Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on taas viikonloppu takana!!! Niin ne päivät ja viikot hurahtaa ja kesä on kohta ovella!!! ihanaa!!! ja mikä parasta mies aloittaa isyysloman vieton pääsiäiseltä!!!!

Perjantaina oltiin siis ystävän juhlissa ja tyttö isovanhemmilla yökylässä. pikkuisen jännitti, mutta kaikki meni paremmin kuin hyvin!! tyttö oli herännyt kerran syömään ja ollut oikein enkeli muutenkin... tietysti!!!

Oli ihan kiva rentoutua ja viettää iltää mutta kai se " äitiys" jotenkin siellä takaraivossa jyskytti ettei kuitenkaan täysin rentoutunut... ja oli aika hienoa nukkua yö ilman heräämisiä...

Kakkaamisesta kun on ollut juttua ja siitä mainitsin myös että meillä on alettu heräämään parin tunnin välein yöllä syömään ja kitisemään mitä ei ole aiemmin ollut. Siihen olen nyt keksinyt selityksen. Tyttö ei ole yksinkertaisesti saanut pelkästä tissistä enää tarpeeksi maitoa!!! siksi kitinä ja kakkaamattomuus. Yökylässä ollessa oli syönyt lysymaitoa suuret määrät ja nukkui kunnolla yön ja aamulla heti isot kakat.

Eilen annoin illalla molemmat tissit ja siihen lisäksi 120ml pullosta, jonka veti kaikki, ja tyttö nukahti 23 ja heräsi 6.20. söi tissit ja 40ml pullosta ja heräsi 10.00!!! wow, kyllä on itselläkin levännyt olo!!!

Ainut vaan ettei maitoa hirmuisesti pakkasessa ole, täytyy sitten korviketta lisäksi antaa. pitääkö neuvolasta kysyä " lupa" korvikkeen annolle vai voiko aloittaa omatoimisesti?

Muuten neidin rytmi on että päikkareille n.11-15/16 ja iltaunet n. 17/18-19/20. yöunille n 23-24 ja ennen sitä ehkä pikkutorkut tai sitten ei. pitkät unet molemmat nukutaan mahd mukaan ulkona! eikä tartte kuin pukea kypärämyssy päähän ja tyttö on höyhensaarilla!! olen siis onnellisessa asemassa näissä asioissa.

Allulle tsempitykset jännitykseen...

Minulla menkat alkoi viikonloppuna. tai ainakin niin päättelin kun vihloi munasarjoja menkkamaisesti ja vuoto runsaampaa kuin jälkivuoto oli. sekin asia oli jännä kun j' lkivuoto loppui niin meni n. viikko niin alkoi " alusta" . eli on siis koko ajan ollut sellaista tuhrua... ärsyttävää.

tulipa taas asiaa.. nyt pyykit kuivumaan. palataan linjoille ja hyvää viikonalkua kaikille!!!!

hemi ja kasmira 2101

Vierailija
2/40 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

..menin käymään tänään lasten kanssa töissä. Kovasti selittivät työjuttujaan, ihan virkistäväähän se oli. Toisaalta ei kovasti kyllä oo ikävä sinnekään, oli se työaikakin oikeastaan aika raskasta. Vauvasta ei juuri kyselleet, vauva nukkui ulkona rattaissa.

Hemi (?) kyselit korvikkeen annosta. Saahan sen toki aloittaa ilman neuvolan " lupaa" , oma lapsihan se on ;) Minäkin oon välillä antanut illalla yhen annoksen korviketta, kun tuntuu rintamaito olevan vähissä. Vaikka uskoisin sen kyllä sinänsä riittävän, mutta tuntuu, että se yö menis sitten aika tiiviisti tissillä. Eli lapsi kait " tilailee" lisää ruokaa itselleen ja rinnat sitten tiheällä imemisellä luultavasti alkaisivat tuottaa sopivasti lisää.. Minä oon siis kuitenkin ihan hyvillä mielin antanut välillä korviketta ja reisussa myös; minusta se on kätsympääkin, voi syöttää vaikka rattaisiin, jos tarve vaatii. Aika mukavan rytmin on vauvasi omaksunut, hirmu pitkiä unia!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taitaa nyt (5 vko synnytyksestä) olla jälkivuoti oikeesti loppunu. Esikoisesta kesti saman aikaa. Tiputteluahan tuo on suurimman osan ajasta ollut. Välillä saattaa olla useampikin päivä taukoa, ja sit taas vähän vuotoa. Esikoisesta mulla alko menkat noin viikko jälkivuodosta. Tai ainakin vaikutti ihan menkoilta. Seuraavat tuli kuitenkin vasta imetyksen harvennuttua, ehkä 8-9 kk synnytyksestä. Eli, en tiedä sitten, oliko ne ekat menkat vai ei.

Vierailija
4/40 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hemin vauvalla tosiaan hyvä rytmi jo.. pitkiä unia, ne tekee hyvää vauvalle ja äidille! =)

Meidän jätkä ei ole vielä kertaakaan nukkunut koko yötä putkeen... pisimmillään ehkä vajaa 5 tuntia yöllä. Syö ihan säännöllisesti kaksi kertaa yössä. Ekalla syötöllä annan pelkkää tissiä ja toisella yleensä pullosta tai joskus olen ottanut myös toiselle syötölle viereen tissille.. mutta sitten se tietää sitä, että vauva nukahtelee vähän väliä ja syöklin sitten vähän väliä, eli kumpikaa ei nuku kovin kunnolla.

Itse olen antanut korviketta muutaman kerran päivässä.. yleensä se 80ml menee kerralla, joskus vähemmänkin kyllä. Tisseistä tuntuu tulevan ihan hyvin, ostin juuri huutiksesta aventin rintapumpun ja pitää kokeilla jos sillä saisi hyvinkin pumpattua ylimääräiset pois! =) Alunperin ajattelin, että pärjättäisiin ilman pumppua mutta kyllä se nyt tuntuu tarpeelliselta. Rinnat tuntuu täyttyvän 2 tunnin välein ja valuu valtoimenaan sitten jos poika onkin nukkumassa!

Viikonloppuna oltiin isompien lasten kanssa katsomassa Risto Räppääjä ja käytiin muutamissa kaupoissa myös.. pois kotoa oltiin siis jotain 4-5 tuntia yhteensä ja musta tuntui, että rinnat poksahtaa just! =D

Lindexiltä löysin ihania vaatteita pojalle! Siellä olikin paljon nätimpiä kun Hennesillä! =) Ihanaa oli päästä pitkästä aikaa vähän shoppailemaan kaupungille!

