loppuraskaus ja refluksi
Mitä kikkoja olette kokeilleet loppuraskauden aikana helpottaaksenne refluksitaudin oireita? Tuntuu, että ruoka kuin ruoka aiheuttaa välillä oireita, kirvelee kurkussa asti. Mitä muuta helpottamaan oloa kuin rennietä tai samarinia? Onko kukaan joutunut käyttämään varsinaisia lääkkeitä kuten somacia lopussa tai voiko refluksi tulla niin pahaksi, että synnytystä peräti käynnistellään?
Kommentit (7)
auttaa jonkin verran se että syö ainakin pari tuntia ennen nukkumaan menoa. Hampaidenpesun jälkeen (joka närästää ihan kauheasti) otan " yömyssyn" Gaviscon nimistä litkua (voi käyttää raskauden aikana, saa ilman reseptiä). Pääpuolen pitää tosiaan olla koholla ja itse olen nukkunut säkkituolin kanssa.. Siinä saa ihan ok asennon, vaikka ei se mitenkään mukava kaveri sängyssä ole. Yöllä jos herää närästykseen niin otan rennietä ja tarpeen mukaan päivälläkin..
Mulla menossa vasta rv30 ja kauhulla odotan loppumetrejä. Edellisessä raskaudessa sain jotain reseptilääkettäkin, joka auttoi jaksamaan loppumetrit. Refluksi on pirullinen juttu, varsinkin jos se vielä pilaa yöunetkin..:(
Annie
Noi tietysti on melko tuttujakin juttuja. Mulle sanoi lääkäri, että jos et millään pärjää loppuraskautta ilman lääkkeitä tai käsikauppalääkkeillä, niin ota sitten yhteyttä. Mutta tosiaan haluaisin välttää minäkin kaikkia voimakkaampia lääkkeitä ja myös minulla on viime raskaus mennyt kesken. Renniestä en kyllä yhtään tykkää, suu kuivaa rutikuivaksi ja se maistuukin pahalta. Samarinia mieluummin ottaisin vaikka ei olekaan minusta yhtä tehokas kuin rennie. Siinä kai vaan on suolaa joka ei taas oo hyväksi verenpaineen kannalta.
Mä olen laittanut myös tyynyjä monta, on hankala parisänkyä alkaa nostaa niin koholle, eikä kumppanikaan tykkäisi.
Onko siis toi Gaviscon litku apteekista? Onko parempaa teholtaan sinusta kuin rennie? Mulla varmaan sekin lisää oireita, että olen lyhyt ihminen ja maha on tosi iso ja nousee ylös. Sf mitta koko ajan yläkäyrällä tai jopa yli sen. Sitten mulla on refluksissa oireena myös huimaus, joka ilmeisesti liittyy verenpaineen vaihteluihin tai nousuun, kun on närästystä ja rintakipua niin silloin paineetkin on nousseet. Saapa nähdä mitä tässä keksii, ettei oireet veisi sairaalaan jossakin vaiheessa.
on litku jota saa apteekista. ei todellakaan hyvän makuista, mutta olen itse ainakin valmis mihin vaan että elämä helpottas (tietenkin vaarantamatta vauvaa!!) Gavisconia saa myös tablettina ja vaikuttaa pitemmän aikaa kuin Rennie, mutta ei minusta ihan niin hyvin toimi.
Mulla kanssa sf-mitta tosi iso, huitelee käyrän yläpuolella ihan reilusti,vaikka vauva ihan viikkojaan vastaava kooltaan. Siis masun " ylhäällä" oleminen pahentaa oloa.
Tsemppiä sulle (ja kaikille muille närästäjille..;)), onneksi vaiva vähä helpottuu vauvan syntymän jälkeen!!!!!
Annie
Mulle lääkäri sanoi, ettei Gavisconia just kannata käyttää raskaana. Siinä on raskasmetalleja ym. Mielummin jotain luonnollisempaa, kuten mangnesium-maitoa.
Ja mulle lääkäri, terkkari ja apteekin henkilökunta sanoi että voi hyvin käyttää.. Olen sitä siis huoletta käyttänyt ja toisillekkin suositellut! Erikoista että nämä " suositukset" voi vaihdella lääkkeissä ihan hirveästi. Enää ei tiedä ketä uskoisi..
Annie
Mulla ainakin se on tehonnut parhaiten, Rennieistä ja muista ei ole juurikaan ollut apua. Liekö sitten se paha maku, joka lisää tehoa... ;)
Työterveyslääkäri selvitteli sopivia ja suositeltavia närästyslääkkeitä ja hän sanoi, että Gaviscon on se, jota suositellaan käytettäväksi (olikohan HYKS vai TYKS joka ei muuta suosittelekaan). Metallit eivät kuulemma imeydy elimistöön. Gavisconista on kuulemma pitkäaikaista käytökokemusta eikä ole esiintynyt haitallisia seurauksia. Monenlaista ohjetta ja mielipidettä tai tietoa sitä todellakin on asiasta kuin asiasta.
Tsemppiä ja kestämistä ja toivottavasti myös joitain apukeinoja kaikille närästykseen!
pj78 25+2
Ei ole kokemusta loppuraskaudesta, mutta refluksista sitäkin enemmän (todella voimakasta oireilua aikanaan).
Itse lopetin lääkkeen (Omepratzol) syönnin heti kun sain tietää tästä raskaudesta. Lääkäriltä asiasta tiedustelin ja hän sanoi, että mikäli refluksini kanssa pärjää ilmankin, voin lopettaa/käyttää tarvittaessa, mutta että Omepratzolia uskaltaa syödä raskaana. Lääkeselosteessa taitaa kyllä vielä lukea, että keskustele lääkkeen käytöstä raskauden aikana lääkärisi kanssa, mutta minun lääkärini sanoi, että kyseisestä lääkkeestä on pitkäaikaista näyttöä, että ei ole pahaksi. Itse siis tosin päädyin lopettamaan, kun viime raskaus meni kesken - kaikki vähänkin mieltä askarruttavat asiat pois pois pois!
Raskauteni on nyt siis vielä aivan alussa (rv8), joten raskauden aiheuttamia vaivoja en vielä tiedä. Tosin nyt jo on närästys kovaa, johtuu se sitten raskaudesta tai lääkkeen lopettamisesta. Itselläni auttaa poltteeseen, että juon suht reilusti vettä. Ja kevyet ruoat on aina parhaita. Paprika, kurkku, sipuli, purjo - nuo pois. Ja tietysti nukkuminen pääpuoli reilusti kohollaan auttaa aivan varmasti, jos ei muuten niin ainakaan ruokatorvi ei " pala" niin herkästi!
Olikohan tästä nyt laisinkaan apua, oli vaan pakko vastailla kun huomasin refluksikohtalotoverin! Onnea loppuraskauteen ja toivottavasti olosi kohenee!!!