Millainen on paljon puhuttu " vapaa kasvatus" ?
Itse (kuten tietysti myös sisarukseni) olen sellaisen tulos, mutta en mielestäni ole sellainen kuin näiden vapaan kasvatuksen tulosten sanotaan olevan. Kertokaahan nyt tyhmälle oikea määritelmä.
Kommentit (4)
sitä, että lapsia ei rajoiteta. Ei sanella tiukkpja sääntöjä ruoka-aikojen tai ulkona liikkumisen suhteen.
Lapset nähdään yhtä isossa roolissa perheessä kuin vanhemmatkin, siis päätöksen teon yhteydessä.
Vanhemmat ei kasvata ja opeta lasta tyylillä " minä olen aikuinen ja tiedän tän jutun" , vaan luotetaan siihen, että lapsi itse tietää pitkälle parhaansa.
Tottakai vanhemmat kielsi, jos oli aikeissa tehdä jotain hengenvaarallista, mutta ei meillä ruoka- ja nukkumaanmenoaikoja ollut, syödä sai mitä halus. Ei oikeestaan ollut mitään sääntöjä, tuntuu vaan että yleensä sitä tiesi, mikä aiheuttaa äidille huolta, eikä halunnut pahoittaa sen mieltä.
kasvatus ja vapauttava kasvatus. en tiedä, miten niiden erot tarkalleen määritellään mutta itse näen että vapauttava kasvatus on hyvin määrätietoista, julkilausumattomien " pakkojen" kyseenalaistamista ja niistä vapautumiseen pyrkimistä.
esim. " Ole hiljaa kun äiti ja isi puhuvat."
" Sinähän laitat kumisaappaat koska äiti sanoo."
-> äiti ja isi ovat ylempiarvoisia, lapsi on arvoasteikossa alempana. Äidin ja isin puheet ovat tärkeämpiä eikä niitä saa keskeyttää.
-> Äidin mielipide on oikea, eikä lapsi voi sitä kyseenalaistaa.
Suurin kysymys mihin olen itse törmännyt on se, kuinka yhdistää vapauttava kasvatus ja yhteiskuntamme käyttäytymissäännöt. Yhteiskunnassamme on esim. kohteliasta, että nuoremmat kunnioittavat vanhoja. Minun tulisi lapsen äitinä opettaa lapselle myös näitä käyttäytymissääntöjä vaikka ne eivät ole vapauttavia.
Haluan, että lapsi kasvaa vapaaksi, ajattelevaksi ja tuntevaksi ihmiseksi, mutta missä määrin voin kyseenalaistaa yhteiskuntamme järjestystä, koska meidän on kuitenkin elettävä tässä yhteiskunnassa.
Olikohan se Sommerhill tai Summerhill, joka on aiheesta kirjoittanut. Sen käsityksen sain, että lapsen taidot / ymmärrys / ikä yms. huomioon ottaen lapselle annetaan vaihtoehdot, josta saa valita vapaasti. Eli 30 asteen pakkasella saa valita laittaako Kuomat vai saapikkaat. Ei siis liikaa vaihtoehdoja tyyliin: Kuomat, saapikkaat, kumpparit, varvastossut vai paljain jaloin. Jos ei lapsi osaa päättää, niin vanhempi päättää viime kädessä.
Monesti vapaasta kasvatuksesta puhutaan, kun lapsella ei ole mitään rajoja. Kasvattamattomuus ei ole yhtä kuin vapaa kasvatus. Eihän metsän eläimetkään ole huonosti kasvatettuja, niitähän ei ole kasvatettu ollenkaan. Eletään kuin pellossa -tyyli onkin vapaasti kasvamista ei vapaata kasvatusta.
Niin, opettajani lapsista tuli ihan kunnon ihmisiä...