En jaksaisi millään kotona lasten kanssa.
Tää on tosi inhottava tilanne. Mie oon totaalisen uupunut kotona oloon (lapset 6kk ja 2,5v). Mies tekee pitkää päivää töissä (pakko, ei omasta tahdosta). Itse olen viettänyt yhden illan tässä puolen vuoden aikana erossa lapsista.
Aamu jo alkaa yleensä niin, että klo 6 esikoinen tulee huutamaan korvan viereen, hyppii sängyllä ja räpsäyttää valot päälle niin, että vauvakin sitten herää. Ei ole yhtään mukava tapa herätä.
Ulos pitäisi joka päivä raahautua, mutta sekin on aina taistelujen takana. Esikoinen ei ole yhtään yhteistyökykyinen tässä asiassa. Vauva sitte huutaa naama punaisena kun yritän pukea esikoista.
Vauva on tässä viimeiset 5 viikkoa kääntynyt mahalleen, mutta ei takaisin selälleen. Nyt alkaa jo hermo mennä siihen, kun koko ajan kitisee lattialla. Syöttäminen on myös tosi ärsyttävää, koska hän ei ole kauhean vastaanottavainen soseille.
Esikoinen ei millään suostu menemään päiväunille. Sitten klo 16-17 tulee väsymys ja kiukku ja saattaa hakeutua jonnekin nukkumaan. Menee yleensä klo 20 yöunille ja jos tuohon aikaan nukahtaa, niin ilta on sitten katastrofi. Eli saan juosta hänen perässä ja herätellä ettei vaan käy nukkumaan. Säännölliset päivärutiinit meillä on ollut aina. Kun vauva syntyi, niin esikoisen päiväunille meno alkoi vaikeutumaan ja jossain vaiheessa huomasi, että kahdenkaan tunnin jälkeen neiti ei vielä ollut nukahtanut. Siinä meni vaan molemmilla hermot.
Mie en enää osaa puhua kenellekään ihmiselle kunnolla. Valitan vaan miten raskasta mulla on. Ja tuntuu ettei kukaan jaksa kuunnella. Tästäkin johtuen aamulla jo ensimmäisestäkin kiukuttelusta alan itkemään. Ajatus uloslähtemisestä tai ruuanlaitosta alkaa olla mahdoton. Ei ole mitään motivaatiota tehdä yhtään mitään.
Tästä tietysti seuraa syyllisyys, kun en jaksa huomioda lapsia täysillä. Ja varmaan kierre on valmis, että lapset hakee sitä huomiota enemmän. Jos ei hyvällä, niin pahalla.
Mies on vielä ollut tosi ihana ja ymmärtäväinen, mutta en usko että hänkään jaksaa kovin pitkään ottaa vastaan minun vuodatuksia, käyhän hän töissä ja yrittää sitten illalla olla lasten kanssa.
Rahat on ollut tiukilla. Sukulaiset sanoo, että laita esikoinen päivähoitoon. He eivät voi ymmärtää, että siihen ei ole varaa. Varsinkin sitten kun tipun hoitorahalle, niin siihen ei tosiaankaan ole varaa. Eräs sanoi, että pitää miettiä mikä itselle on tärkeää (viitaten siihen että jos en "suostu" maksamaan päivähoitomaksua). Jos esikoinen olisi hoidossa kun tipun hoitorahalle), niin menisimme joka kuukausi 400e miinukselle. Tätä kestäisi 3kk, joten menisimme yhteensä 1200e miinukselle. Siitä seuraisi aika paljon lisästressiä (palaan töihin tuolloin 3kk jälkeen).
Jotenkin en keksi ratkaisua tähän tilanteeseen. On ahdistava olo kun olen umpikujassa. Pystyn vähän aikaan skarppaamaan ja löytämään iloisia ajatuksia, mutta ne tuntuu teennäisiltä. Yksi ratkaisu olisi ehdottomasti se, että saisin miehen kanssa kahdenkeskistä aikaa säännöllisesti. Ongelma on, ettei ole hoitajaa. Äitini ei suostu hoitamaan lapsia silloin kun pyydän. Hän joskus soittaa että nyt voit tuoda pariksi tunniksi. Ei siinä kahdessa tunnissa kerkiä palautua. Rahaa ei ole palkata ulkopuolista apua enkä pystyisi nauttimaankaan vapaa-ajasta jos vieras tulisi hoitamaan lapsia, varsinkin kun vauva vierastaa.
