Yksi auto ja ympäryskunnat - toimisiko näin:
Talo sijaitsee parin kilometrin päässä asemasta, sekä mies että minä pääsemme junalla töihin (junamatka n. 40 min) ja molemmilla on joustava työaika. Aamulla toinen (tod. näk. minä) lähtisi tuntia aiemmin töihin ja kävelisi asemalle, myöhemmin lähtevä veisi autolla lapset hoitoon, ajaisi asemalle ja jättäisi auton sinne. Iltapäivällä aiemmin palaava ottaisi asemalta auton ja hakisi sillä lapset kotiin, myöhemmin palaava kävelisi. Lisäbonuksena samassa kunnassa asuisivat isovanhemmat ja toisen sisaruksen perhe.
Kommentit (17)
Esim. meillä (autoton perhe) näin: mulla aamulla 10 minuutin kävely junalle, junamatka 10 minuuttia, vaihto metroon ja metromatka n. 5 minuuttia, perillä 10 minuuttia kävelyä. Aamulla siis yhteen suuntaan 35 minuuttia. Iltapäivällä sama + lapsen haku tarhasta (lapsi ei päässyt lähimpään tarhaan) 20 minuuttia. Tuhraan siis Helsingin sisällä työmatkaan 1,5 tuntia päivittäin ja miehellä suunnilleen sama juttu.
Tähän nähden ap:n suunnitelma ei kuulosta ollenkaan pahalta.
Hyvä, etteivät kaikki pidä ihan mahdottomana yhtälönä. Olemme haaveilleet pitkään omasta talosta (emme todellakaan mistään ökysellaisesta) ja nyt olisi sopiva tarjolla toisen meistä kotikunnassa. Ja tosiaan meiltä menee nyt Helsingissäkin työmatkoihin ja tarhamatkoihin 40 min suuntaansa.
ap
julkisten ääreen myös pk-seudulla. Ihmeellistä, että jollekin pari kilometriä on pitkä matka :)
Ongelmatilanne syntyy kun rataliikenne on poikki niin kuin se aina välillä tuppaa olemaan. Mutta jos on lasten hakijoita paikkakunnalla niin sekään ei ole ongelma. Aika pitkältä kuulosta 40min. junalla, mutta jos työaikoja voi limittää, päivät eivät ehkä veny liian pitkiksi.
Onko sinne varma pääsy? Se nimittäin on ikävämpi juttu jos hoitopaikka järjestyykin pidemmän matkan päästä.
Olen aamuvirkku, aina pystyssä jo kuuden aikaan. Ja mikä estäisi laittamasta junaan säänmukaista varustusta? Kyllä meillä töissä voi vaatteet vaihtaa.
Ja juu, meidän auto lähtee pakkasilla käyntiin ilman lämmityksiä. ja olen valmis kävelemään pari km säässä kuin säässä, ei siihen kuole...
Minusta tuo kuulostaa aika pitkältä työmatkalta (ajallisesti siis). 1½-2 tuntia päivässä pelkkään työmatkaan on niin paljon, että itse en olisi tuollaiseen valmis. En edes siksi, että sen avulla pääsisin isompaan kotiin.
Mutta kukin tekee tavallaan, jos sinulle on tärkeä saada iso talo nyt heti, niin sen hintana on tuo rumba. Ja ainahan sitä voi muuttaa, jos homma ei toimikaan pitkän päälle.
Minäkään en halua meidän perheeseen toista autoa saastuttamaan ja rahaa nielemään. Asumme K-nummella ja aion myös käyttää junaa kunhan menen töihin hoitovapaalta. Mielestäni on todella sääli, että täälläkin niin monessa perheessä on kaksi autoa ja todella harvat meidän tutuistamme käyttävät julkisia.
Työmatkan pituus muakin vain ahdistaisi. Me asutaan myöskin radan varressa ja meiltä on vartin kävelymatka asemalle. Miehen työpaikka on ihan aseman vieressä toisessa päässä, itselläni on noin vartin kävely siinäkin päässä. Meillä tosin junamatkat myöskin vaan noin 15-20 minuuttia. Jos yhteen suuntaan alkaa ovelta työpöydälle asti menemään reilusti toista tuntia, niin olisi liian pitkä matka mulle.
Juna on monessa suunnassa paljon nopeampi kuin auto, joten siinä mielessä tuo autolla asemalle lyhentää tosi paljon matkaa.
Jos ei nyt ihan vanhalla koslalla ajele, niin kyllä lähtee pakkasilla käyntiin. Tosin nää pk-seudun pakkaset on mitä on. Tänä talvena ei ole tainnut olla edes kaksinumeroisia lukuja.
Toiseen suuntaan ehkä 45-50 min, kun parkkeeraisi auton. Minun mielestäni toimiva ratkaisu.
Meillä mennään töihin junalla 15 min ja kävelyä on yksi kilometri suuntaansa eli kaksi per päivä yhteensä, koska kummallakaan ei ole autoa. Tämäkin on toimiva ratkaisu. Pitää yleiskuntoa yllä ja kilsan kävelee 7-10 minuutissa, kun tekee sen jokainen arkipäivä. Bussillakin pääsisi asemalle, mutta on mukavaa saada vähän liikuntaakin -olemme huomanneet tämän:) Kaupat ja päiväkoti ovat lähellä kotia.
aamuseitsemältä, pimeässä ja räntäsateella. Erityisesti kun samalla on kiire junalle, jossa sitten saakin istua märissä kengissä ja vaatteissa.
Minä en lähtisi tuohon, en sitten millään!! Asuisin mielummin kerrostalokolmiossa lähellä työpaikkaa. Saisi enemmän aikaa lasten kanssa, ulkoilla ulkoiluvaatteissa töiden jälkeen yhdessä lasten kanssa, ja muutenkin elellä vähemmällä kiireellä. Junamatkoihinhan menisi jo ihan hirmuinen aika viikossa, ja se on täysin hukkaan heitettyä aikaa.
jos pari kilsaakin on liian pitkä matka kävellä :O Tuollaisenhan kävelee ihan kevyesti, ja yleensä lyhyen matkan pääsee jopa nopeammin kuin autolla (jos esim. pitää putsata autoa lumesta tms. niin äkkiäpä siinä on mennyt yhtä kauan kuin kävellessä menisi) Lisäksi tulee samalla hyötyliikuntaa