Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harry Potter-kirjasarjan mysteerit

Vierailija
31.08.2014 |

Eli muiden mysteeriketjujen innottamana; Harry Potter-kirjasarjan mysteerit itse olen miettinyt ainakin seuraavia asioita:

-mihin katosi ensimmäisessä osassa esillä ollut Tylypahkan laulu?

-miksi Villisilmä Vauhkomieli näkee Harryn näkymättömyysviitan läpi vaikka viitan pitäisi olla läpäisemätön koska se on yksi kuoleman varjeluksista?

-näkeekö Villisilmä Vauhkomieli ihmiset alasti? katseleeko hän ihmisiä?

-miten esim. Sirius Musta sai Azkabanista karattuaan taikasauvansa takaisin (sama pätee myös kaikkiin karannaisiin kuolonsyöjiin)

Kommentit (445)

Vierailija
121/445 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 18:26"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2014 klo 23:59"]Ainoa mikä minua jäi kirjasarjassa häiritsemään oli Snapen kuolema. Miksei Voldemort vain tappanu sitä itse yhdellä taialla? Mikä pointti oli antaa sen käärmeen purra ja jättää kaveri kitumaan? Ei sovi edes siihen logiikkaan sen mahtisauvan siirtymisen kanssa, koska jotta sauva tunnistaisi uuden herran, tulee se riistää toiselta henkilökohtaisesti. Jos minun selitys käy järkeen. [/quote] Odotan edelleen muiden näkemyksiä tähän asiaan.

[/quote]

Tätäkään ei voi kuin arvailla, mutta Voldemorthan piti Kalkarosta/Snapea uskollisena palvelijanaan, joka oli hoitanut hommansa hyvin, hänet nyt vaan piti tappaa sen sauvan takia. Vaikka varmasti olisi pystynyt tappaa hänet henkilökohtaisestikin, tunnontuskat kun olivat hänelle vieras käsite, ehkä se oli Voldemortilta pieni nyökkäys ja arvostuksen osoitus Kalkarosta kohtaan antaa käärmeen tehdä se likainen työ. Sauvan omistajuuden kannalta ristiriitaa ei kai pitäisi olla, koska ko. käärme eli Nagini oli Voldemortin Hirnyrkki. Tavallaan hän siis kuitenkin osallistui siihen murhaan.

[/quote]

Minä uskon, että Voldemort antoi Naginin tappaa Snapen siitä syystä, että tiesi Naginin pitävän tappamisesta. Tappaminen oli siis jonkinlainen palkinto. Nagini oli Voldemortin itsensä lisäksi ainut elävä olento, josta hän tuntui välittävän - ei pelkästään siksi, että Nagini oli yksi horcruxeista ja siten tärkeä, koska Voldemorthan oli alunperinkin valinnut horcruxeikseen asioita, jotka olivat hänelle syystä tai toisesta merkittäviä. Muuten Voldemortille oli varmaankin yksi lysti, miten Snape kohtaa loppunsa, kunhan se vaan tapahtuu (edes välillisesti) hänen kätensä kautta. Melkoinen psykopaatti kyllä. :)

Vierailija
122/445 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:16"]

Mua on jäänyt vaivaamaan, miksi Tonksin suojelius vaihtaa muotoaan jossain vaiheessa, liittyikö tämä jotenkin Siriuksen kuolemana vai mikä se juttu sen takana oli? Ja miksi Kalkaros piikittelee Tonksia tälloin heikentyneestä suojeliuksesta?

[/quote]

Tonks oli epätoivoisesti rakastunut Remusiin, joka oli omien sanojensa mukaan liian vanha ja vaarallinen kumppani Tonksille. Tonskin suojelius muuttui ihmissudeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/445 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai se suojelius oli ihmisusi, multa on mennyt tämä ihan ohi. Kiitoksia paljon! Tonksin rakastumisen Lupiniin tietty muistan, mutta tuo suojeliuksen muoto on mennyt jotenkin ihan ohi.