Mukavaa viikonalkua!

vilmahilja ja aatu (huomenna 6vkoa vanha)

Vierailija
5/40 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä huomattiin noin kolmen viikon iässä sama kuin mitä hemi oli diagnosoinut... poika huusi ja kitisi paljon, epäilin aluksi vatsavaivoja.. sitten huomattiin kuitenkin, että nälkähän sillä oli! Heti loppui huudot ja kitinät, alkoi paremmat yöunet kun otettiin pullo käyttöön. Mä en saanut lainkaan lypsettyä, joten korvikkeella on menty. Tai olihan tuo korviketta pullosta saanut jo 10pv ikäisestä asti _hieman_ (20-50ml 1-2ketaa vuorokaudessa) kun ei aluksi kasvanut ihan tarpeeksi ja oli aina tissillä, olin aika väsynyt siitä.. Tuo oli siis ihan neuvolan ohje, sen jälkeen en ole lupia lisämaidolle kysellyt. Sanonut olen kyllä neuvolakäynnillä, on ollut ihan ok.

Nykyään (6vk iässä) sitä meneekin sitten 100-160ml 5-6kertaa vrk rintaruokinnan lisäksi. Eli alkaa noilla maitomäärillä vissiin olla tää tissittely lähinnä läheisyyttä vaan.. Tuo riskihän tuossa pullohommassa sitten on, että oma maitomäärä vähenee. vaikka kyllä mä aina annoin ensin tissistä (ja annan yhä)...mutta kyllähän ne vauvan syöntikerrat ja maidon " tilaamiset" harvenee kun on maha täynnä korviketta.

En ole silti pahoillani omasta tilanteestani. Näin ollaan sekä minä että poika tyytyväisiä, se on pääasia. Toki olisin mieluusti mennyt täysimetyksellä jos se olisi ollut järkevästi mahdollista. Mutta nyt on pääasia että poika saa ruokaa eikä tarvii nälässä olla. Itse en ole äidin tissiin ikinä koskenutkaan (olin keskonen, ei tullut maitoa), ihan hyvä ja terve minustakin tuli.

Frimmy

Vierailija
6/40 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaa kun taas tulit tällainen vesikeli tänne pohjoiseenkin.

Hellyttävä tapaus tosiaan tuo Frimmyn isä. Meillä appiukko on vanhankansan mies, ei paljoa lapsille lepertele, yleensä ottaa kontaktia vain silloin jos katsoo aiheelliseksi komentaa. Minun isä onkin toista maata, ei hänkään omia lapsia ole juuri hoitanut, onkohan ikinä vaippaakaan vaihtanut, mutta lastenlapsille on erittäin läsnäoleva pappa. Ja mikä parasta, osaa olla luontevasti kaiken ikäisten lasten kanssa. Heillä on nyt yhdeksän lastenlasta, joista meidän neiti on nuorin ja vanhin on jo 12-vuotias ja kaikkia jaksaa huomioida tasapuolisesti.

Puhetta on ollut myös siitä miten aika riittää jos perheessä on useampia lapsia. Alussa mullakin oli jatkuvasti huono omatunto siitä, että aina joku jää vaille huomiota tai vähemmälle huomiolle, nyt tuntuu taas jäävän pojillekin enemmän aikaa. Meillä tuon erityisen esikoisen takia pitää olla silmät selässäkin ja säännöistä pitää tiukasti kiinni. Vauvan syntymän jälkeen tuli annettua poikien katsoa hieman liikaa dvd:tä ja tietokone ajoi liiaksi lastenvahdin virkaa ja sen kyllä huomasi! Helpommalla pääsee kun jaksaa vain pitää jöötä.

Kirjojen lukeminen ja lautapelien pelaaminen onnistuu hyvin vauva käsipuolessakin, eikä tarvi erikseen alkaa vauvalle kuvakirjoja esittelemään. Kantoliinan hankkimista olen alkanut harkitsemaan, helpottaisi todennäköisesti paljon tätä arjen pyörittämistä, neiti kun on kaiken lisäksi varsin läheisriippuvainen.

Ristiäisiä vietetään meilläkin tulevana lauantaina. Perjantaina sain leivottua porkkana- ja toscakakut sekä kuivakakun pakkaseen. Anoppi hommaa täytekakut ja kummitätini leipoo pullakranssin. Pikkuleivät ostan valmiina, vaikka aikomus olikin tehdä nekin itse. Enää tarvis tehdä suolainen piirakka ja jotain muutakin suolaista. Lisäksi meillä on voileivät, isä lupasi suolata lohen. Poroa ym. lisuketta vielä leiville. Minun vanhemmat tulee ristiäisaamuna auttamaan järjestelyissä, vaikka nyt olenkin edelliskerrasta viisastuneena päättänyt tehdä kaiken mahdollisen valmiiksi jo edellisiltana. Viimeksi kävi nimittäin niin, että huomasin ½ tuntia ennen ristiäisten alkua etten ole ehtinyt itseäni laittaa mitenkään, ristiäiskuvissa mulla onkin sitten tukka kuin harakan pesä ja vaatteet päällä miten sattuu =) Toisaalta juhlien järjestäminen stressaa, mutta toisaalta odotan niitä innolla. Enpäs ole ennen saanutkaan järkätä juhlia, joiden väriteemana on vaaleanpunainen =)

Meillä menee aivan mukavasti. Kakan panttaamisen kanssa on edelleen ongelmia, eikä helpotusta näy kun korvikkeita joudun antamaan aina vain enemmän. Masunnipistelyt loppui kun vaihdoin Nan:in Tutteliin. Rytmikin alkaa jo muodostua (kopkop...), aamulla herätään n. 7-8 maissa, 11 jälkeen ulos unille, herää n. klo 15, lyhyemmät unet n. klo 17-19 ja yöunille n. klo 21. Yöllä saattaa nukkua 5-6 tuntiakin putkeen. Meillä aamupäivät on seurustelulle otollista aikaa, neiti on yleensä silloin parhaalla tuulella. Juttuakin tulee jo, on innostunut " porisuttamaan ärrää" keltaiselle hymynaamalle ja sitten hymyillään suu isolla kuin hangon keksi =)

Jaahas, leikkihuoneesta kuuluu sellainen tappelunnujakka, että erotuomari on tarpeen! Kauanhan siellä leikittiinkin ihmisiksi! Mukavaa viikkoa kaikille!

aksiina ja neiti 28.1

Vierailija
7/40 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusi viikko ja uudet kujeet. Minäkin mietin päivittäin, että uskaltaisikohan sitä korviketta antaa esim. iltaisin, kun vauva on aika huutavainen, ja tuntuu, ettei rintamaito riitä. Toistaiseksi vauva on sitten lopulta onneksi nukahtanut huutosessioiden päätteeksi klo 21 mennessä, ja herää joskus 24-3 välillä syömään ja jatkaa unia aamu kuuteen. Mutta liian tuoreessa muistissa on tuon meidän 2-vuotiaan imetys. Täysimetystä kesti nimittäin 2kk ja silloin aloin antamaan lisäksi korviketta, ja 3kk iässä maitoa ei tullut enää tippaakaan! Haluaisin nyt imettää pidempään ja siksi välttelen korviketta ja yritän vain tiheästi imettää.

