Ohjeita kiertoilmauunin käyttöön?
Eli uudessa talossa uusi hieno uuni, käyttö kaipaa vielä hieman ohjeistusta, löytyisikö täältä asiantuntemusta?
Ilmeisesti kiertoilmauuniakin voi käyttää normi ylä-ala lämpötoiminnalla (ainakin kuvittelen löytäneeni sellaisen valinnan)? Kannattaako kiertoilmauuni-toimintoa kuitenkin käyttää ihan järkenään, vai vain silloin kun tekee jotain leipomusta tms. useammalla tasolla, siis vaikka pari peltiä uunissa samaan aikaan? Missä kaikessa ruuanlaitossa kiertoilmatoiminto on ehdoton? Mihin se ei sovellu? Lämpötilaa ilmeisesti lasketaan ~20°C vai? Entäpä sitten paistoaika?
Vinkkejä kaivataan, kiitos!
Kommentit (11)
että sämpylät ja pullat yms. tulee laittaa pellille limittäin, ei siis tasarivein, vaan joka toinen rivi eri kohtaan. En oikein osaa selittää...Silleen, että ilma kiertää mahdollisimman hyvin. Mulla oli edellisessä talossa kiertoilmauuni, enkä osannu sitä oikein käyttää, joten nyt otin tavisuunin...
Kiertoilmatoiminto on todennäköisesti uunissasi yksi toiminto muiden joukossa (esim. meidän uunissa eri vaihtoehtoja on 9 kpl), eli voit toki käyttää uunia " tavallisella" ylälämpö/alalämpö-yhdistelmällä jos haluat. Mä valitsen kiertoilman aina kun mahdollista -uunia ei tarvitse esilämmittää (en tosin esilämmitä muutenkaan kuin harvoin), se paistaa tasaisesti, nopeasti ja mikä täkeintä kuluttaa vähemmän sähköä kuin perinteinen ylä/alalämpövalinta.
Sähkönkulutuksesta ks. esim. http://www.energia.fi/fi/sahko/kotijasahko/kodinkoneet/sahkoliedet/sahk…
KL.
Mitä varten tämä ketju on seksi-alueella???
Mahe-669 (Oolofi-83) kirjoitti:
No miksi ei olisi?
Minusta oli hauska lukea!
Vierailija kirjoitti:
Mahe-669 (Oolofi-83) kirjoitti:
No miksi ei olisi?
Siksi, koska uuninkäyttö ei normaalisti liity seksiin millään tavalla.
Hieno kiertoilmaus! Jätä se sika, kiertoon vaan!
Ei muuta ku luukku auki ja tyrkkäät pullat uuniin.
Se hurisee tasaisemmin siinä ei ole linkousohjelmaa.
mikään asiantuntija en ole, mutta muutama käytössä huomattu seikka.
Kiertoilmauuni alkaa lämmittää uunia oikealle lämmölle heti eli itse työnnän melkein heti ruoat uuniin, kun laitan uunin päälle. Käytänkin kiertoilmaa yleensä, jos tarvitsen jotain nopeasti. Esim pakastepitsat ovat kiertoilmalla hyvä paistaa, tulee hyvä pohja. Osassa pitsoissa on maininta, etteivät sovellu kiertoilmalle.
Itse en käytä montaa peltiä kerralla, sillä siinä täytyisi vaihtaa välissä peltejä toisinpäin, jotta ei jäisi raakoja kohtia. Enkä muutenkaan oikein hallitse kiertoilmalla sämpylöiden tai pullien paistamista. Muutaman kerran olen kokeillut eikä oikein onnistunut, kuivatti osaa liikaa. tietysti jos on aikaa seurata ja kääntää ym, niin sitten varmaan tulee hyviä. Meillä nämä kolme alle kouluikäistä pitävät sen verran kiireisenä, että täytyy tyytyä siihen, minkä hyvin osaa ;-).
lämpötilaa lasketaan se n 20 astetta ja paistoaika on yleensä lyhyempi.