Vierailija
124/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ois pari kysymystä...

1. Ykköskirjassa Hagrid painotti, ja on varmaan myöhemminkin tullut tästä puhetta, että Irvetan pankkiin on tyyliin mahdotonta murtautua ja täytyy olla hullu, jos niin tekee. Joka tapauksessa vika kirjassa aika helpolta vaikuttaa sinne murtautuminen lopulta kuitenkin... ottaa vaan vähän monijuomalientä. Luulisi, että velhomaailmassa on tiedossa monijuomaliemen mahdollisuus ja Irvetassakin olisi paremmat turvajärjestelyt kuin taikasauvasta tutkiminen, et onko sauva sen henkilön kuka väittää olevansa. Ja komennuskirous... eikö sen käyttämisestä (Hermione käytti Irvetassa maahiseen) pitäisi joutua Azkabaniin?

2. Monijuomaliemeen liittyy tämäkin. MITEN on mahdollista, että vale-Villisilmä eli Barty Kyyry nuorempi sai huijattua koko lukuvuoden ajan Dumbledorea olevansa Villisilmä? Dumbbiksen pitäisi olla maailman mahtavimpia velhoja, mutta ei tämmöistä asiaa hoksaa. Lisäksi Dumbbis antaa Harryn osallistua kolmivelhoturnajaisiin, joutua mielettömään vaaraan, lähes heittää henkensä ja saa aikaan sen että Volddis on taas voimissaan, mutta Dumbbis on vähän vaan silleen että "sori"... Oikeasti, MIKSI Harry ei puhunut neloskirjassa peloistaan Dumbledorelle, ja miksi Dumbledore salli Harryn edes osallistua turnajaisiin...? Voldemortin paluu on käytännössä Dumbledoren syytä... Ja Tylypahkaa sanotaan muka turvalliseksi paikaksi. Ainiin ja vielä tähän liittyen, melko hankalaa saada Harry Voldemortin luo, kun pitää odottaa koko lukuvuosi kolmivelhoturnajaisten loppuotteluun ja tehdä pokaalista porttiavain ja saada Harry voittamaan... eikö tämä ois mitenkään helpommin onnistunut? :D

3. Tämäkin liittyy monijuomaliemeen. Kun Harry, Ron ja Hermione menevät taikaministeriöön monijuomalientä ottaneena, he eivät ota monijuomalientä uudestaan aina tunnin välein, niinkuin pitäisi. Aiemmissa kirjoissa painotetaan moneen kertaan, että monijuomaliemen vaikutus kestää vain tunnin.

Vierailija
125/445 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää kun elokuvissa Lupinin ja Tonksin suhteesta ei oikein ikinä puhuttu mitään - tuliko elokuvissa edes selville, että Harrylle syntyi kummipoika?

Vierailija
126/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä Taikaministeriössä heillä on kiire tämän aikataulun vuoksi ja lopussahan he paljastuvat :)

Vierailija
127/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 16:30"]

Siellä Taikaministeriössä heillä on kiire tämän aikataulun vuoksi ja lopussahan he paljastuvat :)

[/quote]

Kyllä mä sain ainakin käsityksen, että siinä ministeriön käynnissä menee monta tuntia :O

Vierailija
128/445 |
03.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2014 klo 11:43"]

Mua ärsyttää kun elokuvissa Lupinin ja Tonksin suhteesta ei oikein ikinä puhuttu mitään - tuliko elokuvissa edes selville, että Harrylle syntyi kummipoika?

[/quote]

Samoin minua ärsyttää, kuinka elokuvissa Harmaaselän raatelema Bill ohimennen heittää loppukohtauksessa tyyliin "tuli vähän otettua yhteen ihmissuden kanssa." Oli kuitenkin suht keskeinen asia kirjan juonessa.

Vierailija
129/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkei sitä vain katsottu tarpeelliseksi mainita joka välissä, että "he ottivat taas monijuomalientä". Varmaan Rowling oletti, että lukijat osaisivat hieman myös päätellä/lukea rivien välistä.

