Mistä asunto luottotiedottomalle työttömälle
En ole tällainen, mutta kysyn mielenkiinnosta, onko Suomessa pakko osoittaa asunto jokaiselle vai jääkö tuollainen todellakin ilman asuntoa.
Kommentit (69)
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:31"]
Missä Helsingissä on sellaisia asuntoloita? Ovatko ne niinkuin elokuvissa, että sinne mennään joka yöksi eri paikkaan ja alkoholistit makaa vieressä isossa salissa?
miten sieltä kukaan enää pystyy ponnistamaan muualle, jos on vaikka nuori vielä, mutta töitä tai kykyä työhön ei ole?
[/quote] Niitä on Helsingissä eritasoisia ja erilaisia tarkoitukseltaan. Joistakin pääsee omaan vuokra-asuntoon kun on osoittanut pystyvänsä raittiuteen. joissakin käydään vain nukkumassa ja saa mennä humalassa.
[quote author="Vierailija" time="24.08.2014 klo 17:50"]Kohtuuhintaisista asunnoista on kylä oikeastikin pulaa etenkin pk-seudulla, mutta uskoisin, että työttömälle toimeentulotukiasiakkaalle ei aina edes tarjota asuntoa, vaikka sopiva olisikin vapaana. Asunnottomalle maksetaan vain toimeentulotuen perusosaa, mutta vuokra-asunnossa asuvalle pitää maksaa perusosan lisäksi vuokraosuus, joka jää Kelan asumistuen jälkeen jäljelle. Asunnoton sosiaalitapaus siis tulee kunnalle halvemmaksi.
[/quote]
No ei se pitkässäjuoksussa halvemmaksi tule. Kun on asunto, niin siitä on jo hyvä lähteä ponnistamaan ylöspäin, mutta asunnottoman on käytännössä mahdotonta päästä ongelmistaan eroon, sillä onhan se vähän vaikeaa kadulta käsin...
Tähän on tämä hyvinvointivaltio mennyt. Ja kultalusikka hanurissa syntyneet hurraavat. Hienoa Suomi!
Ainakin Turussa luottotiedottomatkin voivat saada seurakunnan asunnon. Yleensä sossu antaa sitä varten vuokratakuun.
Soita Martinalle, ehkä löydätte kimppakämpän.
Sossusta saa tosiaan takuuvuokran, kelasta asumistuen ja loput maksetaan itse työmarkkinatuesta. Jos saa toimeentulotukea, niin silloin sossu maksaa myös jäljelle jäävän osan vuokrasta.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 18:35"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:44"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:42"][quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:11"]kanna kuule itse oma palkkas niille... minua ei kiinnosta elättää kuin itseni ja lapseni. Voisivat muutkin itsensä elättää, eikä tulla toisten tilipussille. [/quote] Kuinkas paljon sun kersas saa veronmaksajien rahaa? [/quote] Tätä samaa mietin. Ei muakaan kiinnosta maksaa tuon kirjoittajan lapsilisiä.
[/quote]
Ettehän te edes voisi sossunrahoitanne, luuserit. :D
[/quote]
Minä en saa penniäkään sossusta rahaa, mutta vituttaa nämä lapsiperheet jotka kehtaa vinkua sosiaaliavusta kun he itse saa aika helvetisti rahaa veroeuroista.
Käytännössä jää ilman asuntoa pahimmassa tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Asunnottomia ei lain mukaan saa olla, käytäntö toki toinen. Sossu kyllä ne kämpät maksaa.
Sulla ihan oma lakikirja 🤣 irtolaisuuslainsäädäntö kumottiin vuonna 1987.
Joten lopeta disinformaatio.
Vierailija kirjoitti:
Tähän on tämä hyvinvointivaltio mennyt. Ja kultalusikka hanurissa syntyneet hurraavat. Hienoa Suomi!
Sätkä suussa syntynyt sossupummi heräsi kolostaan 😅
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="08.11.2014 klo 16:11"]kanna kuule itse oma palkkas niille... minua ei kiinnosta elättää kuin itseni ja lapseni. Voisivat muutkin itsensä elättää, eikä tulla toisten tilipussille. [/quote] Kuinkas paljon sun kersas saa veronmaksajien rahaa?
Muksustas et sitten varmaankaan saa lapsilisää, kenties jotain muutakin? V*tun idiootti..
Ei se yhteiskunta sillä pyöri, että kaikki olisivat vain poliitikkoja. Eihän kaikille edes riittäisi poliitikon töitäkään. Kansanedustajiakin valitaan vain rajallinen määrä, ei sinne eduskuntaan koko Suomen kansa mahdu millään.
Suomessa on kymmeniä tuhansia asunnottomia, eikä mikään laki velvoita hankkimaan niille asuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sätkä suussa syntynyt sossupummi heräsi kolostaan 😅
Poliitikotkhan ne tupakoivat ja presidentit.
Itse kun vuokrasin niin vähintään luottotiedot kysyi jokainen, jotkut myös palkkakuittia.
Kun presidentti tupakoi niin kansalaiset ottaa mallia ja tupakoivat myös. Huono esikuva sellainen presidentti, joka tupakoi. Ajattele jos presidentti olisi narkkari?! Sittenhän kaikki kansalaiset olisivat narkkareita!
Vierailija kirjoitti:
Itse kun vuokrasin niin vähintään luottotiedot kysyi jokainen, jotkut myös palkkakuittia.
Kannattaa käydä verovirastossa paikan päällä. Siellä on kone, jolla voit tarkistaa maksutta hakijan 2 viimeisintä verotusvuotta. Tietoja ei anneta etänä. Jos ei kahteen vuoteen muuta kuin sosiaalietuuksia, kannattaa melkeinpä skipata tällainen hakija.
Vähän aikaa, kun on toiminut vuokranantajana niin turha luottamus valitettavasti karisee. Vuokrat kun menee perintään, et saa niitä koskaan. Hyvä kun saat vuokralaisen ulos siinä tapauksessa niin, että kämppä on suurinpiirtein ehjänä. Haluaisi kyllä olla luottavainen, mutta ei ole varaa.
Kohtuuhintaisista asunnoista on kylä oikeastikin pulaa etenkin pk-seudulla, mutta uskoisin, että työttömälle toimeentulotukiasiakkaalle ei aina edes tarjota asuntoa, vaikka sopiva olisikin vapaana. Asunnottomalle maksetaan vain toimeentulotuen perusosaa, mutta vuokra-asunnossa asuvalle pitää maksaa perusosan lisäksi vuokraosuus, joka jää Kelan asumistuen jälkeen jäljelle. Asunnoton sosiaalitapaus siis tulee kunnalle halvemmaksi.