"Paskaa vegaaniruokaa"
https://www.facebook.com/groups/638905626192350/?fref=ts
Kyllä näin itse keliaakikkona loksahti leuka, kun luin noita juttuja. Itse olen todella kiitollinen, jos jostain paikasta saan itselleni turvallista erityisruokaa, joka maistuu edes vähäsen hyvälle (keliakian vaatima tarkkuus gttomassa ruoassa on niin pikkutarkkaa, ettei kaikkialla edes uskalla syödä). En todellakaan ala ylimielisenä huutelemaan, että tässä on nyt sitäjatätä vikaa, vie pois.
Ja samaan aikaan ihminen, joka on täysin omaehtoisesti erityisruokavaliolla, tekee tällaisia valitusryhmiä. Eipä löytynyt ainakaan pikaisella vilkaisulla samanlaista ryhmää allergisilta, keliaakikoilta tai laktoosittomilta.
Kommentit (87)
Maksaa se salaatti muillekin saman, oli vegaani tai ei. Ei ole kielletty tilaamasta kasvisruokaa, vaikka ei kasvisruokavaliota noudattaisikaan. Minä otan usein sen vihersalaatin ja maksan kiltisti mitä pyydetään. Se 10 euron salaatti maksaa heti 15 euroa, jos sen salaatin päälle heitetään broilerinfile. Mistä se käsitys tulee, että vegaaneille olisi eri hinta kuin muille? Tai ainakin sellaisen käsityksen parista kommentista saa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:41"]
kirjoitin tämän toiseen ketjuun ( synnyttäjä vegaani )
Useassa tasokkaassa ravintolassa työskennelleenä voin kertoa , että ituhipit ovat marginaalin marginaalia asiakkaina ravintoloissa. Hyvä jos löytyy 1 vegaani tuhatta asiakasta kohti. Mutta silti pidät itsestäsi meteliä ja luulet että sinun muutama hassu eurosi vaikuttaa jollain tapaa ravintolan menestymiseen? Voin kertoa että se vegaaniannoksesi saa sekä keittiö-, että salihenkilökunnan lähinnä ärsyyntymään, varsinkin kiireessä.
Et ole monellekaaan ravintoloille todellakaan odotettu, kaivattu tai tarpeellinen asiakas, vain rasite.
[/quote]
Laitapa vielä ne useat "tasokkaat" työpaikkasi tänne, niin tiedän etten vastaisuudessa niitä muutamaa hassua euroani niihin paikkoihin vahingossakaan vie.
[/quote]
ei ole minun ongelmani, syö siellä missä sitä vegaaniruokaa saat.
eli ne muutama ravintola helsingissä.
en minäkään mene kasvisravintolaan vaatimaan lihaa.
[/quote]
Eli siis olet jossain liharavintolassa töissä. Tasoa manhattanin pikapihvit. Ok.
Muuten taitaa aika harvassa olla liharavintolat.
Nojoo, en mä ruoka-aineallergiattomana sekasyöjänä halua tukea paikkoja, missä erikoisruokavaliot on joku maailmaa suurempi ongelma ja ärsytys ja asiakkaat rasite. Ammattitaito taitaa sellaisissa paikoissa olla niin pohjalukemissa, etten luottaisi omia "perusruokianikaan" heidän vastuulleen. Kyllä se valitettavasti nimenomaan ravintolan tasosta ja ammattimaisuudesta kertoo, miten hyvin pystyvät ottamaan erityisruokavaliot huomioo. No, onneksi voin tukea niitä paikkoja, jotka tähän pystyvät.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 19:25"]
Paitsi , että jos ravintola ei osaa valmistaa mitään kasvisruokaa niin voisi sanoa niin :)
[/quote]
perustakoo veget oman ravintolan jossa voi tehdä just sellaista safkaa kun haluaa. luulis olevan tilaa markkinoilla kun on muka kysyntää ja muualla niin paskaa.
jos mulla olis ravintola niin mua ei kiinnostais vittuakaan tehdä mitään kasvissafkaa jos joku kitisee... menkööt muualle kitisemään
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:38"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:41"]
kirjoitin tämän toiseen ketjuun ( synnyttäjä vegaani )
Useassa tasokkaassa ravintolassa työskennelleenä voin kertoa , että ituhipit ovat marginaalin marginaalia asiakkaina ravintoloissa. Hyvä jos löytyy 1 vegaani tuhatta asiakasta kohti. Mutta silti pidät itsestäsi meteliä ja luulet että sinun muutama hassu eurosi vaikuttaa jollain tapaa ravintolan menestymiseen? Voin kertoa että se vegaaniannoksesi saa sekä keittiö-, että salihenkilökunnan lähinnä ärsyyntymään, varsinkin kiireessä.
Et ole monellekaaan ravintoloille todellakaan odotettu, kaivattu tai tarpeellinen asiakas, vain rasite.
[/quote]
Laitapa vielä ne useat "tasokkaat" työpaikkasi tänne, niin tiedän etten vastaisuudessa niitä muutamaa hassua euroani niihin paikkoihin vahingossakaan vie.
[/quote]
[/quote]
Eli siis olet jossain liharavintolassa töissä. Tasoa manhattanin pikapihvit. Ok.
