheen etu tulee ensin.
Muissakin asioissa päätökset tehdään yhdessä. Minä hankin meillä yleensä enemmän tietoa ja " esittelen" asian miehelle ja yhdessä päätetään, mitä tehdään. Meillä on myös sellainen periaate, että sen mielipide ratkaisee ristiriitatilanteissa, jolle asia on tärkeämpi. Eli jos on vaikka erimielisyyttä autoon liittyvästä asiasta, niin miehen mielipide painaa enemmän (koska hän tietää niistä enemmän ja asia hänelle tärkeämpi) ja jos taas asia koskee vaikkapa olkkarin maalausta, niin minun mielipide on ratkaiseva.