Mies vähättelee mun kotona oloa
tilanne on siis se että hoidan meidän 10kk lasta kotona, kotihoidontuella. Toinen lapsi syntyy maalis-huhtikuussa.
Miehen mielestä olen laiska kun en viitsi tehdä töitä. Hänellä ei kuulema ole varaa elättää mua.
(rahaa olis kyllä mutta ehkä menoja pitäis pikkasen realisoida, tyyliin miettimällä mitä kaupasta ostaa säästäis jo pitkän pennin, isompia ostoja vois vähän miettiä ja suunnitella koska ostaa.)Mutta koska mies tienaa TÖISSÄ!!! rahansa niin saa mielestään niitä käyttääkkin miten haluaa.
itselleni en osta oikeastaan yhtään mitään,kampaajalla en käy tms. (ja sitten saan kuulla siitä että voisin pukeutua kauniimmin yms...) kaikki mulle tuleva raha menee laskuihin, lapsen menoihin mm vaatteisiin, ruokaan, vaippoihin...
Mieheltä en pyydä rahaa. Toki joutuu maksamaan suurimman osan laskuista, asumisen ja ruuat.
Voisin mennä töihin iltasin/viikonloppusin mutta tilanne on pikkasen hankala kun pian oon taas äitiyslomalla.
Tosi loukkaavaa, olen aina sanonut että jos joskus saan lapsia haluan ne itse hoitaakkin. Ainakin 2v kotona, milellään 3. Ei tää kotona olokaan aina mitään herkkua ole. Enkä todellakaan ole mikään työn vieroksuja!!
Vituttaa. Oon valinnu ihan väärän miehen. Lähtisin menee jos lapsia ei olis.
Kommentit (16)
hänestä on hienoa että hoidan lapsen, kohta lapset, kotona.
Mutta heti seuraavassa lauseessa mollaa laiskaksi kun en viitsi tehdä töitä.
Olen saanut kuulla tästä useammin kuin kerran.
hienoa että teillä raha-asiat sujuu nyt jo noin hyvin, varmaan sujuvat myös lapsen synnyttyä.
Pitäis tosiaan lähteä viikonlopuks pois, monesti olen sitä miettinyt on vaan jääny toteuttamatta...
AP
Viestistäsi saa sen ikävän vaikutelman, että lapsi on sinun projektisi ja miehellä on omansa?!
Se on fakta, että kun perhekoko kasvaa, jokaisen elintaso laskee (paitsi jos on rahaa kuin roskaa). Jos miehelle tekee tuskaa hoitovapaa-aika, niin miten ihmeessä hän on ajatellut selvitä siinä vaiheessa kun lapset alkavat oikeasti maksaa?
Sinun tekisin niin, että ottaisin muksun, pakkaisin kamat ja lähtisin jonnekin pariksi viikoksi. Miettiköön mies sillä aikaa elämänarvojansa ja sitä, millä tavalla ne kohtaavat sinun arvoihisi.
Jos mies ei muuta ajattelutapaansa niin miksi ihmeessä olette yhdessä? Ei tuollainen voi toimia pidemmän päälle, ainakaa niin, että molemmat olisivat onnellisia.
mies kovasti toivoi lasta, lapsia.
Nykysin jopa touhuilee pojan kanssa ehkä noin 15min-30min illassa. Mutta perushoidolliset jutut on mun vastuulla. Joskus harvoin pyydettäessä voi syöttää iltapuuron/käyttää pesulla tms.
Mä tietenkin olen kotona eikä mulla ole täällä omia kavereita tms joiden kanssa esim iltasin tehä jotain jolloin mies joutuis olemaan pojan kanssa.
Mies käy töissä mutta kotona ei sitten oikeestaan tee yhtään mitään. Paitsi sotkee. : /
Kovasti on aina rajottamassa meidän menoja, aina hirvee sota ku menisin esim viikoks mun vanhempien luo lapsen kanssa niin saa tapella pitkään ennen ku suostuu. "lasta et sinne vie, mee ite jos haluat" "en halua olla pojasta erossa..."
