tutustumaan päiväkotiin, mihin pitäisi kiinnittää huomiota?
Ja mitkä olisi ne oleelliset kysymykset?
auttakaa aloittelijaa...
kiitos
Kommentit (9)
parasta on, jos voit olla paikan päällä niin pitkään, että todella näet, miten hoitajat kohtelevat lapsia. Itse kävin neljässä paikassa, josta yhden rankkasin heti pois kun olivat töykeitä lapsille. Tsekkaa myös, miten lapset suhtautuvat aikuisiin; minusta positiivista oli, että parissa paikassa lapset tulivat heti jututtamaan meitä vieraitakin aikuisia. Selvästi luottivat siis aikuisiin. Minä pidin tärkeänä myös omaa kontaktiani hoitajiin. Yhdessä paikassa hoitajat oli tosi etäisiä ja niillä oli kauheasti sääntöjä lueteteltavanaan. Muissa paikoissa tuntuivat ihan tyypeiltä, joiden kanssa voi puhua.
Tärkeintä tietysti on, että kiinnität huomiota niihin asioihin, joita itse pidät tärkeinä. Meidän valitsemassamme päiväkodissa ei esimerkiksi ole itsestään selvää, että lapset ovat päivän päätteeksi putipuhtaita. Ruuan jälkiä on naamat täynnä ja joskus kakkapyllykin pyyhkimättä. Sen sijaan päiväkodin kaikki aikuiset ottavat lapset tosissaan ja ovat heille reiluja. Me painotimme tuota jälkimmäistä. Yhden tutun mielestä taas siisteys oli tärkeintä eikä sillä niin väliä ollut, vaikka henkilökunta ei niin tunnukaan tykkäävän lapsista...
Jaksa lähtee kierteleen koko kunnan päiväkoteja. Uskon, että jokapaikassa on kuitenkin ammattitaitoiset hoitajat ja lapset tulee hoidettua jokapaikassa ihan riittävän hyvin.
Oon kait sinisilmäinen, mutta en vaan jaksa lähteä millekkään valintakierrokselle...
mutta kai sen keikan tarkoituksena on tehdä lapselle paikka tutuksi,jotta olisi helpompi aloittaa?
Saa olla tyytyväinen siihen, että lapselle annetaan edes joku paikka jostain. Pitää vaan toivoa, että se on hyvä paikka.
Jos johonkin pitäisi kiinnittää huomiota, niin se on hoitajien persoonat ja ilmapiiri. Tulevatko hoitajat keskenään toimeen ja miten he kohtelevat lapsia? Miten lapset suhtautuvat hoitajiin?
Tämä viesti ei auta ap:tä, joka viestin perusteella haluaa valita lapselleen oamsta mielestään parhaan hoitopaikan. Oli vaan pakko kommentoida äskeistä viestiä, kun olen itse huomannut huikeita eroja päiväkotien toiminnassa ja henkilökunnassa. Osassa päiväkoteja esim. henkilökunta on pysyvää ja motivoitunutta, toisissa vaihtuvuus on suuri ja paikalla paljon lyhyaikaisia sijaisia.
Minusta on melkoisen yhdentekevää, minkälaista ohjelmaa päiväkodeissa on, mutta päiväkodeissa työskenteleviin ihmisiin suhtaudun vakavasti. Joissain paikoissa vaan on parempi henki kuin toisissa, ja se näkyy myös siinä, miten lapset tulevat " hoidetuiksi" . Vierastan tuota ajatusta päiväkodista hoitopaikkana -- johtunee siitä, että oma lapseni aloitti vasta 3-vuotiaana ja kaipasi jo muutakin kuin perushoitoa.
Päiväkodin valinta on elitistinen etuoikeus niille, jotka viitisvät nähdä sen vaivan ja asuvat paikkakunnilla, joilla valinnanvaraa on. Olen tämän etuoikeuteni parhaani mukaan käyttänyt.
Täytyy kuitenkin muistaa, että lapsi on tässä valinnassa jäänyt siinä mielessä jalkoihin, että valinnan teimme me aikuiste sillä perusteella, minkä luulemme olevan lapselle parasta. Lapsen mielestä parasta olisi ollut olla kotona -- me valitsimme 5-tuntisen hoitopäivän.
.. ei kai ole se, mistä täällä puhutaan. meillä päin ainakin monet aikuiset kiertelevät päiväkoteja itsekseen. ehkä se on stadilainen tapa... sitten tutustutaan lapsen kanssa päiväkotiin parista päivästä pariin viikkoon...
Kun ne vastaukset on ihan tyylikkäitä usein, arki päin peppua. Lapsilla on väärät vaatteet, niitä kiusataan, päätökset on ihan älyttömiä, ruokarajoitteisille vahingossa annetaan väärää ruokaa ja opet on empatiakyvyttömiä