Aikaa muille muksuille: Itse en koe, että aikaa ei riittäisi muille lapsille. Meidän onneksi 2-vuotias on aina viihtynyt hyvin itsekseen ja leikkii paljon leluilla, eikä vaadi syliä, joten sen vuoksi elämä on suht helppoa! Pitää aina ihan pyytää poika syliin. Ja nyt on menossa sellainen " hali-kausi" pojalla, että käy aina välillä halaamassa äitiä ja vauvaa. No, enemmän aikaa voisi kyllä riittää meidän 9-vuotiaalle tytölle. Toisaalta viikot on tytölläkin kiirettä, harrastukset ja koulu, ja vapaa-aikana on paljon kavereiden kanssa. Mutta viikonloppuisin yritetään viettää tytönkin kanssa enemmän aikaa, esim. pulkkamäessä, luistelemassa.

Siitä tulikin mieleen, että tämä äiti kävi luistelemassa eilen ensimmäistä kertaa 13 vuoteen:) :) :) Olipas hauskaa! Mutta enpäs kaatunut kertaakaan ja " sirklaus" onnistui:) Luistimet kun olivat olleet sen 13 vuotta nurkassa nauhat sidottuina toisiinsa, niin olipas käynyt jännästi, kun ne nauhat olivat kaikki katkenneet solmukohdalta... Mutta toimivat luistimet ja saivat minutkin innostumaan ja täytyy tässä tänä talvena päästä vielä toistekin jäälle! Vauva nukkui kivasti vaunuissa melkein koko ajan, välillä kävin heiluttelemassa vaunuja, kun kitinä alkoi kuulua.

Mitähän muuta... Eipäs taas muistu mieleen, mistä on ollut puhetta. Kantoliina alkaa vihdoin toimia, vauva nukahtaa siihen aika nopeasti. Aion ostaa myös Ergo-repun, jonka kanssa olisi tarkoitus lähteä etelään keväällä.

Mutta nyt vauva heräsi, täytyy jo rientää.

T:vikli80 ja Aada 4.1.

Vierailija
8/40 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole toviin tänne ehtinyt. Ristiäiset vietettiin lauantaina ja niitten valmistelu vei aikaa eikä esikoisen käden murtuminen auttanut asiaa. Päivä kerrallaan eteenpäin on menty ja vieläkin on niin paljon menoja, etten edes yritä suunnitella liian tarkkaan kuin aina seuraavan menon vaan.

Ristiäiset menivät hyvin, äitini oli korvaamaton apu valmisteluissa. Tarjoilut hommattiin konditoriasta ja kaupasta. Mummeilla oli nenäliinat kovilla ja itselläkin kova liikutus, kun otettiin kastekaavaan se kiitosrukous, jossa on omat osat vanhemmalle (mies luki), kummille, sisarukselle (esikoinen) ja isovanhemmalle. Kummityttöni ja lasten serkku luki Raamatusta sen evankeliuminpätkän. :)

Viihteellä en ole ollut eikä ole mielikään tehnyt. Enhän ole missään soittoruokaloissa tms. ollutkaan vuosikausiin. Mukavinta on laittaa kotona hyvää ruokaa ja kutsua joku ystäväpariskunta tai vaan miehen kanssa nauttia pullo punaviiniä juustojen kanssa kun lapset ovat nukkumassa. Vauvan kanssa on kuitenkin tullut liikuttua jo monessa paikassa. Viimeksi tänään esikoisen kanssa käytiin sairaalassa käsikontrollissa ja vauva kulki kantoliinassa mukana. Vauvan kanssa olen käynyt ainakin kauppakeskuksissa asioilla, markkinoilla, konservatoriolla, päiväkodissa, neuvolassa tietenkin. Paikoissa, missä on paljon ihmisiä, pidän vauvan liinassa tai harson takana turvakaukalossa tai rattaissa, etteivät uteliaat ihmiset tunge liian lähelle köhimään. Ilman vauvaa en voi mennä mihinkään, kun on täysimetyksellä eikä pakastimessa ole yhtään maitoa.

Sellotapaaminen 19. pvä sopii. Sellon kahvilat on mulle suht tuntemattomia, joten sanokaa viisaammat, missä tavataan ja miten toisemme löydämme. Laitetaanko neilikka rintapieleen ;) vai kyselläänkö vaan vauvallisilta, että oletkos tammimamma?

Kestoina meillä käytössä äp-vaippa sekä pari muuta ImseVimse-kuorta harsojen kanssa lisäimuna fleece-suikaleet. ImseVimse sisävaippoja on myös, mutta ne ovat vielä isoja. Merkki valikoitui sillä perusteella, että sain nuo vaipat kaverilta ilmaiseksi. Lisäksi on yhdet ruskovillan villahousut, mutta en ole niitä osannut käyttää. :( Öisin ja pidemmissä reissuissa Pampers mini. Mitään rasvoja ei tarvita yleensä. Pari kertaa on laitettu Bepanthenia kun vähän punoitti. Jos on ollut Pampersit enemmän käytössä ilmakylvytellään föönin kanssa.

Urheilua en kaipaa, mutta hiki on tullut useamman kerran kun lapsia kuskailee ja erilaisilla asioilla juoksee. Vauva liinassa ja talvitakki päällä ja käsilaukku ja hoitokassi mukana tuli kyllä kuuma röntgenin ja lastenpolin väliä kipittäessä...

Justus: Aiemmin eli kakkosen ja kolmosen vauva-aikana podin enemmän huonoa omatuntoa siitä, että isommille oli huonosti aikaa. Nyt pojat ovat jo sen verran isoja, etteivät niin paljon äidin huomiota kaipaakaan. Toisaalta heille myös kelpaa hyvin " verbaalinen huomio" eli vauvaa imettäessä voin hyvin kuulustella esikoiselta englannin sanoja tai jutella muuten kouluasioista tms. Muutenkin mä olen ehkä nyt paremmin sinut oman rajallisuuteni kanssa kuin aiemmin. Tsemppiä sulle ja usko pois, ettet sä lapsillesi mitään traumoja aiheuta vaikka joutuvatkin jakamaan äidin huomiota.

Frimmy: Voi taivas, mikä lista asioita sulla on ristiäisaamulle! Meillä siivottiin parina edellisenä päivänä ja aamulla vaan imuroitiin keittiö. Kastepöytä oli melkein valmis ja astiat otettu esiin edellisenä päivänä. Pöytäliinat oli valmiiksi silitetty jne. Aamulla hain kastepöydän kukkalaitteen ja tilatut tarjoilut ja hoidin vauvan enkä muuta. Mies hoiti tarjoilut pöytään äitini avustaessa. Koita vaan delegoida edes jotain muille!

Mun isäni on myös hurahtanut tyttöön, vaikka lapsenlapsia (myös tyttöjä) on ennestään monta. Johtuukohan siitä, että edellisestä on se kuusi vuotta. Osti jopa tytölle helmet. :)

Hemi: Ei korviketta tarvitse antaa. Kun imettää vaan aina kun vauva pyytää, niin parin päivän päästä maitoa tulee enemmän ja imemiskerrat taas harvenee ja unet pitenee. Raskaita ne lisätilauspäivät voi kyllä olla. Korviketta voit tietysti antaa, jos siltä tuntuu; ei siihen neuvolasta lupaa tarvita. Mun vauvani ei ole vielä tehnyt lehmään tuttavuutta, joten imetän mieluummin tiheästi.