Välillä on olo et mut on kahlittu tänne vankilaan.
ja raha sitä painaa, on tottunu melko huolettomaan rahan käyttöön ja ostamaan parin sadan juttuja tosta vaan. Itellä on aina ollu sen verta tiukempaa että jotenki asioiden suunnittelu on jo verissä. Ja on tottunu siihen et kaikkea ei saa, ainakaan heti.
Ja minä se tässä olen se joka ei ole onnellinen. Toisaalta olen, oon saanu sen mitä olen halunnu. Mut jatkuva vähättely ja arvostelu syö naista pidemmän päälle... Tunnen itteni tosi huonoks ihmiseks.
AP
mies sisäistä ihan isän roolia! Että se jatkuu hedelmöityksen jälkeen...
Mielestäni miehenkin kuuluu osallistua kotitöihin, vaikka oletkin päivät kotona. Meillä mies tiskaa kun minä teen ruuat valmiiksi kun hän tulee töistä ja olen tyytyväinen tähän ratkaisuun, samoin on hän. On siis tiskikonekin, mutta aina ruuanlaitossa tulee kattiloita ym. mitä ei koneeseen laiteta täyttämään. Auttaisiko joku viikoittainen siivouspäivä, johon sovitte hommat reilusti molemmille? Ymmärrän sen, että kotona oleva pitää yleistä järjestystä yllä ja laittaa ruuan jne, mutta olen varma että lapsen hoidossakin on paljon hommaa, erityisesti taaperoikäisen kanssa aika omille hommille on varmasti tiukassa ja harva lapsi mistään siivoojaleikeistä pitää, ainakaan päivittäisenä leikkinä.
Lähde sinne vanhemmille yksin kerran mies ei 15-30 minuuttiaan halua jättää väliin parina päivänä viikossa! Sitten voitte keskustella tilanteesta että miten se menee...
Meillä mies odottaa että pääsee painimaan ja harrastamaan lapsen kanssa, minua ei ilmeisesti tähän kuvioon kaivata kummemmin kun hänen kaverinsakin (lapsettomia kaikkea, kyseessä n. 25v miehet) suunnittelevat että mihin kaikkeen jälkikasvu on otettava mukaan :) Vauvauintiin itse haluaisin mennä, onneksi ei ole hirveän kallistakaan se.
Mutta voimia ja jaksamista, miehen kommentit toisesta sisään ja toisesta ulos. Tiedän että on helppo sanoa näin, mutta voihan sitä yrittää..
T:2
Meinasitko ap elää miehesi kanssa lopun elämääsi ja maksaa sekä omat, että kahden lapsen kulut?
Aikuisen oikeesti, niin kauan kun miehen ja vaimon välillä on tuloeroja olemassa ja varsinkin jos on yhteisiä lapsia, niin ainoa tapa hoitaa raha-asia järkevästi on yhteiset rahat. Kaikki rahat samalle tilille ja molemmat käyttää niitä ihan kuin omiaan. Kylä parisuhteessa riittää riideltävää ja purnattavaa ilman että raha-asiat kuuluu niihin asioihin.
Itse olen töissä, mutta mies tienaa 4-5 kertaa sen mitä minä. Juu ei mun tuloilla käytäis kampaajalla ja ostettais Ticetin ulkoilupukua ja gore-tex kenkiä lapselle, saatikka kuljettais uusissa vaatteissa tai ajettais uudella autolla. Mutta meillä onkin yhteiset rahat
Olisiko miehesi mielestä sinun pitänyt mennä muutamaksi kuukaudeksi töihin ennen toisen lapsen syntymää ?
Itse olisin sanonut, että saa sitten maksaa lapsen päivähoitomaksun. Ei varmaan paljon olisi teidän rahatilannetta parantanut se, että olisit ollut töissä äitiysloman päätyttyä seuraavaan äitiysloman alkuun, kun tästä ajasta maksetaan vielä se lapsen päivähoitomaksu ja mahdollisiet työmatkakulut.
Vai onko palkkasi tosi korkea ? Silloin ymmärrän miehesi marinan.
että jos mies on töissä ja vaimo kotona niin vaimo hoitaa kodin ja lapset. Siis kaiken; vaipanvaihdot, syötöt jne. Mies voi pitää seuraa lapsille ja avustaa jos työn lisäksi jaksaa.
Kodinhoidontuki on aika mitätön tulo joten ymmärrän että miehesi haluaa sinun menevän töihin. Itsekin menin töihin kun lapsi oli 10 kk.
Mitenkä lapsenhoito järjestetään jos sinä olet töissä niin siitä teidän pitää keskustella.
Kysyitkö ennen lapsen syntymää onko miehetäsi ok että hän on ainoa joka tuo rahaa kotiin vanhempainvapaan jälkeen?
että vaimo on kotona. Silloin oikein konkretisoituu se tietyntyyppisen miehen halu hallita ja kontrolloida ja mollata naista. Nyt siihen on hyvät mahdollisuudet, koska nainen on alisteisessa asemassa, koska joutuu esim. pyytämään mieheltä rahaa. Toisissa ihmisissä tuo saa esiin juuri ne pahimmat puolet. Tilanne saattaa tietysti korjaantua, viimeistään siinä vaiheessa kun nainen taas menee töihin. Mutta kyllä se kertoo ihmisen todellisesta luonteesta ikävää kieltä.
Ja miksi jotkut puhuvat synnytyksen olevan käynnistetty jos kalvot on puhkaistu?
Jos on totta niin kyllä säälittää tällaisten vanhempien lapset! Isyys on selvästi hukassa ja miehen rooli on vain rahatuoja.
Millainen isäsuhde tällaisessa perheessä kehittyy, jos isä ei tee mitään lasten kanssa eikä hoida heitä? Helppo vastata, ei minkäänlaista!
Fyysinen läsnäolo, kosketus, hoito ja huolenpito ja siinä samalla lapselle puhuminen on PARAS tapa luoda omaan lapseen henkilökohtainen ja läheinen suhde! Ja oikeastaan myös ainoa. Leikkiminen sillon tällöin ei millään korvaa näitä em. seikkoja.
että jos mies on töissä ja vaimo kotona niin vaimo hoitaa kodin ja lapset. Siis kaiken; vaipanvaihdot, syötöt jne. Mies voi pitää seuraa lapsille ja avustaa jos työn lisäksi jaksaa.
Kodinhoidontuki on aika mitätön tulo joten ymmärrän että miehesi haluaa sinun menevän töihin. Itsekin menin töihin kun lapsi oli 10 kk.
Mitenkä lapsenhoito järjestetään jos sinä olet töissä niin siitä teidän pitää keskustella.
Kysyitkö ennen lapsen syntymää onko miehetäsi ok että hän on ainoa joka tuo rahaa kotiin vanhempainvapaan jälkeen?
vaikka töissä olisinkin.
Että lopullinen voitto hoitomaksujen jne.. jälkeen jäis aika pieneks. Miehen mielestä mun pitäis mennä töihin heti toisen äippäloman päätyttyä.
Itse päiväkodin työntekijänä en halua niin pientä viedä hoitoon.
Ja joo, itse olisin myös sen kannalla että rahat on yhteiset, kaikki samalle tilille ja sieltä käytetään. Ja niin sen mielestäni pitäis toimia. Mutta mutta meillä ei toimi. ja oikeassa olet, asioiden olis pitäny olla kunnossa ennen lapsen tekoa. ja silloin ne oliki koska pystyin erilailla rahallisesti osalistumaan menoihin.
Nyt olen kuullu niin paljon siitä kuinka mies joutuu MUT elättämään, lapsensa kyllä elättää. Että ei tee mieli edes ehdottaa yhteistä tiliä. Että minä niinku käyttäisin hänen rahojaan. : (
Pitäis kait säästää kaikki kuitit ja näyttää mihin ne mulle tulevat rahat menee... tajuais että lapseen ne rahat menee.
Miehen rahoilla ollaan ainoastaan ostettu turvaistuin, vaunut, sängyn, vaatteet jne... olen mä hommannu. ja ku hommaan niin marisee siitä kuinka hänen olis pitäny saada olla mukana ostamassa...
Vaikka mielummin niin, mikään lapselle ostettava kun ei sais maksaa oikeestaan mitään...
No parin viikon päästä mulla on pikkujoulut toisella paikkakunnalla ja mies on eka kertaa lapsen kanssa yön yli kahden. Jos tajuais jotain...
vaikka pelkään kyllä et menevät miehen kotiin missä anoppi hoitaa ja mies haihattelee omiaan eikä tajua mitään, päinvastoin.
