Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Elänkö minä mieheni siivellä?

Vierailija
12.03.2008 |

Täällä kun aina puhutaan siivellä elämisestä... Olenko minä sellainen:

Olen äitiyslomalla osa-aikatyöstä (=päiväraha ei ole kauhean suuri) ja saan lapsilisät myös itselleni (3:sta lapsesta). Näistä rahoista ostan omat vaatteeni, lasten vaatteet ja ruuan sekä maksan OMAT henk koht laskuni (riittää ihan ok, koskaan ei tili mene tyhjäksi). Joskus äitini laittaa omasta tahdostaan 100-200¿ tililleni (ehkä 3-4 kertaa vuodessa) ja lasten tileille laittaa aina juhlapäivinä vaaterahaa 100¿/tili..

Mieheni on kirvesmies, tekee myös muita sekalaisia hommia.. Hankkii ihan ok vaikkei kyllä yllä niin koviin palkkoihin mitä täällä kerrotaan muilla olevan. Mies maksaa talon lainaa (noin 400¿ kuussa), autojen maksut (minä maksan " oman" autoni bensan kun sitä tarvin), sähkölaskut ynnä muut kotia koskevat maksut (joskus olen minäkin maksanut jotain, riippuen rahatilanteesta) ja tietysti omat menonsa..

Joskus mies on kysynyt, että tarvinko rahaa ja joskus olen sanonutkin että voisi hieman antaa ruokarahaa, mutta ehkä muutaman kerran koko yhteiselon aikana (9 vuotta).

Meillä on omat tilit ihan molempien tahdosta. Tarkoitukseni on olla nyt vauvan ja keskimmäisen kanssa kotona jonkunaikaa, mutta meinaan kyllä palata työelämään ettei miehen tarvitse maksaa esim kaikkea talolainaa ihan yksinään.. se on nimittäin joidenkin vuosien päästä jo maksettu.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä mies maksaa myös mun laskujani, jos sattuu bongaamaan niitä tosta pöydältä. Ja antaisi varmaan melkein kaikki rahansa mulle, jos osaisin perustella, miksi ne tarvin :-) Mutta haluaa silti oman tilin.

Vierailija
22/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimivalta. Ei se, että mies erikseen kysyy, tarviiko ruokarahaa, ole mikään merkki siitä, että ollaan jotenkin eri yksiköitä tai kämppiksiä. Ihan kulttuurikysymys ja minusta ap:n perhe toimii fiksusti. Tottakai sitä kysellään rahantarvetta, kun kerran on eri tilit. Ei siinä mitään sen dramaattisempaa ole, ihan käytännöllistä ja toimivaa kommunikointia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä itse olen ehdottanut tällaista systeemiä miehelle, että hän laittaa tililleni tietyn summan rahaa, vään niinkuin " palkkana" siitä että hoidan lapsen ja kodin hänen käydessään töissä. Miehelle olisi sopinut myös yhteinen tili jota saan vapaasti käyttää. Tämä meidän systeemi on sikäli vain muodollinen, että on aivan sama kumpi meillä maksaa ja mitä, tai että kumman tilltä jokin lasku maksetaan.

Itselläni on vaan kiva ja itsenäisempi olo siitä, että minulla on virallisestikin oma tili ja mahdollisuus käyttää sillä olevat rahat ihan mihin haluan, olematta siitä tilivelvollinen miehelleni.

Jos tällainen systeemi toimii meillä, niin miten se on keltään muulta pois?? En ymmärrä!

t. 13

Vierailija
24/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin me toimimme myös niin, että mies laittoi tietyn ennaltasovitun summan minun tililleni joka kuukausi. Minusta se oli selkeää. Oli tavallaan minun " palkkani" lasten ja kodin hoidosta. Ja koskaan minun ei tarvinnut selitellä mitä olen " hänen rahoillaan" ostanut, sillä rahat olivat minun menojani varten.

Nyt olen taas töissä ja luonnollisesti kustannan omat menoni. Isommat laskut, matkat ym maksaa se, jolla rahaa sattuu sillä hetkellä olemaan enemmän.

