Useamman lapsen pukeminen talvella :D
Ihmettelen, että mikä tässä nyt on niin vaikeaa. Minulla on lapset 4 v, juuri 2 v täyttänyt ja 2 kk.
Laitan ensiksi vaatteet isommille valmiiksi lattialle pukemisjärjestykseen ja varaan omat vaatteeni tuolille, josta saan ne nopeasti päälleni. Hoitolaukku valmiiksi ulko-oven kahvaan, ettei pääse unohtumaan.
Sitten vain aloitetaan. Vaipotetaan ulos kaksi nuorinta. Kehoitetaan pukemaan villahaalarit ja vetämään toppahaalarit päällensä. Olen pujottanut kuomat valmiiksi haalareihin roikkumaan jalkaremmeistä, mutta jos muut talvikengät, niin autan remmit kenkien alle myöhemmin. Samalla kun isommat laittavat enemmän tai vähemmän itse vaatteita puen vauvaa. Vauvalle sisävaatteiden päälle villakerros ja sitten sujautan hihalliseen ulkoilutoppispussukkaan. Helppoa ja nopeaa. Päähine siihen viereen odottamaan.
Isommille rukkaset ennenkuin vetävät toppahaalarit ylös, niin ei tarvitse korjailla peukaloita kesken ulkoilun. Nyt omat vaatteet päälle, johon menee puoli minuuttia ja ulos. Isompien lasten käytännölliset kypärämyssyt löytyvät hoitolaukusta ja ne vedetään päähän vasta kun ulostaudumme.
Kenellekään ei ole ehtinyt tulla kuuma. Hoidan pukemiset istualtaan ja puen itseni viimeisenä. Vauvan voi pukea esim sitteriin, vaunuihin tai lattialle. Salaisuus on siis järjestyksessä ja siinä että päähineet laitetaan vasta kun ollaan valmiita astumaan ovesta ulos. Pään kauttahan liika kuumuus haihtuu tehokkaimmin!
Puoliksi villaiset, kaksi kerroksiset ja korvien kohdalta tuulensuojatut kypärämyssyt ovat parhaimpia. Yksi päähine riittää suojaamaan pään ja kaulan niin monella erilaisella säällä: pakkasella lämmin, suojaa korvet tuulelta ja räntäsateellakin kuiva.
Ettehän tekään jää räntäsateeseen yli kolmeksi tunniksi? Kun tullan räntäsateesta esim kauppaan, niin ravistellaan kypärämyssy ja sehän on sillä lähes kuiva, koska villa hylkii kosteutta. Aina päähine pois ja puvun vetoketju auki, vaikka kaupassa vain pistäydyttäisiin, niin on lapsetkin tyytyväisinä. Meillä ei hikoilla eikä palella!
Kommentit (18)
No tietämättä tuota, niin jonkun pointin heitän mikä siinä voi olla hankalaa.
Ei varmaankaan mikään varsinaisessa pukemisessa varsikin kun on laittanut valmiiksi kaiken minkä voi. MUTTA kyllä meidän sangen temperamenttisista lapsista (4v, 2v, 1v) huutaa vähintään yksi kurkku suorana pukemisen aikana. Huutoonhan ei kuole, ainkaan lapsi ;) mutta kyllä se saattaa hermoja koetella (varsinkin kun tietää että se on lähes joka kerta väistämätönät riippumatta hyvistä valmisteluista)
Joskus onnistuu ihan hyvin, mutta yleensä sattuu niin että joku ei juuri nyt haluaisikaan lähteä ulos (juu ulos siis lähdetään, mutta tietää armotonta vääntöä/kiristystä me muut nyt ainakin menemme jää sinä siihen tyyliin). Ja yksi meidän lapsista on vielä lähes aina sitä mieltä ettei halua ulos, täytyy melkein pakottaa (ulkona yleensä sitten se unohtuu ja viihtyykin)
Toinen ei haluakaan sitä tai tätä pipoa, sukka on rutussa jne. ja meidän lapsilla on tosi lyhyt pinna, mitä tässä nyt sitten opetellaan pidentämään... :)
Tai sitten yksivuotias (tai joku muu) saa päähänsä kiikuttaa vaatteita sinne sun tänne/ yksivuotias on niin väsynyt että siitä tulee oma huutonsa(kiireensä ( jos on menosssa samalla päikkäreille ulos kun muut ulkoilemaan). Tai mikä nyt milloinkin on " väärin/nurinpäin" , liikkuvia osia on paljon.
No mikään näistä ei ole kuolemanvakavaa ja varmasti muillakin on pukemisen kanssa tälläistä. Yhdellä kakka housussa kun muut jo valmiina (pihalle ei juurikaan etukäteen päästää). Halusin tällä vain kommentoida ettei se aina noin jouhevasti mene, että siitä jonossa kaikki pukevat kiltisti mukisematta. Äidiltähän siinä se hiki taitaa eniten lentää ja savu nousta korvista...
