Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljonko teillä muilla menee elintarvikkeisiin tai ruokaan rahaa kuukaudessa?

13.03.2008 |

Hei,

törmäsin äsken jossain netissä keskusteluun, jossa perheenäiti kertoi että heidän perheellään (kaksi aikuista ja yksi lapsi) menee kuukaudessa ruokaan vajaa 150 euroa! Kauhistuin, sillä meidän perheellä (kaksi aikuista, vauva ja yksi kouluikäinen kaksi viikonloppua kuukaudessa) menee ainakin 350 euroa, vaikka kuinka yritän tehdä kauppalistaa, suunnitella viikon ruuat etukäteen, katsoa mitä kaapeista/pakasteesta löytyy yms. Tosin tämä meidän kuukausimeno sisältää myös muut elintarvikkeet (pesuaineet, vaipat silloin tällöin - käytämme myös kestovaippoja - vessapaperit yms.), mutta silti ero on mielestäni hurjan suuri!

Kysyisinkin siis vähän teiltäkin, paljonko teillä muilla menee kuukaudessa ruokaan tai elintarvikkeisiin. Itseäni kiinnostaa tämä jo siksikin, että pitäisi alkaa miettiä jäänkö pidemmäksi aikaa kodinhoidontuelle vai täytyykö palata töihin tienaamaan ruokarahoja, jos siis en saa taloutemme ruokamenoja kuriin...

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 6 henkinen perhe. 2 aikuista ja 4 alle 10-vuotiasta lasta! Meillä menee kuukaudessa noin 300 euroa ruokaan. Mutta minä teen ihan kaiken itse ja joskus on kahtena päivänä samaa sapuskaa jos edellispäivänä jäänyt tähteitä. Olen tosi tarkka ruokaostoksilla...otan melkein aina halvinta ja keräilen tarjoustuotteita! Tietysti sitten jos on juhlia ja synttäreitä niin ruokalaskukin nousee sen mukaan.

Vierailija
2/14 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuohon " ruokaan" on laskettu myös vessapaperit ja pesuaineet, siis perusruokakaupasta ostettavat ostokset (ei kuitenkaan vaippoja). viime vuoden keskiarvo oli 800 euroa noihin, ja lisäksi vielä n. 150e kuussa ulkonasyömiseen (miehen lounaita, työreissujen syömisiä, koko perheen ulkona syömistä). Vanhin lapsista 10v, nuorin 6kk. Mies syö lounaan töissä, kaksi koululaista koulussa, muut kotona. Lisäksi minulla oli keväällä yjksi hoitolapsi.

Aika paljon vaikuttaa ruokamenoihin käyvätkö molemmat vanhemmat töissä ja syövätkö lapset päiväkodissa, vai ruokitaanko koko perhe kotona (+ työssäkäyvällä eväät). Ja tietysti tehdäänkö alusta alkaen, vai syödäänkö eineksiä. Itse en juuri tarjousten perässä juokse, mutta kaupassa valitsen hinnan perusteella kyllä. Joskus eineksiä, viikottain herkkuja, enkä juurikaan leivo (paitsi nyt taas ollessani munattomalla/maidottomalla).

Vähän tästä voisi nipistää, mutta koska kaikki ruoka pitää ostaa kaupasta (no, metsän marjoja lukuunottamatta), niin ei kauhean paljon. Voisin toki leipoa enemmän, mutta aika ei oikein riitä tai mieluummin vietän sen ajan sitten muulla tavoin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
13.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jokin aika sitten kaikki menomme säästämällä kaikki kauppa ja kioskikuitit. Samoin kuin ulkonasyömisistä sekä auton tankkauksesta ja myös kaikki maksetut laskut. Tämä oli hyvin avartava kokemus, rahaa meni uskomattomiin asioihin...

Vastatakseni esittämääsi kysymykseen, niin ruokamenomme oli n. 300-350¿/kk riippuen vähän kuukaudesta. Tässä oli mukana myös pesuaineet, vessapaperit, vaipat (osittain myös kestoilla) yms marketeista ostettavat tuotteet. Joskus saattoi olla myös jotain pientä vaatetta pojalle.

Sitten aina välillä kävin kuitit läpi ja etsin niistä kaiken turhan, 50-80¿/kk olisi pystynyt helpostikkin säästämään, kun olisi jättänyt vaan jotain ostamatta. Kannattaa kokeilla vaikka lyhyen aikaa!

Vierailija
4/14 |
14.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

MEillä menee noin 800 euroa/kk, joskus enemmänkin. Kolme lasta, äiti, isä ja kaksi kissaa. Lisäksi tuohon sisältyy kahden hoitolapsen ruuat. Summa sisältää myös kaikki pesuaineet, pölypussit, askartelutarvikkeet, vessapaperit, hehkulamput, paristot ja muut taloustarvikkeet koska ostamme kaikki samasta S-marketista. Syömme kaikki ruuat kotona, eli ei lisäksi ruokalakuluja tms. Mieskin käy kotona syömässä päivällä. Ruuan osuutta on vaikea erotella tuosta, mutta kyllä aika iso summa menee. Syömme paljon kasviksia ja hedelmiä, ne on tosi kalliita verrattuna eineksiin. Rahaa ei kuitenkaan mene viinaan, tupakkaan tms, karkkiin kylläkin.