Vierailija
25/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan puolisot ovat elatusvelvollisia toisiinsa nähden.

Vierailija
26/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

omassa kodissaan ja ja miehensä alaisia. Ehkä se tökkii niitä, jotka elää tällä vuosituhannella.

Vierailija
27/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mukaan puolisot ovat elatusvelvollisia toisiinsa nähden.

Kai tämä koskee avoliittoja yhtä lailla? Jos ei koske, on meitä huijattu KELAn toimesta.

Vierailija
28/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela tosi noudattaa ns. jääkaappiteoriaa avoliittojen suhteen, eli olettaa, että yhteisessä taloudessa asuvat jakavat menonsa, ts. huonompituloinen hyötyy parempituloisen tuloista.

Vierailija
29/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos mies maksaa sinulle rahaa tilille??

Vierailija
30/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

omassa kodissaan ja ja miehensä alaisia. Ehkä se tökkii niitä, jotka elää tällä vuosituhannella.

jossa on ihan yksi lysti kuka tienaa mitä ja kuka maksaa,kunhan yhdessä maksetaan kukin oman kykynsä mukaan, jotta koko PERHE voisi hyvin. Kun on perheen perustanut, se on yksi yksikkö, Oy ME Ab, jonka eteen molemmat osapuolet tekevät parhaansa. Tuo miehensä alaisena -ajattelu on peräisin keskiajalta...

Vierailija
31/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä meille ole ihan sama onko yksi vai kaksi tiliä. Kyllä sitä perheen rahatilannetta on selvästi yksinkertaisempaa seurata yhdeltä tililtä kuin kahlata läpi pino tilejä ja sitten summailla minkä verran niiltä löytyy yhteensä rahaa.

Vierailija
32/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo tuo kertoo paljon, että äitisi kustantaa(vaikkakin vapaaehtoisesti) osan menoistasi :/

Kyllä meilläkin on aina omat tilit ollut, vaaditaanhan se jo palkkojen/tukien maksuun. Meiltä löytyy silti myös laina/laskutili sekä säästötili. Itse olen tällä hetkellä kotihoidontuella, joten mies tienaa huomattavasti enemmän. Silti siirtelemme tileiltämme tuonne laina/laskutilille aina tietyn summan, joten laskujen maksu on huomattavasti yksinkertaisempaa(minä hoidan tämän puolen kerran pari kuussa).

Omille tileille jää aina sen verran, että voimme molemmat huolettomasti tehdä kortilla ruoka ym. satunnaiset ostokset. IKINÄ en ole joutunut mieheltä pyytämään rahaa, eikä niin kuuluisi ollakaan, jos yhteisessä yrityksessä eletään!

Vierailija
33/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua itsenäisenä naisena olisi häirinnyt huomattavasti enemmän se, että olisin joutunut pyytämään mieheltäni rahaa ruokaostoksiin tai omiin vaateostoksiini. Nyt minulla oli tietty summa käytettävissä kuten halusin.

Toki sitten isommat hankinnat mietitään yhdessä ja loppujen lopulta kummankin rahat ovat perheen yhteisiä. Niin kauan kuin jomman kumman tilillä on rahaa, niin meidän perheellä on rahaa.

Vierailija
34/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eipä tuo todellakaan kysele, että oliko kaikki ne ostot tarpeellisia. Eikä itsenäisyyteni ole mitenkään uhattuna, vaikka meillä yhteinen tili onkin. En edes ymmärrä miksi joku tarvii oman tilin pystyäkseen olemaan itsenäinen.

Vierailija
35/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

jos mies maksaa sinulle rahaa tilille??