Niin ja niin meilläkin mies jopa enemmän halusi lasta. Ja suunnitteli kovin mitä kaikkea tekee lapsen kanssa, ja suunnittelee vieläkin kaikkia isi poika juttuja. S itä aikaa odotellessa...
ap
kun lasten tekoon ruvettiin että hoidan lapseni kotona, mielellään kolme vuotta, ainakin kaksi. Ja asia on silloin ollu miehelle ok.
ja se on mulle ihan ok et teen kotityöt kun kotona olen. en halua siivoamisilla miestä rasittaa. Mutta vois se edes tyhjän mehutölkin roskiin laittaa ja viedä astiat keittiöön, jopa laittaa koneeseen. vaatteensa pyykkikoriin. niin olisin tyytyväinen.
lähestyvä lama stressaa ja työn jatkuvuus.
Vaikka se on sitten jo ihan eri tilanne, jos miehellä ei ole töitä niin tietenkin minä menen töihin, jos töitä saan, saa mies sitten hoitaa lapset.
AP
Juuri siksi mäkin olen kotona että mielestäni se on lapselle parasta. Vaikka välillä tuntuu että töissä pääsis vähemmällä!
Ollaan me asiasta puhuttukkin, mutta silti se tasaisin ajoin nousee esille. Mua loukkaa tosi paljon miehen vähättelevä asenne. Vaikka sitten heti perään väittää että hänestä on hieno juttu et hoidan kotona... Mutta kovien, loukkaavien sanojen jälkeen se kuulostaa vaan sanahelinältä.
AP
Ymmärrän sinua AP. Meillä vähän sama tilanne. Lapsukainen nyt reilut 1-v ja hoidan häntä kotona ja aion hoitaa 2-vuotiaaksi asti. Mieluusti hoitaisin komevuotiaaks. Enkä siksi ole kotona, etten jaksaisi mennä töihin, vaan siksi, että se on mielestäni lapsellemme parasta!
Välillä minustakin kuulostaa, että mies purnaa, kun en tuo rahaa kotiin ja kieltämättä se loukkaa ja ärsyttää! Ollaan tästä puhuttukin, muttei mies myönnä sitä tarkoittavansa..Tiedä sitten.
Kympiltä haluaisin kysyä, että miksi sulla niin kiire töihin oli?? Ei 10kk ikäisen paikka ole hoidossa. Tämä minun mielipide! Jos tekee lapsia pitää niille olla aikaa! Lapsentekeminen ei koskaan ole taloudellisesti kannattavaa, mutta se rikastuttaa elämää muuten paljon enemmän! Millaista rikkautta kukin sitten haluaa??
Mutta ap, puhu miehesi kanssa. Ja voit olla ylpeä itsestäsi, teet tärkeää "työtä"!
kun hoidan lapsemme kotona, 3 lasta. Myös miehen mielestä. Siihen asti kun kuopus 2-v...
Silti saan huonoina päivinä kuulla miten paska juttu on kun en ole tienaamassa kunnon töissä... itse herra ei selviä lasten kanssa edes yhtä vuorokautta! Harmillista haukkumista mistä pahoittaa mielensä, muuten mies on kaikinpuolin ok.
ja jätä tämä työn raskaan raataja viikonlopuksi kotiin lapsen kanssa. Loppuu se kitinä.
Miehet on tyhmiä kun päästelevät tuommoisia sammakoita suustaan! Meillä kaikki talouden rahat on yhteisiä ja siitä ei sen kummemmin kitistä, se maksaa jolla sattuu lompakko olemaan mukana, laskut maksetaan miehen tililtä, koska hän tienaa paremmin. Bensat samoin, minä sitten ostan ruokia ja muita ehkä enemmän, melko tasaisesti menee nekin. Olen siis työtön ja odotan ekaa lasta. Ja mies on mulle sanonut että lasta on suotavaa hoitaa kotona niin kauan kuin siltä tuntuu, hänkin on halukas jäämään kotiin jos vaan töitä jostain saan :) Näin ennen lapsen syntymää ainakin...