Elänkö minä mieheni siivellä?
Täällä kun aina puhutaan siivellä elämisestä... Olenko minä sellainen:
Olen äitiyslomalla osa-aikatyöstä (=päiväraha ei ole kauhean suuri) ja saan lapsilisät myös itselleni (3:sta lapsesta). Näistä rahoista ostan omat vaatteeni, lasten vaatteet ja ruuan sekä maksan OMAT henk koht laskuni (riittää ihan ok, koskaan ei tili mene tyhjäksi). Joskus äitini laittaa omasta tahdostaan 100-200¿ tililleni (ehkä 3-4 kertaa vuodessa) ja lasten tileille laittaa aina juhlapäivinä vaaterahaa 100¿/tili..
Mieheni on kirvesmies, tekee myös muita sekalaisia hommia.. Hankkii ihan ok vaikkei kyllä yllä niin koviin palkkoihin mitä täällä kerrotaan muilla olevan. Mies maksaa talon lainaa (noin 400¿ kuussa), autojen maksut (minä maksan " oman" autoni bensan kun sitä tarvin), sähkölaskut ynnä muut kotia koskevat maksut (joskus olen minäkin maksanut jotain, riippuen rahatilanteesta) ja tietysti omat menonsa..
Joskus mies on kysynyt, että tarvinko rahaa ja joskus olen sanonutkin että voisi hieman antaa ruokarahaa, mutta ehkä muutaman kerran koko yhteiselon aikana (9 vuotta).
Meillä on omat tilit ihan molempien tahdosta. Tarkoitukseni on olla nyt vauvan ja keskimmäisen kanssa kotona jonkunaikaa, mutta meinaan kyllä palata työelämään ettei miehen tarvitse maksaa esim kaikkea talolainaa ihan yksinään.. se on nimittäin joidenkin vuosien päästä jo maksettu.
Kommentit (58)
Kun isäni kuoli, niin äitini (kotiäitinä ollut ikänsä) kaikki rahat olivat yhteisellä tilillä. Isän kuoleman jälkeen me kaikki silloin jo aikuiset lapset menimme äitini kanssa pankkiin, ilmoittamaan, että meillä ei ole vaatimuksia kuolinpesän varojen suhteen. No ei auttanut. Äiti ei saanut tililtä penniäkään ennen kuin virallinen pesänselvitys oli tehty. Ja se vie aikaa. Ainoastaan ns kuolinpesän laskuja (eli hautajaiskulut ym) pystyi maksamaan.
Vierailija:
Vierailija:
Minua itsenäisenä naisena olisi häirinnyt huomattavasti enemmän se, että olisin joutunut pyytämään mieheltäni rahaa ruokaostoksiin tai omiin vaateostoksiini. .Sieltä maksetaan ruuat ja omat vaatteet aivan normaalisti. Miksi ihmeessä mieheltä pitäisi kysyä, että saanko nyt maksaa tämän ruokalaskun tältä tililtä, joka on on myös minun.
Sinä et todellakaan taida kyetä itsenäisyyteen oikeasti, vaan tarvitset jonkun ihme symbolin, jolla voit todistella kaikille kuinka itsenäinen olet.
niin eiköhän siinä se palkansaaja ole alainen.
Vierailija:
myös kahden tilin kanssa ilman mitään vaikeuksia. On tietyt yhteiset menot ja molemmilla myös omia menoja jotka hoidetaan niillä omilla rahoilla.
havaittu toimivimmaksi systeemiksi.
Vierailija:
Vierailija:Mitä tekemistä on itsenäisyyden kanssa sillä, että mies siirtää rahaaa oman vaimonsa tilille??
jos mies maksaa sinulle rahaa tilille??
.
ja sinä aikana näitä itkeviä leskiä on todellakin tullut nähtyä useita. Ikävä kyllä!
Esim. siitä että tasa-arvoisessa suhteessa voi elää tyytyväisenä itsenäisyyttään silti menettämättä, vaikka puoliso siirtääkiin rahaa omalta tililtään toisen tilille...
Jos miehesi laittaa rahat sinun tilille, etkö silloin ole riippuvainen miehestäsi???