Mieskin vetää äärirajoilla. Sen huomaa ja on hän sen sanonutkin. Siksi ei oikein voi tehdä niin, että lähdettäisiin vuoronperään johonkin. Toinen kuormittuisi siinä liikaa.
Tää homma varmaan räjähtää kohta käsille. Sit kun päivällä edes yrittää soittaa jollekin ja purkaa tuntojansa, niin kukaan ei vastaa puhelimeen. On niin yksinäinen olo tän asian kanssa. Ja ne, ketkä ei elä arjessa lasten kanssa, ei voi ymmärtää. Tulee vaan kommenttia, että ole iloinen kun sinulla on lapsia tai mikä parasta, sinä kadut kun et osannut nauttia tästä ajasta kun lapset ovat pieniä. Jes, tulee vielä syyllisyys siitäkin.
Neuvolassa puhumista en ole kokenut kauhean hyvänä. Ei sieltä kukaan konkreettisesti tule minua auttamaan. Sitten vaan tyyliin iskettäisiin mielialääkkeet kouraan. Kai nyt kuka tahansa uupuu jos ei saa koskaan vapaa-aikaa, eikä edes syödä / käydä vessassa rauhassa. Minusta siihen ei ole ratkaisuna lääkkeet. Ongelma ei sillä mihinkään katoa.
Minua helpottaa vertaistuki. Milloin lasten kanssa helpottaa niin, että elämä olisi edes siedettävää?
Kommentit (23)
Verrattuna ap:n tilanteeseen Sinulla on puoliso, joka tekee vain normaalia työpäivää. Jo se, että pystyy jakamaan illat puolispoon kanssa helpottaa kummasti.
Mä en tiedä olenko sitten itse outo, mutta kyllä mä koen melko puuduttavaksi kotityöt, rutiinit ja aikuiskontaktien puutteet. Siksi pyrin järjestämään elämän niin, että ei kökitä vaan kotona lasten kanssa.
12
... ap:lle! Itsekin painin saman asian kanssa. En siis todellakaan nauti kotona olosta, vaikka lapset (2 kpl) ihania ovatkin.
Joku mietti, miten joku jaksaa olla kotona, jos vieressä ei asu lapsiperheitä, sukulaiset kaukana ja mies tekee pitkää päivää. Niin, aika huonosti sitä jaksaa, tai ainakin itseltä tämä elämänvaihe on tuntunut aivan älyttömän raskaalta, kun tilanne on juuri näin. Toivottavasti joskus helpottaa...
kuin se että jotenkin saat itelles sitä paljon puhuttua omaa aikaa. Lapset on siinä iässä, että tuota kestää kyllä vähän aikaa.
Meillä nuorempi 2 ja vanhempi 5 ja ajoittain aivan samanlaista touhua. Siis kaikki menee hyvin, jos voi olla rauhassa vain toisen lapsen kanssa, mutta kun ovat yhdessä, on elo pelkkää kaaosta. Ikäero on sellanen, ettei yhteistä kummallekin mielekästä toimintaa tunnu löytyvänja sisaruksen senkuin kinaa vain.
Jos teillä ei ole sukulaisia lähellä (jos on niin heti kyselemään lastenhoitajaa), ota selvää löytyykö teidän läheltä puistotätiä, kerhoa, mll:n tai väestöliiton lastenhoitopalvelua tms, että voisit edes hetken joskus olla rauhassa, jos ei yksin niin vaikka sitten toisen lapsen kanssa.
Neuvolassakin ehkä kannatais kuitenkin jutella asiasta. Ihan normaaliahan tuo on, ei siinä mitään mielialalääkkeitä tarvita. Meilläpäin(pääkaupunkiseutu) voi neuvolankin kautta saada hoitoapua ja hoitovinkkejä(perheneuvolan hoitajilta) ihan tavallisetkin perheet.