Aksiina: Mukavia ristiäisiä teille. Meilläkin oli nyt ekan kerran kastemekossa vaaleanpunainen nauha ja punaisia kukkia. Skumppakin oli roséta. Onnittelukortit on hellyttävän näköisiä punaisen sävyineen. :)

Huomenna on neuvola. Kiva taas saada uudet mitat. Tuntuu, että tyttö on kasvanut kovasti. Katsottiin eilen niitä ensiimmäisinä päivinä otettuja kuvia. Kasvotkin on muuttuneet jo tosi paljon. Ei tosiaan ole enää ihan vastasyntyneen näköinen.

Strutsi ja neiti 31.01. (ilmeisesti porukan viimeinen tammikuussa syntynyt (klo 12.08))

Vierailija
9/40 |
10.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpä teidän vauvat nukkuu pitkiä unia, ihan kateeksi käy! Meillä nukutaan öisin edelleen max 3 tuntia putkeen. Ja viime aikoina poika on herännyt jopa parin tunnin välein yöllä syömään, ihan uutta. Eikä edes nukahda samantien uudelleen, niin kuin ennen, vaan jatkaa kitinää ja ähinää.. en kuitenkaan usko, että olis maidon riittämättömyydestä kyse, sillä poika kasvaa hyvin ja ihan hyvin tuntuu muutenkin tulevan maitoa. En tiedä, missä vika. Eli täällä on aika väsynyt äiti. Poika menee yöunille klo 24, herää parin tunnin välein syömään pitkin yötä ja kuuden seitsemän aikaan herätään jo uuteen päivään.. että ei ole kauhean pitkiä yöunia täällä, mutta ehkä tää tästä.

Kakkaakin on alkanu tulla entistä harvemmin. Viime viikolla oli oikein historiallinen hetki; vaihdoin ekan kerran vaipan, jossa ei ollut ollenkaan kakkaa! Pieniä on kotiäidin ilot:) Ja sen jälkeen noita kakkaamattomia vaippoja on ollut monta. Varjopuoli tossa on kyllä sitten se, että sitten kun sitä kakkaa tulee, niin sitä tulee kaikkien näiden kakkaamattomien vaippojen edestä ja poika on suunnilleen yltä päältä kakassa. No joo, ketään ei varmaan kiinosta, mutta kerroin kuitenkin..

Minäkin kävin tänään töissä ja niinkuin joku tossa aiemmin totesikin, eipä ollut sinne yhtään ikävä. Raskasta se työssä käyntikin oli! Mä olin ainakin ihan stressaantunut työelämästä ja tää tauko töistä tekee todella hyvää, vaikkei helppoa ole tämä vauva-elämäkään. Kaksi niin erilaista maailmaa..

Munkin miehellä alkaa nyt torstaina isyysloma, jäi vielä viikko pitämättä joten hän pitää sen nyt. Lähdetään varmaan sukuloimaan..

Eipä tässä tämän kummempia, hauskaa alkavaa viikkoa kaikille!

Kaura ja poika s 24122007

Vierailija
10/40 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Eilen oli 2kk neuvola. Pituutta oli tullut syntymäpituuteen 8cm ja painoa 2kg.

Ens kerralla onkin rokotus! Kun vaan muistaisin suppoja hankkia sitä varten...

Neuvolassa juteltiin heti ehkäisystä ja kuulin mielenkiintoisen asian kierukasta: kohtu saattaa supistella puolikin vuotta synnytyksestä, ennen kuin palaa omiin mittoihinsa (mulla ainakin supistelee lähes päivittäin). Supistelut saattavat aiheuttaa sen, että kierukka tulee itsekseen ulos! En ole aiemmin kuullutkaan tätä.

No, en olis kuitenkaan ottanut kierukkaa vielä, kun on niin kova kammo sitä kohtaan.

Strutsille kiitokset lohduttavista sanoista, ettei esikoinen saa traumoja siitä, ettei mulla ole aikaa leikkiä hänen kanssaan.

Esikoinen viihtyy kyllä päivä päivältä enemmän yksiksikseen, mutta lähes päivittäin pyytää kuitenkin mua mukaan leikkimään tai edes istumaan viereensä. Ja yleensä juuri silloin, kun vauva vaatii jotain tai pitäisi tiskata tai ruokaa pitäisi tehdä. Muut kotityöt jätänkin suosiolla tekemättä, kun ollaan lasten kanssa kotona kolmistaan. Voi sitä riemua, kun isä on illan kotona ja jommalla kummalla meistä on aikaa leikkiä esikoisen kanssa. Tätä herkkua on kylläkin vain pari kertaa viikossa.

Joku kyseli siitä vauvan riippumatto käytöstä. Me tehtiin esikoiselle itse riippumatto ja huomattiin sama, että vauva kierähtää helposti reunalle. Sit viritettiinkin matto niin, ettei kierähtämistä tapahtunut. Mutta tuota viritystä ei voi kaupan matolla tehdä, joten en viitsi sitä tässä edes yrittää selittää.

En ole muistanut vastata kakkagallupiin :). Meillä kakakaan useita kertoja päivässä, vaikka mennäänkin korvikkeella.

Kahtena ed. päivänä tuli vihreää kakkaa, jopa niin paljon että eilen oli ekaa kertaa bodykin kakassa. Koska mennään korvikkeella, niin tuo kyllä pelästytti! Täytyy seurata tilannetta. Päiväaikaiset huudot ovat kuitenkin nyt takana päin, kestivät 4 päivää. Mutta voi kyllä hyvin olla herkkyyttä maidolle, voi kurja.

Joko teillä on kaikilla vakuutus vauvalle? Tai meinaatteko ottaa ollenkaan? Me saadaan vasta 2kk iässä, eli perjantaina heti vakuutusyhtiöön...

Muumit loppu, joten kiireesti kone kiinni :).

Justus ja poju 14.1.

Vierailija
11/40 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun alkaa olla kevään tuntua jo! Aamulla olin 1v:n kanssa puistossa jo klo 9 ja hiekkakakkuja laitettiin. Isukki on etäpäivällä ja oli vauvan kanssa.Koiran kakkaa on vain joka paikka väärällään, se ei ole kivaa.Toissapäivänä poika käveli suoraan sontaan=/

Mielettömiä unipötköjä Hemin vauvalla!!!! Lucky you!! Kyllä meidänkin vaavi on kiltti ja rauhallinen ja välillä nukkuukin pitkän pötkön, mut ei todellakaan joka päivä.

meilläkin osaimetetään.Aamulla Vieno herää ja saa tissiä. Sit nukkuu tissin voimin.Herää jossain vaiheessa ja syö tissiä.Jos kitisee vielä syötyään, saatan antaa 60ml korviketta. Yleensä kuitenkin mennään illansuuhun ihan tissillä ja illalla sit syö tissin lisäksi pullosta tarpeen mukaan.Yleensä menee 2-3x 60ml. Illalla alkanut yöunille nykyisin klo 22 (aiemmin lähempänä puolta yötä) ja siitä nukkuu 4-7h ja otan hänet tissille.