Mutta mulla on yhteisen tilin lisäksi pieni " pahan päivän vara" laitettuna sivuun. Ja tietty sitä pahan päivän varaa voi tarvita jossain muussakin tilanteessa kuin kuolemantapauksessa. Ja jos se sitten juuri olisi käytetty uuteen pyykkikoneeseen ja mies kuolisi, niin voihan sitten vielä ottaa lainaa.
Mutta tällainen kuolemantapaus on niin ainutkertainen juttu, että ehdottomasti pidän yhteisen tilin etuja suurempana hyvänä kuin tuota kuolemasta koituvaa haittaa, joka ei mahdollisesti edes tule minun elinaikanani eteen.
rahaa sillä aikaa kun pankkitilimme on jäädytettynä. Ei kai sitä käyttötilillä kamalaa määrää rahaa kenelläkään ole.
Tili on varsinaisesti yhteinen kun molemmat puolisot ovat tilisopimuksen mukaan tilin omistajia. Yhteinen tili voi olla TAI-tili tai JA-tili. Mikäli kyse on TAI-tilistä, jokaisella tilinomistajalla erikseenkin on oikeus käyttää tiliä. Tilinomistajat eivät kuitenkaan saa yksin lopettaa tiliä tai antaa siihen käyttöoikeutta kolmannelle. JA-tiliä voivat käyttää vain kaikki tilinomistajat yhdessä.
Eli jos tili on nimellä Matti Meikäläinen TAI Maija Meikäläinen, tilin käyttöä voi jatkaa vaikka toinen kuolisikin.
Minä en kertakaikkiaan voi ymmärtää, miksi pitäisi olla yhteinen tili. Meillä on molemmilla omat tilit (joskin molemmilla on käyttöoikeus toisensa tiliin).
Vierailija:
Mutta tällainen kuolemantapaus on niin ainutkertainen juttu, että ehdottomasti pidän yhteisen tilin etuja suurempana hyvänä kuin tuota kuolemasta koituvaa haittaa, joka ei mahdollisesti edes tule minun elinaikanani eteen.
TAI tiliä voi normaalisti käyttää jompi kumpi nimetyistä. Kuolintapauksessa tili jäädytetään kunnes pesänjako on tehty.
Vierailija:
Tili on varsinaisesti yhteinen kun molemmat puolisot ovat tilisopimuksen mukaan tilin omistajia. Yhteinen tili voi olla TAI-tili tai JA-tili. Mikäli kyse on TAI-tilistä, jokaisella tilinomistajalla erikseenkin on oikeus käyttää tiliä. Tilinomistajat eivät kuitenkaan saa yksin lopettaa tiliä tai antaa siihen käyttöoikeutta kolmannelle. JA-tiliä voivat käyttää vain kaikki tilinomistajat yhdessä.Eli jos tili on nimellä Matti Meikäläinen TAI Maija Meikäläinen, tilin käyttöä voi jatkaa vaikka toinen kuolisikin.
Toisen tilinomistajan kuollessa yhteisen tilin luonteella on merkitystä tilin käyttöoikeuden kannalta. Tilinomistajan kuoltua JA-tilin käyttöoikeus on vain kuolleen tilinomistajan kuolinpesän osakkailla ja toisella tilinomistajalla yhdessä. TAI-tiliä voivat käyttää joko kuolinpesän osakkaat yhdessä tai toinen tilinomistaja yksinkin. Epäselvyyksien välttämiseksi on kuitenkin yleensä suositeltavampaa esimerkiksi lopettaa tili ja jakaa tilillä olevat varat kuolinpesän ja lesken kesken.
Mun mielestä ei oo mitään järkeä venkslailla rahoja eri tilien välillä vain sitä varten, ettei joskus 60 vuoden päästä jää pulaan. Eikä ne erilliset tilitkään siinä mitään auta, jos se oma tili sattuu just olemaan tyhjä, kun puoliso kuolee.
Vierailija:
No kyllä se ihan 100% varmuudella tulee eteen ennemmin tai myöhemmin joko sinulle tai miehellesi
Minä en kertakaikkiaan voi ymmärtää, miksi pitäisi olla yhteinen tili. Meillä on molemmilla omat tilit (joskin molemmilla on käyttöoikeus toisensa tiliin).
Vierailija:
Vaan varmaankin ihan kunkin perheen käytännön kannalta parhaasta vaihtoehdosta.
Vierailija: