Vauvalle passi?
Pitääkö vauvalle hankkia oma passi vai voiko vauvan lisätä jo olemassa olevaan vanhemman passiin? (ei biotunniste)
Kommentit (14)
uusiksihan se aikuisen passi toki ennenkin meni, eli ei lapsia siihen samaan passiin lisätty.
Myönnetäänkö 5v passeja? Tai kelpaako 5v passi edes vauvakuvalla? Mites toi kuvaamisen laita, kannattaa varmaan valokuvaamossa käydä kuvauttamassa vauva? Kuinkas se käytännössä onnistuu?
t:ap
Kaikissa kuvaamoissa ei oteta vauvoista passikuvia, soita etukäteen ja kysy
ihan vaan kävi ärsyttää toi väärä tekstimuoto... .sorry nipoilu.
Meidän tytöllä oli passissa kuva jossa hän on 4 kk. Ehti juuri täyttää 10 vuotta ennen kuin passi meni vanhaksi ja aina kelpasi. Nythän ei enää saa edes noita 10 vuoden passeja joten kyllä se passi sen 5 vuotta kelpaa. Eihän noissa passeissa joissa lapsi oli vanhemman passissa ollut kuvaa lainkaan.
Vierailija:
Myönnetäänkö 5v passeja? Tai kelpaako 5v passi edes vauvakuvalla? Mites toi kuvaamisen laita, kannattaa varmaan valokuvaamossa käydä kuvauttamassa vauva? Kuinkas se käytännössä onnistuu?
Mutta kuva on toinen juttu. Siitä täytyy siis tunnistaa ja on täysin rajalla olevan henkilön omissa käsissä tunnistaako kuvasta vai ei.. Eli en enää 4 vuotiasta vauvana otetulla passilla ulkomaille päästäisi ettei tule ikäviä yllätyksiä.
Passikuva täytyy olla virallinen, valokuvaamossa otettu oikea passikuva, ovat kuulemma aika tarkkoja niistä kuvista. Juuri viime viikolla käytin omaa 1 v passikuvassa, onnistui hienosti. Äiti saa olla ihan vieressä ja pitää kiinni ja lapsi oli hämmästyksestä jähmettynyt paikalleen :) Jakkara on tosin aika korkea..
Moni maa myöntää juuri tunnistamisongelman vuoksi lapsille vain 2-3 vuoden passeja, esim. Norjassa alle 5-vuotiaat saavat passin vain 2-vuodeksi, 5-10-vuotiaat 3 vuodeksi, 10-16-vuotiaat 5 vuodeksi ja yli 16-vuotiaat 10 vuodeksi.
Vanhemman kanssa samassa passissa oleva lapsi olikin suuri turvallisuusriski. Koitapa tuoda vauvakuvallisella passilla (josta ei lasta hyvin tunnista) eri rotua kuin itse olet oleva lapsi maasta jossa lapsikauppa on ongelma niin varmasti tyssää matkanteko rajalle...
Vierailija:
Meidän tytöllä oli passissa kuva jossa hän on 4 kk. Ehti juuri täyttää 10 vuotta ennen kuin passi meni vanhaksi ja aina kelpasi. Nythän ei enää saa edes noita 10 vuoden passeja joten kyllä se passi sen 5 vuotta kelpaa. Eihän noissa passeissa joissa lapsi oli vanhemman passissa ollut kuvaa lainkaan.Vierailija:
Passikuvan voi ottaa itsekin, ei tarvitse olla valokuvaamossa otettu. Valokuvauslehdissä on ohjeitakin miten saa itse otettua passikuvan.
mun mies on passikuvassa kalju ja hänellä on viikset. Nyt hän on viiksetön ja aika paksu tukkakin. Miten sitten aikuisten tunnistamisen laita?
meidän teini matkusti juuri viime kesänä passilla, jossa hän on ekaluokkalainen.
Vierailija:
mun mies on passikuvassa kalju ja hänellä on viikset. Nyt hän on viiksetön ja aika paksu tukkakin. Miten sitten aikuisten tunnistamisen laita?
Aikuisella nämä ei enää muutu, mutta vauvan kasvot ja ulkonäkö muuttuu huomattavasti enemmän. Passintarkastajalla on oikeus evätä maahanpääsy jos kuvasta ei tunnista henkilöä. Käytännössä tekevät näin harvoin jos ei ole muuta epäilyttävää, mutta voidaan huomauttaa asiasta ja kehottaa hankkimaan uusi passi.
Vierailija:
eli vauvalle tulee oma passi.