Mun jälkivuoto kesti alle 4vkoa eikä oo sen jälkeen verta housuissa näkyny-ihanaa!!! Mulla kun on menkat runsaat, tää on ihan luxusta ettei niitä oo!!!!

Vilmahilja, minäkin olen tykännyt Lindexin ja Kappahlin poikien vaatevalikoimista. Etenkin tuolle 1v:lle on nyt löytynyt tosi kivoja vaatteita. Mutta nyt tää vauvahan on siis tyttö eli en ole pikkuvauvojen poika-vaatteita niin kovin nyt katsellutkaan. Pääkaupunkiseutulaisille vinkikis, käykääs Kampin keskuksessa katsoos Polarn O Pyretin liike, ihania lastenvaatteita!!! Hieman kalliimpia kuin Lindex ym, mutta hyvälaatuisia ja veikeitä kuoseja.Itse ostin jus vauvalle parit pöksyt ja bodyn sieltä ja 1v:lle 2 t-paitaa. Mallistoa voi katsoa netistä osoitteesta www.polarnopyret.se.

Tuosta imetyksestä ja korvikkeesta vielä, että todellakin on tärkeintä että vauva ja äiti voivat hyvin. Imetys ei sais olla mikään itseisarvo, jota toteutetaan hinnalla millä hyvänsä.Mulla on ollu monenlaisia imetyskokemuksia: esikko söi 6vkoa tissiä ja siirtyi pullolle (synnytyksen jälk masennus ym.syitä), kakkonen söi 8kk tissiä, josta ekat 4kk täysimetys, sit tuli kiinteet mukaan sen ajan suosituksen mukaan), kolmonen joutui vastasyntyneenä leikkaukseen jonka jälkeen sai nenämahaletkusta ja pullosta ruokaa ja tissin ohella sai pullomaitoa koko ajan, kunnes 3kuisena ei enää halunnut tissiä ollenkaan. Kaikki lapset ovat kasvaneet hienosti ja jokaiseen on syntynyt hyvä ja lämmin side.

Aksiina, minkä ikäiset sulla on vanhemmat lapset? Meillä on 11v poika, 9v tyttö ja 1v poika. Noista isoista on kyllä selkeää apua vauvojen kanssa, etenkin tytöstä. Eilenkin isukki oli studiolla tekees levyä ja oltiin koko revohka keskenään. Kylvetin vienon, jonka jälkeen ammeeseen pomppas 1v ja tuo 9v tyttö. Esikoinen meni toiseen kylppäriin suihkuun.Näin saatiin puhtaaksi koko jengi (paitsi minut). Tyttö osaa laittaa 1v:lle housuvaipan, pukea yöppärin, osaa hienosti pidellä vauvaa sylissä ja rauhoitella jos se itkee.Voin myös laskea isot lapset 1v:n kanssa pihalle keskenään tunniksi, pärjäävät loistavasti.

Tuntuu tulevan ristiäisrytäkkä tässä tulevana viikonloppuna, joten tulkaas sitten heti kertomaan ihanat nimivalintanne!!!

sammermanni ja vieno 28.12.07

Vierailija
12/40 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin muuten tuli jälkivuodon jälkeen menkat. Viikon verran mullakin taisi olla taukoa. Olikohan kuitenkaan menkat? Menkkasärkyä oli, mutta vuoto oli tosi niukka. Vaikka yleensäkin se on niukka, niin tämä oli niukkaakin niukempi.

Jouduin pyytään lääkäriltä tänään Sirdaludia. Selkä ihan hemmetin kipeä, kun se palautuu normaaliin asentoonsa. Enkä ole muistanut aina nostaa lapsia oikealla tavalla. Luulin oppineeni esikoisesta sen, että synnytyksen jälkeen pitää olla tosi tarkkana selän kanssa. Mutta tässä sitä taas ollaan. Silloin tuli noidannuolen tapainen alaselkään, nyt toisen lapaluun alle.

Olen jo kaksi kertaa joutunut toteamaan, ettei mun rintamaito riitä mihinkään. Ekalla kerralla imetin 4kk, nyt 1kk. Esikoisen kohdalla ekat 2-3vk oli tosi huutoa ja nälkäähän se oli. Ihan harmittaa vieläkin, kun en tajunnut antaa korviketta ajoissa. Vaikka hyvinhän tuo on kasvanut, nyt 3 vuotiaana saman kokoinen kuin kaverin esikoululainen. Hän ei ole myöskään koskaan kunnolla kipeenä, nuhaa vain (koputan puuta).

Kakan panttaamisessa kannattaa kokeilla laittaa kuumemittaria pyllyyn, niin se kakkaamisrefleksi saattaa alkaa toimimaan ilman ylimääräisiä lääkkeitä. Nimim. kokemusta on :).

Vikli on päässyt luistelemaan. Kiva kiva. Meillä mies osti myös luistimet kk sitten ja luisteli ekaa kertaa yli 15 vuoteen. Hyvin meni! Mä en kyllä enää suostu luistimia pistään jalkaani, sen verran kipeetä se aikoinaan teki. Mutta hiihtämään mieli halajaa. Jos ens talvi olisi parempi...

Pari teistä on käynyt (jo) töissä. Me joskus keväämmällä vasta. Mutta eilen sain kuulla organisaatiomuutoksista töissä, ikäviä sellaisia. Onneksi olen vielä vuoden kotona!

Tolleroinen kirjoitti viime viikon pinossa siitä, että kannattaa totuttaa vauva nukahtamaan liikkumattomiin vaunuihin. Minäkin suosittelen tätä lämpimästi!

Toinen hyvä vinkki, minkä opin esikoisen aikaan, on sellainen, että ennakoi vauvan uniaikaa. Eli kun vauvan rytmi alkaa olla selvillä, niin sitten laittaa hänet nukkumaan ennen kuin on väsynyt. Tällöin hän oppii nukahtamaan itse, ilman nukuttamisia. Tämä on toiminut meidän molemmilla lapsilla, tähän mennessä ainakin (joten koputan taas puuta).

Jaa että pari juttua, tuli hieman enemmänkin. Nyt tarkistamaan, onko esikoinen unessa.

Ainiin, meidän raksalla tapahtuu taas ihania: lasketaan tänään seinämaalien menekki (maalataan kaikki seinät). Sen jälkeen onkin enää katot, lattiat ja kiintokalusteet. Mutta aikaa tuohonkin kyllä menee vielä monta kuukautta, ellei vapaaehtoisia talkoomiehiä löydy jostain yllättäen :).

T: Justus

Vierailija
13/40 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi kaikille..

