onko kodinhoitaja kamalan kallis, jos hyvät tulot?
mulla on mielikuva, että kunnallisesta kodinhoitajasta maksetaan maksukyvyn mukaan.
Siis voiko tuntihinta nousta kovinkin korkeaksi, jos perhe on hyvätuloinen?
Kommentit (22)
täällä meillä vielä voi saada apua... ehkä jopa minun tilanteessani, kun kotona on vakavasti sairas lapsi ja nyt tuli ongelmia.
En ole kuullut, että kukaan muu saisi missään kodinhoitajaa kotiinsa. Ehkä lastensuojelun tapaukset joissain olosuhteissa. Ja tiedätkö, mitä se käytännössä merkitsee, että kunnallinen kodinhoitaja käy? Sitä, että tehdään palvelutarpeen kartoitus, jossa todetaan, että teidän perhe tarvitsee kaksi kertaa kuukaudessa puoli tuntia siivousapua. Mitä kostutte siitä?
Kiinnostaa kyllä ap tietää, mikä on kunta jos vielä saa tuollaista apua. Muualla maassa kun kohistaan siitä, että sairaan yh-äidin lapset voidaan huostaanottaa sairaalajakson ajaksi.
Emme olleet ainoa lapsiperhe missä kävivät, ja kyse oli nimenomaan lasten hoitamisesta, ei mistän siivoamisesta.
meillä käy kaupungin kodinhoitaja 1xviikko 3,5 h kerrallaan. lapsia hoitelee ja antaa mun levätä.
bruttotulot yhteensä noin 1800e kk ja maksamme noin 20 e /kk. SAtunnaisina kertoina saatu palvelu maksaa enemmän.
Kyllä siihen maksuun joku laskukaava on. Vuonna 2003 olisimme 3.000 euron bruttotuloille joutuneet maksamaan jotain 30 e/kk, jos olisimme saaneet kodinhoitajan kaksi kertaa kaksi tuntia viikossa. Jotain tuollaisia summia laskeskelin. En muista enää tarkkaan, miten se meni.
Siis laskeskelin vain teoriassa. Ei niitä lapsiperheet tosiaan saa, vaikka siitä maksaisikin.
mutta kunnalta tuntuisi luotettavammalta kun kyseessä kuitenkin sairaan lapsen hoitaminen eli ei ole varaa saada hörhöä - yleensä toki väki varmaan ok
ap
Osa porukasta on aivan loppuunpalaneita ja outoja. Kiire on kova ja joka kerta uusi tyyppi tulee käymään. Ehkä siellä Porvoossa, missä kodinhoitajia vielä lapsiperheillekin riittää, on sellaisia maijapoppasia kodinhoitajina. Aina sama ihminen eikä koskaan kiirettä mihinkään.
katsokaapa sosiaaliviraston sivut. helsingissä LAPSIPERHEIDEN kotipalvelua saa aivan varmasti! meillä käy kodinhoitaja viemässä lapsia ulos.
Lapsiko? Miksette te vanhemmat hoida häntä?
Siellä joskus asuneena tiedän, että siellä ei niitä saa. Maija Poppasista en tiedä, koska en ole vielä kyseistä palvelua tarvinnut.
Ottakaahan asiasta selvää helsinkiläiset!
Minä olin juuri kolmen viikon sairaslomalla, eikä saatu. Eikä saatu vuosi sittenkään, kun olin leikkauksessa. Kaksi lasta kotihoidossa toisen astman takia.
Vierailija:
katsokaapa sosiaaliviraston sivut. helsingissä LAPSIPERHEIDEN kotipalvelua saa aivan varmasti! meillä käy kodinhoitaja viemässä lapsia ulos.
Ainakaan vuonna 2003 eivät lapsiperheet saaneet kodinhoitopalveluita. Meillä oli mies isossa jalkaleikkauksessa. Hän oli lasten kotihoitaja ja minä olin töissä. En voinut leikkauksen jälkeen jäädä kotiin auttamaan lasten hoidossa tai olisi pitänyt ottaa palkatonta vapaata, enkä uskaltanut ottaa sellaista riskiä silloin. Emme saaneet apua kodinhoidosta.
Silloin kuulin paljon vastaavia tilanteita. Esimerkiksi äiti, joka oli lastensa kotihoitaja joutui umpparileikkaukseen ja he eivät saaneet myös kodinhoitajan apua.
Samoin äiti, joka joutui käsileikkaukseen ei saanut kodinhoitajan apua.
Kaikki nämä tilanteet samoihin aikoihin ja Helsingissä.
koska toisella on niin paha astma, että lääkäri on kieltänyt päivähoidon.
26
Silloin kun joutuu laittamaan lapsen/lapset päivähoitoon kotihoitajan sairauden ajaksi, niin a) menettää kotihoidontuen, b) joutuu yleensä maksamaan jopa täyden päivähoitomaksun ja c) lasten hoitoonkuljetus jää sen terveen aikuisen harteille.
Eli siinä tulee iso tulonmenetys ja tuo täyden päivähoitomaksun raja on aika alhainen eli menot samalla kasvavat ja paljon. Tämän lisäksi lapsen kuskaaminen hoitoon ja pois hoidosta tuo omat ongelmansa, varsinkin jos tilanne kestää pitkään.
Perheelle tulisi halvemmaksi ja helpommaksi saada kodinhoitopalveluja.
mulle kerrottiin, että on olemassa perhetyö käytettävissä tarvittaessa. Meillä 3 lasta pienillä ikäeroilla ja 4. tulossa. Emme todellakaan ole lastensuojeluperhe. Ihan akateemisesti koulutettuja, vaikkei se tietenkään mitään todista. minulle sanottiin, että jos koen olevani erittäin väsynyt, voin saada esim lasten ulkoilutusapua ja voisin sillä aikaa levätä. Toistaiseksi en ole tarvinnut, mutta ihan kiva tietää, että apua on saatavilla, jos tilanne esim uuden vauvan kanssa menee ihan mahdottomaksi. Sitä ihmettelin, kun ei koskaan aikaisemmin ole mainittu, että tällaista apua on tarjolla. Nyt uusi neuvolantäti kertoi.
jossa syöpäsairaalle kotiäidille tarjottiin lasten huostaanottoa, kun hän pyysi apua lastenhoitoon käydessään sädehoidossa. Eli kiva, että on vähän kehitytty.
hoitamassa kahta alle 3-vuotiasta lastani eikä ole maksanut mitään. Aluksi oli vaikea saada, tarvitsin hoitajaa päästäkseni itse käymään lääkärissä sairauden takia. Sen jälkeen kun lääkärissäkäynnit oli hoidettu niin kodinhoitaja on itse soitellut silloin tällöin ja ilmoittanut voivansa tulla että äitikin saa omaa aikaa. Ja ei olla mitään lastensuojelun asiakkaita. Eikä ole maksettu senttiäkään, näinkin siis on jollain paikkakunnilla, esim. meidän pikkukaupungissa. Tosi mukava juttu tuollainen perhetyöntekijä, aina vielä sama mukava nainen niin että lapsetkin tunnistavat. Olen äärettömän kiitollinen tästä hienosta avusta kotikunnalleni.
Missä?