Milloin synnytys viimeistään käynnistetään?
Mulla äitipoliaika ens keskiviikolle, silloin rv 41+5. Voiko ne vielä laittaa kotiin odottamaan? Kuinka kauan voi korkeintaan mennä että saan viimein vauvan syliini?
Kommentit (20)
En tiedä kuinka pitkään voidaan odottaa mutta onhan lapsia syntynyt luomusti ja käynnistettynä rv43 saakka (eli 42+jotain).
Aika paljon vauvoja kuoolut sen takia, kun annetaan turhaan olla kohdussa yliaikaa. Eräs lääkäri sanoikin että kun la on mennyt, ei lapselle ole enää hyötyä olla kohdussa,usein alkaa lapsivesi vähentyä, tai tulla muita ongelmia.
41+5 on yliaikaiskontrolli, eikä ainakaan mulle luvattu mitään sillon. 42+1 käynnistettiin, sillonkin olisivat lähettäneet kotiin, ellei lapsivettä olisi ollut liian vähän. Osastolla huonekaverilla oli rv 42+2 ja häntä alettettiin sillon käynnistellä.
Esim. Kotkassa se ainakin pari vuotta sitten oli tasan 42 kun aletaan käynnistää, tosin mulla suostuivat jo 41+5 aloittamaan kun halusin. Mutta ilmeisesti joissakin sairaaloissa annetaan mennä vielä 42+ viikollekin jos kaikki on hyvin?
Mutta ei siis pidä paikkaansa, ettei annettaisi mennä yli kahta viikkoa yli. Kyllä mulla annettiin ja huonekaverilla kanssa. Musta on käsittämätöntä, että 42+1 olivat vielä lähettämässä takasin kotiin. Siinä alkavat riskit kasvaa.
Vierailija:
Mutta ei siis pidä paikkaansa, ettei annettaisi mennä yli kahta viikkoa yli. Kyllä mulla annettiin ja huonekaverilla kanssa. Musta on käsittämätöntä, että 42+1 olivat vielä lähettämässä takasin kotiin. Siinä alkavat riskit kasvaa.
Hauska sattumus vielä äitipolilla. Kun menin sinne sillon 42+1 sairaalakassi mukanani, lääkäri katsoi hölmistyneenä, että ai otit laukun mukaan. Änkytin siinä sitten, että tarkoitus on jäädä. Lääkäri pudisteli päätään, mutta ultran jälkeen oli pakko ottaa mut sairaalaan.
molemmilla kerroilla istukat olleet jo jonkin verran kalkkeutuneita (ekalla kerralla kätilö totesi: " aika kalkkeutunut istukka, olet tainnut polttaa tupakkaa" . Enkä edes ollut, prkl!).
Vierailija:
Ulos vaan komentavat. Siinä on turha valitella, ei kukaan kuuntele.
istukka oli jo aika lailla kalkkeutunut ja ihan repaleinen ja vauvakin oli alkanut jo kohdussa laihtua, nahka oli vähän liian suuri...
Vierailija:
Aika paljon vauvoja kuoolut sen takia, kun annetaan turhaan olla kohdussa yliaikaa. Eräs lääkäri sanoikin että kun la on mennyt, ei lapselle ole enää hyötyä olla kohdussa,usein alkaa lapsivesi vähentyä, tai tulla muita ongelmia.
Taitaa Etelä-Suomen käynnistyskäytännöt johtua siitä, että synnäreillä on ruuhkaa. Pohjois-Suomessa käytäntö on, että rv 41+ tullaan kontrolliin ja käynnistykseen. Minä en olisi halunnut käynnistystä ja vaikka mitään akuutimpaa syytä käynnistykseen ei ollut kuin aika, niin lääkärit totesivat, että enää ei odoteta.
Mutta nykyisin kuulemma aika suoraan sitten sovitaan käynnistelystä, kun ennen vain tsekattiin tilanne ja passitettiin kotiin. Kahta viikkoa pidempään eivät kuulemma yleensä anna mennä yli.