Vauva huutaa koko ajan ja sitä pitää hyssyttää vaunuissa samalla kun autan muita. Helppoa kuin mikä :)
Mutta lisätään tähän
2v minä haluan tän prinsessa mekon!!! tai minä en halua!!! juoksen karkuun, riisun vaatetta sitä mukaan kun puetaan, enkä varmasti pue itse!
4v minä haluan myös tän prinsessa mekon! EI minä haluan tänään punaisen pipon enkä tota vaaleanpunaista, eikun sittenkin keltaisen! Ei en mä haluu! Ei. Mä en lähde. Pissittääkin mut en suostu menee vessaan kiusallanikaan ja jos pakotetaan en varmasti pissi. Myös 4v riisuu sitä mukaan kun puetaan. Tai yhtäkkiä keksii alkaa vaihtaa toiset vaatteet sittenkin päällensä ja hikoilee pukiessaan itse niin paljon että saa raivarit joko siitä syystä tai sitten siitä syystä kun vetoketju ja nappi ei menekään millään tänään tai joku oli väärinpäin tai huonosti.
Ja vauva huutaa ja parkuu kuten tossa joku ketju, muuten vaan ekat puol vuotta jos ulos mennään.
Sitten kun kaikki on valmiita, muistuu mieleen et jotain puuttuu hoitolaukusta. On mennyt aikaa jo niin että on jo jano ja nälkä ja pissihätä. Tai sitten vaan jompi kumpi tai molemmat vaipoissa vielä olevat ovat rusauttaneet yllärikakat vaippaansa. :)
Ja hanskathan jos pukee haalarin sisään, pitää repiä pois, kun 4v pitää ottaa se Bratz mukaan ja se pitää myös pukea, eikä se tietenkään onnistu hanskat kädessä! Tyhmä äiti! Ja 2v matkii papukaijana perässä että tyhmä äiti, minä otan tämä auton.
Ääääääääää jos ei saa ottaa.
pukemaan lapsiryhmänsä ja itsensä? Joskus jopa 2-4 kertaa päivässä. Tuo 4 kertaa siitä, että käyvät vaikka kerhossa ja tulee ylimääräisiä riisumisia ja pukemisia. On ne pph:t taitavia, toisin kuin äidit ;)
Näkökulmia vain muillakin siihen, ettei se aina käy ihan niin HELPOSTI ja ilman hikeä ja kyyneleitä, kuten ap:n aloituksesta tuli mielikuva; lapset vain pukevat mukisematta hop ja ulos kaikki aurinkoisena :)
Eli aina on päästy ulos (kuten ne pph:t) mutta eri asia kuinka aurinkoisina...ja hyvällä mielellä taistelun jälkeen.
T 3
Vierailija:
pukemaan lapsiryhmänsä ja itsensä? Joskus jopa 2-4 kertaa päivässä. Tuo 4 kertaa siitä, että käyvät vaikka kerhossa ja tulee ylimääräisiä riisumisia ja pukemisia. On ne pph:t taitavia, toisin kuin äidit ;)
Alle 2v voi oppia solmimaan kengännauhatkin. No se on ehkä vähän liikaa, mutta kyllä ne siitä pukeutumisesta selviävät itsekin.
sillä lapset ovat hoidossa aivan erilaisia kuin kotona.
Käsken lapset uloslähtöpissalle ja alan ottaa esiin lasten vaatteita asetellakseni ne pukemisjärjestykseen eteiseen. Keskeytän homman ja käsken lapset uloslähtöpissalle NYT, huolimatta siitä kävivätkö he vessan lähettyvillä 2h sitten vai eivät, ja Esikoinen KANS menee pissalle jos meinaa lähteä ulos. Ai ei aio vai, no ei sit mennä ulos. Alan (mukamas) laittaa vaatteita takaisin laatikkoon, jolloin lapset vihdoin uskovat ja menevät pissalle. Keskeytän vaatejärjestelyt n. 2-4 kertaa pyyhkiäkseni pyllyjä, auttaakseni vinkuvia ja ah niin " osaamattomia" lapsia sukkahousujen sun muiden kanssa, antaakseni taas uusavuttomille lapsille vettä kun on NIIN jano etc. Kun vaatteet on järjestetty lattialle ja lapset valmiita, käsken aloittaa villapuvuista ja alan pukea omia ulkoiluvaatteitani (jotka on aina organiseerattu oven lähelle). Samalla ohjeistan kiukuttelevia tenavia, että koska äitikin pukee, niin nyt tekin puette itse että päästään sinne uloskin joskus, että Esikoinenkin kyllä laittaa sen villapuvun, koska muuten tulee kylmä, että raivaria saava Kuopus on saanut miljoona kertaa sen villapuvun päälle itsekin, että raivaria myös saava Esikoinen saa sen villapuvun päälle itse joka päivä tarhassakin, menetän malttini ja huudan, pyydän anteeksi, jatketaan pukemista...
Kun villapuvut on laitettu, alkaa tyttöjen mankuminen siitä, että ei noita haalareita / tuota takkia / noita käsineitä, mutku Hennallaki on pinkki haalari, mutku ei noi hanskat sovi mun kenkiin jne. Tytöt käsketään pukemaan ne vermeet nyt päälle tai tulee tupenrapinat. Esikoinen käy vaihtamassa oma-aloitteisesti hanskansa toisiin ja jään miettimään, teenkö tästä periaatekysymyksen ja kurinpalautuksen vai mennäänkö me nyt vaan sinne ulos toisilla hanskoilla. Koska Kuopuskin huutaa jo kuumuutta ja harmitusta, tosin onneksi haalari ja suurin osa oheisjutuista päällä, päätän sallia käsineenvaihdon. Käsken Esikoista laittamaan hanskat päälleen. Esikoinen saa itkuvinkuraivarin MUTKU NIIEN PITÄÄ OLLA TAKIN ALLA!!! ÄITI LAITTAAAA!!!!!!!!! Väännän hikisenä (vaikkei minulla ole edes muuta ulkovaatetta päällä kuin yksi kenkä) rautalangasta, että jos hanskat on takin alla, menee hanskaan lunta, ja muistatkos Esikois-kultani kun eilenkin sait hirveän raivarin juuri siitä asiasta ulkosalla. Usean minuutin tahtojen taistelun jälkeen esikoinen taipuu äidin tahtoon. Autan hänelle ylle hanskat, pipon (jota vekslataan eestaas otsalla ainakin 10 kertaa kun äiti ei anna pipon reunan olla päälaella asti), otan hiukset pois silmiltä, laitan jalkalenksut. Sitten Kuopukselle sama juttu, paitsi pipohärdelli on lyhyempi. Käsken lapset joko ulos edellä tai istumaan oven viereen ja alan pukea.
Keskeytän pukemiseni siepatakseni kengät jalassa eteiseen suunnistavan Esikoisen, joka on saanut päähänsä haluta jonkun lelun ulos. Sitten sieppaan kiinni keittiöön vettä juomaan saapastelevan Kuopuksen. Puen taas. Etsin avaimeni ja puhelimeni ja avaan äkkiä oven, jotta saisin lapset siitä ulos. Kissa yrittää karata, joten sieppaan sen kiinni, laitan sisälle ja livahdan itsekin ulos.
Aikaa kuluu yleensä n. 45-60 minuuttia. Talvisin olemme kaikki aivan hiestä märkiä tämän sirkuksen jälkeen.
Puhut puppua! Olen pph ja onkohan lapset sopeutuneet hyvin kun kiukuttelevat ihan samalla lailla kuin äidilleen. Miksi aina ajatellaan, että hoidossa lapset ovat niin nätisti. Aina se ei ole niin!
Kyllä meidänkin 4v ja 2v osaavat pukea, ei ole siitä kyse. Ja yleensä suurimmaksi osaksi pukevatkin. Mutta siitä huolmitta molemmat tai toinen voivat heittäytyä täysin avuttomaksi tai sit muuten vaan kiukutella ja huutaa joka toisen vaatekappaleen kanssa. Yleensä se on vielä tuo 2v joka tällä hetkellä pukee itsensä " kivuttomammin" .
Se vaan voi hidastaa hommaa melkoisesti kun yksi/kaksi kolmesta niin haluaa. Ulos kyllä päästään, mutta aikaa voi mennä niin kun joku sanoi että tulee jo uus nälkä pissahätä. Ja toinen juttu on se sitten kuinka paljon viitsii yhden kiukuttelun takia kahta muuta odotuttaa vaatteet päällä.
Vierailija:
Alle 2v voi oppia solmimaan kengännauhatkin. No se on ehkä vähän liikaa, mutta kyllä ne siitä pukeutumisesta selviävät itsekin.
meidän 4v ei nyt vaan yleensä halua, vaan haluaa olla hankala jostain obskuurista syystä, ehkä on mustis siskolleen, ehkä epävarma äidin rakkaudesta, ehkä pelkää tulevansa unohdetuksi jos on reipas etc.
t. se jolla 4v ja 3v sekoilee
Ei kyllä meillä ainakaan. Hihat ovat sen verran istuvat.
Taskussani on xylitol-pastilleja ja saavat yhdet kun ollaan valmiita ulos! Pukevat ihan itse, kun on kiire saada pastilli.
Miksi menettää päreitään? Lahjonta on joskus paikallaan.
Meillä ei ulkoilu kuulu niihin. Se ei toimi jos joka asiasta saa jonkun palkinnon. Meille tarkein juttu missä lahjotaan on nukkumaanmeno (koska pitää välillä saada yksinkin kolme nukkumaan) eli saa aamulla tarran jos on mennyt hyvin nukkumaan. Samoin pottailuissa on kannustettu tarralla.
Ja on muitakin juttuja jotka sillä hetkellä tärkeitä saada sujumaan.
T. 3 ja joku muu nro
En ymmärrä, että miksi niin moni pukee lapsensa pipoa myöten valmiiksi ennen ulos lähtöä!!!