Vierailija
130/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 14:26"]

Miksi ihmeessä Voldemort on niin kovasti puhdasverisyyden perään, vaikkei ole itsekään sellainen, sillä hänen isänsähän oli jästi?

[/quote]

Olihan se Hitlerkin tietynlaisen puhdasverisyyden perään, vaikkei itse vastannut ihannettaan...

Vierailija
131/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jäi mietityttämään se, kuka opettaa velhoperheessä kaikille lapsille perusasiat, kuten lukemisen, kirjoittamisen sekä laskemisen ennen tylypahkaan menoa. En muista lukeneeni mitään siihen liittyvää ja pohdiskelin asiaa usein ja sain sellaisen käsityksen, että ensimmäinen koulu johon velhoperheissä mennään on Tylypahka. Muistaakseni kenelläkään velholla ei edes ollut mitään kirjoittamiseen, laskemiseen tai lukemiseen liittyviä ongelmia eli pohjakoulutuksen tulisi olla aika hyvä. Ja jos kotona heitä opettaa joku, riittäisikö esimerkiksi Weasleyn suuren perheen äidillä aika opettaa kaikkia lapsia muiden kotitöiden ohella? Heillähän ei ollut kotitonttujakaan.

Vierailija
132/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 16:49"]

Mua jäi mietityttämään se, kuka opettaa velhoperheessä kaikille lapsille perusasiat, kuten lukemisen, kirjoittamisen sekä laskemisen ennen tylypahkaan menoa. En muista lukeneeni mitään siihen liittyvää ja pohdiskelin asiaa usein ja sain sellaisen käsityksen, että ensimmäinen koulu johon velhoperheissä mennään on Tylypahka. Muistaakseni kenelläkään velholla ei edes ollut mitään kirjoittamiseen, laskemiseen tai lukemiseen liittyviä ongelmia eli pohjakoulutuksen tulisi olla aika hyvä. Ja jos kotona heitä opettaa joku, riittäisikö esimerkiksi Weasleyn suuren perheen äidillä aika opettaa kaikkia lapsia muiden kotitöiden ohella? Heillähän ei ollut kotitonttujakaan.

[/quote]

Olen saanut sen käsityksen, että osa opetetaan kotona ja varakkaat perheet, kuten esim. Malfoyt, palkkaavat kotiopettajan. Tuohon en kyllä osaa sanoa mitään, että miten Weasleyn äidin aika riitti opettamiseen. No, ehkä heillä oli jotain sukulaisia/tuttavia, jotka auttoivat.

Vierailija
133/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 16:21"]

Mulla ois pari kysymystä...

1. Ykköskirjassa Hagrid painotti, ja on varmaan myöhemminkin tullut tästä puhetta, että Irvetan pankkiin on tyyliin mahdotonta murtautua ja täytyy olla hullu, jos niin tekee. Joka tapauksessa vika kirjassa aika helpolta vaikuttaa sinne murtautuminen lopulta kuitenkin... ottaa vaan vähän monijuomalientä. Luulisi, että velhomaailmassa on tiedossa monijuomaliemen mahdollisuus ja Irvetassakin olisi paremmat turvajärjestelyt kuin taikasauvasta tutkiminen, et onko sauva sen henkilön kuka väittää olevansa. Ja komennuskirous... eikö sen käyttämisestä (Hermione käytti Irvetassa maahiseen) pitäisi joutua Azkabaniin?