Muuten taitaa aika harvassa olla liharavintolat.
Nojoo, en mä ruoka-aineallergiattomana sekasyöjänä halua tukea paikkoja, missä erikoisruokavaliot on joku maailmaa suurempi ongelma ja ärsytys ja asiakkaat rasite. Ammattitaito taitaa sellaisissa paikoissa olla niin pohjalukemissa, etten luottaisi omia "perusruokianikaan" heidän vastuulleen. Kyllä se valitettavasti nimenomaan ravintolan tasosta ja ammattimaisuudesta kertoo, miten hyvin pystyvät ottamaan erityisruokavaliot huomioo. No, onneksi voin tukea niitä paikkoja, jotka tähän pystyvät.
[/quote]
Eli 1 asiakkaan tuhannesta tulisi mielestäsi saada parempaa kohtelua kuin niiden 999 muun?
Edelleenkin on oma valinta jos pelkkää heinää haluaa syödä.
Toki voit kertoa miten heinästä saadaan maukasta ruokaa?
Olen ollut ravintola-alalla yli 15 vuotta, joten taidan tietää asiasta hiukan laajemmin kuin sinä.
[/quote]
Eikö tämä ole nimenomaan sinun ongelmasi? Itsehän tiedän mistä vegaaniruokaa saan, enkä ole väkisin muualle tunkemassa. Jos lyöt nimet pöytään ja sen seurauksena edes osa siitä promillen tuottamattomasta rasitteesta jättää tulematta, eikö se ole plussaa juuri sinulle ja työnantajillesi?
Tämä hupi ja ilo on loppunut, ryhmä lopetettu.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:32"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:24"]
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 21:01"][quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 20:53"]
No tuolla sivustolla näin tasan kaksi kuvaa, jossa oli vegaanillekkin sopivaa proteiinia... Makua sitten ei osattu arvostaa (oikeasti soijarouhe ja tofu maistuvat ihan hikiselle perseelle, jos niitä ei mausta kunnolla).
Kenen mielestä on ihan asiallista pyytää yli 10e kasasta riisiä ja vihersalaattia? En tiennytkään, että liha on halpaa ja kulut tulevat rehuista :D Ja erityisesti sairaalassa pitäisi saada tasapainoinen ateria (sekasyöjän, vegaanin tai keliaakikon), luulisi että siellä olisi nimenomaan erikoistuttu erikoisruokavalioihin? Vai onko teidän mielestänne saarioisten porkkanapihvit tasapainoista ja proteiinipitoista ruokaa, jolla pärjää mahdollisesti useita viikkoja?
Totuus on se, että vaikka vegaanit ovat pieni joukko, se on kuitenkin kasvava. Tuollakin sivustolla moni vegaani on sanonut lipsuvansa lakto-ovoon, sillä muuten ei ulkona ruokailu onnistuisi ollenkaan :( Kotona sitten painottuvat vegaaniin/raakaruokaan. Moni sekasyöjäkin haluaa nykyään lounailla nauttia kevyistä aterioista, joten kasvisyöjien joukko kasvaa koko ajan. Ei pitäisi olla vaikeaa tehdä vaikka lakto-ovo-ruokaa, josta maidon ja munan saa tarpeen tullen pois vegaania ajatellen?
T. Sekasyöjä
[/quote]
No hellanlettas, vai ettei ulkonasyöminen meinaa onnistua. No ei meinaa onnistua monen muunkaan erityisruokavalion kanssa, mutta silti on porskutettava eteenpäin kun vaihtoehtoa "muuttaa" ruokavaliota ei ole. On nähtävä vaivaa ruokavalionsa eteen, kun eväillä, sekä ottamalla selvää mistä saa ruokavalioonsa sopivaa ruokaa. Välillä tuntuu, etteivät veget sitä vaivaa halua nähdä, vaan sitä heidän ruokaa on löydyttävä kaikkialta, tai alkaa suuri kailotus asian vääryydestä.
Jos pyydetään vegaaninen annos, niin miksi ei varmisteta etukäteen, että mitä siihen kuuluu? Näin vältettäisiin se, että siinä onkin sitten kasa salaattia. Miten se ruoka ylipäätään on tilattu, jos sitten aterian saavuttua se paljastuukin pelkäksi salaatiksi?
[/quote]
EDELLEEN, tämä ei ole mikään kilpailu. Jos ruokavammainen hyväksyy sen, että hiljaisuudessa syö ravintolassa omat eväät ettei kukaan vaan loukkaannu, niin be my guest. Yritä silti ymmärtää, että kaikki eivät halua tyytyä samaan.
[/quote]
Mutta vegaanit voivan huonolla käytöksellä aiheuttaa entistä kurjempaa mainetta niille, jotka syystä tai toisesta noudattavat erityisruokavaliota.
[/quote]
Mutta onko tässä nyt kyse huonosta käytöksestä? Tulkinnanvaraista, omasta mielestäni ei.
[/quote]
Kyllä, jos tilaat ruokaa epämääräisesti ja julistat sitten, kuinka paskaa se on, niin käytös on todellakin arvelluttavaa.