Mikä on hyvä ikäero lapsille?
Eli mikä olisi sellainen ikäero, että lapset viihtyisivät yhdessä? Esikoinen on nyt 6 kk ja syksyllä pitäisi aloittaa taas tosi rankka koulu, jota jäljellä 3 vuotta. Päivät ovat 8-17, tosin näinhän ne olisi töissäkin mutta koulu vaatii keskittymistä myös iltaisin. Haluaisin siis saada opinnot myös päätökseen, mutta onko 4 v ikäero lapsilla jo liikaa? Oma ikä ei ehkä ihan vielä tule vastaan, tai no mistä sitä ikinä tietää. Tuntuu tosi isoilta panokset..
Kommentit (6)
Osaksi siksi, että itselläni monta sisarusta, joiden kanssa vasta aikuisiällä on ruvettu pitämään yhteyttä. Aiemmin on ollut niin eri jutut.
Mulla on neljä vuotta eroa pikkusiskoon ja pienenä tapeltiin kaikesta mahdollisesta... Mutta lapsethan on erilaisia.
Esikoisen ja kuopuksen välillä on 5v - Ovat kuin paita ja peppu, halivat, suukottelevat, leikkivät ja nauttivat toisistaan. Keskimmäistä työntävät aina leikistä pois.
Lapset on nyt siis 6, 3 ja 1.
Eli sanoisin, että 4v voisi olla ihan hyvä ikäero, meillä ainakin 5v on osoittautunut paremmaksi kuin 3v.
Nuorempi on tosin aika pikkuinen vielä, en tiedä miten sitten isompana...
kaikki on loppupeleissä paremmin, jos vanhemmilla on ammatit ja työt, rahat riittää menoihin, eikä kukaan stressaa itseään tärviölle.
hyvä ikäero olisi 3 vuotta. Samaan aikaan ei olisi kahta aivan pientä, ja vanhemmat olisivat jo ehtineet " unohtaa" millaista se vauva-arki onkaan ;-) Minulle alkoi tulla vauvakuumetta, kun esikoinen oli 1,5 vuotias. Elämäntilanteeseen on tullut sellaisia juttuja, että esikoisen ja mahdollisen toisen lapsen ikäeroksi tulee enemmän kuin minun mielestäni ideaali ikäero. Eiköhän 4, 5, 6 tai x vuotta ikäeroa ole lopulta ihan hyvä, kun muutkin asiat ovat järjesteyksessä.
Uudelleen jos valitsisin, tekisin lapset 6 vuoden välein. Ehtisi jokainen olla ainokainen ja saada jakamatonta huomiota pikkulapsena.