Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidinmaidon säilöjät hoi!?

Vierailija
12.03.2008 |

Kun pumppaatte yhden satsin maitoa niin pakastatteko sen heti vai annatteko vauvalle vielä saman päivän aikana sen pullosta? Mikä olisi paras tapa säilöä maitoa jos haluan kerätä sitä esim jotain tiettyä päivää varten kun vauva on esim isänsä kanssa pitempään? Maitohan säilyy jopa 8 vrk jääkaapissa, mutta kuitenkaan jääkaappikylmää ja vastapumpattua lämmintä maitoa ei pitäisi yhdistää...

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhdistä lämmintä ja kylmää vaan jäähdytän annokset ensin ja kaadan sitten samaan pulloon/pussiin. Jos kerään jotain tiettyä päivää varten niin pakastan pikkuhiljaa ja lopulta pumppaan vielä ko. päivän aamuna annoksen tai pari mitä säilytän jääkaapissa.

Vierailija
2/12 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

3vrk on ohje minkä mukaan minä elin... Esikoiselle pumppasin maitoa aika paljon, jääkaapissa säilytin ja annoin samana tai seuraavana päivänä. Pakastimeen ei mennyt yhtään, kun ei riittänyt. Jos olisin kerännyt sitä varten että olen pois jonain päivänä, niin pakastanut olisin..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidät sitä huoneenlämmössä sen aikaa kun olet pumpannut seuraavan satsin vai?

luin tuolta imetystukilistalta että ämaito säilyy huoneenlämmössä jopa 6 tuntia... en muista sitä tarkkaa aikaa kyllä.

aloitteleva ap =)

Vierailija
4/12 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai katsoinkohan nyt ihan väärin... =/ pitää vielä tarkistaa!

ap

Vierailija
5/12 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

pidät sitä huoneenlämmössä sen aikaa kun olet pumpannut seuraavan satsin vai?

luin tuolta imetystukilistalta että ämaito säilyy huoneenlämmössä jopa 6 tuntia... en muista sitä tarkkaa aikaa kyllä.

aloitteleva ap =)

Vierailija
6/12 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli keräsin maidonkerääjällä maitoa talteen, nostin kerääjän jääkaappiin ja kun oli kylmää, niin kaadoin muiden sinä päivänä kerättyjen maitojen joukkoon minigrip-pussiin. Päivän päätteeksi pussi pakkaseen.

Vierailija
7/12 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä todellakaan pidä paikkaansa. Katsopa vaikka Ainun " maitopusseista" joissa maitoa voi pakastaaa. " Äidinmaito säilyy jääkaapissa hyvän 1vrk."

Itse laitoin lypsetyn maidon mahdollisimman pian pakastimeen. Tai jos samana päivänä olin lähdössä ilman vauvaa jonnekin, säilytin sen ajan jääkaapissa maitoa.

Tarkistapa hyvä ihminen tuo maidon säilyvyysaika!

Vierailija
8/12 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jotenkin kaikkein helpointa tuntui olevan pakastaa maito pienessä minicrip pussissa. Ensin jääkaapissa jäähdytin maidon ja sitten jääkaappikylmän tavaran laitoin pakkaseen. Mutta en kyllä antaisi 6h huoneen lämmössä seissyttä maitoa vauvalleni (itse pidin maksimi aikana n 1h) enkä myöskään 6vrk jääkaapissa ollutta maitoa enää käyttänyt (max 3vrk)

Vierailija
9/12 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhdistät sitten ne kaksi (tai useamman) jääkaapissa jäähdytettyä annosta.

Vierailija
10/12 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuttipullo jääkaapissa, johon kerään päivän aikana maidot maidonkerääjästä. Eli: jäähdytän maidonkerääjässä jääkaapissa. Kun on jäähtynyt, kaadan tuttipulloon edellisten sekaan. Illalla kaadan koko satsin minigrip-pussiin. Siihen kirjoitan päivämäärän ja maidon määrän.

Jos pumppaan, niin ne laitan yleensä suoraan pakastimeen, mutta mä saaitn helposti pumpattua 1-2 dl joten paljon suurempia kerta-annoksia nyt ei kannata pitääkään.

Sulatuksen teen jääkaapissa näin: laitan minigrip-pussit jääkaappirasiaan sulamaan. Mulla on joskus auennut pussi ja maito valunut hukkaan.

Vierailija
11/12 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Huoneenlämmössä (25 C?) maito ei säily pitkään, vain 6-10 tuntia. Jääkaapissa (0-4 C?) maito säilyy jopa 8 päivää."

Kuulostaakin aika hurjalle tuo säilytysaika... =O Ymmärsinkö jotain väärin vai mikä tuossa on vialla?? Tällaiset aloittelijat uskovat kyllä tuota aika helposti...

ap

Vierailija
12/12 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä joudun aina öisin pumppaamaan ennenkun alan syöttään joten pakkaseen riittää maitoa ihan reilusti. muistat vaan et kylmää ja lämmintä maitoa ei saa yhdistää. ja kun pakkasesta sulattaa niin älä säikähdä, se voi haista ja maistua vähän erilaiselle kun tuore maito mutta on ihan kunnossa. pakkasessa säilyy n. 3kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme