saako katkarapupiirakkaa syödä raskauden aikana? (ev)
Kommentit (4)
Eipä taida olla mainittu missään kieltolistalla, mutta itse en uskalla syödä. Katkaravuthan on ihan raakaa tavaraa, ei niitä kuumenneta millään tavalla ennen pakastusta. Pakastevihannekse kuumennetaan ennen, mutta ne on silti kuumennettava uudestaan, eikä raakaa kalaa saa syödä, kuten ei mätiäkään eikä pateita, joten mun logiikallani en söisi kuumentamattomana katkarapujakaan...
Mitään en väitä, kun en tiedä :)
Maaria 38+4
Kyllä mä ainakin olen syönyt katkarapusalaattia muutamaan otteeseen. Minun mielestä ne katkaravut keitetään jo siellä pyyntialuksella (joskus olen kuullu niin) ja sitten pakastetaan. Ja ei niitä kyllä ole missään kielletty syömästä.
Näinhän se on, keitettyjä ovat, punaiseksi ne muuttuvat vasta keittämisen jälkeen, sitä ennen ikävän harmaita. Mutta kaipa äyriäisissä aina pienen pieni riski saada vatsatauti, jos sattumalta joku huono joukossa (ollut kuolleena jo ennen keittämistä), mutta ei kai ne sinänsä ole riski raskaudelle. Vatsatauti kuin vatsatauti.
mutta katkarapujen syönti mietitytti myös minua.
Jos piirakka jota söit oli valmistettu uunissa paistamalla, niin sitten luulisi olevan turvallista.
Itse söin katkarapukolmioleivän ja jälkeenpäin mietin että kannattikohan. Leivän välissä oli katkarapuja majoneesissa, eikä niitä varmaankaan ollut mitenkään kuumennettu. Yleensähän ne pakasteesta vaan sulatetaan ja lisätään ruokiin tai salaattteihin tms.
No syöty mikä syöty (ja ihan hyvää oli), mutta en taida toista kertaa raskausaikana syödä.