En ehtiny edellistä viestipötköö edes lukemaan, joten tulin tämän viikon viestejä kurkkaamaan ja niistä löytykin mielenkiintosia vastauksia. Ilmesiesti aiheena kakka-gallup. Sekös innosti kirjoittamaan! =) Meillä tullut vihreää kakkaa jo noin kuukauden, aina välillä kellertävämpää. Masuvaivaa siis ollut, iltapainotteista huutoa ja joka vaipassa kakkaa tietty! Meilläkin nyt tullut jo sellaista ihmettä kuin keltasta kakkaa muutaman kerran ja pari vaippaa, joissa ei ole kakkaa ollut tässä vikan viikon aikana. Käytiin 3 kertaa vyöhyketerpaiassa, se kai auttoi...? Tai sitten alkaa ikää tulemaan. Maidotontakin kokeilin, mutta samaa aikaan oli noi vyöhyketerapiat (fiksua..), joten lopetin maidottoman 2 viikon jälkeen enkä vielä osaa sanoa, palasivatko masuvaivat. Katsellaan.

Meilläkin yöunet yleensä max 3 tuntia (pari kertaa jopa 4 ja kerran 5!), yleensä 2 tuntia kerralla ja sitten tissittelyä. Maitoa silti riittänyt, ainakin oli neuvolan mittausten mukaan hyvin kasvanut, painokin noussut lähelle keskikäyrää jo.

Me vierailtiin pojun kanssa töissä jo varmaan kuukauden ikäsenä... Lähinpiä työkavereita moikkaamassa, uudelleen on pitänyt mennä, mut en oo saanu aikaseks vielä. Kun nyt tuntuu, et jotenkin väsy, pitäs kai rajoittaa tätä päiväajan puuhailua ja kauppareissuja yms.

Joku kirjotti POPn vaatteista, ne tosiaa on ihania ja hiukka erilaisia. Tosin on muistakin paikoista löytyny tosi kivoja! Name it-merkin vaatteetki on kivoja ja eduisia Lindexin ja KappAhlin lisäks.

Nyt alkoi poika ulkona parkua, pitää mennä!

Kaikille nimen saaneille onnittelut, kivoja nimiä näkyy tulleen jo aiemminkin.

Floora ja poju 2.1

Vierailija
14/40 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania juttuja teillä, vasta nyt kerkesin kunnolla lukea ton viime viikon pinon.

En ymmärrä, miten ennenvanhaan pärjättiin, kun ei ollu tällasia vertaisryhmiä:) Nykyään en pärjäisi ilman näitä.

Se Frimmyn isäjuttu oli kyllä ihana, mulle tuli ihan kyyneleet silmiin sitä lukiessa. Ihana isukki:) Meidän iskä on kyllä samanlainen jörrikkä, mutta ei se kyllä tosta vauvasta ole yhtään herkistynyt. Kertaakaan ei ole omatoimisesti ottanut syliin, mutta kyllä me ollaan vauva joskus isän syliin isketty ja ihan tyytyväisenä ovat katselleet telkkaria yhdessä:)

Kukas se kirjoitti vauvan roikottamisesta. Mulla on ihan päinvastoin, mua ei yhtään haittaa vaikka vauvaa vähän roikotetaankin. Ja mä itse taidan olla se pahin roikottaja, eilen kun kävin töissä niin pomo huomautti että melkeen vauvan pää osui pöytään kun kumarruin ottamaan jotain lattialta. Ja kerran kun imuroin niin imurin varsi osui vauvan päähän (vauva oli siis rintarepussa samalla ja imuroin sängyn alta, en osannut varoa päätä) Ja kerran vauvan pää osui auton oveen kun otin häntä pois turvakaukalosta. Sattuuhan näitä. Mutta ei mua tosiaan haittaa, jos joku lähtee kävelemään vauva kainalossa, kiva vaan että vauva näkee vähän maailmaa. Mutta meitä on moneen junaan.

Mäkin oon paha äiti, oon kyllä ottanut yhden tai pari olutta vaikka imetänkin. Suurempia määriä en ole ottanut, ei ole tehnyt edes mieli. Baarielämä ei tosiaan kiinnosta, mutta nautin kyllä kotona mielelläni viinilasillisen tai kylmän huurteisen. Kukas se totesikaan, että salkkarit ja viinilasi on hänen juttu ja sama juttu täällä:) Rentoudun mielelläni kotona viinilasi kädessä, mutta baareilu ei kyllä tarjoaisi mulle mitään.

Munkin lempi" harrastus" on tällä hetkellä yksin ruokakaupassa käynti:) Shoppailusta en minäkään pidä. En ole oikeastaan koskaan siitä välittänyt, mutta nyt vielä vähemmän kun on tuo vauva. Eilen kävin kaupungilla ja jäi kyllä kaikki vaatetusliikkeet ihan kokonaan katsastamatta. Vauvallakin on tosi paljon vaatetta, saatiin miehen siskolta heidän vauvan kaikki pieneksi jääneet vaatteet, joten ei vaatepulan takiakaan tartte lähteä shoppaileen.

Ihania tarinoita oli myös ristiäisten valmistelusta. Meillä ne oli jo helmikuun alussa, mutta niin tutulta kuulosti tuo ristiäis-stressi. Onneksi ne on ohi:)

Siinäpä tarinaa taas tuli, palailemisiin:)

Vierailija
15/40 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Justus: Harmittaahan se aina aiheuttaa pettymystä " pienelle isolle" kun ei leikkimään ehdi. Lohtuna kuitenkin sekin, että yllättävän pian siitä pikkuveljestä kuitenkin saa leikkikaverin (ja tappelukaverin myös). Pian myös vauva viihtyy vaikka sitterissä kun vaan saa katsella isomman touhuja. Muistan hyvin kolmosen vauva-ajalta sen, kun äitini halusi helpottaa meidän hommia ja otti kaksi isompaa yökylään. Juu ei, ei tosiaan helpottanut. Kolmonen oli koko ajan lahkeessa kiinni kun yleensä viihtyi isoveljien kanssa. :)

Vakuutusta ei oteta vauvalle eikä ole ollut isommillekaan. Toivotaan, että tämäkin on sen verran terve, että jäädään plussan puolelle vaikka silloin tällöin yksityistä käytettäisiinkin. Tapaturmavakuutus on pojilla, neidillä ei vielä.

Koirankakkaa meilläkin on ja myös omalla tontilla. Naapurin koira on vapaana ja käy tarpeillaan meidän pihalla... Pitäisi taas mennä pussin ja lapion kanssa hommiin. Onneksi omat pojat yleensä eivät leiki tuossa kadunreunassa. Inhottavaa silti. :(

Vauvankakkaa tulee yleensä kerta tai kaksi päivässä, välillä voi olla päivä väliä. Määrä sopivasti sellainen, että juuri mahtuu vaippaan. Joskus kyllä tulee yli joltain suunnalta eli niskakakka ja varvaskakka ovat tulleet tutuksi tytölläkin. Rypsipellon keltaista väriltään. Meillä nimitetään kyllä yleensä noita peltoja vauvankakkapelloiksi.

