Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Heips!

12.03.2008 |

Onko teidän mielestä normaalia kun 2v1kk lapsi ei juurikaan puhu, osaa muutamia sanoja oikein esim.kakka,auto,äiti,isi,hauva,kissa mutta muut on sitte aika epämääräisiä, traktori on rattori(ei sano r),puuro on puuo,karkki on kakkia,ymmärtää kyllä mitä mie puhun sille mutta ei itse puhu lauseita lainkaan. Ja potalla käyminen on vaikeaa, ennen kävi mielellään potalla ja teki tarpeensa mutta nyt on tullu ns.taantumisvaihe. Ei juuri ole ikäistensä kanssa, asutaan kaukana kaikesta ja nulla ei ole autoa niin on vaikea liikkua, käydään kyllä puistossa ja onhan siellä lapsia mutta eipä muuta. Kovasti luetaan kirjoja ja tehdään palapelejä mutta ei oikein osaa laittaa paloja oikein päin oikeisiin kohtaan. Meillä ei ole ollut vielä 2v neuvolaa, vasta huhtikuussa ja mietin että olisko jotain hyviä kikkoja opettaa lasta kotona, millasia virikkeitä kannattaisi olla jne..Poika lähtee kesällä toivottavasti tarhaan ja mie töihin siihen saakka että jään äitiyslomalle.

Kiitoksi jos joku viitsisi auttaa:)

Simppu p 01/06 ja masuasukki rv6+1

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttö on saman ikäinen ja vaikka sanoja on paljon (satoja) ja puhuu myös 3-4 sanan lauseita, useimmat sanat ovat vieläkin " väärempiä" kuin teillä. Tuntuu, että lähes joka sanassa on ainakin yksi kirjain väärä. ja useat sanat ovat kokonaan ihan vääriä. Käytiin neuvolassa pari viikkoa sitten ja tytön puhe oli kuulemma normaalilla tasolla.

Vierailija
2/3 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia tiedosta.. minä kun olen kova ressaamaan:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä myös 2v1kk poika, ja ihan pari kuukautta sitten rupes tulemaan sanoja. Ei vieläkään lauseita, mutta ymmärtää hyvin puhetta. Meillä ehkä kaksikielisyys hidastaa jonkin verran puhetta. Selkeiden kuvakirjojen lukeminen tuntuu edistävän sanojen oppimista, tän hetken lemppari on Tim-koiran seikkailut. Selkeitä kuvia, joista voi osoittaa ja nimetä esineitä. yhden tutun tytär alkoi puhua vasta kolmen vuoden kieppeillä, eikä siinäkään mitään vikaa ollut. Nykyään on sellainen räpätäti, että!

Eli en ota itse mitään paineita siitä, toiset oppii jo päälle vuoden ikäisenä puhumaan lauseita, toiset vähän myöhemmin. Enkä myöskään rankaise lasta siitä, ettei osaa sanoa sanoja vielä täydellisesti, kyllä ne oppii sanomaan sanat " oikein" ajan kanssa kun ei itse lässytä. Poika tykkää maistella sanoja ja tavuja, esim. vaihtelee tavujen paikkaa (MUM-MI, MIM-MU, MUUM-MI, MIIM-MU) hauskaa kuunneltavaa!