Vierailija
5/14 |
21.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 5 henkinen perhe. Rahaa menee n.350-400¿ kk. Luulen että meillä tuohon summaan vaikuttaa se, että pääosin pyritään tekemään ruoka alusta asti itse ja kaupassa käyn vain kerran viikossa tarkkaan ostoslistaa noudattaen. Tietty maitoa joudutaan " tankata" useammin.

Onko kukaan kiinnittänyt huomiota kuinka kauheasti ruuan hinta nousi vuoden vaihteessa? Järkytys oli aika suuri vuoden ekoilla kauppareissuilla...

6/14 |
24.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin itselläni on keliakia ja gluteenittomat tuotteet maksavat todella paljon. Ostan samoja makaroneja ym koko perheelle koska muuten niitä päätyy kuitenkin omalle lautaselleni. Mieheni syö töissä mutta me muut kaikki ruuat kotona.

Summaan sisältyy kaikki Prismasta saatava, eli vaipat yhdelle ym. OStan joskus (aika usein) itselleni lehden tai lapsille lukemista. Mutta olisi varmaan säästämisen paikka

Vierailija
7/14 |
29.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... ja ruokakulut n.700¿/kk. Meillä kolme vanhinta ovat koululaisia ja syövät siis lounaan koulussa, mutta syövät kyllä vielä toisen lämpimän aterian kotona. Nuorin lapsista on 9kk ja hänelle ostan jonkin verran valmiita hedelmäsoseita tms., onneksi hänkin kohta saa siirtyä samaan ruokaan muun perheen kanssa. Kotona päivisin on myös tyttö 3,5v.

Tuohon summaan sisältyvät siis pesuaineet, vaipat yms. ja perheeseemme kuuluu myös koira (pieni sellainen :) sekä 3 häkkieläintä). Kaupassa käydessäni katson kyllä hintoja, mutta viikonloppuisin syödään yleensä jotain vähän kalliimpaa kuin arkisin. Teen ruuat yleensä aina itse ja meillä myös leivotaan suht usein. Herkkuja tulee silti ostettua myös kaupasta, joskus useammin, joskus harvemmin. Siinä olisi ehkä säästönpaikka.

Ja se vielä pitää lisätä, että koska meillä on perheessä yksi jäsen, joka on täysin laktoosittomalla ruokavaliolla, joudun käyttämään ruoanlaitossa aina laktoosittomia tuotteita, jotka ovat jonkin verran kalliimpia kuin tavalliset. Samoin laktoositon maitolitra on kalliimpi kuin tavallinen.

Varmasti aika keskivertoa on siis meidän kulutuksemme, mutta se mitä ihmettelen usein nykyään, on se, että markka-aikana meillä ei ikinä olisi mennyt yli 4000 markkaa/kk kauppaan! Pötypuhetta siis mielestäni on se, että hinnat eivät ole eurojen myötä muuttuneet.

Vierailija
8/14 |
01.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen luullut itseäni pihiksi ruokakaupassa, mutta näköjään olen jotain ihan muuta ;) Eli meillä on vanhemmat ja 2 lasta. Prismaan menee kuukaudessa 500¿-550¿. Sisältää sitten kyllä ihan kaiken, mitä sieltä saa. Voi siis jossain kuussa olla vaikka joku pieni kodinkone, vaatteita, lahjoja tms. normaalin ruoan ja hygieniatarvikkeiden lisäksi.

Itse ostan tosi paljon -50% lihoja, aina jos niitä sattuu näkemään. Eineksiä käytetään äärimmäisen harvoin. Kasviksia kyllä paljon sekä kaikki pastat ja riisit täysjyvänä/runsaskuituisena. Mutta niistä en säästä, tässä menee terveys eurojen edelle.

Kauppalistalla (käyn kerran viikossa kaupassa) on normaalisti kasviksia, hedelmiä, juustoa, sulatejuustoa (ruoanlaittoon), tuorejuustoa (samoin), fetajuustoa salaattin, lihaa, kalaa, levitettä leivälle, leikkelettä (halvimmasta päästä), runsaskuituista pastaa, maitoa paljon, ehkä jugurttia, raejuustoa, hiutaleita puuroon, jauhoja tarpeen mukaan leivontaan, ltomaattimurskaa, tonnikalaa, anansta, eipää, näkkäriä, pakastealtaasta vihanneksia ja jäätelöä...

Mehuja ei osteta ollenkaan, vanukkaita ei osteta ollenkaan, kala tarjouksesta, lihat tosiaan monesti niitä -50%, juusto halvinta kilohintaa jne. Herkutteluun pakettijäätelöä ja yksi karkkipussi/vko. Minulle lisäksi saunasiideri, miehelle pari kaljaa. Nuo herkut on minusta ainoa mistä voitais tinkiä, mutta sitä ei tehdä =)

Ihan kaikessa mun omatunto ei anna siis ostaa vain hinan perusteella, sillä mielestäni mun pitää yrittää tarjota etenkin lapsille terveellistä ja hyvälaatuista ruokaa...

Tuon n. 500¿ lisäksi käydään ehkä joka toinen kk ulkona syömässä ja miehellä menee ehkä 25¿/kk työpaikan ruokiin (yleensä ottaa eväät kotoa). Itse syön töissä kotiruokaa, en ikinä syö ruokalassa. Lapset on 4 päivää viikossa päiväkodissa.

Vierailija
9/14 |
02.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulinpa minäkin itseäni taloudelliseksi ja järkeväksi ostajaksi, heh. Meillä siis vanhemmat+17v.,8v. ja 7v. lapset. " Ruokaostokset" käsittää meilläkin kaiken taloustavaran, pesuaineet ym. Ja kuukaudessa niihin yhteensä menee 500-600 euroa. Väistämättä, vaikka ostoksia kärryyn kerätessä koitan valita edullista/tarjouksia. Eineksiä ostan jonkin verran, mutta pääosin ruoka on tavallista kotiruokaa.

Lapset syövät kouluissaan, aikuiset eväät työpaikalla. Ulkona syömme noin kerran kuukaudessa, sekin lasten toivomuksesta usein Hese, Mäkkäri tai Rax.

Vierailija
10/14 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... perheessä 2 aikuista ja kolme lasta (5v, pian 4v ja pian 2v) ja ruokakauppaan menee noin 800e kuukaudessa. Tuohon siis sisältyy kaikki mitä Citymarketista saa eli pesuaineet, vessapaperit, yhden lapsen vaipat sekä joskus (harvoin) jokunen vaate lapselle sekä lehdet.

Mies syö lounaan töissä, me muut pääosin kotona kaikki ateriat. Teemme kyllä paljon itse, mutta emme varmaan säästä siinä kovinkaan paljon sillä (ei-suomalainen) mieheni tykkää kokata ja pääosin tekee oman maansa ruokia. Eli emme syö kovin paljoa niitä tavallisia " suomalaisia" ruokia (makaronilaatikko, jauhelihakastike, nakit tms).

Vierailija
11/14 |
07.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee kuukaudessa noin 200-250¿. Olemme nelihenkinen perhe, äiti, isä sekä 5v ja 2v lapset. Syömme pääosin luomuruokaa ja teen ruoan aika pitkälle itse. Jos lasken mukaan ravintolassa syömisen niin tulee ehkä 50¿ lisää. Asumme Saksassa.

Birdy

Vierailija
12/14 |
11.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen työtön rahaa ruokaa ja vaippohin kuussa 100e ostan halvinta ja teen kaiken ite. ei käydä ulkona syömässä.

Vierailija
13/14 |
24.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheeseen kuuluu 2 aikuista,3 ja 1 vuotiaat lapset. Rahaa ruokaa menee 500 euroa kuussa, tähän kuuluu kaikki esim. pesuaineet ja vaipat...

Vierailija
14/14 |
25.04.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee kuukaudessa aika tarkkaan 1000 euroa. Meillä on 8-henkinen perhe ja lapset 16v, 14v, 8v, 5v, 3v ja 2v. Itse teen lähes aina kaiken ruuan, koska 3v on moniallerginen, 6 ruoka-aineella elävä lapsi ja muilla on sitten yksittäisiä allergioita. Kolme lasta syövät koulussa yhden aterian ja kolme ovat kotona.

Tuo summa käsittää meillä myös kaikki pesuaineet ja vaipat yms. Ostokset on keskitetty s-ryhmään, suurimmalta osin Prismaan. Leivon aika paljon itse, joskaan en leipää.

Yksi iso tekijä ruokalaskussa on lasten ikä. Vielä 2 vuotta sitten meidän ruokalaskumme kuukaudessa oli 600-800e, sittemmin kaksi vanhinta poikaa on aloittanut kasvupyrähdyksen ja sitä ruuan määrää mikä noihin uppoaa!!!! Käytännössä meillä on kolme aikuista miestä kerran päivässä sapuskalla vaikka syövät koulussa ja töissä. Myös välipalalla menee helposti monta palaa leipää per poika. Minä itse syön paljon vähemmän :) Nyt en ole verrannut miten paljon ruuan hinnan nousu on vaikuttanut, varmaan nousee ruokalasku muutamalla kympillä kuukaudessa >:(