Hmm, toivottavasti mä en antanut käsitystä, että rintaruokinta olisi niin tärkeää, että sitä pitäisi yrittää hampaat irvessä ja silmät ristissä öin ja päivin. Kunhan vauva kasvaa ja molemmat pysyvät järjissään, niin kaikki käy. :) Tulee vaan harmillisen usein vastaan niitä, jotka olisivat halunneet imettää, mutta joitten on käsketty antaa lisämaitoa ensimmäisen tiheän imemisen kauden tultua. :(

Neuvolassa käytiin, painoa oli tullut vähemmän kuin olisin luullut, mutta riittävästi kuitenkin. Neljää ja puolta kiloa hätyytellään. Pituutta kuitenkin oli tullut pari senttiä lisää. Lääkärikin totesi vauvan virkeäksi ja terveeksi, joten kaikki hyvin. Jälkitarkastukseen aion mennä omalle gynelle, mutta hitto kun en meinaa millään muistaa varata aikaa ja taaskaan se ei enää tänään onnistu.

Ja nyt laskuja maksamaan...

Strutsi ja neiti 31.1.

Vierailija
16/40 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tunnelmia voi lukea tuosta koliikki-pätkästä mitä kirjoittelin yleiselle puolelle. Ihana lukea kuinka jollain menee niin putkeen vauvojen kanssa. Oon suorastaan kateellinen teille, vaikka omaani en vaihtaisi mistään hinnasta- NO WAY! Oikein itkettää kuinka paljon voi pientä immeistä rakastaa ja olla samalla niin avuton kipujen yms. suhteen. Jos teillä on mahdollista kommentoida mun pätkään niin kiitti.

Hyvää vointia siskot!

Vierailija
17/40 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli tänään lääkärineuvola, terveeltä ja hyvinvoivalta poika vaikuttaa. Kuten myös me vanhemmat. Tajusin itsekin siellä miten hyvin meillä on kaikki, kun kyselivät että onko kysymyksiä, ongelmia, huolia, murheita...me oltiin miehen kaa ihan ihmeissään itsekin, että ei meillä muuten ole, ei sitten yhtään mitään, kaikki on niin hyvin ja mukavasti kuin olla vain osaa.. Ja poika oli kasvanut mukavasti, nyt 6,5vk iässä 4874g, 56,3cm (syntyessä 49cm, 3365g).

Mikä se käyrä-juttu muuten on, mistä jotkut teistä täällä (ja muissakin keskusteluissa) puhuu.. ei meille oo mistään käyristä puhuttu, ihan vaan että kasvaa hyvin.

Ristiäis-stressikin alkaa tällä hetkellä helpottamaan, vaikkei ne vielä ohi ole.. Sain kuitenkin delegoitua hommia hyvin mun siskolle ja miehen veljelle, ettei itselle jää niin paljon hommaa ristiäisaamuksi. Niin, ja tietty miehelle itselleenkin delegoin. Annoin siivouksen täysin miehen ja hänen veljensä huoleksi, luotan nyt että ne kans tekee sen. Mun on vaan välillä vaikee muistaa että muutkin täällä osaa siivota kuin minä.. Mutta nyt viimeaikoina mies on petrannut niin hyvin kotihommissa, että kyllähän tuo sujuu. Se on vissiin vihdoinkin tajunnut että siisti koti=onnellinen vaimo.. Kun se itse jopa viihtyy pienessä sekasorrossa, ei siksi aiemmin ole ollut niin innokas ollut siivoamaan kun sen mielestä ei oo tarvetta. Mutta nyt on tosiaan usein ilahduttanut mua siistillä kodilla, huomannut miten se vaikuttaa muhun.

Mummutkin mä pistin kuriin! Omalle äidille sanoin suoraan että lopettaa turhan hössäämisen, koska se stressaa mua. Ihan hyvin se sen otti, nyt vaan muistuttelee mua ettei mun tarvii stressata mistään.. ja anopin kanssa juttelin kans,kerroin milleen mä toivon ristiäisjärjestelyjen sujuvan, se olikin ihan samoilla linjoilla..

Että nyt on meillä kaikki hyvin ja mukavasti... Paitsi nyt pikkukaveri alkoi huutelemaan sängystään, ruokaa varmaan vailla.

Frimmy ja poika 6,5vk.

Vierailija
18/40 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

mahtavaa mitä useampi pääsisi mukaan. Mä tosin varmaan joudun oleen vähän siltä pohjalta paikalla miten vauveli huutaa... Eli tilanteen mukaan.

Mikä kellon aika me sovitaan? Kuten aikaisemmin sanoin, mulle sopii paremmin se päiväaika.

Ametisti ehdotti sitä 2. kerroksen kahvilaa. Se sopii myös mulle. (STRUTSI: se on ainut kahvila toisessa kerroksessa. Alakerrassa on Robert' s coffee mut se on niin ahdas)

Hemmetti mitähän mä voisin siellä herkutella kun mulla on se fucking muna-maito-vilja-dieetti päällä. En ymmärrä miten ihmiset kestää jotain neljän eri ruokalajin dieettiä.... Tosin oikeastaan tekisin mitä vaan että tämän kaverin masuhommat helpottuis. Toisaalta, en todellakaan tiedä on kyse allergiasta vai koliikista...

Vierailija
19/40 |
11.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

taas on vierähtänyt aikaa. En edes muista koska viimeksi olen käynyt kirjoittelemassa. Lukemassa olen kyllä käynyt mutta se kirjoittaminen vaatii energiaa ja sitä näin iltaisin ei enää meinaa löytyä. mutta jos nyt..

Meijän poika kasvaa ihan silmissä. ikää on 6vk ja kohta jo kääntyy. ainakin potkii kauheana ja puoliksi kääntyy ylävartalo kyljelle joten eiköhän kohta. Missä iässä normaalisti vauvat kääntyy mahalleen? kun olen päivitellyt sitä että poikamme on kehittynyt ikäisekseen kauheana niin olisi kiva tietää. Hymyilee kauheana. ja hymyistä hullaantuneena sanon että poika vastaa hymyyn. vaikka terkkarit väittää että se on refleksi tai matkimista mutta ei. poikamme vastaa hymyyn :D kiven kovaa väitän... ;)

päivärytmi meillä on jonkinlainen. yöunilta poika olisi valmis heräämään nousemaan varmasti jo kuuden aikaan mutta kovasti olen yrittänyt jatkaa unta kahdeksaan ja joskus on nukuttu jopa kymmeneen. päiväunia poikamme ei nuku joka päivä. vain jos autossa matkustetaan. harvinainen vauva. olen siis helisemässä kuin olisi kotitöitäkin mitä pitäisi tehdä ja oma hygieniaki kärsii kun poika ei nuku. on se luxusta kun pääsee suihkuun :)

yöunille poika menee 8-9 aikaan. olen yrittänyt nyt että hän nukkuisi omassa sängyssä. ennenhän laitoimme hänet vaunuihin kun oli syönyt ja siinä lykimme hänet uneen. nyt muutama yö on onnistuneesti nukuttu omassa sängyssä. mutta sitten kahden aikaan hän herää ja nosta hänet viereeni, laitan tissin suuhun ja nukhadan itse saman tien. :)

ristiäiset olisi 23. päivänä ja pitäisi niitäkin miettiä ja henkisesti valmistautua. ne järjestetään anoppilassa ja miehen sisko tekee ruuat. on pyytänyt että pitää miettiä mitä siellä tarjotaan mutta mulle on ihan sama vaikka olisi vain kahvia ja pullaa. mutta ehkä pitää olla jotain hienompaa...

nyt poistun internetin ihmeelliseen maailmaan kun on vihdoinkin aikaa olla koneella. ja kone on vapaa. mies on innokas pokerin pelaaja. liiankin.....