2. Monijuomaliemeen liittyy tämäkin. MITEN on mahdollista, että vale-Villisilmä eli Barty Kyyry nuorempi sai huijattua koko lukuvuoden ajan Dumbledorea olevansa Villisilmä? Dumbbiksen pitäisi olla maailman mahtavimpia velhoja, mutta ei tämmöistä asiaa hoksaa. Lisäksi Dumbbis antaa Harryn osallistua kolmivelhoturnajaisiin, joutua mielettömään vaaraan, lähes heittää henkensä ja saa aikaan sen että Volddis on taas voimissaan, mutta Dumbbis on vähän vaan silleen että "sori"... Oikeasti, MIKSI Harry ei puhunut neloskirjassa peloistaan Dumbledorelle, ja miksi Dumbledore salli Harryn edes osallistua turnajaisiin...? Voldemortin paluu on käytännössä Dumbledoren syytä... Ja Tylypahkaa sanotaan muka turvalliseksi paikaksi. Ainiin ja vielä tähän liittyen, melko hankalaa saada Harry Voldemortin luo, kun pitää odottaa koko lukuvuosi kolmivelhoturnajaisten loppuotteluun ja tehdä pokaalista porttiavain ja saada Harry voittamaan... eikö tämä ois mitenkään helpommin onnistunut? :D

3. Tämäkin liittyy monijuomaliemeen. Kun Harry, Ron ja Hermione menevät taikaministeriöön monijuomalientä ottaneena, he eivät ota monijuomalientä uudestaan aina tunnin välein, niinkuin pitäisi. Aiemmissa kirjoissa painotetaan moneen kertaan, että monijuomaliemen vaikutus kestää vain tunnin.

[/quote]

1. Niillähän oli maahinen auttamassa ja neuvomassa, eivätkä oikeastaan alun alkaen murtautuneet vaan pääsivät sisään väärän henkilöllisyyden ja komennuskirouksen turvin.

2. Kolmivelhoturnajaisissa tehtiin sitova taikasopimus liekehtivän pikarin kanssa. Jos Harry olisi kieltäytynyt, olisi hän rikkonut sopimuksen ja kuollut(?) 

Vale-Villisilmäasiaa olen itsekin miettinyt.

Vierailija
134/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Tylypahkan jälkeen mitään jatko-opiskeluja vai menevätkö he kaikki heti koulusta valmistuttuaan töihin?

Vierailija
135/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 17:00"]

Onko Tylypahkan jälkeen mitään jatko-opiskeluja vai menevätkö he kaikki heti koulusta valmistuttuaan töihin?

[/quote]

Ainakin viidennessä kirjassa käsiteltiin ammatinvalintaa ja millaisia arvosanoja mihinkin tarvitaan.

Vierailija
136/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2014 klo 17:00"]

[/quote]

Se kävi ainakin kirjoissa ilmi että auroriksi halajavan pitäisi opiskella vielä lisää. Kerrottiin myös se ettei kyseiseen koulutukseen oltu otettu uusia muutamaan vuoteen.

Vierailija
137/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2014 klo 17:18"]

Tietävätkö kuolonsyöjät Voldemortin puoliverisyydestä?

[/quote]

Alkuperäiset kuolonsyöjät (tai ainakin osa heistä) saattoivat tietääkin. Asiasta ei kuitenkaan kai hirveästi ole puhuttu eikä se siten välttämättä ole levinnyt nuorempien tietoon, ainakin siitä päätellen miten Bellatrix reagoi vitosessa kun Harry mainitsi siitä. Kaipa he pitivät itsestäänselvyytenä, että hän on puhdasverinen tai eivät uskaltaneet kysyä asiaa.

Vierailija
138/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö velhoilla ja noidilla ole eläkeikää? Esim. Tylypahkan opettajat tuntuvat olevan Kalkarosta lukuunottamatta kovin iäkkäitä ja samoin osa taikaministeriön työntekijöistä.

Vierailija
139/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko Lilyllä ja Severuksella missään vaiheessa suhdetta vai olivatko he pelkästään ystäviä?

Vierailija
140/445 |
02.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua aina mietitytti olisiko Voldemortilla ja Bellatrixillä jotakin? Voldemorthan ei kyennyt rakkauteen mutta Bellatrix suroastaan palvoi voldemortia..olikohan niillä seksisuhde?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan