Paras kirja henkiseen kasvuun?
Aikoinaan hyvin hankalassa elämäntilanteessa luin Anthony de Mellon kirjan Havahtuminen ja sain siitä todella paljon voimaa ja rauhaa.
Nyt kaikki on hyvin, ehkä liian hyvin. On jotenkin vaikea päästä kosketuksiin itsensä kanssa samalla tavalla kuin ollessaan heikko ja paljas. Ajatukset pyörivät liikaa arkisissa ja materiaan liittyvissä asioissa, vaikka todellisuudessa kaipaisin henkisyyttä.
Olisi kauhean kiva saada sitä elämään muutenkin kuin niinä huonoina aikoina! Kaipaan siis jonkinlaista henkistä kasvua ja siihen liittyvää henkisempää sisältöä elämääni, vaikka en sitä nyt selviytyäkseni tarvitsekaan. Tarve päästä miettimään niitä oikeasti tärkeitä asioita.
Ja ei kiitos, uskonnot eivät kiinnosta, eivätkä uskontojen kaltaiset henkilökultit. Enemmänkin hyviä kirjoja, jotka voisivat herätellä omaa ajattelua ja ruokkia sitä.
Olisiko teillä jotain kirjasuosituksia, jotka ovat koskettaneet teitä ja elämäänne?
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Logoterapia.
Millaista se sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vastaukset ovat vääriä, vaikka tuo guru vähän jo liippaa totuutta sieltä päin. Paras kirja henkiseen kasvuun on se, jonka kirjoitat itse.
Omasta mielestäsi ainakin. Lukisitko sen minunkin versioni? Miksi haluat kieltää kaiken elämän kaikilta? Oletko pilannut jotenkin oman elämäsi tai oletko ainakin pahasti pettynyt elämään? Olet aika alentava, pakko sanoa tämä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vastaukset ovat vääriä, vaikka tuo guru vähän jo liippaa totuutta sieltä päin. Paras kirja henkiseen kasvuun on se, jonka kirjoitat itse.
Omasta mielestäsi ainakin. Lukisitko sen minunkin versioni? Miksi haluat kieltää kaiken elämän kaikilta? Oletko pilannut jotenkin oman elämäsi tai oletko ainakin pahasti pettynyt elämään? Olet aika alentava, pakko sanoa tämä asia.
Kieltää elämän kaikilta? No nyt kun mainitset niin olishan se tietysti vähän rauhallisempaa kun tuo perhe ei möykkäisi. Mutta tämä on kyllä oma ideasi.
Ei sitä kirjaa tarvitsisi lukea kenenkään, mutta se pakottaisi ajattelemaan, missä mennään, mikä mättää ja luultavasti jossakin vaiheessa tulisi mieleen käännellä joitakin sivuja taaksepäin, että onkohan tässä jotain itsensä toistavia kuvioita yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltää elämän kaikilta? No nyt kun mainitset niin olishan se tietysti vähän rauhallisempaa kun tuo perhe ei möykkäisi. Mutta tämä on kyllä oma ideasi.
Ei sitä kirjaa tarvitsisi lukea kenenkään, mutta se pakottaisi ajattelemaan, missä mennään, mikä mättää ja luultavasti jossakin vaiheessa tulisi mieleen käännellä joitakin sivuja taaksepäin, että onkohan tässä jotain itsensä toistavia kuvioita yms.
Okei, tämä selvensi. Itseänsä varten voi kirjoittaa ja tutkia sitä jotta ymmärtäisi paremmin. Ajattelin vain ehkä sitä ulkopuolelta tutkimista. Asia on nyt kunnossa.
Anu Grace on kirjoittanut enkelikirjoja.
Diana Cooperin kirjat ovat nerokkaita luomuksia.
Sami Minkkisen verkkomateriaalit mitä on saatavissa, hänen tietous on hyvällä tasolla mielen asioissa sekä elämänmuutoksissa. Hänen vaimonsa Heini Minkkinen on pitkän linjan opettaja joka motivoi myös neuroepätyypillisiä lapsia koulussa koska hän ymmärtää heitä. Heidän yhteinen harmoniansa on rauhallinen. Youtube kanavalla on videoita joista voitte rauhassa opetella henkisyyden asioita. Sami Minkkinen on ollut haasteiden siivittämä mielen goutsaaja myös.
Yhteiskunnassamme annetaan myös rikosoikeudellisia tuomioita ja sekin tulee hyväksyä rangaistuksena muiden tapojen ohella. Sovitamme myös silläkin tavalla pahoja tekojamme sekä muita vääriä valintoja eli syntejämme.
Maanpäällisillä tuomioilla, myös väärillä ei ole enää vaikutusta lopullisiin tuomioihin jotka aikojen lopussa jaetaan jokaiselle tekojensa mukaan. Armo on ainoa asia joka voi pelastaa ne jotka sitä anovat ja uskovat. Teot eivät pelasta mutta hyvät teot voivat helpottaa löytää se oikea tie.
lukemisena raamattu siis, enkä pidä sitä uskontoon pelkästään liittyvänä kirjana vaan sisältävän elämänohjeita joita noudattamalla vaikka edes vähänkin maailma olisi parempi paikka.
Lainattua 129:
Loistava kannanotto! Sain tästäkin itselleni taas uutta ymmärrystä hieman eri tavalla. Olen aivan hämmentynyt siitä miten monipuolisesti nykyisin ajatellaan asioita ja kuinka monipuolisesti me kerromme asioista. Kiitos sinullekin.
vastaus: Kiitos. Sinulle itsellesi. Olen vanhan koulukunnan ehkä hieman radikaali tulkitsija. Olen nähnyt itse tuon ajan ja elänyt siinä ikäänkuin ollen oman aikani vanki
Maailma muuttuu ja ihmiset sen mukana. Toivottavasti eivät kadota itseään.
Katri Syvärisen Löydä elämän taika. Pidin erittäin paljon kyseisestä kirjasta. Suosittelen muutenkin Syvärisen tekstejä sillä hän on älykäs sitkeä nainen ja hänellä on hyviä vinkkejä elämään myös luovuuden saralla.
Täällä närkystytään jos mainitsee kirjan nimeltä Raamattu. Se jos mikä on pienisieluisuutta, "Yksisilmäisyyttä". Tosin usko ja uskonto ovat varsin monin tavoin kaksi eri asiaa. Usko syntyy kuulemisesta, joten kyllä sanan lukeminen siinä on tärkeää. Kuitenkin uskontoja on pilvin pimein, buddhalaisuuskin on "uskonto" jne eli jos kielätää kaiken uskonnon ja niihin liittyvät teokset, kieltää itseltään todella monia hyviä kirjoja.
Usko on se joka vapauttaa ja antaa rauhan, uskonnot vain vievät ihmisen yrittämään itse. Usko Jeesukseen antaa armon kosketuksen jolta muuttua, sen armon avulla.
Vierailija kirjoitti:
Täällä närkystytään jos mainitsee kirjan nimeltä Raamattu. Se jos mikä on pienisieluisuutta, "Yksisilmäisyyttä". Tosin usko ja uskonto ovat varsin monin tavoin kaksi eri asiaa. Usko syntyy kuulemisesta, joten kyllä sanan lukeminen siinä on tärkeää. Kuitenkin uskontoja on pilvin pimein, buddhalaisuuskin on "uskonto" jne eli jos kielätää kaiken uskonnon ja niihin liittyvät teokset, kieltää itseltään todella monia hyviä kirjoja.
Usko on se joka vapauttaa ja antaa rauhan, uskonnot vain vievät ihmisen yrittämään itse. Usko Jeesukseen antaa armon kosketuksen jolta muuttua, sen armon avulla.
Hyvin kerrottu. En kuulu kirkkoon, olen ateisti. Minulla on aina ollut oma "uskontoni" eli uskoni. Sitä ei ole taas raamattupiireissä arvostettu koska en ajattele täysin samalla tavalla. En pysty ajattelemaan koska en usko siihen mitä he julistavat. Ei se ole mielestäni oikeaa sanomaa aina tai mukana on kaksinaismoralismia. Kuuntelen sisintäni, sana asuu siellä, sielussani, sydämessäni. Siellä asuu rauha ja rakkaus. Kaikki vastaukset omaan elämääni asuvat sisälläni, kuuntelen mitä minulle sanotaan. Sanoma on johdatusta, henkilökohtaisella tasolla. Otan vastaan viisautta itseni ulkopuolelta, minä ymmärrän kuinka hyväksi se on. Se auttaa minua ja se auttaa kaikkia muitakin. Minulla on sisälläni tie ja totuus. En voisi poiketa polultani enää ikinä sillä johdatus on liian vahva. Voi olla että menetän jotakin mutta se ei ole silloin minua varten. Siunattuja ovat jokainen muu itseni lisäksi ja minä iloitsen jokaisen toisenkin onnesta. Minä suren ja tunnen myötätuntoa jokaisen toisenkin puolesta. Olen yhtä kaikkien kanssa mutta yksin kuljen omaa polkuani kuitenkin. Näen sinut ja annan sinunkin nähdä minut.
Mark Manson - kuinka olla piittaamatta paskaakaan.
Michael Newton (hypnoterapeutti): Sielujen matka ja Sielujen kohtalo
Ei niinkään uskontoa, vaan henkisiä asioita. Poistaa myös uskontojen epäloogisuudet täysin. Ymmärrät, miksi olet täällä ja miksi kaikki tapahtuu. Voi antaa täysin uuden suunnan ja näkemyksen siitä, mitä olet ja mihin pystyt.
Ajattelen samalla tavalla kuten sinä 134, mutta ajattelen että se sisäinen rauha, rakkaus ja johdatus on Jumalasta. Olen ennenkin huomannut, että ateisti ja uskovainen voi ajatella monista asioista samoin, sanat ovat vain erilaiset. Olen itsekin ollut ateisti ja uskossa enkä koe siinä eroa. Jumala on aina ollut, silloinkin kun en häntä sillä nimellä kutsunut.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelen samalla tavalla kuten sinä 134, mutta ajattelen että se sisäinen rauha, rakkaus ja johdatus on Jumalasta. Olen ennenkin huomannut, että ateisti ja uskovainen voi ajatella monista asioista samoin, sanat ovat vain erilaiset. Olen itsekin ollut ateisti ja uskossa enkä koe siinä eroa. Jumala on aina ollut, silloinkin kun en häntä sillä nimellä kutsunut.
Kiitos tuestasi, kyllä Jumalasta. Ajattelen kyllä samoin ja voin käyttää Jumalan nimeä, toisinaan puhun luojasta. Tarkoitan samoja asioita kuitenkin. En ole mitenkään kirkkoa, mitään tai ketään vastaan mutta täydellinen totuuteni on yleisesti ollut vieroksuttua. Haluan aina ymmärtää muidenkin polkuja sekä näkemyksiä enkä arvostele valintoja. Kuuntelen mutta pystyn myös keskustelemaan asiallisesti tappelematta asioista. Olen halunnut hyväksyä kaiken mitä elämässä on jotta pystyisin ymmärtämään mahdollisimman hyvin muita ihmisiä. Ymmärrys sekä hyväksyntä antaa minulle mahdollisuuksia myös auttaa paremmin mutta en koskaan halua tuputtaa mitään, kääntää ketään hänen uskostaan tai auttaa väkisinkään ja ymmärrän jos minua ei hyväksytä tai tarvita. Arvostan jokainen halua olla itsenäinen ja selviytyä myöskin. Parasta on kun kohtaa ihmisen ihmisenä eikä millään muulla ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Raamattu. Kun itse kasvat pieneksi ja Jumala kasvaa elämässäsi suureksi, olet oivaltanut jotain hyvin tärkeää.
Ohjeesi sopii hyvin egoistisille kieltäjille. Nöyryys sekä elämän hyväksyntä auttaa ihmistä ymmärtämään oman paikkansa, oman pienuutensa sillä Jumala on kaikkivaltias emmekä koskaan ole häntä mahtavampia olentoja.
Vierailija kirjoitti:
Toinen ääni raamatulle. Nykyään kun ei pidetä kirjarovioita enää, voi paholaisen johdatusta löytyä myös kirjoista. Pysy erossa harhaopeista.
Avoimuus auttaa myös koko elämässä. Kaikkea lukemaansa ei tarvitse ottaa itsellensä tai muuttaa itseänsä niiden avulla vaan kaikesta voi oppia. Sallitaan jokaiselle vapaus uskoa mihin haluaa.