MiiKaro & Mikael

Vierailija
20/40 |
12.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole enää koneelle joutanut! Mistähän lie johtuu! On kyllä ollut elämä niin täyteläistä että odotan kesää ja helpotusta. En kyllä tiedä mistä se helpotus tulis mutta kuitenkin. Ehkä nämä taudit vähenis.

Eli ollaan sairastettu ihan tosissaan, paitsi minä ja vauva. Mutta nyt tuntuu että tämä yskä/nuha/kuumetauti yrittää todenteolla minuunkin.

Toivottavasti ei vauvaan iske, on ainakin isommilla lapsilla ollut sen verran kova tauti. Eilein oli pojilla neuvola ja pienimmällä olikin korvatulehdus.

Vauva on ollut oikea unelma. On aina nukkunut hyvät yöunet. Nukahtaa klo 11 ja nukkuu 4.30-5.00 (on tarkka tyttö) ja sitten siitä nukutaan kahdeksaan äitin kainalossa. Päivärytmi ei ole niin säännöllinen mutta nukkuu päivisin parin kolmen tunnin päiväunia. Joskus taas on valveilla useita tuntejakin mutta ei toki silloin viihdy kuin sylissä. Mutta saahan sitä sylitelläkin.

Meilläkin oli ristiäiset jo pari viikkoa sitten ja neidistä tuli Helmi Olivia.

Nimi oli niin täydellisen hukassa ettei ikinä. Tosiaan ristiäisvinkiksi sanon että älkää jättäkö mitään muuta ristiäispäivälle kuin kaiken tarjoille asettelu tai esim jos tekee jotain salaattia niin se sitten. Minulla oli sisko apuna keittiöllä päivän ja sitten tarjoili illallakin. Neiti oli tyytyväinen koko ristiäisten ajan -niinkuin aina-.

Kakasta on ilmeisesti ollut puhetta. Meillä tulee keltaista kakkaa, aiemmin oli joka vaipassa mutta nyt Helmi ei enää kakkaa joka päivä. Ja sitten kun kakataan niin sitä kans tulee. Kauralle terveiset, sitä yltäpäältä kakassa olevaa vauvaa on tosi ihana käsitellä!! Onneksi muillakin on samanlaisia pyykintekopäiviä!;-)

Noista ristiäisistä tuli mieleen hyvä maidontuotantokeino. Tein kotikaljaa ja sitä tietysti sitten join pitkin viikkoa kun tuli tehtyä niin paljon ja kyllä maitoa riitti. EIkä onneksi tullut mitään mahavaivoja Helmille. Kannattaa kokeilla!

Ajan riittämisestä muille lapsille on ilmeisesti ollut puhetta (en ole lukenut pinoja aikoihin, vain tämän viikon pinon.) Pitäiskö tuohon jotain keksiä kun meillä näitä nallukoita on jo kuusi. Kyllähän sen huomaa aina että tuo ja tuo lapsi tarvitsis huomiota. Mutta justiin tuo leikkiasia on meillä jo erilainen kun lapsista on seuraa toisilleen eikä äitiä ja isää haeta kyllä ikinä leikkiin mukaan. Mutta se huomion hakeminen on sitten jotain muuta, juttujen kuuntelua ym. Tytöt olivat hiihtolomalla mummulassa yötä ja kyllä miehen kans heti huomattiin että se teki hyvää meidän 3-vuotiaalle pojalle. Hän sai koko ajan kaiken huomion ja käytti sen kyllä hyväkseen. Meillä sikäli hyvä tilanne että mies on päivävuorossa niin voi jakaa hoitovuoroja ja huomionantovuoroja.

Sen sijaan 1,5-vuotiaan kans on vähän sumplimista. Hän on selvästikin ollut pikkasen mustis, meillä ei koskaan ole kukaan ollut vauvasta mustasukkainen. Eilen jo säälitti niin kovasti kun mies oli ulkona ja vauva halusi tissille niin toinen raahaa vauvan auton turvaistuinta mun jalkojen juureen että laitetaan vauva tuonne ja hän pääsee syliin. Onneksi iskä tuli pelastamaan tilanteen. Ja nyt kun poika on ollut vielä niin sairas niin on ollut enemmän sylinkin tarpeessa. Mutta eiköhän se siitä, ei sitä varmaan kovin montaa kuukautta kestä niin vauvakin alkaa jo viihtyä lattialla ja siinä voi sitten leikkiä toistenkin kanssa samalla. En usko että siitä mitään traumoja tulee isoille sisaruksille, on tervettä oppia jakamaan, myös vanhempi. Vaikka eihän ne pienet vielä sitä ymmärrä.

Magda-lenalle voimia vauvan kans. Meillä oli ensimmäinen lapsi ilmeisesti koliikkivauva. Huusi illasta yleensä johonkin aamu kolmeen-neljään. Ja mies oli armeijassa ja minä yksin lapsen kans kotona. Joskus tuli tilanne että piti laittaa vauva yksin olohuoneeseen hetkeksi ja mennä rauhoittumaan kamariin itse. Sitten jaksoi taas mennä nostamaan vauvan syliin ilman pelkoa että vahingoittaisi vauvaa.

Tuota kesti sen kolme kuukautta ja sen jälkeen tyttö on ollut meidän parhaimpia nukkujia ja taisaisimpia luonteeltaan. Oikein helppo lapsi.

Täällä kans suurperheen äiti toitottaa että älkää ihmeessä opettako vauvoja nukahtamaan esim syliin tai niihin liikkuviin vaunuihin. MIehen veljen vaimo juuri vasta sanoi että jos heillä vielä on vauva niin sen on pakko oppia nukahtamaan päiväunille kuin meidän lapset. Meillä on heidän kanssaan samanikäinen 1,5-vuotias ja minä vien vain pojan sänkyyn ja hän nukahtaa sinne omia aikojaan. Heidän perheessä nukutetaa vieläkin päiväunille. Uusimmassa vauva-lehdessäkin oli se vinkki että laittaa vaan vauvaa sylistä pois juuri ennenkuin hän on nukahtamassa, ja tuota sylistä sänkyyn siirtämistä voi aina vain aikastaa. HElpommin sanottu kuin tehty mutta kannattaa yrittää.

Pitäisköhän antaa jo vuoroa muillekin ja jatkaa taas joskus. Nyt olisi aika palstaryhdistäytyä! Siis minun, on tämä niin korvaamaton arjen piristys äidin arkeen!

Iuiu ja Helmi puolitoista kk (ihana hymytyttö)