Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiset ovat liian nuoria lukemaan/kuuntelemaan Harry Potteria? Voiko

Vierailija
06.03.2008 |

ekaluokkalaisille lukea?

T.sijaisope

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leffassa ikäraja K11 eli silloin 9-vuotias voisi käydä katsomassa aikuisen seurassa. Kirjasta taas ei " näe kuvia" mutta mielikuvitus voi tehdä melkoisia tepposia.

Meillä ensimmäisen Potterin katsoi 4-vuotias jouluna kun tuli telkkarista. On ollut muutenkin " reipas" ja erottanut tosi aikaisin faktan ja fiktion --> ei näe painajaisia, keskustelee ja kyselee, jos jotain ei ymmärrä.

Tällä ajan takaa sitä, että jos luet koko luokalle, niin joku arka voi saada painajaisia ja pelkoja ja toiset taas ei. Muutenkin Potter jakaa mielipiteitä niin, että jotkut vanhemmat voi saada lukemisesta herneen nenäänsä vaikka lapset olis 10v.

Vierailija
2/11 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet toki lukevat sen itse ekalla, mutta koska kirja on tarkoitettu vanhemmille lukijoille, olisi lasten vanhemmilla oikeus päättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukisi ääneen normaalille lapselle.

Ja elokuvien ikärajat eivät ole suosituksia, niitä pitää noudattaa. Ei ole vanhemman harkinnassa esim turvavyön käyttö autossakaan.

Vierailija
4/11 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhemmät kirjat ovat mielestäni liian ahdistavia niin pienille.

Vierailija
5/11 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luettiin eka kirja 7-vuotiaalle. Ainoa " negatiivinen" asia, jos sen sellaiseksi näkee, on lievä hurahtaminen velhojuttuihin, mutta se ei taida olla iästä kiinni.

Vierailija
6/11 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta nuo kirjat sopivat hyvin innostamaan lasta omaan lukemiseen, ja ovat toisaalta aika hurjia, niin jättäisin itse luettavaksi.

Ehkä se opettaja minussa haluaisi lapsen innostuvan niiden kautta itse lukemaan, minä voin lukea lapselle ääneen sellaista, mitä hän ei itse osaisi löytää.

4

Vierailija
7/11 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen jättänyt Potterit lukematta juuri siksi, että toivon lapsen jonain päivänä lukevan ne itse. Ekaluokkalaiselle en ole niitä vielä tyrkkyttänyt luettavaksi. Uskoisin hänen pystyvän lukemaan kirjat ja käsittelemään mielessään ensimmäisten kirjojen tapahtumat. Jos kuitenkin kävisi niin, että lapsi hurahtaisi kirjoihin, en tiedä, minkä ikäisenä hän olisi kypsä käsittelemään uusimpien kirjojen tapahtumat. Olisi kurja kieltää lasta lukemasta.

Vierailija
8/11 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
9/11 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

en siksi välitä siitä, lukeeko juuri jonkun tietyn kirjan itse vai luetaanko se. Luin myös Hobitin 7-vuotiaalle, Sormusten herran saa lukea sitten itse. Ja lapsi lukee kyllä itsekin mielellään, mutta kyllä jotkut kirjat voi ihan hyvin kieltää vielä, kuten ne myöhemmät Potterit.

-7-

Vierailija
10/11 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Leffassa ikäraja K11 eli silloin 9-vuotias voisi käydä katsomassa aikuisen seurassa. Kirjasta taas ei " näe kuvia" mutta mielikuvitus voi tehdä melkoisia tepposia.

.

Mielikuvitus nimenomaan suojaa lasta. Meillä on neljä ekaa Potteria luettu alle 10- vuotiaana, mutta elokuvia ei ole edes halunnut katsoa.

Ja ap:n kysymykseen: En kuitenkaan lukisi ekaluokkalaisille. Niillä tuntuu olevan muutenkin niin kiire isoiksi, että jos ees koulussa pidettäisiin niitä sen ikäsinä, että niille voi lukea satuja ja lastenkirjoja.

Jos on kypsä ja innokas lukemaan, niin ottaa sitten kotona Potterin lukuun.

Vierailija
11/11 |
06.03.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Illalla luetaan yksi luku ja sen jälkeen siitä jutellaan jos pojat niin haluavat. Seuraavana iltana kerrataan mitä edellisenä iltana luettiin ja luetaan uusi luku.

Minusta kaksi ensimmäistä kirjaa olivat aika kesyjä viimeisiä paria lukua lukuunottamatta. Nuorempi pojista on istunut sylissä ne jännemmät luvut.

Nyt luetaan kolmatta kirjaa. Toivottavasti kirjat eivät ihan hirveän jänniksi muutu. Täytyy sitten miettiä luetaanko niitä enää jos nuorempi alkaa tosissaan pelätä tai jännittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kahdeksan