Potilasasiamies neuvoi tekemään lääkäristä muistutuksen keskustelun sijaan
Olisin halunnut jutella lääkärin kanssa käynnistäni, mutta potilasasiamies neuvoi yllättäen tekemään suoraan muistutuksen ylilääkärille "jotta asia otettaisiin vakavasti".Toivon etten saa tämän jälkeen koko osastolta huonoa kohtelua niskaani.
Kommentit (51)
Usein ne kahdenkeskiset keskustelut ovat yhtä tyhjän kanssa, eikä se toinen osapuoli ota onkeensa palautetta. Säästät aikaasi ja vaivaa, kun teet suoraan sen muistutuksen. Siitä saattaa jopa seurata jotain.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 00:31"]
Kerronpa minäkin, sivullinen, tässä suorastaan hullun kokemuksen yhdestä lääkäristä. Makasin sisätautiosastolla potilaana keuhkokuumeen vuoksi ja yhdellä kierrolla luin kirjaa kun kiertoväki pysähtyi kohdalleni. Lääkäripä tokaisi:"Oho, sinä osaat näköjään lukeakin koska sinulla on noin paksu kirja!". Pöyristyin törkeästä kielenkäytöstä koska olen koulutettu ihminen eikä kukaan ole aikaisemmin epäillyt älyssäni olevan vikaa saatika sitten lukutaidottomuutta. Mitä se lääkäreille kuuluu jos vaikka luenkin? Rumalle ulkonäölleni en voi mitään ilman plastiikkakirurgia ja minun mielestäni on kyllä todella asiatonta arvioida sairaalaan ensiavun kautta päätynyttä potilasta noin. Kirja sattui olemaan laukussani ja menin laukun kanssa sairaalaan koska minulla ei ole takissa tai muissa vaatteissa tarpeeksi isoa taskua lompakolle, puhelimelle ja muille tavaroille.
Lekurihuumoria? Itse olisin nauranut. Ei kaikkea tarvitse ottaa itseensä. Lääkärit yleensäottaen eivät ole kovin empaattisia. Kusipäisyys on lääkäreillä yleinen ammattitauti.
Minulle potilasiamies sanoi, että muistutuksia ja kanteluita pitäisi tehdä paljon enemmän. Muuten mikään ei ikinä muutu.
Vierailija kirjoitti:
Voit sä soittaa lääkärille tai laittaa tavallisen palautteenkin. Käsitellään miten käsitellään. Muistutuksissa on sitten tietty proseduuri.
Joskus muuten halutaan muistutuksia ihan sen takia että jonkun ongelmatyypin kanssa oikeasti saadaan rotia siihen hommaan. Työnantaja/lääkärin pomo on aika kädetön jos ei ole mustaa valkoisella mutta silti aina vaan joku lääkäri huonosti kohtelee kaikkia.
Miten voi soittaa lääkärille ja antaa palautteen? Lääkäriltä saa soittoajan liittyen tutkimuksiin ei palautteen antoon.
Palaute kannattaa antaa annetun ohjeistuksen mukaan, jotta se tulee käsitellyksi.
Vierailija kirjoitti:
Niillä muistutuksilla ei ole käytännössä mitään merkitystä. Ne luetaan, vastataan ja sillä selvä. Jos joku kokee että häntä on loukattu, niin ylilääkäri copy/pastaa jonkun kohteliaan pahoittelun lohduttamaan. Ja samalla taputtaa valituksen kohteena olevaa lääkäriä olalle, sanoen että tietää ko. potilaan olevan ärsyttävä.
Hankalan, asiat riitauttavan potilaan asema voi olla paljon huonompi. Mikä intressi hoitajilla ja lääkäreillä on hoitaa potilasta, jonka tiedetään aina kantelevan ja valittavan kaikesta. Hoitajien puheista, ruoasta, osaston vanhoista lehdistä, liian nuorista lääkäristä, liian vanhoista lääkäreistä yms. Tosiasia on, että niistä valittajista ja aina kanteluita tehtailevista kaikki haluaa eroon.
Minäkin tämän tiedän, monta vuotta hoitotyötä tehneenä.
Siksi olikin suurempi tyrmistys kun kohdalleni osui hoitovirhe jonka takia minulle laitettiin avanne. Odotettiin liian pitkään että kysta munasarjassa puhkeaisi itsekseen, sitä se ei todellakaan tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Minulle potilasiamies sanoi, että muistutuksia ja kanteluita pitäisi tehdä paljon enemmän. Muuten mikään ei ikinä muutu.
Tämä olisi omakin näkemys. Ei tosin ainoa asia.
Työntekijän olo olisi lisäksi tehtävä riittävän epämukavaksi psykologisilla keinoilla, jotta kirjallinen palaute purisi paremmin.
Minä olin tekemässä kantelua neuvolan terveydenhoitajasta, joka kohteli äitejä todella huonosti, myös minua. Silloinen ylilääkäri alkoi uhkailemaan minua että uskallappas tehdä kantelu. En uskaltanut. Olisi edes anteeksipyydetty.
Tein muistutuksen lääkäristä lääkkeen määräämisasiassa. Ei ollut lukenut hoitohistoriaani, missä määrättyä lääkettä oli jo aiemmin määrätty ja todettu tehottomaksi. Olen nyt ilman lääkitystä ja mielenkiinnolla odotan muistutkseen vastausta. Ei lääkkeettömyys minua tapa.
Muistus on kait tosiasiassa vain vitsi. Luetaan. Vähän niinkuin pukki olisi kaalimaan vartijana.
Oikeusasiamiehellä lienee myös 2025 jo valtava määrä hoitovirhevalituksia odottamassa käsittelyä.
Jos lääkäri on määrännyt lääkkeen, josta asiakkaan keho romahtaa (esim kuolee tai menettää liikuntakyvyn), voi olla ettei apua tai korvausta saa siitäkään huolimatta.
Virkamiehet näyttävät suojelevan enemmän lääkäreitä kuin kansalaisia. Potilasasiamiestä on kutsuttu myös "lääkärinasiamieheksi". Valittamisprosessi ei välttämättä tuota mitään asiakkaan kannalta toivottua tulosta. Hoitovirheen tehnyt lääkäri sen sijaan päästetään pälkähästä.
Lääkärit MÄÄRÄÄVÄT lääkkeitä ilman että ovat selvillä/selvittäneet henkilön lääkkeen sietokykyä. Jos ihminen on yliherkkä joillekin lääkeaineille, lääkäri voi vaatia sitä käytettäväksi asiakkaaltaan saamasta tiedosta huolimatta. Asiakkaan kielloista välittämättä voidaan terveydenhuollossa vaatia käyttämään lääkettä, minkä vaikutukset asiakas on jo aiemminkin todennut aiheuttavan vakavia haittaoireita.
Vastuu jää kuitenkin aina lääkkeen käyttäjälle! Allergiset ihmiset ovat vaarassa nykyisten lääkekokeilujen aikana. Jos terveys menee lääkeaineiden takia, ei apua ole terveydenhuollosta enää satavilla.
Hallitus haluaa käyttöönotettavaksi kelakorvausten pienentämiseksi vanhoja lääkkeitä korvaavia uudempia, halvempia lääkeaineita.
Näihin uusiin lääkekokeiluihin osa kansalaisista menehtyy. Kuolin syyksi patologi merkitsee verenmyrkytys.
Nykyisin lähes jokaisessa perheessä tunnetaan veranmyrkytykseen menehtynyt tai sen kokenut ihminen.
Fakta on kuitenkin se, että lääkäritkin uhkailevat esimerkiksi pysäköinnintarkastajia sillä, että jättävät hoitamatta sellaisen henkilön, joka on heille antanut pysäköintivirhemaksun. Pikkumaisia paskiaisia, jotka leikkivät ihmisten hengellä ja luulevat olevansa jumalia. Lääkärit käyttävät erittäin paljon hyväkseen mahdollisuuttaan kostaa mitä tahansa vahingoittamalla ihmisiä.
Eipä ole lääkäreiden käytöstapakoulutuksessa tapahtunut parannusta vuodesta 2014..