En ymmärrä täällä sitä ajattelua, että kun on miehen ottanut itselleen, sen kanssa pitää hirveästi kilpailla tai laskea ettei vaan kukaan maksa enempää kuin kuuluu tai vähempää. Perhe on yhteinen talous, joten luonnollisesti varatkin ovat yhteiset, ainakin ne, mitä perheen yhteisiin menoihin ja elantoon käytetään. Lapsellista tuollainen ajattelu, että pitää jotenkin kilpailla tai tarkkailla ja laskea tasan kaikki menot riippumatta siitä kuka tienaa mitäkin. Tietenkin se osapuoli joka tienaa enemmän myös maksaa enemmän perheensä menoista, johan se on laissakin sanottu.

Vierailija
36/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös kahden tilin kanssa ilman mitään vaikeuksia. On tietyt yhteiset menot ja molemmilla myös omia menoja jotka hoidetaan niillä omilla rahoilla.

Vierailija
37/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä et saisi penniäkään rahaa tuolta yhteiseltä tililtä ennen kuin perinnönjako on tehty? Olen meinaan nähnyt enemmän kuin yhden lesken itkevän pankin tiskillä, että mistäs minä nyt ostan ruokaa, jos en kerran tililtä saa rahaa. No ei auta, kun kuolinpesän tililtä EI SAA nostaa.

Vierailija:

niin eipä tuo todellakaan kysele, että oliko kaikki ne ostot tarpeellisia. Eikä itsenäisyyteni ole mitenkään uhattuna, vaikka meillä yhteinen tili onkin. En edes ymmärrä miksi joku tarvii oman tilin pystyäkseen olemaan itsenäinen.

Vierailija
38/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Minua itsenäisenä naisena olisi häirinnyt huomattavasti enemmän se, että olisin joutunut pyytämään mieheltäni rahaa ruokaostoksiin tai omiin vaateostoksiini. .

Sieltä maksetaan ruuat ja omat vaatteet aivan normaalisti. Miksi ihmeessä mieheltä pitäisi kysyä, että saanko nyt maksaa tämän ruokalaskun tältä tililtä, joka on on myös minun.

Sinä et todellakaan taida kyetä itsenäisyyteen oikeasti, vaan tarvitset jonkun ihme symbolin, jolla voit todistella kaikille kuinka itsenäinen olet.

Vierailija
39/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun eri ihmiset käsittää nämä " yhtteiset rahat" ym. niin eri tavalla. Meillä on kaikki yhteistä, vaikka erilliset tilit onkin. Sivuelinkeinosta on myös yhteinen tili, josta maksetaan laina. En näiden lasten kanssa juurikaan pysty osallistumaan sivuelinkeinon töihin, mutta silti ne on myös mun rahoja. Omia tiliämme käytetään miten milloinkin, se maksaa laskun kuka sattuu nettiin menemään tai kaupassa käymään. Olen ollut 5 vuotta kotona, joten mun tilillä ei hurraten rahaa ole. Lapsilisät tulee mun tilille, ja käytän ne yleisiin menoihin ja silloin harvoin, kun itselleni jotain ostan niin en sen kummemmin erittele mistä raha on tullut. Mies laittaa lapsien sijoitustileille satasen kuussa. Tämän 5 vuoden aikana on kerran käynyt niin, että mies laittoi rahaa tililleni kun se uhkaavasti tyhjeni, mutta mitäpä sillä on merkitystä kun mun rahoja ne hänen tilinsä rahatkin ovat.

Eihän mulle kukaan siitä palkkaa maksa, että hoidan kotona meidän yhteisiä lapsia ja samalla mun mahdollisuudet uran luomiseen vähenee koko ajan. Tämä on uhraus minulta yhteisen hyvän takia, kyllä meidän kotiäitien täytyy arvostaa itseämme, jos emme sitä tee niin ei kukaan muukaan.

Vierailija
40/58 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

sinä et saisi penniäkään rahaa tuolta yhteiseltä tililtä ennen kuin perinnönjako on tehty? Olen meinaan nähnyt enemmän kuin yhden lesken itkevän pankin tiskillä, että mistäs minä nyt ostan ruokaa, jos en kerran tililtä saa rahaa. No ei auta, kun kuolinpesän tililtä EI SAA nostaa.

Vierailija:

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yksi